Direktlänk till inlägg 31 maj 2010
Nu när jag har läst ut VeckoRevyn nummer 7 (18 mars) 2o1o, kom jag till den här sidan som handlade om lightprodukter. Jag tyckte att det var intressant att läsa och det är bra att veta, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.
Fruktyoghurt eller fil? Vanlig cola eller light? Matbutikerna har förvandlats till en djungel av sockerfritt, light och fettsnålt. Men vad är egentligen bäst? VeckoRevyn tog hjälp av dietisten Maria Nygårds för att skilja fakta från ren lögn.
Artikeln är skriven av Mikaela Råberg.
Hur många gånger har du inte cirkulerat omkring inne på Ica med endast beslutsångesten i kundkorgen? Det eviga velandet handlar nästan alltid om vad du ska köpa. Lättsockrat, osötat, vanligt eller light?
- Att välja lightprodukter är bra för vissa människor, till exempel diabetiker. Ur viktsynpunkt tycker jag däremot att du hellre ska minska mängden onyttigt istället för att byra originalprodukterna mot lightversioner, säger Maria Nygårds, legitimerad dietist och matkonsult.
När en produkt lightklassas drar tillverkaren antingen ner fett- eller sockerhalten, och för att produkten inte ska bli smaklös tillsätts extra socker (om fettet reducerats), kolhydrater eller sötningsmedel. Det är främst sötningsmedlet som ligger till grund för debatten.
- Fördelen med sötningsmedel är att det inte innehåller några kalorier. Lightprodukter med mindre fett och tillsatt sötning kan därför ibland vara till hjälp för överviktiga personer som vill gå ner i vikt. men nackdelen är att sötningsmedlet inte är naturligt, och att det i stora mängder kan vara både skadligt och faktiskt ha motsatt effekt till vad du hoppas på, säger Maria.
Hela 2o procent av de som köper lightprodukter för det för att minska eller behålla sin vikt, visar en underöskning som Livsmedelsverket har gjort. Men trots att lättprodukterna är till för att hålla oss smala har det pratats mycket om att de i själva verket gör oss tjocka. Maria förklarar hur vi blir lurade av vårt tankesätt när det gäller lightprodukter.
- När vi byter ut den 28-procentiga osten mot en 17-procentig unnar sig många av oss några extra skivor och äter mer, berättar hon. Och ju mer vi får i oss, desto högre blir vårt energiintag och vi går upp i vikt.
Maria menar att det är lätt att stirra sig blind på hur mycket fett det är i en produkt, istället för att ta reda på hur många kalorier den faktiskt innehåller.
En fruktyoghurt med o,5 procents fett innehåller ofta fler kalorier än en naturell yoghurt som har en fetthalt på 3 procent, säger hon. Det är mycket mer tillsatt socker och kolhydrater i fruktyoghurten och därför tycker jag att naturell yoghurt med högre fetthalt är att föredra.
En annan orsak till att viktökning och light hör ihop är att sötningsmedlen är så mycket sötare än vanligt, vitt socker, Sackarin, det sötaste medlet vi använder oss av idag, är ungefär 6oo gånger sötare än socker.
- Man kan få en rubbad smakpreferens av för mycket sötningsmedel. Kroppen vänjer sig snabbt vid den söta smaken och vill hela tiden ha mer.
Förutom att den konstgjorda smaken triggar igång sötsuget, och därför gör oss ännu mer sugna på sötsaker, stimulerar den också våra hungerskänslor. I det långa loppet kan lättprodukter därför göra att vi lägger på oss några extra kilon, istället för tvärtom.
Maria betonar att det viktiga i affären är att vi ska bli bättre på att söta vår mat efter eget behov.
- Köp inte så mycket sockrade eller sötade produkter. Blanda hellre din naturella yoghurt med bär eller frukt. Du kan också ringla över lite honung eller agavesirap för att söta upp. Men tänk på att honungen och frukten inte bara innehåller mineraler och vitaminer, utan även en hel del kalorier, så överkonsumera inte.
det är svårt att avgöra om naturligt sött är ett bättre alternativ än konstgjort socker, men Maria rekommenderar en minskning av båda sorterna. Står du i valet eller kvalet tycker hon dock att du faktiskt kan välja det naturliga sockret.
- Dricker du till exempel inte läsk så ofta tucker jag att du ska välja vanlig Coca cola framför light. Det gör ingenring att du får i dig lite extra socker just eftersom det sker sällan.
En annan vanlig rädsla gällande sötningsmedel är att de faktiskt är farliga för hälsan.
Aspartam, sackarin, acesilfam K och cyklamat är alla syntetiska sötningsmedel som används i våra svenska lättprodukter. Aspartam finns bland annat i lightläsk och ha tidigare sagts kunna orsaka cancer, asesulfam K har påståtts orsaka diarré och förstprad blindtarm. Maria menar att vi inte behöver oroa oss.
- Sötningsmedlen som är godkända i Sverige är noggrant testade. De är ofarliga i den rekommenderade mängden. För att aspartam ska komma upp till skadliga nivåer måste du dricka nästan fem liter lightläsk om dagen.
Att få exakt klarhet i vad som är bäst i kundvagnen är alltså inte helt enkelt. Men klart är att lagom är bäst, oavsett om det söta är natuglit eööer inte...
FAKTA SÄTNINGSMEDEL
Aspartam (E951): är 2oo gånger sötare än socker. I Japan är aspartam förbjudet i livsmedel, men i Sverige är det godkänt och används i bland annat saft, juice, läsk, glass, tuggummi, medicin och konfektyr.
Acesulfam K (E95o): är runt 2oo gånger sötare än socker och brukar ofta kombineras med andra sötningsmedel då eftersmaken är en aning bitter. Acesulfam K finns bland annat i lightdrycker, halstabletter, sylt, marmelad, konfektyr och glass.
Sackarin (E954): har den starkaste sötningseffekten och är runt 6oo gånger sötare än socker. Sackarin brukar kombineras med andra sötningsmedel på grund av den metalliska eftersmaken och används i bland annat lightläsk, lågkalorisylt, fruktyoghurt och glass.
Cyklamat (E952): är ungefär 3o gånger sötare än socker och kombineras oftast med sackarin eller aspartam. I slutet av 6o-talet förbjöds cyklamat efter larmrapporter om att medlet orsakade cancer. Men efter nya studier och en utredning godkändes det igen. I Sverige används cyklamat nästan bara i sötningstabletter och sötningsdroppar...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | |||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||
31 | |||||||||
|