Direktlänk till inlägg 24 maj 2011

VÄLJER DU POJKVÄN EFTER DIN PAPPA?

Av Linda - 24 maj 2011 19:54

Nu när jag har läst ut Cosmopolitans November nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om väljer du pojkvän efter din pappa? Det var intressant att läsa om, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Ditt val av män och andra relationer kan ha att göra med din och din pappas relation. Går det att sluta fred med farsan - och få en ny, sund uppfattning av män? Cosmo reder ut.

Artikeln är skriven av Camilla Björkman.

 

Under filmfestivalen i Venedig får Sofia Coppola stående ovationer för sin nya film Somewhere om en manlig filmstjärna som återförenas med sin 11-åriga dotter. Nu visas den på bio - och får säkert många tjejer att fundera. För hur påverkas du egentligen av din pappa? Och hur mycket påverkar han i din syn på män och vilka du faller för?

Mycket, om man får tro psykologen och psykoterapeuten Egil Linge som har skrivit boken Hemligheten - från ögonkast till varaktig relation.

- I de flesta fall är pappan den förste mannen som flickan träffar och han är naturligtvis jätteviktig för henne. Jag tror att det är sant att kvinnor som har och har haft en bra relation med sin pappa får en starkare identitet och självkänsla, säger han.

Egil Linge menar att det inte är en klyscha att man faller för män som påminner om ens far.

- Är din pappa lekfull och skojar mycket väljer du kanske en man som är likadan, medan om din pappa är känslokall och svartsjuk kan du dras till en liknande kille. Eller så gör du tvärtom. Du är så trött på din lekfulla pappa att du väljer en allvarlig man. Så även då påverar ju pappa dig.

Med andra ord, en trygg och omtänksam pappa bäddar för att du hittar en lika fin man. En frånvarande och manipulerande pappa däremot - kan leda till det värsta.

- Risken är att du dras till män som påminner om honom för att på så sätt kunna "laga" er relation - fast då med männen du träffar, säger psykologen och psykoterapeuten Leena Hirvonen.

 

En som kan skriva under på det är Jackie Ferm, tidigare deltagare i Paradise Hotel och dotter till Lars Ferm. Förut hette han Lars-Inge Svartenbrandt och är känd som en av Sveriges farligaste brottslingar. Ända sedan Jackie var liten har han suttit inlåst på Kumlaanstalten.

- Min pappa är och förblir min hjälte, säger Jackie Ferm när Cosmo träffar henne. Han är väldigt intelligent och fascinerande och som liten såg jag alltid upp till honom.

Men att han övergav henne har satt sina spår. Männen Jackie faller för påminner på ett eller annat sätt om hennes pappa. Intelligenta, manipulerande och alltid många år äldre. Innan hennes Paradise Hotel-medverkan var hon tillsammans med en man som några månader in i förhållandet släppte bomben att han var pappa till tre barn. De bråkade jämt.

- Det var en relation som gjorde ont nästan hela tiden, på samma sätt som min relation till pappa har gjort, konstarerar Jackie.

Idag är hon singel, men kan fortfarande se ett mönster i de män hon träffar. Trots att många bra män står på led är det fortfarande de dramatiska och mörka hon faller för.

- De snälla och gulliga killarna bekommer mig tyvärr inte, även om jag skulle önska att det var så, säger hon.


Så är en frånvarande eller taskig pappa lika med ett sabbat kärleksliv - för alltid? Inte alls.

- Processen att bryta det här mönstret går faktiskt ganska snabbt. Har du väl insett att du har ett problem är du också motiverad att lösa det, säger psykologen och psykoterapeuten Leena Hirvonen.


Men. Det är viktigt att komma ihåg att en försoning inte leder till att din relation till män automatiskt blir bättre. Den biten måste du (tyvärr!) lösa på egen hand. Till att börja med gäller det att, en gång för alla, acceptera det som varit. Du kommer aldrig att kunna vrida tillbaka klockan eller ändra din pappa. Först när du förstår det kan du gå vidare.


En annan pusselbit är att skapa en mer realistisk, verklighetstrogen bild av din pappa. Var han borta mycket eller bara inte så känslomässigt närvarande när du var liten, kanske du har byggt upp en sorts idealbild av honom, menar psykologen och psykoterapeuten Egil Linge.

- Den där bilden gör att du som vuxen söker efter den perfekta partnern. Drömmen kan vara så stark så att du inte ser verkligheten, vilket gör att du hamnar i destruktiva relationer, säger han. 

Knepet är att intervjua din pappa. Hur har han själv haft det i sitt liv? Hur var hans relation med föräldrarna? Vad är viktigt i hans liv?

- Då får du en mer realistisk bild av honom. Och du kan också förstå att hans handlingar förr inte var kopplade till dig, säger Egil Linge.

 

En annan viktig del för att bryta handbojan mellan din pappa och dina män, är att inse vad du saknar hos honom. Till exempel närhet, förståelse, kramar, kärlek. Och sedan, vad kan du göra för att fylla hålet?

- Ska du leta efter en man som kan ge dig allt det här, eller en man som inte kan det? Genom att fråga dig själv det börjar du bli medveten om hur du kan skapa en förändring själv, säger psykologen och psykoterapeuten Egil Linge.

Om du träffar någon då, som får hjärtat att klappa fortare? Våga vara ärlig mot honom. Berätta hur din relation har varit med din pappa, och säg att du faller för en viss sorts män vilket kanske inte alltid är så bra. Då kan han vara ärlig tillbaka och berätta hur han fungerar.

Och utmana dig själv genom att ge männen som är pappas motsats en chans.

- Fråga dig själv om du kan tänka dig att vara vän med honom. Kan du det kan du också gå på dejt med honom, säger psykologen och psykoterapeuten Egil Linge...

 

     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 maj 2014 21:34


   Min absoluta drömväska ALLA kategorier    En Chanel-väska kommer jag definitivt äga en dag!  #Chanel #Chanelbag ...

Av Linda - 30 november 2013 22:30

Idag åkte jag in till stan då jag inte vart där på länge. Utbudet är mycket bättre inne i stan också, och nu innan Jul är det så mysigt att gå där inne med all julpyntning som är. Vill helst åka till stan minst en gång när jag är hemma i Göteborg. Ja...

Av Linda - 28 november 2013 22:30

Idag var det dags att åka hem till Göteborg igen, sista gången innan jul. Då jag är sjukskriven nu behöver jag komma bort lite, och då passar det jättebra att åka hem. Som vanligt har jag gått en sväng på Torget som jag brukar göra när jag kommit hit...

Av Linda - 11 oktober 2013 23:30

Om det blev lite shopping igår kan man ju säga att jag tog igen det idag - med råge!! Haha, det blev en del. Var inne i alla möjliga butiker idag där jag kollat runt. Dock så har inte nåt vart särskilt dyrt utan jag har kommit undan väldigt bra ändå....

Av Linda - 10 oktober 2013 22:45


Tidigare idag åkte jag hem till Göteborg så som vanligt gick jag ner till Torget nu på kvällen för att kika lite. Hann inte med så många butiker idag fast å andra sidan har jag ju hela helgen på mig. Däremot såg jag att Vero Moda hade 5o% på ALLT i h...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards