Alla inlägg den 24 mars 2012

Av Linda - 24 mars 2012 23:36

Nu när jag har läst ut CHIC nummer 1 (3o December) 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om Gustaf Norén. Jag vet att han är med i Mando Diao, men inte så mycket mer än så. Tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Mando Diao-sångaren Gustaf Norén har rykte om sig att vara en arrogant jävel och avbryter gärna när andra snackar. CHIC knäppte på bandspelaren och lät Gustaf prata på.

Artikeln är skriven av Jenny Bergquist.

 

Egot som arbetsredskap

- Den här branschen lever på elitistiskt tänkande. Vi är beroende av att vår musik spelas på radion och att folk vill se oss live, så syret i populärmusik är att folk gillar det du gör. Då är det mycket tryck på frontmännen och hitlåtarna. Mitt jobb går ut på att hitta egot och sätta det så långt fram som möjligt.

 

Brinna för jobbet

- Min eld för Mando är kanske inte lika stor idag som när vi började, men jag brinner ändå för det jag gör. Vill jag inte stå på scen, då kliver jag av. Vill jag inte vara på turné, då åker jag hem. Nu för tiden är jag mer selektiv, men i den stunden då jag står på scen, då måste jag brinna för att orka med. Själva processen att skapa musik har bara blivit större med åren, men resten vete fan... Det här att vara rockstjärna har tappat sin charm.

 

Samarbetet med parhästen Björn Dixgård

- Jag och Björn har alltid jobbat bra ihop och är väldigt tajta. Det är otroligt skönt. Vissa människor ligger hela tiden på gränsen till att bägaren ska rinna över, ett snedsteg till och jag pratar inte med dem mer, men med Björn finns det inte ens en droppe i bägaren. Han kan köra på kranen rejält. Vi slåss och skriker och bråkar och gråter men det får mig aldrig att vilja säga upp bekantskapen.

 

Varför han helst lyssnar på hip-hop

- Hip-hop talar till de absolut smutsigaste känslorna som vi människor har och det är ju exakt det jag vill ha tillfredsställt. Jag vill lyssna på musik med samma del av hjärnan som gör grejer  smyg, den delen av hjärnan jag inte vill visa för andra. Svensk indiemusik är så tillrättalagd. Det låster som när mamma sitter i soffan med sin lilla hund och kolla på "Fråga doktorn".

 

Baksidan av kändisskapet

- I min position är det lätt att vara divig utan att man menar det, och ibland är jag elak mot folk som tycker om mig, som är fans. Det handlar oftast om att det är fel läge, fel tidpunkt. Jag kan känna mig som en känslokall VD för ett stort företag när jag måste säga nej. Vet jag att jag kunde ha agerat annorlunda, d känner jag mig grisig, typ som kungens kompisar. Det handlar om att missbruka sin position.

 

Sin mest irriterande egenskap

- Jag tar mycket plats. Ibland när vi gör intervjuer och Björn precis ska säga något kan jag ta hans mening, bara klippa av rakt framför näsan på honom. Det händer att jag bestämmer "nu ska jag vara tyst" men efter tio sekunder tänker jag "men vad säger han?" och så måste jag ändå lägga mig i.

 

Alkoholens dåliga inverkan

- Jag tycker inte om berusningsmedlet alkohol. Jag tycker om att dricka lite vin eller öl för att det smakar gott, men jag tycker inte om att bli full och blir väldigt sällan det för jag hatar hur jag blir då. Nu når jag sällan den gränsen, jag går och lägger mig istället.

 

Ryktet om hans arrogans

- Många tror att jag är arrogant, och folk som träffar mig påpekar ofta att jag INTE är det. "vad trevlig och snäll du är" säger de, förvånat. Men det betyder nog inte att jag är snäll, för så snäll är jag inte, det betyder nog bara att jag är snällare än vad de trodde att jag var.

 

Kärleken till barnen

- Jag kan vakna mitt i natten och så ligger min lilla dotter brevid mig och är så vacker att jag bara måste väcka henne, trots att jag vet att det blir flera timmars ståhej av det. Men jag kan inte låta bli...

 

    

Av Linda - 24 mars 2012 21:34

Wow, inget jobb idag. Jävligt ovanligt faktiskt att inte jobba en lördag, men jag jobba ju i och för sig igårkväll. Men det var skönt att få ligga och dra sig idag. Har däremot vaknat och kollat en hel del på klockan ändå.

Jag har suttit ute på balkongen och läst, och bara njutit av den underbara dagen och vädret förstås. Satt i cykelbyxor och det var riktigt skönt, men vid halv fem tog jag en filt som jag satt inlindad i då jag frös om benen. Satt och läste i CHIC och den läste jag ut, men det är klart, den är jävligt lättläst. Skönt att ha läst ut den och det blev en tidning mindre.. Satt verkligen och njöt kan man ju säga.

När jag hade läst klart damma jag överallt då det blir så jävla dammigt på grund av solen. Vill ju inte dra ner persiennerna heller =) Men det går ju fort och är lätt att göra, sånt man gör ofta. Snacka med grannen lite idag med och sen drog jag iväg till WIllys för att köpa Aftonbladet och dricka - köpte även till honom. Sen har jag fixat mat och nu efter maten hamna man i koma, typ, haha.

Hoppas att Ni haft en bra dag! Tjing tjong


Haft det underbart på balkongen idag =)

   

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards