Direktlänk till inlägg 16 april 2009

LÖGNHALSAR ÄR VI ALLIHOPA!

Av Linda - 16 april 2009 17:00

Jag läste en intressant sak igår i VeckoRevyn nummer 6 (5 Mars) 2oo9, som handlar just om lögnhalsar. Så jag tänkte skriva ner lite vad jag kunde läsa.


"Din nya frisyr är verkligen supersöt!" "Jag känner faktiskt kungafamiljen". Alla ljuger vi mer eller mindre, men hur okej är det egentligen att tumma på sanningen? VR avslöjar lögnarens hur, när och varför. Och kollar hur mycket våra kändisar egentligen ljuger...

Artikeln är skriven av Carin Karlsson.


Nej, nej, kom inte och säg att du alltid talar sanning. Alla ljuger i snitt 1,7 gånger per dag! Det berättar psykologen Anna Karlstedt som vet allt om våra lögnaktiga vanor.

- Många ljuger i vardagen. Forskningen bygger dessutom främst på självaktningar, varför det finns anledning att snittet på 1,7 gånger per dag är i underkant.


Vad ljuger vi oftast om?

- Små saker som får oss att framstå i lite bättre dager, som "Blev lite sen i ett möte" eller "Men jag skickade ju ett sms till dig, kom det inte fram?".  

Varför väljer vi att ljuga?

 - Ofta för att undvika irritation eller ogillande från andra, eller för att vinna gillande. Överdrifter om våra fantastiskt egenskaper som i anställningsintervjuer, kan ju också landa under rubriken lögner ibland.


Vad är egentligen skillnaden mellan en svart och en vit lögn?

- Vita lögner är egentligen inte avsedda för att skada någon, medan de svarta, även kallade "asociala" lögnerna, inte tar hänsyn till om någon blir sårad, ledsen eller kränkt. Den svarta lögnen är helt egoistisk och till för att komma undan något felaktigt man gjort. Den vita lögnen använder vi för att behålla goda relationer med andra, kunna vara socialt smidiga, och kan därför vara av stort värde. Det är ju inte alltid så smart att säga vad du egentligen tycker om din väninnas nya frisyr.


Går det att försöka ljuga mindre?

- Absolut! Först behöver du bli medveten om att du ljuger och hur mycket, Fråga dig även varför du ljuger. Är du till exempel överdrivet rädd att väcka andras ogillande? Först när du har lite koll på det kan du börja träna dig i att inte ljuga. Det kan göras stegvis, till exempel genom att först ta tillbaka sin lögn som till exempel, "Eller egentligen, det var inget möte, jag surfade och glömde tiden, förlåt!"


Vad ska jag säga till en vän som jag märker att hon ljuger mycket?

- Varför inte prova "Du, jag tycker mig märka att du faktiskt haltar lite med sanningen titt som tätt" eller "Har du tänkt på det och vet du varför du gör det?". Då är det bra att ha något konkret att komma med, för antagligen blir du ifrågasatt av en försvarsinställd vän. "Ja, men till exempel då sa du det... och det... och det!"


VR:S LILLA LJUGSKALA!

LITEN VIT LÖGN:

* Tunnelbanan/bussen var försenade.

* Jag gör 2oo situps varje kväll.

* Det är klart att jag har läst Brott och Straff.

* Ja, den är jättestor, större än alla andra jag någonsin har sett. Speciellt större än mitt ex.

* Jag tror jag läste det på DN:s kultursidor. * Lauren Conrad? Eh, nej, jag följer inte The Hills.

AJ, DET BÖRJAR BRÄNNAS:

* Ja, jag har provat att starta om datorn.

* Har du ringt mig? Nej, det syntes inte på mobilen.

* Jag är glad, öppen, flexibel och hanterar stress alldeles utmärkt.

* Jag har bara gått ner i vikt i ansiktet - det är därför läpparna ser större ut. * Jag håller på och skriver en bok.

* När jag modellade i Milano... DEN HÄR LÖGNEN DROG JU EN VISS MÄNNISKA OCH SKET I SKOLAVSLUTNINGEN I NIAN. HAHA, SÅ DEN HAR MAN JU HÖRT! FUNKAR ICKE!

* Jag dog nästan en gång.

DU KOMMER ATT HAMNA I HELVETET:

* Förlåt älskling, men jag måste hem till ekonomi-Kalle på ett jobbmöte ikväll. Vänta inte uppe...

* Var det där din smörgås i kylen? Jag trodde att den var kvar från frukostmötet.

* Jag är så himla ledsen att jag inte kan komma på festen, men min hund dog igår.

* Jude Law raggade upp mig på en pub i London, men jag tackade nej.

* Förra sommaren volotärarbetade jag i Sydamerika och tog hand om föräldralösa barn.

* Ja, jag har nyligen testat mig. Och jag är singel.

* Taxiresan kl-o3.o4 i fredagsnatt var faktiskt jobbrelaterad och det var befogat att betala med företagskortet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 maj 2014 21:34


   Min absoluta drömväska ALLA kategorier    En Chanel-väska kommer jag definitivt äga en dag!  #Chanel #Chanelbag ...

Av Linda - 30 november 2013 22:30

Idag åkte jag in till stan då jag inte vart där på länge. Utbudet är mycket bättre inne i stan också, och nu innan Jul är det så mysigt att gå där inne med all julpyntning som är. Vill helst åka till stan minst en gång när jag är hemma i Göteborg. Ja...

Av Linda - 28 november 2013 22:30

Idag var det dags att åka hem till Göteborg igen, sista gången innan jul. Då jag är sjukskriven nu behöver jag komma bort lite, och då passar det jättebra att åka hem. Som vanligt har jag gått en sväng på Torget som jag brukar göra när jag kommit hit...

Av Linda - 11 oktober 2013 23:30

Om det blev lite shopping igår kan man ju säga att jag tog igen det idag - med råge!! Haha, det blev en del. Var inne i alla möjliga butiker idag där jag kollat runt. Dock så har inte nåt vart särskilt dyrt utan jag har kommit undan väldigt bra ändå....

Av Linda - 10 oktober 2013 22:45


Tidigare idag åkte jag hem till Göteborg så som vanligt gick jag ner till Torget nu på kvällen för att kika lite. Hann inte med så många butiker idag fast å andra sidan har jag ju hela helgen på mig. Däremot såg jag att Vero Moda hade 5o% på ALLT i h...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards