Alla inlägg under augusti 2009

Av Linda - 31 augusti 2009 22:22

Nu när jag har läsa ut Plaza Kvinnas Juli nummer 2oo9, kom jag till den här artikeln: En sko för hela världen, som handlar om Toms skor. Jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i denna artikeln.


Blake Mycoskie är mannen bakom Toms. Skoföretaget som ger bort ett par skor till ett fattigt barn i världen - varje gång du shoppar ett par skor till dig själv.

Artikeln är skriven av Malin Lundberg och Malin Ericssson.


14o ooo par skor till behövande barn i Argentinga, Sydafrika, Etiopien och USA är utdelade. 28o ooo fötter har räddats från att bli uppskrapade på väg till skolan eller till närmaste brunn för att bli tvättade i lite vatten. Blake Mycoskie är mannen som, genom sitt skoföretag Toms, gett fattiga barn världen över något till synes så självklart som ett par skor!

Toms grundades 2oo6 som ett internetföretag men har ända sedan starten hyllats av såväl världskända celebriteter som exklusiva Fred Segal i LA, ett av de varuhus som var först med att ta in dessa skor som produceras med rent samvete. På väldigt kort tid har sedan Toms canvasskor spridits till mer än 4oo butiker världen över, efter att hängivna anhängare som Karl Lagerfeld och Scarlett Johansson hjälpt till att bygga märkets hype. Toms, med sin enkla design och sitt hjälpsamma motto, har numera blivit det självklara valet framför Converse, Vans eller Chuck Taylors. Inte minst på den alternativa indiescenen, där Coachella-festivalen är den främsta trendbarometerna, har Toms blivit skovalet för en modemedveten antifashionista.

Själv hävdar Blake Mycoskie att han är högste chefsskoutdelare. Ett epitet få i världen kan titulera sig med.

"För mig har det alltid handlat om att tjäna pengar, för att sedan kunna ge bort dem".

Ett citat från Peolpe Magazine som fick oss att ta kontakt med Blake Mycoskie. 33-åringen från USA som fräslt modevärlden med att ge shopping ett välgörande ändamål.

Hur kom du på idén att starta det här projektet från början?

- Buenos Aires var ett av stoppen vi gjorde när jag var med i tv-serien The Amazing Race. Det var flera länder jag ville besöka igen och Argentina var ett av dem. Jag ville relaxa, lära mig spela polo, dansa tango och att hjälpa till med välgörenhetsprojekt i de mindre samhällena. Efter att ha jobbat där ute lärde jag mig att skor var vad som behövdes allra mest. Jag insåg att barnen var tvungna att gå flera mil till skolan och för att hämta vatten, vilket gav dem skär- och skrapsår. Jag kände att jag ville göra något för dem och att hitta ett sätt att ge skor åt dessa barn blev min mission. 

Du hade aldrig tidigare jobbat med välgörenhet. Hur kom det sig att du startade med att designa och sälja skor?

- Innan Toms hade jag startat fem andra företag, allt från en dörr till dörr-tvättservice, till en byrå för utomhusreklam. Men när jag var i argentina och kom på idéen till Toms, var jag villig att göra allt för att verkliga den. Jag lärde mig att göra skor och hur jag kunde sälja dem. det har varit en galen resa men värd varenda minut.

Hur kändes det när du återvände till Argentina för att dela ut skor för första gången? 

- Min tanke från början var att återvända med 25o skor till de barn som jag hade träffat året innan. Men istället återvände jag med min familj och mina vänner och 1o ooo par skor. Det var en obeskrivlig känsla att kunna återvända med fler än jag hade kunnat föreställa mig. Och att dela ut dessa med min mamma vid min sida var ... fantastiskt!

I flera artiklar kan man läsa om hur du velat tjäna pengar, för att sedan kunna ge bort dem? Är du en sann välförare?

- Under hela min barndom var mina föräldrar stora förespråkare för att hjälpa andra, oavsett om det skedde i vår närmaste omgivning eller internationellet sett. Hjälpa andra har alltid legat i mitt blod. För mig handlade det nog mer om att hitta rätt väg att göra det på.

Vad är ditt starkaste minne från en av dina resor?

- Vid vår första Shoe Drop 2oo6 var det tre pojkar som precis hade fått ett par Toms. De bad mig följa med till ett fält fullt av stenar och glassplitter där de hade spelat barföta. Deras första tanke, efter att de hade fått sitt livs par första skor, var att det skulle bli mycket enklare att spela fotboll! Att uppleva det tillsammans med dem var ett av mitt livs mest givande ögonblick.

Vad är din drivkraft i att fortsätta med välgörenhet?

- Toms har många unga passionerade anhängare som inspirerar andra varje gång de bär ett par Toms. Att se dem stödja det här är ett bevis på att den här generationen är redo och har möjligheter att skapa en bättre morgondag.

Har du några planer på att utveckla ditt välgörenhetsarbete?

- Toms fokus för 2oo9 är att förhindra en sjukdom i Etiopien kallad podoconiosis (podo). En deformeringssjukdom som drabbat närmare en miljon människor orsakad av att gå barfota i alltför kiseldioxidrik jord. På Toms satsar vi nu på att ge bort skor åt alla barn i Etiopien som riskerar att drabbas...


Av Linda - 31 augusti 2009 18:18

Innan tre cyklade jag till stan och Lindex närmare bestämt. Jag köpte ju en behå i torsdags, men aldrig trosor till dem. Jag visste inte om behån skulle passa så jag tänkte att jag köper trosorna senare istället, vilket gjordes idag.


Detta shoppade jag idag:

* Hopsters, 59.5o kronor, Lindex- Nu har jag trosorna som hör ihop med min fina behå!


P.S bilden är lite kass tyvärr D.s 


Av Linda - 31 augusti 2009 12:50

Fan vad skönt att jag har sovit bra hela natten. Det var helt jävla underbart att det inte tog lång tid för mig att somna igår eller att jag har vaknat tusen gånger under natten, blev inte en enda gång! Den här sömnen behövde verkligen min kropp och jag också för den delen.. Sovit kasst det senaste.. Allvarligt talat, fan vad trött jag är på den här jävla blåsten som är också! HATAR när det blåser så här mycket, men jag måste ut, ska köpa tågbiljetten hem på söndag igen. Åker hem på onsdag och stannar till söndag. Ååååå, jag längtar! Ska shoppa, festa och förhoppningsvis gå på Bio någon dag också, är så mysigt på Bergakungen tycker jag. Liseberg är nog inte ens att tänka på, men det beror la på vädret i och för sig..

Annars händer det la inte så mycket idag, ska plocka lite här hemma, damma och sånt där tänkte jag. Tog fram Kotletter igår, så jag tänkte äta en av Kotletterna, Spaghetti, Béarnaisesås och Sallad till idag. Snabbt, enkelt och gott får det bli en seg jävla måndag som denna.


Just det ja, igår på eftermiddagen efter sex någon gång när det hade regnat och när solen kom fram efteråt, då såg jag Regnbågen. Regnbågen är så jävla fin tycker jag, tog kort på den från mitt köksfönster!

Ni får ha en bra måndag folks! Tjing tjong!

Av Linda - 30 augusti 2009 22:30

Nu har jag suttit och kollat igenom CHIC nummer 13 (17 Juni) 2oo9, för att se om det fanns något i tidningen som jag ville ha. Jag har hittat lite och det är mest kläder.


Detta hittade jag i CHIC nummer 13 (17 Juni) 2oo9:

* Lulu Guinness Väska finns hos www.mywardrobe.com, 2819 kronor- Tycker att designen på väskan är häftig, men jag har lite svårt för ormskinn dock!

* Lipsy Klänning, 87o kronor- Tycker att denna är snygg, finns i olika mönster också!

* Notte by Marchesa Klänning finns hos www.netaporter.com, 6o5o kronor- Gillar färgen på klänningen! Tycker att den är snygg, lite fulsnygg så där!

* Tigi Catwalk Curls Rock Leave-In Moisturizer Leave-in balsam, 137 kronor- Borde införskaffa mig denna, dessutom är deras produkter bra!

Av Linda - 30 augusti 2009 20:56

Nu när jag ar läst ut CHIC nummer 13 (17 Juni) 2oo9, kom jag till den här artikeln med Ryan Reynolds. Vilken snygging han är! Jag tänkte skriva ner lite vad jag kunde läsa i artikeln.


På en parkering i Los Angeles möter CHIC skådisen Ryan Reynolds, som berättar om barnlängtan och varför han blir stoppad av Ben Afflecks fans.

Artikeln är skriven av Johanna Juntunen.


Blåsen viner, det är kallt och småregnigt och inte ett dugg Hollywoodglamouröst när CHIC möter bioaktuella Ryan Reynolds på parkeringen utanför Fox filmstudio.

- Varför träffas vi inte på ett lyxigt hotell som vanligt? frågar Ryan. Det måste vara filmstudions sparplan som gör att de har bett oss träffas här. Skämt åsido, jag gör en massa TV-intervjuer hela dagen och det tajta schemat tillåter inte att jag åker härifrån.


Ryan flinar glatt. Han är ingen snobb, att mötas på en parkering är helt okej. Den kanadensiska 32-åringen gillar inte skådespelare med divalter. När jag träffade honom för nio år sedan hade han precis gjort slut med Rachel Leigh Cook ("She´s All That") och sa då att han aldrig mer ville vara ihop med en skådis.

- De är i regel självupptagna typer som ständigt kräver uppmärksamhet och söker bekräftelse.


Något år senare blev han ihop med Alanis Morisette. Paret var förlovade i två år. Och nu är han gift med Scarlett Johansson sedan snart ett år tillbaka. När jag påminner Ryan om vad han sa tidigare får jag ett leende till svar.

- Man har väl rätt att ändra sig, säger han kort.


Scarlett är inte så förtjust i att prata med journalister och hon har bett Ryan att hålla igen privatlivssnacket.

- Jag har lovat att inte babbla om mitt äktenskap, säger Ryan, men man ser på hans öppna ansiktsuttryck att han egentligen inte vill något hellre. Han ser helt enkelt kär ut.


Du och Scarlett bor både i New York och Los Angeles. Var får ni vara mest ifred?

- I New York. Jag föredrar att vara där, man kan promenera överallt och folk glor inte på en lika mycket som i Los Angeles. New York-bor är lite coolare och inte så kändisfixerade.


Vilken är den mest spännande platsen du besökt?

- Jag var i Afrika nyligen. Jag var först i Sydafrika på safari och sedan tre veckor i Malawi där jag var volontär på ett barnhem i organisationen Friends of Mulanje Orphans. Det var en gripande upplevelse. Jag läste om kvinnan som startade organisationen och skrev ett brev till henne där jag visade hur mycket jag beundrar hennes arbete. Hon sbarade "kom hit om du vill, vi behöver all hjälp vi kan få". Jag och en kompis åkte dit och hjälpte till att måla hus och bygga vattenbrunnar i tre veckor.


Blev du frestad att adoptera?

- Jag beundrar de som arbetar med föräldralösa barn men mitt liv är inte redo för barn ännu. Den dagen vi skaffar barn blir det ett gemensamt beslut.


Drömmer du om att bli pappa?

- Ja. Jag tror att de flesta kvinnor och män i min ålder drömmer om att bilda familj. Det passar inte än, men någon gång i framtiden.

Har du bra hand med barn?

- Ja. Det är roligt att leka med barn. Jag har spelat pappa i flera filmer och det har alltid känts väldigt naturligt. Det var väldigt vad många frågor du har om barn. Kan vi prata om något annat nu?


Du är bioaktuell u den romantiska komedin "The Proposal" mot Sandra Bullock. Hur är hon i verkligheten?

- Sandra är en av de roligaste människorna jag känner. Hon skulle kunna vara ståuppkomiker.

Hur var det att spela in nakenscenerna?

- Jag trodde att vi skulle vara tvungna arr supa lite innan, men sedan ångrade jag mig. Jag ville inte riskera att bli skitfull och spy på Sandras nakna kropp. Det hade ju varit aspinsamt. Dessutom är Sandras man en biffig typ som jag inte skulle vilja bråka med.


Har du någonsin förväxlats med någon annan kändis?

- Ja. För några år sedan trode folk att jag var Ben Affleck. Jag brukade bli stoppad på stan av Ben Affleck-fans som ville ha min autograf.


Hur hanterade du det?

- Jag skrattade och förklarade för dem att jag visserligen var smickrad men att jag inte är Ben. Ben Affleck är jättesnygg men han har en haka man kan knäcka nötter med, det har inte jag.

Av Linda - 30 augusti 2009 15:34

Söndag igen ja och en slapp sådan får det bli idag. Inte för att jag drack speciellt mycket igår, är mest trött bara. Tycker dock att det är riktigt skönt att vila upp sig och bara ta det lugnt på söndagar, speciellt idag då det blåser så jävla mycket som det gör ute också!

Var ju hos Linda igår och käkade Tacos, det var riktigt, riktigt gott :) Tacos är aldrig fel och jag hade inte ätit det på ett tag nu, så denna gången var maten extra god, hihi! Drack Sprit igår med ja efter maten, men jag tog det lugnt, hade ju inte mycket sprit kvar och sen tog jag mer Pepsi än vanligt.. Kände inte för att bli så full som förra helgen, min mens är på väg också och då tål jag inte lika mycket heller för den delen.

Det blev inget Skövde igår, dels är det för mycket folk där nu, alla fjortisar och knökat, vilket är allmänt jävla jobbigt. Så vi sket i Skövde den här gången, Husaren försvinner ju inte direkt. Gick ner till Puben istället och där var det rätt tomt på folk när vi kom dit, men det kom lite mer senare. Kvällen avslutades på Valentino där vi käkade Kebabrulle, tänkte ta resten av min rulle sen som middag, hade lite mer än halva kvar.


Känner i min kropp nu att jag har sovit dåligt, ska nog vila en liten stund. Har hunnit med en H&M beställning nu med, blev inte så mycket men.. Aja, skit samma Ni får ha en bra söndag folks! Tjing tjong!

Av Linda - 30 augusti 2009 12:12

Jag gillar Lalalala i den här låten..

I England är han ju rätt stor Basshunter.

Låten är skön att lyssna på, lite trallvänlig tycker jag.

Av Linda - 29 augusti 2009 13:13

Ikväll ska jag hem till Linda, vi ska laga Tacos och dricka lite Sprit innan vi drar mot Skövde och Husaren.

Har aldrig vart på Husaren faktiskt så det ska bli spännande att se vad de är för uteställe! Matfestivalen är ju igång för fullt där nu också, så det lär vara en hel del folk ute ikväll kan jag tänka mig! Brukar det alltid vara på Matfestivalen överhuvd taget. Just nu regnar det bara, vilket inte är ovanligt. Lär ju komma skurar då och då under dagen, men under kvällen/natten har regnet förhoppningsvis försvunnit.

Så, det är vad jag ska göra ikväll. Vad ska Ni göra? Ni får ha en trevlig lördag hur som helst! Tjing tjong folks!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards