Direktlänk till inlägg 13 december 2010
Nu när jag har läst ut Glamours Augusti nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln Aaaarrrrwww, du är så arg och jobbig! Haha, tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.
Har du en chef som skäller eller vän som mest bara gnäller? Vi vet hur du hanterar dem - och blir en bättre kollega och vän på samma gång.
Artikeln är skriven av Carin Jonsson.
Alla har vi minst en person i våra liv som driver oss till vansinne - och vid något tillfälle har säkert även du varit den besvärliga personen för någon annan. De flesta energitjuvarna är människor som skäller, gnäller eller klagar, och deras problem (dåligt självförtroende, dålig självkänsla, depression, stress eller allmänt negativ syn) är, ja just det, helt och hållet deras problem, förklarar psykologen Christina Hermanrud.
* ÄNDRA DIN INSTÄLLNING.
Din chefs omotiverade skrikanfall kan hanteras på två sätt. 1. Du tar åt dig av utskällningen och känner dig förminskad och illa berörd. 2. Du ser på chefen på samma sätt som du ser på ett litet barn som får ett utbrott. Med det senare alternativet går du hem från jobbet med en bättre känsla i magen.
- Din magkänsla beror även på din egen känslighet. Om du är medveten om att du ofta låter dig påverkas kan du arbeta för att giftpilarna ska passera förbi istället för att låta dem tränga djupt in i bröstet.
* DELEGERA SMART.
Personer som ofta gnäller tenderar att vara perfektionister. När du hanterar dem är det en bra idé att bara lyssna först. Summera problemet efter en stund för att visa att du har varit uppmärksam, och fråga sedan om det finns en bra lösning. Nio gånger av tio kan perfektionisten komma på en utväg helt själv. Ditt jobb är klart.
* ANVÄND ETT "JAG-BUDSKAP".
Undvik att säga den kränkande kommentaren "du är så krävande" när du inte vill ägna dig mer tid åt din väns problem. Nej, ge henne tio minuter av din uppmärksamhet och säg sedan "jag fixar inte att ta till mig mer av ditt dilemma just nu, säg gärna till om det finns något annat jag kan hjälpa till med", så har du stått upp för dina egna behov och även visat att du finns där.
* BYT SPÅR.
En person som klagar kan ofta ha inställningen från början att den kommer att känna sig utanför i ett sammanhang och hanterar det genom att visa sitt missnöje.
- Svara genom att bjuda in personen till samtal om något helt annat - "jaha, vad jobbigt, men vad tycker du om det här...?", "vill du följa med och äta lunch?" - så kan humör och fokus ändra kurs helt och hållet.
* EN TREDJE PART.
Om du har riktigt svårt att hantera en familjemedlem som ofta säger något elakt finns det säkert någon i din närhet som känner likadant. Ta stöd av ett syskon genom en enda blick av samförstånd och ni blir starkare.
- Den tredje parten kan även vara en psykolog, föreslå att personen söker hjälp, säger Christina Hermanrud...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | |||
27 | 28 | 29 |
30 | 31 | |||||
|