Alla inlägg den 15 september 2009

Av Linda - 15 september 2009 17:34

Nu när jag har läst ut SOLOs augusti nummer 2oo9, kom jag till den här sidan med lite tips om hur man träffar nya kompisar. Så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa.


Alla vill vi ha vänner - gärna många. men var träffar man nya? Och hur tar man den ytliga bekantskapen till nästa nivå?

Artikeln är skriven av Johanna Frölander.


VAR?

Ja, inte genom att sitta hemma framför teven i alla fall. Ju mer du rör dig ute i det sociala livet, desto större chans har du att träffa nya bekantskaper. Precis som när du vill träffa en ny partner så är vänners vänner en pålitlig källa att ösa ur. Privata fester som inflyttningspartyn är oslagbart bra tillfällen att slå dig ner i soffan brevid en potentiell BFF. Nyinflyttad? Att ta en kvällskurs eller engagera dig i en sport är också smart eftersom du då på ett enkelt sätt omger dig med människor som delar ditt intresse. Det passar dig som är blyg också eftersom samtalsämnena är givna. Se sedan till att ni blir vänner på Facebook och kontakten är säkrad.


VEM?

Du kan ju bli kompis med vem som helst, men det underlättar om ni har ett gemensamt intresse att knyta an till. I det här sammanhanger finns det ännu en fördel med kompisars kompisar: de är i allmänhet redan kvalitetskontrollerade och godkända. Så länge dina vänner inte hänger med skumma människor kan du alltså vara nästan säker på att det är schysta typer och potentiella BFFs. Var dock väldigt noga med att vara dig själv - hur ska du annars kunna attrahera dina vänner?


HUR? 

Ett leende tar dig långt, även i dessa sammanhang. Leende människor gör oss på gott humör och positivt inställda till samtal. Försök att se avslappnad ut; sänk axlarna och andas med magen även om du känner dig lite nervös. Presentera dig tidigt och koncentrera dig på vad den andra personen säger. Ställ föjldfrågor och få honom eller henne att känna sig intressant. Ställ öppna frågor som kräver utförligare svar än "ja" eller "nej". Led försiktigt in samtalet på saker som du gillar eller som är viktiga för dig. För att det ska kunna utvecklas till en riktig vänskap måste ni kunna knyta an till större ämnen än kvällens outfit och vem som känner vem.


NÄR?

Kanske har du flyttat och behöver utöka din bekantskapskrets. Kanske känner du bara att de vänner du omger dig med i nuläget inte förstår dig eller ger dig det du behöver. Om det är så illa att du omger dig med "vänner" som får dig att må dåligt är det verkligen hög tid att ge dig ut på jakt efter nya. Och även om du är väldigt nöjd med de kompisar du har så vill du kanske ha fler med samma musiksmak, så du har konsertsällskap, eller med samma shoppinglust så du har någon att tömma plånboken med. Man kan knappast ha för många vänner.


VARFÖR?

Förutom det faktum att livet skulle vara ganksa tomt och trist utan kompisar så har vänskap fördelar för din hälsa också. Det finns forskning som visar att bland annat ditt blodtryck hålls på en bättre nivå om du omger dig med goda vänner. Vänskap sägs dessutom vara extra viktig för just kvinnor. Att prata igenom ett problem med en bra kompis är i många fall lika effektivt som att prata med ett proffs. Ett riktigt kompissnack då och då gör dig dessutom bättre rustad för att stå emot depressioner och sömnproblem.



SOLO Augusti   

     

Av Linda - 15 september 2009 12:38

Klockan tolv började min tvätt tid. Var nere strax efter tolv och slängde in två maskiner.

Har så jävla mycket kläder denna gången att tvätta, men sen är det ju sängkläderna som jag bytte förra veckan också som tar en hel del plats i tvätt korgen. Nu kan jag ju använda mina nya kläder sen också, vill ALLTID tvätta nya kläder innan de används första gången, strumpor är la det enda som inte tvättas innan användning.

Solen skiner idag också vilket är jävligt härligt! Kommer sitta på balkongen och läsa och njuta! Tror att jag tar och cyklar Hälsoslingan idag också, men jag behöver dock pumpa mina däck lite granna. Det känns lite väl motigt när jag cyklar, även om det inte blåser så mycket ute. Idag är det dock rätt vindstilla :)

Håller på och lägger mitt schema nu också, min inloggning har ju fuckat sig totalt, men nu funkar det. Men sidan är sååå jävla seeeg! Är skönt nu när jag kan lägga mitt schema månaden ut och oktobers schema också!

Eftersom jag alltid lägger två Kotletter i en fryspåse, äter jag den ena idag tillsammans med Spaghetti och Sallad! Det blir nog bra det också tror jag, behöver ju bli av med allt inne i frysen. Är för mycket is där inne nu, och den kan ju bara stängas av av sig själv om det är för mycket is. Har redan hänt två gånger :( Men då har jag upptäckt det i tid, vilket är jävligt bra det! Nojar mig över att det ska hända när jag är i Göteborg och då är det kört...

Faaan, vad intressant va? Haha, Aja shit the same! Ni får ha en bra dag folks! Tjing tjong!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards