Direktlänk till inlägg 19 oktober 2011

BELINDA OLSSON

Av Linda - 19 oktober 2011 18:18

Nu när jag har läst ut CHIC nummer 23 (4 November) 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om Belinda Olsson. Jag tyckte att det var intressant att läsa om så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


I varje nummer av CHIC möter vi inspirerande kvinnor. Den här gången har vi träffat TV-profilen Belinda Olsson i Göteborg.

Artikeln är skriven av Helena Skoog.

 

Belinda Olsson blev rikskänd - och sparkade samtidigt igång sin karriär på allvar - med boken "Fittstim", som kom ut 1999. Belinda tyckte att det saknades en rolig bok för unga tjejer om jämställdhet, och kontaktade Linda Skugge för ett samarbete.

- Jag har alltid försökt hitta människor att jobba ihop med. Killar är väldigt bra på att hitta en parhäst: Filip och Fredrik, Luuk och Lindström. På den tiden upplevde jag att vi tjejer var mer som konkurrenter, vi höll oss för oss själva och jag tyckte att det var så tråkigt.

 

Efter "Fittstim" blev hon en av Sveriges mest kända feminister. Chefredaktörskap på nättidningen Sourze ledde till jobb som krönikör i Aftonbladet, två romaner, programledarjobb i "Studio Belinda" på TV8, och hösten 2oo9 tog hon över "Debatt" efter Janne Josefsson.

- Det var typ läskigare än att föda barn. Jag satt hela sommaren och tänkte: "Vad har jag gjort? Vad är det för konstig drivkraft i mig som vill göra det här?" Men jag tror att det var nyttigt. Nu får jag vara underdog igen. En recensent sa att det var som om någon i division fem skulle ta över efter Zlatan. Det hade jag i huvudet, då ansträngde jag mig mer och jag har jobbat hårdare än på länge.

Hur mycket tar du åt dig av kritik?

- En kompis sa att man inte får bli för glad för det som är bra, för då blir man så otroligt ledsen för det dåliga. Det är jättesvårt. Jag tillåter mig ändå att ta åt mig, man ska inte ljuga och låtsas att man är stentuff. Jag tar inte åt mig om någon hoppar på mig. "Jag hatar den där jävla feministfittan". Det som fäster är "Fan vad du körde över den här människan". När det handlar om hur jag är. I Synnerhet om jag vet att de har rätt.


Du har ofta sökt dig till jobb där du själv är i fokus. Hur exhibitionistisk är du? 

- Jag tror att jag är beroende av att få beröm och att folk ska se vad det jag gör. Om ett träd faller i skogen och ingen hör det så faller det inte. Det kanske är lite sorgligt. Men jag går aldrig på premiärer. Carolinga Gynning, det är en kändis för mig. Jag har två barn och stor rumpa och bor i Göteborg.

 

Hur ska man göra för att kombinera familjeliv med karriär?

- Det kommer inte att gå ihop, det är min utgångspunkt. Den största boven för många tjejer är att man är en duktig flicka. Jag har en dotter själv och föräldrar blir lyckliga när någon är högpresterande och duktig, och så uppmuntrar man det och tjejerna går hela skoltiden och är duktiga och kräks lite och lär sig att de ska se ut som Elin Kling. Vi ska ha jättebra betyg, gå på juristlinjen och få tre barn med en schysst man. Det första man ska göra är att inse att det aldrig kommer gå ihop.

Och mer?

- Det låter så präktigt, men: Hitta en bra kille för guds skull! En kille som älskar en, men också är ens kompis, som vill att det ska gå bra för en. Man kan inte vara superkarriärtjejen och ta allting hemma också, då går man på knäna till slut. Man måste ha en kille som är med på att dela. Så har jag alltid känt det med min kille. Vi lever inte superjämställt, vi hamnar i massor av fällor, men vi har alltid hejat på varandra.

- Och om man vill bli politiker eller företagsledare eller toppjurist, då kan man inte vara den perfekta morsan. Ibland ljuger vi och säger: Du kan få allt. Det kan du inte. Är du hemmakär och älskar barn, då kanske du ska välja ett jobb där du inte behöver högprestera. Jag tror att man måste prata mer rakt ut om de här sakerna. 


Vad är du mest stolt över?

- Förutom mina barn är jag stolt över att jag tog över "Debatt". Jag tror att det fanns många män i min ålder som tyckte: "Det där jobbet ska jag ha, det passar mig utmärkt". Jag ville göra det för min egen skull, men också för alla brudar. Sedan kommer jag alltid att vara jättestolt över "Fittstim". Vi gjorde något fantastiskt och det lever kvar. Min dotter kommer att kunna läsa den och garva, men det gör inget. Eller så är det tyvärr så att hon kommer att känna igen en massa saker.

Har det blivit bättre i Sverige när det gäller jämställdhet?

- Ja, jag är optimistisk, jag vägrar bli en bitter... fitta. Det finns en annan medvetenhet idag. Sedan är det nog exakt samma press, om inte värre, på unga tjejer. Men det är tre steg fram och ett tillbaks, och det kan jag leva med.

 

När trivs du som allra bäst?

- Åh, jag är rätt lat. Jag har fuskat ibland. Jag har sagt att jag ska på möte och så har jag köpt modetidningar och lagt mig i soffan. Jag skäms inte över det utan har ett behov av det och tänker bättre när jag har fått göra det. Jag trivs allra bäst när "Skavlan" börjar, när jag har ostbågar och får ligga i soffan.

 

Ett sista tips!

- Man måste ha roligt. Man måste festa och hänga med killar, eller tjejer. Jag har haft jätteroligt och det är jag så glad över...

 

TOPP FEM: Världens bästa programledare:

1. Oprah Winfrey: "Hon har tyvärr blivit lite väl glättig ju mer känd hon blivitm men hon ha ändå alltid varit fenomenal på att verka 'vanlig' och mänslig och har den där publikkontakten man bara kan avundas".

2. David Letterman.

3. Karin Hübinette.

4. K-G Bergström.

5. Hasse Aro.


       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 maj 2014 21:34


   Min absoluta drömväska ALLA kategorier    En Chanel-väska kommer jag definitivt äga en dag!  #Chanel #Chanelbag ...

Av Linda - 30 november 2013 22:30

Idag åkte jag in till stan då jag inte vart där på länge. Utbudet är mycket bättre inne i stan också, och nu innan Jul är det så mysigt att gå där inne med all julpyntning som är. Vill helst åka till stan minst en gång när jag är hemma i Göteborg. Ja...

Av Linda - 28 november 2013 22:30

Idag var det dags att åka hem till Göteborg igen, sista gången innan jul. Då jag är sjukskriven nu behöver jag komma bort lite, och då passar det jättebra att åka hem. Som vanligt har jag gått en sväng på Torget som jag brukar göra när jag kommit hit...

Av Linda - 11 oktober 2013 23:30

Om det blev lite shopping igår kan man ju säga att jag tog igen det idag - med råge!! Haha, det blev en del. Var inne i alla möjliga butiker idag där jag kollat runt. Dock så har inte nåt vart särskilt dyrt utan jag har kommit undan väldigt bra ändå....

Av Linda - 10 oktober 2013 22:45


Tidigare idag åkte jag hem till Göteborg så som vanligt gick jag ner till Torget nu på kvällen för att kika lite. Hann inte med så många butiker idag fast å andra sidan har jag ju hela helgen på mig. Däremot såg jag att Vero Moda hade 5o% på ALLT i h...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards