Direktlänk till inlägg 11 april 2011

VARFÖR RÖDA LÄPPAR - IGEN?

Av Linda - 11 april 2011 22:06

Nu när jag har läst ut Plaza Kvinnas September nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om varför röda läppar - igen? Det var lite intressant att läsa faktiskt, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Röda läppar, markerade ögonbryn och mättade ögonlock - säsongens skönhetstrender är lika tydliga som snygga, och kommer garanterat reflektera hur vi vill se ut i höst, Men vem, och vad, är det som påverkar hur skönhetstrenderna förändras från säsong till säsong?

Artikeln är skriven av Charlotta Jakobsson.

 

På 2o-talet målade stuffragetterna sina läppar röda som en symbol för sin nyvunna makt. I höst är det återigen dags att markera vår kvinnliga styrka med rött läppstift. Åtminstone om man ska tro de många designers som visade röda läppar på säsongens visningar, däribland Givenchy, Dolce & Gabbana, Donna Karan och Prabal Gurung. De röda läpparna är utan tvekan höstens skönhetstrend. men varför? När det kommer nya strömningar inom modet är chansen stor att Miucca Prada, Rei Kawakubo, Karl Lagerfeld eller någon annan av de mest tongivande modeskaparna ligger bakom trenden. Men vem dikterar cillkoren för hur vi väöjer att sminka oss? Vilka faktorer påverkar svängningarna bakom vad som visas i skönhetsväg på catwalkerna världen över, och vad inverkar på vilka skönhetstrender som verkligen slår igenom när det kommer till allmänheten?

 

Det finns många teorier om de olika samhälleliga, ekonomiska och kulturella faktorer som på olika sätt påverkar trender i mode. Ekonomisk kristid - kjollängderna går upp, kvinnlig frigörelse - modet blir mer androgynt, och så vidare. Det kan naturligtvis diskuteras hur relevanta teorierna är nuförtiden, men de flesta är i alla fall överens om att trender går i cykler; det som en gång var populärt återkommer ofta med några årtioendens intervaller, uppdaterat och anpassat till den nya tiden. På sistone har cyklerna spunnit allt fortare; trender råder samtidigt efter bara några års frånvaro, och allt fler trender råder samtidigt till skillnad från tidigare, då det var en sak; till exempel en kjollängd eller en skärning på byxan som gällde, och som mer eller mindre alla designers höll sig till. Detsamma gäller flr skönhetstrender.

- Man kan absolut se liknande säsongsmässiga svängningar inom skönhet som inom mode, även om det kanske inte blir lika skarpa kast från säsong till säsong. Det finns så många trender nu gentemot hur det var förut; nu är det lite av varje som är trendigt känns det som, menar Anya de Tobon, makeupartist och Chanels skandinaviska representant.


Det första som påverkar skönhetstrenderna är naturligtvis vilken säsong det är. Även om skillnaderna mellan höst/vinter och vår/sommar har minskat, så finns det ändå vissa generella tendenser som vi ser återkomma beroende på säsong.

- Vår och sommar så är det nästan alltid fokus på hud och bronze, man ska se fräsch och solbränd ut. Visningarna är ganska minimalistiska, det kanske finns någon liten detalj som en kul kråkspark eller så, men det är inte så mycket gjort smink. Hösten däremot är alltid mycket mer arbetad, det är mer fokus på täckande foundations, du har mer läppfärger, mer läppstift, mer mörka ögonskuggor och murriga färger, förklarar Anya de Tobon.


Men precis som inom mode börjar de klassiska säsongsbundna makeuptrenderna alltmer få ge vika för skapandet av karaktärer och identiteter. Helen Borg är makrupartist och har arbetat med bland andra Hope, Fifth Avenue Shoe Repair och Carin Wester.

- Jag tycker att man ser mindre "stora" trender och mer anpassning till vad designerna vill förmedla, kanske mer än någonsin tidigare. Det känns rätt trist att tänka årtal, till exempel att nu är det 5o-tal som gäller. För att komma vidare tror jag att man försöker hitta en identitet och idé, istället för att försöka tillföra något slags allmän trend.

 

Anya de Tobon håller med om att de karaktärer designerna skapar är en viktig grund för vilka skönhetstrender som slår igenom. Och hon tror att genomslagskraften både beror på hur tydlig idén är, coh hur väl modehuset lyckas förmedla den.

- Om ett modemärke har skapat en väldigt tydlig idé en säsong, till exempel Prada-kvinnan i år, så tror jag att det påverkar. Jag tror att alla vet hur en Chloé-tjej ser ut, med sin naturligt bronzade hy och lyxiga hår; eller en Balmain-tjej. Och en framgångsrik visning har naturligtvis en viss genomslagskraft, men sen tror jag framförallt att en riktigt slagkraftig kampanj, som visar en väldigt tydlig idé om vilken sorts kvinna just det här märket vill skapa, spelar roll. 

 

Carolina Pettersson, makeupartist för MAC, tror även hon att det är designerna som med sin vision om vilken typ av kvinna han eller hon skapar mode för, är en av de viktigaste faktorerna som påverkar skönhetstrenderna.

- Det är naturligtvis en mix av en massa saker som påverkar, men designernas önskemål är viktiga. Sen tror jag de i sin tur får inspiration av att se kvinnor i det vardigliga livet och hur de lägger sin makeup och stylar sig själva. 

Carolina Pettersson påpekar vidare att skönhetstrender ofta inte svänger så fort, utan utvecklas gradvis.

- De röda läpparna har synts på catwalken i några säsonger nu, tendensen har funnits ett tag men den här säsongen har det fullkomligt exploderat. De syntes verkligen överallt. Skillnaden är att de nu har transformerats till en vardaglig look, man kan gå till jobbet med röda läppar och vackra, osminkade ögon. Det är inte längre bara en festlook.  

 

Något som både Helen Borg och Carolina Pettersson lyfter fram är att det inte riktigt går att skilja skönhetstrenderna från de rådande modetrenderna.

- Jag ser ingen större skillnad mellan kläder och dess trender, och skönhetstrender inom kosmetika. De hör verkligen ihop. Allt mals ner och blandas; filmer och allt som händer i världen påverar trender som sen tolkas i modetidningar, och som sedan används som referenser när man gör film och så vidare. Allt blandas och rörs runt tror jag, påpekar Helen Borg.

Carolina Pettersson håller med.

- Skönhet handlar ju otroligt mycket om mode, och tvärtom. Du kan lyfta fram dina bästa sidor med makeup; för mig är det skönhet. Likaså med mode. En stor trend den här säsongen är en naturlig, lyxig finish på huden, och det refelkteras också i kläderna vi ser. Detsamma med till exempel färgval; färgerna i modet förändras städnigt, och ofta går färgerna i makeupen hand i hand.

 

Så om skönhetstrenderna går hand i hand med modetrenderna, och därmed initieras i designernas visioner om hur kvinnor vill och ska se ut; vad avgör då vilka trender som lyckas filtrera sig ner i våra sminkväskor och till våra vardagliga sätt att lägga makeup? För precis som med haute couture-mode är det många av catwalkernas skönhetstrender som inte känns helt användbara för oss vanligt dödliga, i vår vardag.

- Det visas alltid looker som är helt galna, som till exempel Manoush Aurora som alltid gör makeuper som inte är av denna värld. Men de sätter ändå trender; det kan vara ett element som en läpp eller en eyeliner som vi får se de kommande säsongerna, menar Carolina Pettersson.

- Jag tror att visningarna påverkar mer än vi kanske tror. Många av de stora modehusen har ju en kosmetiklinje och då använder de sig så klart av visningarna som en del av marknadsföringen. Och många andra sminkmärken är sen väldigt snabba på att plocka upp färger som känns nya, til exempel på nagellack, fyller Helen Borg i.

 

Men sminktrender blir sällan lika dominerande som modetrender, och det tror Anya de Tobon har att göra med att skönhet är väldigt individuellt.

- Det är inte som att köpa ett par nya byxor eller skor. De flesta ändrar inte sin makeuprutin så där jättemycket från säsong till säsong, utan förändringar sker mer gradvis. Men jag tror absolut att trenderna smuger sin in även i vad gemene man köper för produkter och tänker på när de sminkar sig. Det tar bara lite längre tid, och blir inte lika tydligt som när det gäller mode...

 

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 maj 2014 21:34


   Min absoluta drömväska ALLA kategorier    En Chanel-väska kommer jag definitivt äga en dag!  #Chanel #Chanelbag ...

Av Linda - 30 november 2013 22:30

Idag åkte jag in till stan då jag inte vart där på länge. Utbudet är mycket bättre inne i stan också, och nu innan Jul är det så mysigt att gå där inne med all julpyntning som är. Vill helst åka till stan minst en gång när jag är hemma i Göteborg. Ja...

Av Linda - 28 november 2013 22:30

Idag var det dags att åka hem till Göteborg igen, sista gången innan jul. Då jag är sjukskriven nu behöver jag komma bort lite, och då passar det jättebra att åka hem. Som vanligt har jag gått en sväng på Torget som jag brukar göra när jag kommit hit...

Av Linda - 11 oktober 2013 23:30

Om det blev lite shopping igår kan man ju säga att jag tog igen det idag - med råge!! Haha, det blev en del. Var inne i alla möjliga butiker idag där jag kollat runt. Dock så har inte nåt vart särskilt dyrt utan jag har kommit undan väldigt bra ändå....

Av Linda - 10 oktober 2013 22:45


Tidigare idag åkte jag hem till Göteborg så som vanligt gick jag ner till Torget nu på kvällen för att kika lite. Hann inte med så många butiker idag fast å andra sidan har jag ju hela helgen på mig. Däremot såg jag att Vero Moda hade 5o% på ALLT i h...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards