Alla inlägg den 8 november 2010

Av Linda - 8 november 2010 23:06

  

  

  

Jag har två frågor till Er läsare. Vilken var din favorit Disney-film eller Disney-figur när Du var liten?

Hur kan man liksom INTE bli glad när man ser dessa bilderna eller filmerna?

Jag kan INTE få nog av dessa färgglada, underbara filmer och historierna i dem.

Borde införskaffa mig en massa filmer så jag kan muntra upp mig själv lite för jag blir då Alltid glad av att se dem!

Fast jag tycker att de gamla är bäst, helt klart.. Har knappt sett några av de nya som kommer..

KOMMENTERA GÄRNA! KUL ATT SE VAD NI GILLAR

Av Linda - 8 november 2010 17:46

Nu när jag har läst ut Cosmopolitans Juli nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln med Kristen Stewart. Hon behöver ingen närmare bekskrivning, tänkte i alla fall skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Rollen som Bella i Twilight-filmerna har gjrot henne till världsstjärna - och förhållandet med Robert Pattinson till ett hett byte för skvallerpressen. Cosmo träffar kvinnan som är på allas läppar just nu.

Artikeln är skriven av Gunnar Rehlin.

 

Hon är ung, hon är ihop med Robert pattinson och hon spelar huvudrollen i några av sommarens absolut hetaste filmer. 2o år och hon är redan en världsstjärna. Och hennes strategi för att mäta sin publik är mycket väl genomtänkt.

- Jag talar inte med någon om mitt privatliv. Jag måste få ha någonting som är mitt efet, inleder Kristen Stewart när Cosmo träffar henne.


Att inte alls tala om privatlivet leder i och för sig till mer spekulationer (som att Robert skulle ha friat till henne eller att hon skulle vara gravid med hans barn...), men samtidigt är det lätt att förstå varför hon kör på järnridåstilen. Antingen snackar man eller så snackar man inte alls - och det är det sistnämnda som Kristen Stewart har bestämt sig för. Hon säger att det till och med innebär att hon oftast håller sig på hotellrummet när hon är på PR-resor. Hon drar sig för att gå ut.

- Det är det enda sättet för mig att slippa paparazzibilder och en massa rykten om vad jag gjorde igår och vem jag har synts med, säger hon med en suck.

 

Den omtalade nervositeten som hon säger sig ha haft tidigare märks dock inte alls. I stället är det uppenbart att hon har lärt sig att hantera media. Nu svarar hon snabbt och utan att, som hon sagt tidigare, mest komma med fragment som det sedan är till reportern att pussla ihop.

 

Kristen är enkelt klädd med T-shirt och jeans och det långa mörka håret hänger rakt ner. Att hon i skrivande stund är en het kandidat till att spela Lisbeth Salander i amerikanska versionen av Män som hatar kvinnor går att förstå, inte minst utseendemässigt. (Även om vissa hävdar att det blir Carey Mulligan, känd från An education.) Å andra sidan sägs det att regissören David Fincher vill ha en okänd tjej i huvudrollen. Och Kristen är ju inte direkt okänd... 

 

För det har gått fort för den här 2o-åriga tjejen, som filmdebuterade som nioåring. Roller i filmer som Panic room, Zathura och Into the wild ledde till att hon 2oo8 var självklar för huvudrollen i Twilight. Resten är historia. Nu i somrar hägrar Twilight-filmen nummer tre, Eclipse, men hon är också aktuell med att skildra rocksångerskan Joan Jett i filmen med samma namn som legendbandet The Runaways.     

The Runaways var ett tjejrockband som exploderade världen över i mitten av 7o-talet. Tjejerna, som vara var tonåringar när bandet bildades, spelade en blandning av punk och hårdrock. The Runaways var på många sätt ett stilbildande band, inte minst för att det var tjejer som tog för sig i en oerhört mansdominerad värld. För Kristen var det stort att få träffa Joan som en del i researchen inför inspelningen.

- Jag tror inte att det finns många i min generation som vet vilka The Runaways är Jag gjorde inte det, även om jag hade hört talas om Joan Jett. Hon gjorde ju solokarriär när bandet var upplöst. Jag träffade henne innan inspelningen, och så kom hon också när vi höll på att spela in. Hon berättade om hur den perioden kickstartade hennes karriär. Storyn om The Runaways är en väldogt feministisk historia, och jag kände verkligen att jag ville göra Joan rättvisa. 

 

Inför filmen lärde Kristen sig att spela gitarr för att både kunna spela och sjunga på riktigt. 

- Jag ville inte bara sjunga, jag ville att det skulle låta som Joan. Hon har ett sätt att liksom morra på som jag ville likna. Jag hoppas jag lyckades, säger Kristen med eftertryck. 

Och det har hon gjort, enltgt kritikerna. De verkar alltmer imponerade av Kristens skådespeleri, och många menar att både The Runaways och dramat Welcome to the Rileys visar att det definitivt finns ett liv för henne när Twilight-serien är slut, att hon är en stor skådespelerska som vi kommer att få se mycket mer av. Och att hon kommer att ta för sig är det ingen tvekan om.

- Det är för jäkligt att kvinnor får färre möjligheter i livet än vad män får. Det verkar som att man tycker att tjejer ska vara på ett visst sätt, och det där stör mig, säger hon irriterat.

 

Rollen som Bella i Twilight-filmerna har gett henne miljontals lojala fans världen över. När jag besökte populärkulturmässan Comic:Con i San Diego i USA, skulle Twilight-tvåan New monn presenteras inne i en stor sal som rymde 6ooo personer. Fansen - och i många fall även deras mammor - ställde sig i kö kvällen innan för att få plats. Det var ett tufft jobb för oss i pressen att ta oss in och när Kristen, Robert Parrinson och de andra gick upp på scenen var det ett öronbedövande jubel.

- Så där fanatisk har jag aldrig varit över någonting, skrattar Kristen. Det har aldrig funnits någonting som jag har varit besatt av. Fast jag har ju gillat vissa band och vissa filmer, så jag kan förstå hur fansen känner det. Och deras lojalitet gör ju att vi får möjlighet att fortsätta göra filmerna och jag får också möjlighet att fortsätta utforska Bella. Jag är inte färdig med henne än, trots att vi har gjort tre filmer nu.

 

Och det går inte att missta sig på hur passionerad Kristen är när det kommer till hennes karriär.

- Jag älskar mitt jobb. Jag älskar skådespeleri. Jag älskar att berätta historier. Men man får inte ta det på för stort allvar. En del av mina kolleger gör det. De verkar tror att deras jobb är viktigare än någonting annat.

 

Kristen är en ung kvinna med många tankar om livet och om det jobb hon valt. Men hon är också medveten om att det inte alltid kommer fram i intervjuer - hon har sagt att intervjuer ofta går fel väg.

- Förr var jag så nervös i intervjusituationer att ni journalister trodde att det var precis sådan jag var. Nu har jag börjat lugna ner mig, men det känns fortfarande obekvämt att jag får snabba frågor där jag ska komma med ett intelligent svar på några sekunder.

 

Vad är det då vi kan säga om privatpersonen Kristen - som inte rör hennes kärleksliv? Tja, att hon numera inte har någonting emot att se sexig ut. Att hon vill utveckla sina talanger som skribent, eftersom hon menar att det är någonting som går att träna på för att ständigt bli bättre. Att hon ser fram mot att kanske spela huvudrollen i en film som hennes mamma kan regissera. Att hon inte ångrar att hon hoppade av skolan för att satsa på skådespeleriet. Och att hon inners inne inte tucker att hennes liv har förändrats så där väldigt mycket efter Twilight. Fast... ska vi verkligen tro på det? Hon spänner ögonen i mig.

- Ja, det ska ni. Visst, situationerna omkring mig har förändrats, det är det inget snack om. men jag tycker inte att jag själv har förändrats, i alla fall inte mer än vad en ung människa normalt förändras...

 

  

  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards