Alla inlägg den 13 juli 2010

Av Linda - 13 juli 2010 20:44

Snacka om att jag har vart helt jävla slut de här dagarna. Vet inte vad det är med mig? Om det beror på värmen, lite sömn i helgen, stress på jobbet, mens eller att man svettas i den kvava luften när man jobbar? Jag har fan ingen aning. Jag la mig innan elva igår och det brukar jag inte göra på sommaren dessutom hade jag ju sovit på dagen också.. Ska inte gnälla egentligen det är ju bra om man sover! Jaja..

Imorse vid halv fem vaknade jag av att det regnade som in i helvete ute så jag fick stänga till mitt sovrumsfönster lite eftersom det blev drag när ett fönster var öppet i storarummet. Efter det kunde jag inte somna om riktigt utan jag låg där och vände och vred på mig. Åskan och blixten drog förbi efter sex någon gång och min tanke vara bara: Snälla, låt det ha slutat när jag ska cykla iväg till jobbet. Jag ville inte bli dyblöt när jag skulle cykla dit kände jag. Åskan och blixten gör mig inte så mycket, utan mer regnet   Jag hann dit utan att bli pisseblöt sen kom det en jävla skur igen strax efter sju och allt regn stod som spön i backen!

Dagen var rätt så intensiv idag också och man svettades som en tok! På ett sätt var det skönt att sluta halv ett idag..


När jag kom hem dammade jag av lite och vattande mina blommor, gjorde lite småplock så där. Jag la mig och vilade idag halv två och då började det regna och åska plus blixtra igen och det var riktigt mysigt att ligga i sängen då! Jag gick upp tio i fyra, alldeles för sent idag med.. Satte mig i soffan och läste i min Cosmopolitan Maj och lite senare fixade jag mat. Kom på det när jag kom hem idag; just det ja, vad ska jag äta idag? Jag tog fram Lövbiff ur frysen så det blev Lövbiff, Potatisklyftor och Bearnaisesås väldigt gott. Har en till bit som jag ska ta med mig imorgon till jobbet på kvällen där. Annars så har det inte vart något speciellt idag som hänt. Duschade nu och det är alltid guld värt efter varma dagar! Resten av kvällen blir det slappa framför teven. Hoppas att Ni haft en bra tisdag folks! Tjing tjong

Av Linda - 13 juli 2010 17:34

Nu när jag har läst ut Cosmopolitans Maj nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om Kvinnor och skor en kärlekshistoria. Jag tyckte att det var lite kul att läsa om så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Du, Askungen och Carrie Bradshaw. Skor förför oss alla - och fortsätter att tömma våra plånböcker. Cosmopolitan har tagit reda på varför.

Artikeln är skriven av Mina Azodi.

 

Långt innan vi hörde talas om stilettklackar med exotiska namn (vad sägs om louboutin?) har kvinnor varit galna i skor. Här i Sverige säljs skor för nio miljarder kronor varje år. Det är rusen kronor per person, och med tanke på att din pappa köper skor för, säg en tiondel, vad säger det om dig?

Visst, skor har alltid haft nästan övernaturliga krafter - som att de på ett kick kan uppdatera en outfit från förra året . men det är inte hela förklaringen till varöfr just skor fortsätter att sälja trots att vi är mitt i en lågkonjuktur. Vetenskapen visar att vi alltid varit programmerade att gå i gång (haha) på skor, även i tuffa tider.

 

ett bättre humör är det första du märker när du provar ett par skor eller ett plagg.

- Signalsubstansen dopamin frigörs, vilket ger dig ett rus liknande det fu får av droger, berättar Martin Lindstrom, varumärkesexpert och författare till boken Buyology - tryth and lies about why we buy.

 

Dopaminet ökar ända tills du betalar, då det vanligtvis sipprar undan och skuldkäsnlorna istället börjar smyga sig på ... förutom när det du köper är ett par sko.

- Shoppare rationaliserar ett skoköp som mer praktiskt - något de kommer att använda flera gånger i veckan - vilket får lustkänslan att vara längre, förklarar Martin Lindstrom.

 

Men dopaminet är bara en av de faktorer som gör att ett par nya skor höjer ditt humör. När du köper ett nytt par stimuleras också en del av främre hjärnbarken som kallas för samlarpunkten.

- Skor är samlarobjekt, vare sig kvinnor ser dem som det eller inte, säger Suzanne Ferris, författare till boken Footnotes: On Shoes. Tänk på hur de ofta förvaras fint uppradade på skohyllor. De är som skulpturer.

Resultatet: genom att samla olika modeller får du samma adrenalinkick, som en frimärkssamlare får när han hittar ett ovanligt exemplar.

 

Höga klackar väcker ännu mer känslor - och även här heter förklaringen biologi snarare än Pierre Hardy.

- Som de flesta djur förknippar vi längd med makt, förklarar antropologen Helen Fisher. Högklackat kan höja din status eftersom du blir längre när du har dem på dig. Klackarnas historia gör dem ännu mer lockande. Förr var det bara de rika som kunde ha högklackat - de som arbetade med kroppen var tvungna att ha skor som var mer praktiska.

- Skor var en klassdelare, säger Helen Fisher, och vi har fortfarande lite av den uppfattningen rotad i oss.

 

Inte bara din status blir högre med höga klackar - alla vet att de kan öka din sexappeal på ett ögonblick. Men varför?

- När en kvinna har högklackat intar kroppen en primal parningsställning som heter lordos, säger Helens Fisher. Rumpan lyfts och ryggen svankar.

 

Men det handlar inte bar aom hur bootylicious du blir. Enligt Daniel Amen, författare till boken The Brain in love, är hjärnan uppbyggd på ett sätt som kopplar skor till sex.

- Det område i hjärnan som kommunicerar med konsorganen ligger precis brevid det område som hanterar fötterna, säger han. De två områdena är kopplade till varandra, vilket kan förklara varför skor anses erotiska.

 

Hur många anledningar var det till att du absolut måste köpa de där skorna du såg? Vi har tappat räkningen...

 

  

  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards