Alla inlägg den 26 oktober 2009

Av Linda - 26 oktober 2009 22:42

  

  

  


Nu har jag suttit och kollat igenom Plaza Kvinnas September nummer 2oo9, för att se om det fanns något i tidningen som jag ville ha. Jag hittade lite produkter och det är lite blandat den här gången.


Detta hittade jag i Plaza Kvinnas September nummer 2oo9:

* Max Factor Masterpiece Colour Precision Eyeshadow, 11o kronor/styck- Billig ögonskugga! Finns i sju olika färger!

* Estée Lauder Nutritious Vita-Mineral Loose Powder, 25o kronor- En sann dröm i form av en mineralfoundation, med ett ultrafinfördelat puder som direkt smälter in i huden och bildar en jämn, perfekt yta. Täcker dessutom över blemmor och mörka ringar hyfsat väl utan att bli kakig!

* Lancôme Hypnôse Senses Parfym 5o ml EdT, 615 kronor- Delikat, kokett och förförisk! Med doft av rosépeppar och patchouli representeras den av vackra supermodellen Daria Werbowry!

* Nithandskar H&M, 399 kronor- Snygga handskar!    

Av Linda - 26 oktober 2009 21:52

Nu när jag har läst ut Plaza Kvinnas September nummer 2oo9, kom jag till den här artikeln med Audrey Tautou. Hon är ju aktuell med filmen Coco Avant Chanel. Jag tänkte skriva ner lite vad jag kunde läsa om henne i artikeln.


Uppvuxna i samma franska region har de bägge kvinnorna, Audrey Tautou och modedesignern Coco Chanel, mer likheter än Audrey själv vill erkänna. Samma stolthet, samma intelligens och samma avundsvärda stilsäkerhet.

Artikeln är skriven av Michael Wolski. Översättning och bearbetning Malin Ericsson.

 

Det vackra parisiska hotellrummet bleknar när Audrey Tautou, i en gulmönstad klänning, sveper in i rummet som en vibrerande energistorm. Hon matchar på ett sätt mer än den färgstarka och okynniga personlighet som var kärnan i hennes stora genombrott på vita duken, Amélie från Montmartre. Filmen, som kom 2oo1, har både gett turismen i de vackra Montmartre distrikten i Paris en knuff och placerat Audrey Tautou i det internationella strålkastraljuset.

Hennes vitt skilda roller i He Loves Me - He Loves Me Not, Pretty Things, Da Vinci-koden och Hors de Prix har visat prov på hennes enorma mångsidighet som skådespelerska. I Coco Avant Chanel får hon i stället chansen att porträttera någon som ligger nära henne själv: Gabrielle "Coco" Chanel - en av världens största modedesigners.

 

Audrey släpper ut ett klingande skratt när hon berättar om hur hon identifierade sig med den starka och bestämda karaktären. De har flera drag gemensamt; den mentala styrkan, intelligensen och känslan av stolthet. Men alla drag är starkare och tydligare hos Coco Chanel, menar Audrey.

- Hon var väldigt annorlunda från andra kvinnor på den tiden. Behovet av att vara fri och oberoende, det var ett väldigt modernt tankesätt hos kvinnor. Det är enormt när man tänker på den lilla flicka som kom från ingenstans, från ett barnhem.

 

Du växte upp i Beaumont, nära den plats där Coco Chanel växte upp.

Kände du sedan tidigare till hennes bakgrund?

- Jag kände inte till hennes historia i detalj, att hon varit i ett kloster och så, men jag visste att vi vuxit upp i samma område. Så jag kan landskapet och atmosfären. Min släkt på den tiden umgicks i samma kretsar som hon, så jag hade hört lite om hennes personlighet och stolthet. Hon var en rakryggad, auktoritär och hårt arbetande kvinna.

 

Audrey menar att de som kommer från Beaumont har speciella karaktärsdrag som är speciefika för regionen. Beaumont är ett fattigt arbetarklassområde i mitten av Frankrike, långt ifrån havet och helt omgivet av vulkaner och berg. De som kommer därifrån är av naturen bestämda och har ett starkt psyke, hävdar hon.


För att kunna sätta sig in i rollen bestämde sig Audrey för att läsa Coco Chanels biografi. Hon märkte snart att någonting låg gömt bakom den starka fasaden. Något som stärkt och format den framgångsriska modeikonen.

- Jag tror att hennes önskan att dölja sin uppväxt gjorde henne starkare. Hon ville inte att kanterna på hennes framgångar och hederskänsla skulle naggas för att hon var föräldralös. Hon ville bara bli behandlad på samma sätt som alla andra. Önskan att hålla sitt privatliv och sitt lidande för sig själv är nog vad som gör denna karaktär så stark och fängslande.  

 

Tidigare var kläder något kvinnor bar för att visa andra hur rika de var och vilken status de hade. Men Coco Chanel var unik, hon insåg att elegans kom från insidan, inte utsidan.

- Hon var smart, modern och uppmärksam och skapade nya stilar som passade henne själv. Chanel följde aldrig konventioner skapade av andra, hon formade regler som andra valde att följa.

 

Coco Chanels kläder spelade en stor roll i hennes liv och man kan se henne utvecklas genom dem, menar Audrey.

- Jag tror att hon såg kläder som ett sätt att uppnå vad hon ville, evolutionen av sig själv. Hon skapade sin frihet genom kläder, de hjälpte henne att andas. det var inte en feministisk drivkraft utan en personlig. Hon ville bli någon och den viljan kom inifrån.

 

Innan Audrey började med inspelningen av Coco Avant Chanel hade hon tagit en tvåårig paus. Under ledigheten reste hon bland annat till Australien i två veckor för att träffa vännen och designern Laurence Pasquier. Därefter besökte hon Chile, Påsköarna och Norge.

Hon ser det som ett privilegium att kunna resa iväg mellan inspelningarna - och när all promotion är klar kommer hon att packa sina väskor och ge sig iväg på nytt.

- Jag är väldigt oberoende och känner mig som hemma överallt. Eller, jag känner mig snarare som hemma så fort jag kan stöka ner en plats. När mina saker är överallt så trivs jag. Jag har inga problem med att anpassa mig och resa lätt...

 

  

  

Av Linda - 26 oktober 2009 17:08

  

 

Nu tittar jag på Förkväll. tycker att det är så himla mysigt att titta på när man äter mat.

Elin Kling kommer och tipsar om kläder varje måndag, alltid kul att höra vad hon säger!

Finns ju inget annat att se på just nu heller.

Nu ska jag fixa mat, är hungrig nu känner jag!

Tjing tjong så länge! 

Av Linda - 26 oktober 2009 12:22

Denna veckan har jag sjukt mycket att göra, speciellt imorgon. Är både det ena och det andra faktiskt. Onsdag är väl den enda dagen som jag inte har något speciellt inplanerat.. Är rätt skönt att ha det så här vissa veckor också tycker jag, en del veckor är för jävla sega. Dessutom kommer tiden gå så mycket fortare nu :)

Jag ska städa här hemma idag, damma av allt, ta toaletten och vattna blommorna, detta gör jag varje måndag. Måste fan ha lite rutiner så man vet vad man ska göra på dagarna. Sen ska jag iväg på ärenden, men jag måste vänta tills Posten har kommit. De lär ju ta en liten stund.. Både tills Posten kommer, den är ju så jävla seg.. Men mina ärenden kommer ta tid och dessa måste göras idag! Så är det ibland, vissa dagar, vissa veckor.

Nu ska jag börja med mitt här hemma! Ni får ha en bra måndag folks! Tjing tjong!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards