Alla inlägg under oktober 2009

Av Linda - 31 oktober 2009 22:14

Nu när jag har läst ut VeckoRevyn nummer 19 (3 September) 2oo9, kom jag till den här artikeln som handlade om naturligt vacker hår. Jag tänkte skriva ner tipsen som jag kunde läsa om i artikeln.


Den organiska och ekologiska trenden har nått även hårvårdsbranschen. Men vad är naturlig hårvård - och varför ska jag egentligen byta ut mina gamla produkter till fördel för dessa? VeckoRevyn reder ut begreppen.

Artiklen är skriven av Therése Andersson.

 

Varför ska jag använda naturliga hårvårdsprodukter?

De är fria från kemikaliska ämnen, vilket minskar risken för att syntetiska kemikaler lagras i kroppen och orsakar irritation och allerig. Dessutom är de miljövänliga. Men när det gäller att hitta helt naturliga hårvårdsprodukter blir det lite knepigt. Att framkalla rengörande ämnen, som tvål, är till nämligen en kemisk process.

Vad känneteckanr ekologiska hårvårdsprodukter?

De ska vara vegetabiliska, miljövänliga, inte testade på djur och innehålla ämnen som är odlade utan kemikalier. Det finns i nuläget inga lagar som reglerar hur man ska kontrollera att olika produkter är ekologiska. Exempel på märken och förbund som märker naturliga produkter är Svanen och franska Ecocert.

Vad är skillnaden mellan naturliga, organiska och ekologiska produkter?

Naturliga produkter är tillverkade av botaniska ingredienser, utan tillsatser och konserveringsmedel. Ekologiska produkter tar hänsyn till miljön, oftast handlar det om ingredienser som är miljömässigt odlade utan kemikalier och andra gifter. Organiska produkter innehåller ingredienser som är odlade efter det som vi i Sverige brukar märka med Krav-symbolen.

Vilka tillsatser och ämnen ska jag undvika om jag vill handla ekologiska hårvårdsprodukter?

Många produkter marknadsförs som ekologiska och naturliga, men läser man noga på innehållsförteckningen innehåller de ämnen som brukar vara bannlysta i naturliga sammanhang. Läs mer i listan över onaturliga ingredienser.

Varför innehåller så många produkter kemikaliska konserveringsämnen då?

För att de ser till att produkten och dess ingredienser trivs tillsammans och håller längre. Dessutom är de billiga. Det finns naturliga konserveringsämnen att ta till, som extrakt från grapefruktskärnor, men de är i regel mycket dyrare.

Hjälp, mitt hår blir bara hemskt av naturliga produkter!

Eftersom både din hårbotten och dina hårstrån har vant sig vid flera års användning av kemiska tillsatser kan olika reaktioner uppstå. Ditt hår kan till exempel kännas extra torrt eller extra fett. Men håll ut, det är bara tillfälligt!

 

SE UPP FÖR ONATURLIGA INGREDIENSER

MINERALOLJA- billig olja som kan täppa igen hårbottnen och hämma hårväxten.

FTALATER- kemiska ämnen som används som mjukgörare och doftförstärkare. Kan vara irriterande och uttorkande.

SULFATER- används för att framkalla lödder. Kan vara irriterande och uttorkande. En del är mer skonsamma än andra, som till exempel methosulfat. Särskilt svartlistad är sodium laureth sulfate, SLS.

PARABENER- kemiskt ämne som kan framkalla allergier. Enligt brittiska studier kan det också finnas ett samband mellan parabener och bröstcancer.

ISOPROOYL/PROPANOL- används för att lösa fett och smuts. Kan irritera huden.

SILIKONER- lägger sig som en mjuk hinna kring hårstrået, vilket kan vara svårt att tvätta bort.

Läs mer om ingredienser i skönhetsprodukter på www.cosmeticsdatabase.com

 

  

  


Av Linda - 31 oktober 2009 02:40

Yes, nu sitter jag på jobbet. Blev inringd efter fyra igår och det hade strulat till sig på jobbet med personal som var sjuka. Hann inte mer än att vakna förrän de ringde. Jag tacka ju självklart Ja! Behöver ju pengarna och sen vet jag aldrig när jag jobbar nästa gång heller. Är cirka tre timmar kvar tills jag ska hem och sova :) Tiden går ändå fort!

Jag var rätt förbannad när jag i gick hemifrån i torsdags, eftersom mitt jävla INTERNET fuckar sig totalt hemma! Därav mina dåligt blogginlägg de sista två dagarna.. Störande är det eftersom jag måste ju ha tillgång till Internet mer än bara för skojs skull. Så när jag har vaknat om några timmar ska jag ringa till Telenor igen och skälla ut dem efter noter, datorn funkar ju som den ska göra, men inte det jävla Internet helvetet!

Jaja, hoppas allt är bra med er folks! Tjing tjong!

Av Linda - 30 oktober 2009 16:15

När jag låg och sov såg jag att någon hade ringt från dolt nummer.. Jag tänkte att det kunde vara från jobbet, men samtidigt vet jag inte, det kan ju vara vem som helst som ringer också. Det är väldigt svårt att veta vem det är som ringer, lite jobbigt faktiskt. Men sen ringde H., igen från sin mobil och då hade jag vaknat, gick ju upp strax efter fyra. Det var lite kaos på jobbet - de som skulle jobba natt var sjuka båda två och på en annan avdelning var personalen sjuka också, så jag fick denna natten även på söndag en dagtid ska jag jobba då..

Det är ju Halloween denna helgen, men det skiter jag fan i! Har aldrig firat det så direkt, dessutom åker jag ju hem på torsdag och nästa helg blir det fest istället :) Då är det ju någon som ska firas! Så jag spar mig till den helgen. Pengarna som jag får i november kommer jag ju verkligen behöva. Massa OB-tilläggs timmar blir det också ja..

Eftersom jag ska jobba inatt får jag ta det lugnt resten av eftermiddagen och kvällen om jag ska orka med jobbet. Gick JÄTTEBRA att jobba inatt :) B., och jag skrattade jättemycket och vi hade jävligt trevligt tillsammans. Sova kunde jag också göra, trodde att det skulle vara för mycket oljud, men så farligt var det inte, TUR det!

Aja, Ni får ha en bra fredag folks! Tjing tjong! 

Av Linda - 29 oktober 2009 19:15

Idag kom min beställning från H&M som jag gjorde i lördags kväll. Beställde ett plagg och ett skärp, men den får jag vänta med till slutet av december, så jävla typiskt! Är nöjd med mitt plagg, inte för att det kanske inte är jätte speciellt, men hade passat till mitt skärp som jag får vänta med..


Detta beställde jag:

* Topp/Klänning, 129 kronor, H&M- Färgen är inte riktigt lika mörk i verkligheten! Men jag gillar den, aldrig fel med bastoppar! Billig var den också!


    

Av Linda - 29 oktober 2009 18:45

Idag har det ju vart underbart fint väder ute :) Speciellt på förmiddagen och den tidiga eftermiddagen. Efter tre kom det lite mer moln på himlen, Tråkigt! Fint väder, men riktigt kyligt har det vart ute idag.

Halv två gick jag ut och Powerwalkade! Det blev en runda på 5o minuter idag, skönt som faaaan.. Gick från mig genom Parken, Dotorpsgatan, ner mot Statoil, Plantis, Odengatan och Bangatan fram till ICA. På Ranten sprang jag på O, :) Himla trevligt och KUL att tjöta lite med dig, men även att se dig.

Efter att ha tjötat lite gick jag in på ICA för att hämta ut mina kläder från H&M som jag hade beställt i lördags kväll. Jag köpte årets första Julmust där inne, så jävla gott är det med julmust tycker jag :)

När jag kom ut från ICA fortsatte jag på Bangatan fram till Industrierna upp mot F-berget och hem. Vid en kvart i fyra var jag tvungen att lägga mig och sova några timmar. Hade ju tänkt slappa och kika lite på Internet innan jag skulle iväg, men NEJ så blev det inte. Internet fucka ju sig totalt och jag var rätt så jävla förbannad på helvetet när jag cyklade iväg...

Ni får ha en fortsatt bra kväll Tjing tjong folks!


Nedanför bild på min Julmust som jag köpte idag :)


  

Av Linda - 29 oktober 2009 11:46

Japp, nu var den här dagen kommen som kommer ställa om slutet av denna veckan. Jag ska jobba Natt! Har funderat på det länge nu, så idag blir det en introduktionsnatt tillsammans med B. :) Vi kommer skratta jävligt mycket, hon är för jävla rolig och go! Mycket tack vare henne som jag vill prova på att jobba nätter. Har bara jobbat natt en gång förut i mitt tjugofemåriga liv, och det var i maj någon gång. Detta lär bli intressant om inte annat :) Den JÄVELN som stör mig imorgon när jag ska sova.... Det blir INTE kul för de/den personen/personerna. Grannarna på andra sidan väggen i mitt sovrum väsnas rätt så jävla mycket på dagarna.. Det får de göra, men det kommer bli jävligt jobbigt om de fixar och donar en jävla massa imorgon när jag behöver sova efter jobb natten..

Idag är det fint väder ute :) YEAH, ska gå ner till ICA och hämta min topp från H&M som jag beställde i lördags. Det blir samma sväng som jag cyklade igår, kan vara rätt skönt att få dagsljuset idag, lär ju inte bli så imorgon. Har lagt in mina kläder i mina garderober efter tvättandet i tisdags, nu ska jag ta tag i mitt diskberg! Fy faaaaaan, men jag måste göra det nu, kommer inte orka det sen. Får lägga mig och sova om några timmar med ja, annars orkar jag inte med jobbandet hela natten.

Ni får ha en bra torsdag folks! Tjing tjong!

Av Linda - 28 oktober 2009 22:48

  

 

Sitter och kollar på Kvällsöppet hos Ekdahl.

De diskuterar Stureby-domen just nu..

Jag tycker att straffet ska höjas till de åtalade deras ett år och åtta månader är för lite enligt mig.

Tjejens anhöriga har ju förlorat henne för alltid.

Jag blir bara upprörd och jag blev JÄVLIGT förbannad när jag läste om detta i somras!

Vad tycker Du?

Av Linda - 28 oktober 2009 21:34

Idag har det vart en lugn dag. Väldigt skönt måste jag säga med tanke på allt som jag gjorde igår. Behöver vila upp mig inför imorgon också.. Var nere på ICA förut och köpte billig Matlagningsgrädde, Tacokrydda och VeckoRevyn. Kollade resultatet nu från fotbollen, fuck säger jag bara! Är la inte på humör nu kan jag inte säga..

Hoppas att Ni haft en bra dag i alla fall! Tjing tjong folks!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards