Alla inlägg den 14 oktober 2008

Av Linda - 14 oktober 2008 20:40

Imorgon ska jag till Jönköping och träffa Charlotte =) Det ska bli riktigt trevligt att träffa henne igen. Var ju några månader sedan vi träffades nu. Att åka ner till Jönköping blir också roligt jag har inte varit där sen skolan slutade i början på juni. Jag hoppas bara inte att det ska regna för det orkar jag inte med samtidigt som man går runt på stan och tittar. 

Nä nu ska jag värma en kanelbulle, de där frysta från Findus =) JÄTTE GODA är de. Jag kan ju inte baka, så det blir till att köpa istället. Snart börjar DH som jag måste se :) Ha en bra kväll.

Av Linda - 14 oktober 2008 17:03

Igårkväll när jag satt och läste i Cosmopolitans Oktober nummer 2oo8, fastnade jag för en väldigt speciell artikel. Jag tror att andra tjejer tillsammans med mig också lider av: Duktighets syndromet. Artikeln var jättebra skriven och jag kände igen mig en hel del av det som stod i den. Jag tänkte skriva ner lite saker som stod i just den artikeln, plocka ut lite delar ur den. Måste även säga att är det någon tidning som är bra för att läsa artiklar och att sporra oss tjejer till att må bättre är Cosmopolitan den bästa tidningen för detta. Tro mig jag läser sju olika modetidningar, så jag har lite koll på dem.


Artikeln är skriven av Camilla Björkman.


Högsta betyg i skolan och lysande resultat på tentorna, raketkarriär vid 25 års ålder, ett fantastiskt förhållande eller ett lyckligt singelliv. En solklar plan för hur livet ska se ut de närmaste tio åren. Modellben, Madonna-amar och Marc Jacobs väskor.

Detta är ingen supermänniska vi pratar om. Det är här krav som vilken tjej som helst försöker leva upp till. Livet ska vara perfekt på alla områden- utseendet, karriären, kärleken och allt där emellan. Allt annat ses som ett misslyckande.  

 

Någon som känner igen sig? Kanske inte i allt, men en del?

En ny rapport från Socialstyrelsen visar att tjejer mellan 15-24 år är den enda grupp där psykisk ohälsa, bland annat på grund av stress, ångest och ätstörningar, forstätter att öka kraftigt. Att just tjejer drabbas är ingen slump. Redan från barnsben uppmuntras vi till att vara duktiga flickor, att snällt räcka upp handen innan vi pratar och att hjälpa mamma med dukningen. Vi lär oss att duktighet betyder att vi är bra. Dålig självkänsla kan förstärka det här beteendet". "Vad du är duktig" blir i dina öron "Du duger, du är någon!".


Hur gör jag då om jag vill ta mig ur den (sjukliga) duktigheten? "Först måste du inse att du är älskad och omtyckt för den du är och inte för det du gör. Du är den du är och du blir inte mindre lyckad som person på grund av betyg, pojkvänner eller elaka chefer" säger Héléne Sandmark. 

 

Jan Wessman fortsätter med "fråga dig själv dagligen vad du vinner på att vara en duktig flicka på alla områden i livet" och "hur mycket gör du det för din egen skull och hur mycket gör du det för andras?"...


Skriv gärna vad ni tyckte om det jag tog med och om ni har andra tankar kring detta.

JA, jag har själv låtit det gå överstyr med den där sjukdomen som tog kål på min kropp. Ha det så gott där ute i Sverige och TYCK OM ER SJÄLVA TJEJER!


Av Linda - 14 oktober 2008 12:08

Drömmar kan ju vara bra konstiga ibland alltså. Men samtidigt är de väldigt roliga får jag säga :)

Imorse drömde jag om en gammal klass kamrat som gick i min klass från ettan till sjuan/åttan tills han flyttade till Stockholm. Denna kille var oerhört populär bland alla tjejer i klassen när vi gick på låg- och mellanstadiet. Jag vet EN som inte frågade chans på honom (ja, det var den tiden vi gjorde sånna saker) sen gjorde alla tjejer det. Stackars "Bönan" ändå, ha massa tjejer som frågar chans på honom. Han var ju inte ett dugg intresserad ens av någon då. Sen flytta han ju till Stockholm och då blev han lite mer snyggare, det var en helt annan "Bönan" än tidigare.

Jag fattar dock inte varför jag drömmer om "Bönan" just NU, inte sett honom på många år. Det är andra gången jag drömmer om honom nu på kort tid.

Hmm, nån som kan ha någon aning om detta? Vore tacksam för lite hjälp och svar :) Have a good day folks :)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards