Direktlänk till inlägg 9 december 2011

PAOLO ROBERTO

Av Linda - 9 december 2011 15:34

Nu när jag har läst ut CHIC nummer 25 (2 December) 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om Paolo Roberto. Haha, jag tycker att han är skön och han säger precis vad han tycker och tänker vilket jag gillar! Tänkte skriva ner vad jag kunde läsa om honom i artikeln.


Vad har boxning, "Robinson" och egenföretagande gemensamt? Paolo Roberto såklart. Och han ger oss äktenskapsråd och starka åsikter om Sverigedemokraterna.

Artikeln är skriven av Emilie Cederquist.


Som tonåring stod han i kö till döden. Paolo Roberto slogs på stan och Stockholmspolisen klassade honom som en av de tre farligaste under 18 år. Under ett förhör, när han fick se en bild på en vän som hade skjutits till döds, varnade polisen honom för att det var hans tur nästa gång.

- Jag hamnade fel och var bra på det. Jag brukar bli bra på det jag gör och jag blev bra på att vara jävligt dålig. För mig handlade det om att om man vill slåss så vill man göra det med de tuffaste, så jag började åka in till stan och hänga med gängen där och till slut var det riktigt illa.

Men den kriminella banan slutade där, efter polisförhöret. Och Paolo Roberto kommer inte att ligga på dödsbädden och önska att han hade gjort mer. Vill han göra något gör han det nu.

- Jag drömmer inte, jag gör. Drömmar är för amatörer.

 

För fyra år sedan tog han tag i sitt livs största rädsla, dyslexin.

- Jag har sagt till alla mina rädslor, "kom igen, nu kör vi!" Man bestämmer sig för något och så gör man det. Allt hör i livet handlar om det första steget. Tänker man för mycket på det så blir man stående på ett ben. För mig var det första steget det första ordet. Jag skrev en kokbok och idag har jag sålt nästan 2oo ooo böcker, det är det får författare som har gjort.


Har du lika mycket självförtroende som det verkar?

- Jag gör det jag vill och säger det jag tycker. Det kan uppfattas som bra självförtroende men det kanske inte är det. Jag har nog mer motivation än självförtroende och jag tror inte att folk alltid kan se skillnad på vad som är vad. Jag kan precis som alla andra ta illa upp om någon tycker att jag är en idiot men jag har ju varit med länge.

Paolo brukar säga att de sin har mest karisma än ett vattenglas räknas som kontroversiella i Sverige. Att han sticker ut är inte så konstigt, han har karisma nog att fylla upp hela Neapelbukten.

- Jag ber folk dra åt helvete om de behöver det, men folk har vant sig vid min stora käft. Det är lite roligt att vara stöddig. Säger man att man är bäst i Sverige så är man ju helt galen.

Ångrar du något uttalande?

- Jag står för kanske hälften av vad jag har sagt genom åren. Eller nej, jag står nog förtfarande för 99 procent, om jag ska rätta mig själv. Att folk upplever mina uttalanden som helt jävla galna, det är bara roligt.


När Paolo pratar om saker som är viktiga för honom blir gesterna vidare och rösten höjs en aning, som för att betona värdet av det han säger.

- Jag har lätt för att bli arg. Att 3oo ooo svenskar röstar på Sverigedemokraterna gör mig trött och upprörd. Att man tror att vi löser integrationspolitiken genom att sätta ett gäng idioter i riksdagen är barockt. Hur fan kan man säga att om vi minskar invandringen så kommer allt att lösa sig? Det är ju tvärtom! de stora pensionsavgångarna vi har framför ossm ven ska kliva in då? Alla som röstade på SD kanske skulle bli märkta när de kommer till ålderdomshemmet så att alla som har en droppe invandrarblod i kroppen inte hjälper dem, säger han och tillägger:

- Men det är ju också bra att folk vars föräldrar är kusiner med varnadra har ett parti att rösta på, det kan du citera mig på.    


Paolo hade nytta av sitt heta temperament i boxarringen, men 2oo3 tog en av Sveriges mest framgångsrika boxningskarriärer slut med en knockout under en titelmatch i Mariehamn då han förlorade världsmästartiteln och valde att sluta.

- Det var ett enormt abrupt slut men i alla mina riktigt stora nederlag i livet har jag kunnat omvandla den negativa energin till driv. Så jag tror att det var ett väldigt viktigt moment att jag låg medvetslös där i Mariehamn. Det finns nämligen bara två alternativ; man kan ligga kvar, suga på tummen och tycka syng om sig själv eller så kan man resa sig upp.

Var det svårt att släppa boxningen?

- Det har varit svårt att inse att jag inte är en fighter längre. En comeback har funnits i bakhuvudet så jag har hållit mig i en sådan form att jag skulle kunna göra det med två månaders träning. Men det här är faktiskt första året som jag tänker att "nej, jag är ingen boxare längre".

 

Men Paolo har flera ronder kvar att gå på annat håll. Han driver fem företag, alla inriktade på antingen mat eller kropp; från hemstaden Motimate med träningsråd, till försäljningen av Paolos egen olivolja.

- Fajten, den där dagliga kampen, är det bästa med företagandet. Jag har kunnat växla om boxar-Paolo till företagar-Paolo, det är exakt samma energi.

Du och din fru driver företagen tillsammans, hur är det?

- Jag brukar utmana jämstäldhetslirarna. Det är lätt att dela på föräldraförsäkringen när man jobbar på ett statligt verk men när man är egenföretagare så kanske det inte går och man kanske inte har den viljan heller. Jag och min fru är exakt jämställda. Vi äger lika mycket i alla bolagen och vi kan bygga upp detta tillsammans. Vi har samma lön men min fru är VD. Man ska göra det man är duktig på och jag är inte duktig på VD-rollen. Jag är förhandlare, säljare, idéspruta och energiknippe. Nu under vintern när det är kallt kan vi stänga av kärnkraftverken och använda min energi istället.

Hur kombinerar ni familjeliv med karriär?

- Familjen är en del av företaget, alla ska få plats och det gäller även våra barn. Vi ser till att de blir hämtade tidigt på dagis men det betyder att vi jobbar sent istället.

Hur håller ni då liv i äktenskapet?

- Vi har varit tillsammans så länge så min fru går inte på någon blomgrej. Jag tror nyckeln är att prata, det är det bästa min fru vet. Att bara ta en kvart varje dag och sätta sig ner med lite te och prata, sedan vet man ju aldrig vad som händer, haha.

 

Under Paolos traditionella katolska uppväxt har Gud varit ständigt närvarande och för Paolo är det viktigt at ha något att tro på.

- Det är bara i Sverige som det ses som konstigt. Det är tvärtom ute i världen, det är Sverige som är konstigt. Hur kan man aldrig ha definierat vad man tror på?

Paolis liv har präglats av det bästa ur den svenska och den italienska kulturen och det allra viktigaste är maten.

- Allt annat är sekundärt för italienarna. Det går inte att beskriva hur de håller på med den där jävla maten jämt. Vi åt bönsoppa igår och förra helgen var jag hos släkten och fick med mig lardo. Det är grisfett, det låter skitäckligt, men de saltar in det och lägger på chili och torkar det tills det blir hårt. Man skär det lövtunt och lägger ovanpå bönsoppan. "Vad håller du på med nu?", säger min fru. "Jag skär lardo." "Men vi ska bara äta middag." "Men det är ju det här som är grejen." Den passionen vill jag att mina barn ska ärva. Jag vill att de ska lära sig traditionell syditaliensk matlagning. 

 

Lär du dem redan nu?

- Man kan prata hur mycket som helst om könsroller och att det skulle vara fostrat men hos oss lagar jag maten fem dagar i veckan. Den som är matinresserad av barnen, det är dottern. Det är inte fostrat, skulle det vara det så skulle min son vara i köket. Han kommer om det är någon pastamaskin eller så, det tycker han är kul. Min dotter sköljer grönsaker och jag hackar, sallad är hennes grej. Hon kommer att bli ett grymt giftermål; grym på att laga mat och så är hon lik sin mamma så hon kommer bli snygg också, haha.

Hur kommer du hantera att hon börjar dejta?

- Min boxningstränare gav mig det bästa rådet, han har fyra döttrar. an ringde mig tre dagar efter att hon var född och sa "förbjuder du henne att dejta någon lirare då jävlar kommer hon att gifta sig med honom. Bjud med honom på husvagnssemestern så tröttnar han". Det tar jag med mig, men barnen måste få göra sina egna misstag. Det enda man kan göra är att ge dem en trygghet. Blir de kära så blir de kära, blir det riktigt jävla illa kommer dottern träffa någon gammal proffsboxare, haha...  

 

  

 
 
Sin

Sin

9 december 2011 17:37

Hehe, man måste älska Paolo :-)

Intressant artikel!

http://sex-blogg.se

Linda

9 december 2011 18:00

Han är grym =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 maj 2014 21:34


   Min absoluta drömväska ALLA kategorier    En Chanel-väska kommer jag definitivt äga en dag!  #Chanel #Chanelbag ...

Av Linda - 30 november 2013 22:30

Idag åkte jag in till stan då jag inte vart där på länge. Utbudet är mycket bättre inne i stan också, och nu innan Jul är det så mysigt att gå där inne med all julpyntning som är. Vill helst åka till stan minst en gång när jag är hemma i Göteborg. Ja...

Av Linda - 28 november 2013 22:30

Idag var det dags att åka hem till Göteborg igen, sista gången innan jul. Då jag är sjukskriven nu behöver jag komma bort lite, och då passar det jättebra att åka hem. Som vanligt har jag gått en sväng på Torget som jag brukar göra när jag kommit hit...

Av Linda - 11 oktober 2013 23:30

Om det blev lite shopping igår kan man ju säga att jag tog igen det idag - med råge!! Haha, det blev en del. Var inne i alla möjliga butiker idag där jag kollat runt. Dock så har inte nåt vart särskilt dyrt utan jag har kommit undan väldigt bra ändå....

Av Linda - 10 oktober 2013 22:45


Tidigare idag åkte jag hem till Göteborg så som vanligt gick jag ner till Torget nu på kvällen för att kika lite. Hann inte med så många butiker idag fast å andra sidan har jag ju hela helgen på mig. Däremot såg jag att Vero Moda hade 5o% på ALLT i h...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards