Direktlänk till inlägg 15 juni 2010
Nu när jag har läst ut Plaza Kvinnas April nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om Brasilien en modets kärlekshistoria. Brasilien är ett land som bara blir starkare och starkare inom ekonomin, men även inom mode. Jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.
Det är fotografen Mario Testinos bok om Rio de Janeiro och uttrycksfulla färger i modehusens kollektioner. Det är stylister som åker skottspole till vackra städer och stränder för att plåta modereportage. Och det är Isabeli, Caroline och Raquel på modebiblars omslag. I år pekar alla tecken åt samma geografiska riktning - Brasilien.
Artikeln är skriven av Charlotta Rudarp Berggren.
"Ett Fantasiland" kallade Donatella sin vår/sommar-kollektion för Versace. Det var en kollektion fylld av glada, varma färger, tighta fodral och kortkorta kjolar. Under ledorden sex och glamour glittrade och gnistrade det om ersaces catwalkparad. Sex och glamour är också två ord som ofta nämns i samma andetag som Brasilien. Och visst har de mycket gemensamt, modevärlden och landet som är berömt för sin karneval och strandkultur. I år är förälskelsen mellan Brasilien och modevärlden i sin fulla blom. Med två modeveckor,en berömd karneval och en växande grupp av inhemska modedesigners, är Brasilien på god väg att ta sin plats som ett modeland att räkna med.
- Det finns en värme, en sensualitet och en färgprakt som är unik för Brasilien. Det är det som tilltalar modevärlden, säger Everton Barreiro, brasiliansk trendanalytiker.
Men det är inte bara på hemmaplan som Brasilien har ett inflytande i modevärlden. I New York har Carlos Miele och Alexandre Herchcovitch etablerat sig, om väl inom olika stilhörn. Miele, som visat i New York sedan 2oo3, har blivit känd för sina sexiga, tighta klänningar, levande, klara färgskala och läckra aftonklänningar. Det var något han visade prov på i sin vår/sommar-kollektion som presenterades till toner av samba. Med bilder av Rio tryckta på plagg, blomapplikationer, karnevalfärger, och långa flytande klänningar i akvamarin, lila, orange och ros var Mieles kollektion en symfoni av allt som visuellt utgör Brasilien. Herchcovitch spelade med amerikanska fotbollsreferenser. Kollektionen, som visades i Sao Paulo innan den sedan repriserades under New Yorks modevecka, representerade väl den lekfullhet som Herchcovitch kommit att bli synonym med. Den visades också på den skräddarskicklighet han besitter. Hans kollektion i glada färger var i rak linje till Brasilien, men med en hög trendkänsla. Den uppblåsta axeln fanns med, de sportigt tighta byxorna och känslan av en urban krigarkvinna som sedan dök upp på inflytelserika Balenciagas visning i Paris. Nog för att det finns uppenbara element av Brasilien i Herchcovitch design, men det är numera väl kombinerat med det amerikanskt sportiga.
Tredje mest välkände exil-brasse i New York är Calvin Kleins chefsdesigner Francisco Costa. Costa kan tyckas som en perfekt matchning för Calvin Klein, en designer som gjorde sig känd för sin minimalism, sexighet och sina nästintill arkitektoniskt skurna plagg. och det är just i denna anda Costa drivit modehuset framåt. Sensuell och sexig modedesign lär inte ha varit främmande för Costa som innan Calvin Klein jobbade ihop med Tom Ford på Gucci. Sin känsla för arkitektoniska former och minimalism men även en sexighet, plockar Costa från sitt hemland. Oscar Niemeyer, den modernistiske arkitekten som kanske är mest känd för att ha ritat Brasiliens huvudstad Brasilia och FN:s huvudbyggnad i New York, känns lätt igen i Calvin Klein-kollektionerna signerade Costa. Det är skulptur, minimalistiskt, men samtidigt feminint sensuella kurvor - precis som i Niemyers byggnader.
Det går inte att prata om Brasilien som modeland utan att nämna just feminina, sensuella kurvor. Gisele Bündchen, som trots 199o-talets supermodellers återkomst på scenen, får anses vara vår tids supermodell, förkroppsligar den brasilianska amazonkvinnan. Enligt Forbes är hon den bäst betalda modellen, men hon har också fler strängar på sin lyra. Du kan gå runt med hennes kollektion av sandaler på fötterna, Ipanema Gisele Bündchen. Du kan också bo på Giseles hotell Palladium Excutive i södra Brasilien och hon syns i en biroll i modefilmen Djävulen bär Prada från 2oo6.
Men det svänger om fler brasilianska modeller än Gisele. Caroline Trentini är en favorit hos amerikanska Vouge och syns ständigt på dess sidor, det gör även Raquel Zimmermann som haft en enorm framgång med kampanjer för Louis Vuitton, Prada, Lanvin och Balenciaga. Isabeli Fontana, Bruna Tenorio, Ana Beatriz Barros och Jeisa Chiminazzo är stapelvaror på modeveckornas catwalks.
Och på Brasiliens inhemska modeveckor. Där är det två städer som slåss om tronen: Sao Paulo och Rio de Janeiro. Sao Paulos modevecka är den största, och den som drar mest internationell press. Och det är inte helt otippat att det är Sao Paulo som leder modeindustrin i Brasilien. Industristaden har haft mer än ett finger med i spelet vad gäller att driva landets ekonomi framåt. En växande ekonomi som gett Brasiliens modescen plats att växa. Och de har stått på relativt stadig grund även när finanskrisen skakat om världen. Brasilien var ett av de länder som var sist in och först ut ur den globala krisen. Landets ekonomi växer med fem procent per år och det lär enligt rapporter öka de kommande åren, när Brasilien ökar sin handel med olja och andra naturresurser. Det gissas, att efter 2o14 kommer Brasilien att vara världens femte största ekonomi, och år 2o25 säger samma beräkningar att Sao Paulo kommer ha klivit upp som världens femte rikaste stad.
- Sao Paulo är mer som en industristad än som en genuint brasiliansk stad. Men det är trots allt där som makten ligger vad gäller brasiliansk modeindustri, säger Everton Barreiro.
Men det krävs såklart, förutom finansiellt stöd, en annan komponent för att skapa en modescen. Den stavas kreativitet, och den hittas i Rio de Janeiro. Den brasilianska skådespelerskan Regina Case skriver en inledningshyllning till fotografen Mario Testinos nyligen utgivna bok Mario de Janeiro Testino. Den är ett utmärkt bevis på att Sao Paulo må stå för industrisidan i den brasilianska modevärlden, men det förföriska Rio de Janeiro står definitivt för inspirationen. Och det är gott om bekanta ansikten som dyker upp. Gisele Bündchen är på omslaget av boken och på ett flertal sidor inuti, modellerna Isabeli Fontana och Fernanda Tavares likaså. De får samsas om utrymmet med vackra pojkar med perfekta sexpack och speedos. Bikinis i olika små, och ännu mindre, varianter visar Testinos bok exempel på.
Badkläder, som får anses vara det plagg som vi mest förknippar Brasilien med, är också det som det läggs mest vikt på under Rio de Janeiros modevecka. Störst på badmode är Rosa Cha, som från och med förra säsongen designas av Alexandre Herchcovitch. Han uppdaterade märkets look med sliten denim och vardagsplagg, men förstås med en lika stor dos sexiga badkläder i färg och med prickiga mönster. Rosa Cha är ett väl etablerat märke, men det kommer ständigt nya uppstickare som vill vara med i strandlekarna i Rio. Hyllad under förra Rios modevecka var nykomlingen Luiza Binadiman som med sina moderna, bondags-liknande badplagg vann modepressens hjärtan.
På ett mer abstrakt plan så ekade Brasilien världen runt i modehuvudstädernas vår/sommar-visningar. Copacabanas berömda mosaiker dök upp på en klänning hos Versace. Diane von Furstenbergs kollektion gick i klar färgskala och lager på lager som i mer traditionell sydamerikansk klädsel. Och Marc Jacobs tog inspiration från det briserande landet både till sitt synonyma märke och för Louis Vuitton i form av mönster och detaljer som träarmband och tofsar på skor. Från dem kan man ta handfasta råd för att injicera en bit Brasilien i garderoben i sommar och till hösten.
Men brasilianskt mode är mer än så. Francisco Costa summerade det allra bäst i en intevju med amerikanska magasinet W när han sa: "Brasilien är inte vad du ser, utan vad du känner"...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | |||
28 | 29 | 30 | |||||||
|