Alla inlägg den 13 december 2010

Av Linda - 13 december 2010 21:34

Nu när jag har läsa ut Glamours Augusti nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln med Cameron Diaz. Jag tycker att hon är en bra skådespelerska, och hon är en av Hollywoods bäst betalda skådespelerskor! Så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa om henne i artikeln.


Hon är rolig, smart, rik som ett troll och hon tar hand om sina vänner bättre än någon annan. Dessutom har on ett knep för att få dig att glömma hennes status när du träffar henne första gången. Vem vill inte dejta Cameron Diaz?
Artikeln är skriven av Christa D´Souza.

 

Cameron Diaz ber mig att inspektera hennes hud i lobbyn på Chauteau Marmont i LA.

- Bättre va, fnissar hon.

Jag håller med, hennes hy ser betydligt bättre ut nu än när jag var så här nära henne sist. Det var för 15 år sedan, när Cameron var en 22-årig modell som jobbade för Elite i Paris och som precis gjort sin första film, "The Mask". Hur hon var då? Tja, hennes hy var ju inte så bra men i övrigt var hon precis samma knäppgök/sexbomb som man förväntar sig - nördskratt och långa ben om vartannat. Och trevlig, trevlig, trevlig...

15 år senare har Diaz blivit en av Hollywoods rikaste superstjärnor med en personlig förmögenhet i trakterna av 55o miljoner kronor, enligt Forbes, så det skulle inte förvåna någon om hon skulle ha blivit ett monster på kuppen. Men hon är fortfarande trevligt, om än lite mer sprallig med samtidigt mer på sin vakt än vad jag minns henne. Hennes ton är osvikligt trevlig och hjärtlig, snudd på ivrig.

 

Man förväntar sig nästan att hon ska ha på sig en rutig skjorta och jeans - den Daisy Duke-look som hin burit så perfekt på alla paparazzibilder de senaste åren - men hon ser väldigt proper ut i Louboutinskor, smala jeans och en lång kofta från systrarna Olsens märke The Row (som Cameron älskar just nu. The Row, Rag & Bone och Victoria Beckham är hennes favoritmärken). Glöm den där osminkade, naturligt solkyssta looken också - hennes läppar är korallröda och ögonen är inramade med jajal. Håret (som hon färgat några dagar tidigare) skimrar i en gammaldags askblond ton. Hon ser helt enkelt väldigt uppstyrd ut på vår cocktail-dejt.

 

37 år gammal är hon fortfarande surfarbruden som kan rapa på kommando och vara fräck i munnen hos talkshow-värdar. Hennes stora leende och den där boxarnäsan (hon har brutit den sex gånger) är intakta. Men hon börjar få några enstaka linjer runt de sneda, isblå ögonen, en känsla av ett liv som levs i hennes drag, vilket ger henne en elegans och en verklighet som rent ut sagt är ovanligt i den här plastikoperarade staden. Men som Diaz själv har sagt: Även om det krävs lite ansträngning att åldras naturligt i den här staden, så är det en ansträngning som hon tänker göra.

- Ja, alltså, jag gör ju inget nu, säger hon och myser ihop sig lite i sin kofta medan hon puffar lite på sin vadderade Chanel-väska (som hon har som kudde när hon flyger).

- Men vi får se. Än så länge trivs jag men jag vill aldrig säga aldrig om någonting.

 

Cameron Diaz är hyperaktuell med filmen "Knight and Day". Hon spelar en singeltjej som råkar fastna med en superspion på rymmen, som spelas av Tom Cruise. Filmen är regisserad av James Mangold ("3.1o till Yuma", "Walk the Line") och har allt: biljakter, Tom Cruise som får psykbryt på ett fik, Peter Sarsgaard, Cameron i bikini...

Men ingen rast, ingen ro - hon hoppar direkt på nästa film: komedin "Bad teacher", där Cameron spelar en "very very bad golddigger".

- Vanligtvis gillar jag att ta hand om kvinnorna jag spelar. Jag ser alltid till att de har moral, även om de inte alltid gör det rätta - jag vill att de ska framstå som mänskliga. Men den här bruden känner jag inget ansvar för överhuvudtaget! Hon bryr sig inte ens ett spår om någon annan än sig själv.

Att det är hennes ex-pojkvän Justin Timberlake som spelar mot henne har satt igång en del snack.

- Mm. Han spelar en lärarvikarie som jag får upp ögonen för, säger Cameron och jag känner direkt att vi är inne på ett område hon vill lämna illa kvickt.

- Jag säger så här: jag är kär i livet! Jag får göra filmer och leka hela daganra, jag menar, skämtar du med mig?   


Diaz uttrycker sig extremt amerikanskt, men hennes rötter är inte från USA. Hennes pappa Emilio kommer från Kuba och hennes mamma Bikkie är Cherokee. Ingen av hennes vänner var helamerikansk när hon växte upp - hela kvarteret på Long Beach var fullt av barn med olika kulturell bakgrund. Cameron beskriver sig själv sin barndom som väldigt bra, eftersom hennes pappa lärde henne och hennes syster att vara självständiga.

- Pappa var själv ateist men varje söndag körde han runt oss till olika slags kyrkor så att vi skulle få bestämma själva. Pappa Emilio lärde dem att försvara sig också. Trots att Cameron var så smal att hon kallades "Skeletor", var hon en fenomenal slagskämpe. (Och hon är det fortfarande - minns när hon nitade en paparazzi i självförsvar för några år sedan, eller hennes och DiCaprios slagsmål i "Gangs of New York".)

- Där jag kommer ifrån slogs vi om saken. Man blev mobbad om man inte stod upp för sig själv och min pappa sade alltid: "Du måste kunna bita lika hårt som du skäller".


Så när modellagenturen Elite upptäckte henne på en fest och ville skicka henne till Tokyo och Paris, hade Camerons pappa inget problem med att låta henne åka - det är ett tecken på en bra uppfostran, när föräldrar kan lita på att deras dotter är trygg nog i sig själv att klara sig på egen hand.

- Jag längtade inte hem alls, säger Diaz, som var 16 år när hon åkte.

- Jag har alltid haft en lust efter äventyr och alltid kunnat prata med olika människor. Mina föräldrar kollade så klart upp allt - det var de som valde att jag skulle åka till Tokyo istället för Milano eller London, till exempel. Men pappa var en speciell man. Han var unik, en sådan som han ser man inte så ofta.

 

Diaz kallade sig för "pappas favorit", vilket refererade till att han ville ha söner och att hon växte upp som en tomboy. men trots att bandet mellan henne och pappan var starkt och att ingen man verkar kunna leva upp till hans ideal, förnekar hon att det skulle ha något att göra med hennes singelstatus.

- Jag skulle inte ... jag menar, jo visst, men jag tror inte på sådant.

- Under en perion lände jag en enorm tomhet. Det är omöjligt att förstå hur sådant här känns förrän det händer dig. Det hade hänt flera vänner till mig och jag sade alltid "vad tråkigt", men jag hade ju ingen aning om vad en sådan här sak innebär? Ingen kan förstå hur förkrossande det är. Men det jag har lärt mig av att förlora någon nära är att mitt liv är fullt av hans närvaro. Jag skojar inte, jag är verkligen kär i livet.


Så är det: Cameron är singel, har inga barn, närmar sig medelåldern och hon älskar det.

Särskilt barn-delen. Som hon sade häromdagen på en talk-show, när värden Bill Maher, tog upp ämnet: "No fucking way".

- Så här är det: När man känner sig sådär lite otillfredsställd och tänker "Vad skulle kuna göra mitt liv bättre?" har jag än så länge aldrig tänkt "Aha! Ett barn!". jag säger inte att jag aldrig vill ha barn men just nu ser jag bara hur ledsna föräldrar blir när de är borta från sina barn, hur skyldiga de känner sig, och det vill inte jag göra! Jag vill inte behöva välja bort att göra en film för att det är med kort varsel.

- Men missförstå mig rätt. Jag är 1oo procent lojal när jag väl binder mig till någon. Jag tar hand om folk på heltid, det är liksom det jag gör.

- Ja, med Cameron handlar det alltid om den andra, säger hennes vän, den svenskättade makeupartisten Gucci Westman, som sminkar Cameron för den här plåtningen.

- Det är knäppt, för hon skulle ju komma undan med att bete sig som en egoistisk diva. Om man pratar med henne styr hon alltid in samtalet på den andra och pratar inte alls om sig själv.


Diaz och Westman har hängt "i evigheter", enligt Diaz, som även är gudmor till Westmans son Dashiell.

- Hon var borta och spelade in film när han föddes men hon tog ett plan samma dag för att komma hem och se honom, berättar Westman.

- Hon skulle kunna göra vad som helst för sina vänner. Och det är mer än vad man kan säga om de flesta av sina nära vänner. Och hon blir bara snyggare med åren!  

- Jag vill inte se ut som att jag är 25 år igen. Men jag passar på att njuta medan jag fortfarande ser bra ut, säger Cameron uppriktigt glatt. 


Men vid sidan av att ha massor av pengar och att hålla sig undan barnafödandets mödor - hur håller hon sig i form? Är hon en av alla dess skådespelare som äter och dricker inför journalisters ögon? Har hon någonsin varit lite överviktg?

- Jag har min egen version av överviktig. När man har en så liten benstruktur som jag har (det är sant, vristen som sticker ut ur de smala jeansen är minimal) syns vartenda litet gram överflödig vikt. det finns inga marginaler att röra sig inom, säger Cameron och fortsätter:

- När det gäller min "källa till evig ungdom" handlar det om att träna, äta rätt, att dricka mycket vatten, att skratta och att ha sex - massor av sex. Vi är ju människor - det är hälsosamt, det är natuligt, det är vad vi är här för att göra!

Och inget hårt festande, eller?

- Jag är 37. Jag behöver inte gå ut och festa längre. De åren är över för mig. Visst har jag kvällar när jag inte tänker mig för och beställer in lite för mycket vin, och så kommer notan: Hoppla! men jag gillar inte att vakna och må pyton. Jag gillar inte att förlora en hel dag. Jag menar, jag jobbar arslet av mig!


Efter de massiva succéerna "Den där Mary" och "Min bästa väns bröllop" var det ingen som ryggade när hon begärde 15o miljoner kronor för att göra "Charlies Änglar 2". 2oo8 rankade Forbes henne som världens högst betalda kvinnliga skådespelare - det året tjänade hon 38o miljoner kronor.

Hon säger själv att pengar innebär frihet. Frihet att åka iväg och åka snowboard, eller surfa på Hawaii. frihet att skämma bort sin mamma, sin syster Chimene och hennes syskonbarn:

- Jag älskar att tjäna pengar, och att vara framgångsrik, för det ger mig möjligheten att dela med mig. Men en sak är säker (plötsligt därmpas den spralliga, spontana Cameron och en rak affärskvinna skymtar fram). Jag tjänar inte massor av pengar för att folk slänger pengar efter mig. Det är ett kontrakt. De betalar sådana summor för att de vill tjäna sådana summor. Det är precis som vilken business som helst.


Hon är smart, vilket regissören James Mangold intygar.

- Jag var på en middag och hon satt mitt emot mig, brevid en multimiljonär som skulle imponera på henne med sin kunskap inom något område. Jag såg hur hon väldigt artigt bara korrigerade hans fakta. Hon är sjukt påläst och kunnig.


Så vad handlar hennes "knäppgök"-personlighet om? Den där Carole Lombard-grejen som hon gör så bra? Är det bara på låtsas?

- Äsch, jag gillar att få folk att skratta, säger Diaz och rycker på axlarna.

- Det är så jag gör mig själv bekväm när jag är med andra människor. Faktum är att jag är känd och det skrämmer folk. Jag har slipat det här i flera år nu: Först gör jag narr av mig själv. Då slappnar folk av. Jag skulle inte säga att jag spelar dum, för jag är inte en idiot - det handlar bara om att hålla det enkelt.

 

Diaz är en fantastisk skådespelare. Det skulle inte förvåna mig alls om allt: ödmjukheten och det enkla manéret, är ett enda skådespel. Det är trots allt hennes jobb att utge sig för något som hon inte är. Jag tänker på det här på planet hem, hur journalister alltid måste hållas på armlängds avstånd. Jag tänker på det tills jag några dagar senare ska lyssna på vår tvåtimmars-konversation på min bandspelare och inser att en timme och 5o minuter har raderats. Det är nu det kommer att visa sig - kommer hon att ställa upp på att göra om intervjun? Varför skulle hon göra det? Dumma, dumma jag.

Men hon gör det! Med precis lika mycket grace och entusiasm som förra gången. Om det är hennes professionalism eller för att hon är genuint trevlig vet jag inte. Men jag gillar den här kvinnan skarpt!...

 

  

Av Linda - 13 december 2010 20:06

Nu när jag har läst ut Glamours Augusti nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln Aaaarrrrwww, du är så arg och jobbig! Haha, tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Har du en chef som skäller eller vän som mest bara gnäller? Vi vet hur du hanterar dem - och blir en bättre kollega och vän på samma gång.

Artikeln är skriven av Carin Jonsson.

 

Alla har vi minst en person i våra liv som driver oss till vansinne - och vid något tillfälle har säkert även du varit den besvärliga personen för någon annan. De flesta energitjuvarna är människor som skäller, gnäller eller klagar, och deras problem (dåligt självförtroende, dålig självkänsla, depression, stress eller allmänt negativ syn) är, ja just det, helt och hållet deras problem, förklarar psykologen Christina Hermanrud.

 

* ÄNDRA DIN INSTÄLLNING.

Din chefs omotiverade skrikanfall kan hanteras på två sätt. 1. Du tar åt dig av utskällningen och känner dig förminskad och illa berörd. 2. Du ser på chefen på samma sätt som du ser på ett litet barn som får ett utbrott. Med det senare alternativet går du hem från jobbet med en bättre känsla i magen.

- Din magkänsla beror även på din egen känslighet. Om du är medveten om att du ofta låter dig påverkas kan du arbeta för att giftpilarna ska passera förbi istället för att låta dem tränga djupt in i bröstet.

 

* DELEGERA SMART.

Personer som ofta gnäller tenderar att vara perfektionister. När du hanterar dem är det en bra idé att bara lyssna först. Summera problemet efter en stund för att visa att du har varit uppmärksam, och fråga sedan om det finns en bra lösning. Nio gånger av tio kan perfektionisten komma på en utväg helt själv. Ditt jobb är klart.

 

* ANVÄND ETT "JAG-BUDSKAP".  

Undvik att säga den kränkande kommentaren "du är så krävande" när du inte vill ägna dig mer tid åt din väns problem. Nej, ge henne tio minuter av din uppmärksamhet och säg sedan "jag fixar inte att ta till mig mer av ditt dilemma just nu, säg gärna till om det finns något annat jag kan hjälpa till med", så har du stått upp för dina egna behov och även visat att du finns där.

 

* BYT SPÅR.

En person som klagar kan ofta ha inställningen från början att den kommer att känna sig utanför i ett sammanhang och hanterar det genom att visa sitt missnöje.

- Svara genom att bjuda in personen till samtal om något helt annat - "jaha, vad jobbigt, men vad tycker du om det här...?", "vill du följa med och äta lunch?" - så kan humör och fokus ändra kurs helt och hållet.

 

* EN TREDJE PART.

Om du har riktigt svårt att hantera en familjemedlem som ofta säger något elakt finns det säkert någon i din närhet som känner likadant. Ta stöd av ett syskon genom en enda blick av samförstånd och ni blir starkare.

- Den tredje parten kan även vara en psykolog, föreslå att personen söker hjälp, säger Christina Hermanrud...

 

  

  

Av Linda - 13 december 2010 19:46

Trettonde avsnittet. Detta är bara för jävla roligt, tycker jag =)

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards