Direktlänk till inlägg 15 april 2011

EMMA WIKLUND

Av Linda - 15 april 2011 12:34

Nu när jag har läst ut Glamours Oktober nummer 2o1o, kom jag till den här Lunchdejten med Emma Wiklund. Detta numret var det absolut sista av Glamour i Sverige! Jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa om henne i artikeln.


Glamour lät två exmodeller luncha ihop - häng med när Elin Kling gör en djupdykning i Emma Wiklunds förflutna som supermodell.

Artikeln är skriven av Elin Kling.

 

Emma Sjöberg slog igenom på 9o-talet som den stora svenska supermodellen, vid sidan av Linda, Cindy, Claudia, Naomi och Tatiana.

Ditt genombrott kom med Arlas minimjölk-kampanj 1991, eller hur?

- Ja, här i Sverige, men innan dess hade jag jobbat utomlands, där hade jag redan en karriär. Mitt första stora jobb vara 1989 för brittiska Elle. Jag hade två Elle-omslag på raken.

Vem upptäckte dig och var?

- Mika Kjellberg, på en Hawaiian Tropic-tävling. Mika satt i juryn och ville att jag skulle komma till Stockholm direkt men jag hade ett år kvar å gymnasiet. Jag åkte när jag var nästan tjugo, ganska gammal.

 

Hur tror du modellivet står sig idag till skillnad mot då?

- Jag tror att det är tuffare idag, för det är fler modeller på markanden. Plus att livslängden blir kortare.  

Jo, själv slutade jag när jag var 22 och då var jag farmodern i gamet.

- Jag skulle aldrig låta min dotter bli modell innan hon blir 18,19,2o år. Och med det ideal som är nu har jag svårt att uppmuntra henne över huvud taget, det är för magert. Jag vet ju själv hur mina tonår var, jag gick upp i vikt och fick finnar...

 

1992 var du med i George Michaels video "Too Funky", den är ju fullkomlig magisk, och din outfit!

- Ja, Beyoncé har snott min outfit! Thierry Mugler stylade videon, jag var en av hans musor och gick alla hans visningar. Vi fick göra en gipsavgjutning av min kropp och sedan gjordes detta konstverk i stål.

 

Hur levde du? Under min lilla karriär bodde vi 1o tjejer i en trea. Långt ifrån vad du hade, antar jag?

- Till en början bodde jag också i modellägenhet, på en madrass på golvet. Sedan hyrde jag ett jättelitet rum, jag var inneboende. Efter det flyttade jag till min första lilla lägenhet, en skruffig tvåa med tygtapet och skitiga heltäckningsmattor. Men sedan lyckades jag skaffa ett eget litet gårdshus i St Germain och samtidigt hade jag en lägenhet i New York.

Hur är det med alla drogrykten i modellvärlden? Stämmer de?

- Ja, tyvärr. Det har alltid funnits i rock- och modellvärlden - det har mycket att göra med att folk är unga. Sedan är det vanligare på kontinenten, det är lite mer accepterat.

 

Har du någon smaskig story att dela med dig av från din modelltid?

- Jag hade aldrig varit där jag är idag om det inte vore för Linda Evangelista. Versace var en nyckelvisning i Mialno, det var han som började boka modeller för 5ooo dollar om dagen. Jag gjorde visningen ett år men var inte bokad nästa säsong. Sista dagen i Milano, innan vi stack till Paris, frågade Linda om jag skulle göra Versace och jag sa att jag inte var bokad. Hon pratade med honom och jag fick jobbet! Sedan jobbade jag med honom i 5-6 år.

 

Och du har klarat dig från mindre roliga historier?

- En gång lämnade jag en plåtning för att fotografen var så fräck. Tyvärr finns det ganska läskiga typer, ofta är det de som inte är särskilt bra. Jag sa bara att "vet du vad, nu går jag". Och min agentur var väldigt stöttande. Men tyvärr finns det de som kommer från fattiga förhållanden, med andra villkor som gäller.

Det minns jag också, många från fattiga förhållanden som sökte lyckan...

- Det finns mycket eskortverksamhet och jag har hört tragiska historier där man inte kan säga att det handlar om modellyrket direkt.

Vad har varit det bästa med modellivet då?

- Att bo i ett annat land, jobba där och uppleva en annan kultur, och sedan är det ju inte helt fel att tjäna pengar heller! Det är nyttigt att lämna sitt hemland, det är nyttigt att kasta sig ut och klara sig själv.

 

Men du, du har ju en skådiskarriär också - jag har hört att det hände en olycka när ni filmade "Taxi"?

- Just det! Det var den första "Taxi"-filmen. Min första scen var en actionscen och det kostar mycket pengar att slå sönder saker och allt måste ske i exakt rätt ordning. Men strax efter att de hade ropat "Action" hörde jag "Cuuuuuuuut!" Jag tittade upp och då rann det blod längs hela min arm, men jag kände ingenting, trots att jag hade råkat fläka upp hela tummen. Det första jag gjorde var att skrika efter handdukar, för det var ju en lågbudget-film så det fanns ju inte direkt tre uppsättningar av kläder.

 

Vilken är din största fåfänga?

- Det är nog mer kropp och ansikte än kläder. Jag är ganska enkel i min klädstil, även om jag tycker om mode. För mig är bra hår och hy till T-shirt och jeans viktigare än en dyr klänning om jag känner mig glåmig.

Men hur gör du för att hålla dig så här snygg och fräsch?

- Jag försöker träna tre gånger i veckan. Det är det bästa för hyn. När jag skulle göra en viktig plåtning försökte jag alltid ge mig ut och springa på morgonen, för det hjälper verkligen!

Om man inte orkar träna, är det din nya hudvårdsserie som är hemligheten då? Berätta om den!

- Jag kände att det jag ville göra inte fanns på marknaden - den lite mer effektiva produkten med beprövade ämnen, utan att det kostar för mycket. Jag vill att det ska funka.

Vad kommer crémerna att kosta?

- Mellan 129 och 389 kronor. Så det är ju inte så dyrt.

 

Nu har du varit supermodell, pluggat, suttit i styrelsen för Lindex och lanserat hudcréme. Vad har varit roligast?

- Det här! Jag har aldrig jobbat så mycket i hela mitt liv, men det är roligt!...

 

 

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 maj 2014 21:34


   Min absoluta drömväska ALLA kategorier    En Chanel-väska kommer jag definitivt äga en dag!  #Chanel #Chanelbag ...

Av Linda - 30 november 2013 22:30

Idag åkte jag in till stan då jag inte vart där på länge. Utbudet är mycket bättre inne i stan också, och nu innan Jul är det så mysigt att gå där inne med all julpyntning som är. Vill helst åka till stan minst en gång när jag är hemma i Göteborg. Ja...

Av Linda - 28 november 2013 22:30

Idag var det dags att åka hem till Göteborg igen, sista gången innan jul. Då jag är sjukskriven nu behöver jag komma bort lite, och då passar det jättebra att åka hem. Som vanligt har jag gått en sväng på Torget som jag brukar göra när jag kommit hit...

Av Linda - 11 oktober 2013 23:30

Om det blev lite shopping igår kan man ju säga att jag tog igen det idag - med råge!! Haha, det blev en del. Var inne i alla möjliga butiker idag där jag kollat runt. Dock så har inte nåt vart särskilt dyrt utan jag har kommit undan väldigt bra ändå....

Av Linda - 10 oktober 2013 22:45


Tidigare idag åkte jag hem till Göteborg så som vanligt gick jag ner till Torget nu på kvällen för att kika lite. Hann inte med så många butiker idag fast å andra sidan har jag ju hela helgen på mig. Däremot såg jag att Vero Moda hade 5o% på ALLT i h...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards