Direktlänk till inlägg 31 augusti 2009
Nu när jag har läsa ut Plaza Kvinnas Juli nummer 2oo9, kom jag till den här artikeln: En sko för hela världen, som handlar om Toms skor. Jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i denna artikeln.
Blake Mycoskie är mannen bakom Toms. Skoföretaget som ger bort ett par skor till ett fattigt barn i världen - varje gång du shoppar ett par skor till dig själv.
Artikeln är skriven av Malin Lundberg och Malin Ericssson.
14o ooo par skor till behövande barn i Argentinga, Sydafrika, Etiopien och USA är utdelade. 28o ooo fötter har räddats från att bli uppskrapade på väg till skolan eller till närmaste brunn för att bli tvättade i lite vatten. Blake Mycoskie är mannen som, genom sitt skoföretag Toms, gett fattiga barn världen över något till synes så självklart som ett par skor!
Toms grundades 2oo6 som ett internetföretag men har ända sedan starten hyllats av såväl världskända celebriteter som exklusiva Fred Segal i LA, ett av de varuhus som var först med att ta in dessa skor som produceras med rent samvete. På väldigt kort tid har sedan Toms canvasskor spridits till mer än 4oo butiker världen över, efter att hängivna anhängare som Karl Lagerfeld och Scarlett Johansson hjälpt till att bygga märkets hype. Toms, med sin enkla design och sitt hjälpsamma motto, har numera blivit det självklara valet framför Converse, Vans eller Chuck Taylors. Inte minst på den alternativa indiescenen, där Coachella-festivalen är den främsta trendbarometerna, har Toms blivit skovalet för en modemedveten antifashionista.
Själv hävdar Blake Mycoskie att han är högste chefsskoutdelare. Ett epitet få i världen kan titulera sig med.
"För mig har det alltid handlat om att tjäna pengar, för att sedan kunna ge bort dem".
Ett citat från Peolpe Magazine som fick oss att ta kontakt med Blake Mycoskie. 33-åringen från USA som fräslt modevärlden med att ge shopping ett välgörande ändamål.
Hur kom du på idén att starta det här projektet från början?
- Buenos Aires var ett av stoppen vi gjorde när jag var med i tv-serien The Amazing Race. Det var flera länder jag ville besöka igen och Argentina var ett av dem. Jag ville relaxa, lära mig spela polo, dansa tango och att hjälpa till med välgörenhetsprojekt i de mindre samhällena. Efter att ha jobbat där ute lärde jag mig att skor var vad som behövdes allra mest. Jag insåg att barnen var tvungna att gå flera mil till skolan och för att hämta vatten, vilket gav dem skär- och skrapsår. Jag kände att jag ville göra något för dem och att hitta ett sätt att ge skor åt dessa barn blev min mission.
Du hade aldrig tidigare jobbat med välgörenhet. Hur kom det sig att du startade med att designa och sälja skor?
- Innan Toms hade jag startat fem andra företag, allt från en dörr till dörr-tvättservice, till en byrå för utomhusreklam. Men när jag var i argentina och kom på idéen till Toms, var jag villig att göra allt för att verkliga den. Jag lärde mig att göra skor och hur jag kunde sälja dem. det har varit en galen resa men värd varenda minut.
Hur kändes det när du återvände till Argentina för att dela ut skor för första gången?
- Min tanke från början var att återvända med 25o skor till de barn som jag hade träffat året innan. Men istället återvände jag med min familj och mina vänner och 1o ooo par skor. Det var en obeskrivlig känsla att kunna återvända med fler än jag hade kunnat föreställa mig. Och att dela ut dessa med min mamma vid min sida var ... fantastiskt!
I flera artiklar kan man läsa om hur du velat tjäna pengar, för att sedan kunna ge bort dem? Är du en sann välförare?
- Under hela min barndom var mina föräldrar stora förespråkare för att hjälpa andra, oavsett om det skedde i vår närmaste omgivning eller internationellet sett. Hjälpa andra har alltid legat i mitt blod. För mig handlade det nog mer om att hitta rätt väg att göra det på.
Vad är ditt starkaste minne från en av dina resor?
- Vid vår första Shoe Drop 2oo6 var det tre pojkar som precis hade fått ett par Toms. De bad mig följa med till ett fält fullt av stenar och glassplitter där de hade spelat barföta. Deras första tanke, efter att de hade fått sitt livs par första skor, var att det skulle bli mycket enklare att spela fotboll! Att uppleva det tillsammans med dem var ett av mitt livs mest givande ögonblick.
Vad är din drivkraft i att fortsätta med välgörenhet?
- Toms har många unga passionerade anhängare som inspirerar andra varje gång de bär ett par Toms. Att se dem stödja det här är ett bevis på att den här generationen är redo och har möjligheter att skapa en bättre morgondag.
Har du några planer på att utveckla ditt välgörenhetsarbete?
- Toms fokus för 2oo9 är att förhindra en sjukdom i Etiopien kallad podoconiosis (podo). En deformeringssjukdom som drabbat närmare en miljon människor orsakad av att gå barfota i alltför kiseldioxidrik jord. På Toms satsar vi nu på att ge bort skor åt alla barn i Etiopien som riskerar att drabbas...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | |||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||
31 | |||||||||
|