Alla inlägg den 19 oktober 2011

Av Linda - 19 oktober 2011 20:15

Det tog en liten stund innan jag somna, men sen sov jag bra till sju då jag vakna - var vaken till åtta då gick jag på toa, och jag var vaken ytterligare en timme. Fick sova en timme innan det ringde på dörren!! Jag orka fan inte öppna dörren, men så gick jag ut i storarummet och drog upp persiennerna - då såg jag vilka det var - Jehovas!! IDIOTER tänkte jag bara för mig själv. Hörde att de snacka med en granne också. Kände igen den ena kärringen då hon vart här förut.. La mig lite till och då sov jag en stund innan jag gick upp. Imorse vakna jag av att regnet piska mot rutan, blåser gör det också och det är grått ute.

När jag hade gått upp hängde jag in kläderna i garderoben och sen satte jag mig vid datorn en stund. Fixade sändningsnumret från DHL bland annat. Cykla ner till Pressbyrån efter fem för att få iväg det där jävla paketet, MEN det krångla med sändningsnumret sa hon i kassan, och jag ska återkomma imorgon innan fem då DHL hade stängt. Hur jävla svårt ska det vara att skicka iväg ett paket undrar jag? Jävligt svårt, tydligen. Cykla till jobbet sen för att skriva ut mitt mail och få den där streckkoden som underlättar att ha. 

När jag kom hem kika jag på teven, laga mat, åt och tog en dusch efteråt. När jag gjorde min Brunsås förut hade jag liiite för mycket Soya i så såsen blev fan svart... Annars en lugn, tråkig onsdag!

Hoppas att Ni haft en bra dag! Tjing tjong


Använde mitt nya grytunderlägg, och det funkar jättebra!

  

Av Linda - 19 oktober 2011 19:34

Nu när jag har läst ut CHIC nummer 23 (4 November) 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om Rasmus Seebach. De flesta har ju hört hans låt Natteravn, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa om honom i artikeln.


Charmiga danskar kan vi inte få nog av! Albumaktuella Rasmus Seebach berättar om jakten på kärlek, romantiska drömmar och saknaden efter sin pappa.

Artikeln är skriven av Emilie Cederquist.

 

Ingen kan väl ha missar Rasmus Seebachs sommarhit "Natteravn", som fortfarande spelas flitigt på svensk radio. Hans självbetitlade debutalbum har sålt fyrdubbel platina och slagit rekord med 24 veckor som listetta i Danmark. Snacka om dansk dynamit alltså!

- Jag har aldrig drömt om att bli en stor stjärna, det är inte därför jag älskar att göra musik. Musik kan beröra människor och hjälpa dem att hantera sina problem och jag tycker verkligen om det. 

Vad blir du själv berörd och glad av?

- Att se en ung kille hjälpa en gammal dam över gatan eller en rik man ge pengar till fattiga istället för att köra runt i en stor dyr bil. Alla de där små sakerna som gör världen värd att leva i.

 

I "Natteravn", sjunger du om att festa för mycket. Har du gjort det?

- Jag vet inte om man kan festa för mycket. Jag menar, liver borde vara en fest. Låten handlar om att jag går ut med mina vänner men i slutändan är det ändå mitt livs kärlek jag letar efter.

Längtar du efter att hitta den?

- Ja, det gör jag faktiskt. Jag har inte bråttom men när den rätta kommer så är jag definitivt redo.

Vilken sorts person letar du efter?

- Jag letar efter en tjej som jag kan ha roligt med. Någon som får mig att känna mig lugn, som jag kan vara mig själv med. Man kan träffa någon som är smart och vacker utan att man har den rätta kemin. Ibland träffar man människor som man inte ens behöver prata med, man kan bara sitta och titta på varandra och allt är perfekt. Man ver när det är rätt.

 

Rasmus började skriva egna låtar redan när han var nio år, givetvis påverkad av hans pappa, Tommy Seebach, var en framgångsrik artist i Danmark. (Pappa Seebach van danska "Melodifestivalen" tre gånger.)

- När jag växte upp var pappas studio brevid mitt rum. Jag lyssnade på honom när han arbetade så det var naturligt att jag blev intresserad av det.

Rasmus succéalbum är en fin och melankolisk samling kärlekslåtar med texter som har hämtat inspiration ur hans eget liv.

- För mig är det ett sätt att bearbeta saker som jag är med om. Om jag får mitt hjärta krossat, då blir musiken som terapi.

2oo3 gick Rasmus pappa tragiskt och plötsligt bort. Låten "Den Jeg Er" är en gripande hyllning till honom.

- Den låten betyder mycket för mig. Och även om texten är väldigt specifik och jag sjunger om min familj så kan människor känna igen sig i den.

Tänker du på din pappa ofta?

- Ja, minst en gång om dagen. Men det är inte alltid ledsna tankar, jag tänker också på roliga saker och tänker "vad skulle pappa ha gjort nu?".  

 

När grät du senast?

- Trots att det är flera år sedan pappa gick bort så vaknar jag ibland tidigt på morgonen och känner att jag har haft en dröm om honom och att det är något som fattas. Vid de tillfällena saknar jag pappa väldigt mycket. Jag hade en sådan dag för någon vecka sedan. Jag tror att jag grät i sömnen och vaknade med en känsla av att det hade hänt något under natten, i drömmen.

 

Rasmus beskriver sig själv som kärleksfull och ärlig, äventyrslusten och hungrig på livet. I våras fyllde han 3o år men någon kris tycker han inte att han har drabbats av.

- Ne, jag gillar att vara 3o. Jag känner att jag vet vad mitt liv handlar om nu. Jag är lyckligt lottad,f rö jag är glad att jag är den jag är. Och förresten tror jag att 3o är det nya 2o. Vi har hittat ett nytt sätt att leva och börjar bli bättre på att mixa det rotade livet med det roliga.

 

Vad drömmer du om?

- Jag älskar att resa! Jag vill åka jorden runt, det är min stora dröm. Det kanske är roligt att resa själv men jag tror att det blir gansla ensamt. jag vill upptäcka och se världen med mitt livs kärlek, det är min dröm...

 

  

Av Linda - 19 oktober 2011 18:18

Nu när jag har läst ut CHIC nummer 23 (4 November) 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om Belinda Olsson. Jag tyckte att det var intressant att läsa om så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


I varje nummer av CHIC möter vi inspirerande kvinnor. Den här gången har vi träffat TV-profilen Belinda Olsson i Göteborg.

Artikeln är skriven av Helena Skoog.

 

Belinda Olsson blev rikskänd - och sparkade samtidigt igång sin karriär på allvar - med boken "Fittstim", som kom ut 1999. Belinda tyckte att det saknades en rolig bok för unga tjejer om jämställdhet, och kontaktade Linda Skugge för ett samarbete.

- Jag har alltid försökt hitta människor att jobba ihop med. Killar är väldigt bra på att hitta en parhäst: Filip och Fredrik, Luuk och Lindström. På den tiden upplevde jag att vi tjejer var mer som konkurrenter, vi höll oss för oss själva och jag tyckte att det var så tråkigt.

 

Efter "Fittstim" blev hon en av Sveriges mest kända feminister. Chefredaktörskap på nättidningen Sourze ledde till jobb som krönikör i Aftonbladet, två romaner, programledarjobb i "Studio Belinda" på TV8, och hösten 2oo9 tog hon över "Debatt" efter Janne Josefsson.

- Det var typ läskigare än att föda barn. Jag satt hela sommaren och tänkte: "Vad har jag gjort? Vad är det för konstig drivkraft i mig som vill göra det här?" Men jag tror att det var nyttigt. Nu får jag vara underdog igen. En recensent sa att det var som om någon i division fem skulle ta över efter Zlatan. Det hade jag i huvudet, då ansträngde jag mig mer och jag har jobbat hårdare än på länge.

Hur mycket tar du åt dig av kritik?

- En kompis sa att man inte får bli för glad för det som är bra, för då blir man så otroligt ledsen för det dåliga. Det är jättesvårt. Jag tillåter mig ändå att ta åt mig, man ska inte ljuga och låtsas att man är stentuff. Jag tar inte åt mig om någon hoppar på mig. "Jag hatar den där jävla feministfittan". Det som fäster är "Fan vad du körde över den här människan". När det handlar om hur jag är. I Synnerhet om jag vet att de har rätt.


Du har ofta sökt dig till jobb där du själv är i fokus. Hur exhibitionistisk är du? 

- Jag tror att jag är beroende av att få beröm och att folk ska se vad det jag gör. Om ett träd faller i skogen och ingen hör det så faller det inte. Det kanske är lite sorgligt. Men jag går aldrig på premiärer. Carolinga Gynning, det är en kändis för mig. Jag har två barn och stor rumpa och bor i Göteborg.

 

Hur ska man göra för att kombinera familjeliv med karriär?

- Det kommer inte att gå ihop, det är min utgångspunkt. Den största boven för många tjejer är att man är en duktig flicka. Jag har en dotter själv och föräldrar blir lyckliga när någon är högpresterande och duktig, och så uppmuntrar man det och tjejerna går hela skoltiden och är duktiga och kräks lite och lär sig att de ska se ut som Elin Kling. Vi ska ha jättebra betyg, gå på juristlinjen och få tre barn med en schysst man. Det första man ska göra är att inse att det aldrig kommer gå ihop.

Och mer?

- Det låter så präktigt, men: Hitta en bra kille för guds skull! En kille som älskar en, men också är ens kompis, som vill att det ska gå bra för en. Man kan inte vara superkarriärtjejen och ta allting hemma också, då går man på knäna till slut. Man måste ha en kille som är med på att dela. Så har jag alltid känt det med min kille. Vi lever inte superjämställt, vi hamnar i massor av fällor, men vi har alltid hejat på varandra.

- Och om man vill bli politiker eller företagsledare eller toppjurist, då kan man inte vara den perfekta morsan. Ibland ljuger vi och säger: Du kan få allt. Det kan du inte. Är du hemmakär och älskar barn, då kanske du ska välja ett jobb där du inte behöver högprestera. Jag tror att man måste prata mer rakt ut om de här sakerna. 


Vad är du mest stolt över?

- Förutom mina barn är jag stolt över att jag tog över "Debatt". Jag tror att det fanns många män i min ålder som tyckte: "Det där jobbet ska jag ha, det passar mig utmärkt". Jag ville göra det för min egen skull, men också för alla brudar. Sedan kommer jag alltid att vara jättestolt över "Fittstim". Vi gjorde något fantastiskt och det lever kvar. Min dotter kommer att kunna läsa den och garva, men det gör inget. Eller så är det tyvärr så att hon kommer att känna igen en massa saker.

Har det blivit bättre i Sverige när det gäller jämställdhet?

- Ja, jag är optimistisk, jag vägrar bli en bitter... fitta. Det finns en annan medvetenhet idag. Sedan är det nog exakt samma press, om inte värre, på unga tjejer. Men det är tre steg fram och ett tillbaks, och det kan jag leva med.

 

När trivs du som allra bäst?

- Åh, jag är rätt lat. Jag har fuskat ibland. Jag har sagt att jag ska på möte och så har jag köpt modetidningar och lagt mig i soffan. Jag skäms inte över det utan har ett behov av det och tänker bättre när jag har fått göra det. Jag trivs allra bäst när "Skavlan" börjar, när jag har ostbågar och får ligga i soffan.

 

Ett sista tips!

- Man måste ha roligt. Man måste festa och hänga med killar, eller tjejer. Jag har haft jätteroligt och det är jag så glad över...

 

TOPP FEM: Världens bästa programledare:

1. Oprah Winfrey: "Hon har tyvärr blivit lite väl glättig ju mer känd hon blivitm men hon ha ändå alltid varit fenomenal på att verka 'vanlig' och mänslig och har den där publikkontakten man bara kan avundas".

2. David Letterman.

3. Karin Hübinette.

4. K-G Bergström.

5. Hasse Aro.


       

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards