Alla inlägg den 22 januari 2012

Av Linda - 22 januari 2012 23:30

Nu när jag har läst ut Cosmopolitans Januari nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om Shakira. Jag tycker att hon sjunger jävligt bra, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa om henne i artikeln.


Hon sjunger, dansar, kämpar för utsatta barn... Och är jättevacker. Nu har den multibegåvade supserstjärnan lärt sig ännu en färdighet: att vara lycklig! Men gifta sig kommer hon aldrig göra.

Artikeln är skriven av Rebecca Keegan. Översättning Isabella Bjurström-Watts.

 

Shakira har just sagt något så förvånande att vi tror att hon skämtar. Hon befinner sig mitt i en jobbig vecka packad med sena inspelningar i studion för att få färdigt sitt senaste album. Tidigare i dag har hon besökt en skola i Los Angeles centrum för att samla idéer till den utbildningsstiftelse som hon driver både i USA och i hemlandet Colombia. Trots stressen är hon jättesmygg i jeans och skinnjacka och med det blonda håret i en lös hästsvans. Hon verkar så avslappnad att det är svårt att föreställa sig att hon måste kämpa med någonting. Därför blir vi så överraskade när hon berättar för första gången på de cirka 2o år som hon befunnit sig i rampljuset är hon faktiskt - lycklig.

 

Shakira har vunnit två Grammys och sju latinamerikanska Grammys, hon har sålt 5o miljoner album och ligger bakom en av de största framgångarna under det senaste decenniet, Hips don´t lie. Så hur är det möjligt att hon inte förrän nu, vid 33 års ålder, börjar känna sig nöjd?

- Jag blommar sent, säger hon med sin mjuka röst. När man är 2o gillar man ingenting hos sig själv. men när man fyllt 3o inser man att det inte blir bättre än så här. Man tänker: Jag borde njuta av den jag är och av vad jag har och göra det bästa av det.

 

Om det är någonting som Shakira Isabel Mebarak Ripoll gör det mesta av så är det sin tid.

- Hon är bara en vanlig kvinna som har nio jobb, skojar Wyclef Jean, hennes vän och medarbetare på Hips don´t lie.

Förutom inspelningsarbetet, samtalet med Cosmo och välgörenhetsarbetet planerar hon för en USA-turné under hösten. När vi undrar hur hon klarar av att ha så många bollar i luften så rycker hon på axlarna och säger:

- Colombianskt kaffe kanske.

Vi tvivlar, särsklit när vi upptäcker att hon dricker kamomillte.

- Jag gillar att arbeta hårt, tillägger hon.

Kathy Kopp, stylist från Miami i Florida, vet bättre än någon annan hur hårt Shakira jobbar.

- Jag ser hur hårt hon pressar sig själv och som hennes vän oroar jag mig för henne. Hon säger aldrig stopp.

 

Allt började i Shakiras hemstad Barranguilla i Colombia. När hon just fyllt åtta år gick hennes pappas juvelerarverksamhet i konkurs. Mer eller mindre över natten förändrades familjens ganska anspråkslösa liv- bilen, TV-n och luftkonditioneringen försvann. När hennes föräldrar såg hur förtvivlad Shakira var över förlusterna tog de med henne till en lokal park för att visa henne verklig nöd: hemlösa barn och ungdomar som sniffade lim så att de skulle glömma hur hungriga de var.

- Parken var full med små barn som var helt övergivna, berättar Shakira. Jag sa till mig själv: Glöm det. Jag ska bli framgångsrik och jag måste göra någonting för de här barnen.

Hon valde musiken. I fyraårsåldern började hon med magdans efter att ha sett ett uppträdande på en resaurang med mat från Mellanöstern (hennes pappa är libanes). Hennes karaktäristiska sångstil med mycket vibrato föll dock inte körledaren på hennes skola i smaken. 

- Mina klasskamrater brukade säga: Shakira, du sjunger som en get, erkänner hon.

 

Men hon lät sig inte nedslås utan började skriva egna låtar som hon ställde upp med i olika lokala tävlingar. När hon var 13 år fick hon veta att en skivdirektör skulle besöka hennes hemstad så hon dök upp på hans hotell och dansade och sjöng i lobbyn. Det slutade med att hon fick sitt första skivkontrakt.

Hon släppte två album på två år men de sålde dåligt. Hennes skivbolag gjorde klart att hon bara skulle få en chans till. Resultatet? När hon var 18 släpptes albumet Pies Descalzos som hon sopade rent på topplistprna både i Latinamerika och i USA.

Pies Descalzos betyder barfota och var en påminnelse om de hemlösa barnen som saknade skor och som många år tidigare inspirerat Shakira. hennes stiftelse heter mycket riktigt The Barefoot Foundation (Barfotastiftelsen).

 

Sex år senare slog hon igenom med sitt första album på engelska, Laundry Service, och fyra år efter det kom Hips don´t lie. Hon har samarbetat med artister som Beyoncé och Carlos Santana och sjöng vid president Obamas installationscermoni. Det senaste i hennes digra repertoar är en parfym kallad S.

- Det är den sortens parfym som får en man att aldrig vilja ta bort sitt ansikte från din halsgrop, förklarar hon.

 

Det finns nog en hel planet full av män som skulle vilja placera sitt ansikte i Shakiras ... halsgrop. men hennes image som en ouppnåelig sexbomb är just en image. Wyclef Jean berättar om hur det var att spela in musik med Shakira.

- Vi hoppade på en motorcykel och körde till Burger King. Där satt hon utomhus och åt, barfota, minns han. Ena dagen äter hon hamburgare på Burger King, nästa sitter hon i bur.

 

Buren Wyclef Jean syftar på finns i Shakiras video She Wolf. Hon åmar sig bakom ett gyllene galler som mycket påminner om sptrippstänger iklädd en hudfärgad kroppsstrumpa. Männen står förstås med öppna munnar men videon har också ett budskap:

- Kvinnor har alltid presenterats som sexobjekt, säger Shakira. Men den här låten handlar om en kvinnas kamp för att befriga sig från samhällets bojor.

Hon förnekar inte att hon tjänar pengar på sexiga dräkter och vampighet men poängterar att kvinnor måste ta reda vad de verkligen vill ha ut av livet.

 

När det kommer till hennes privatliv så förekommer det sannerligen inga burar. Ta hennes tioåriga förhållande med investeraren Antonio de la Rúa, son till en president i Argentina, som hon träffade på restaurang 2ooo. Det har ryktats i åratal om att de står i begrepp att gifta sig ... eller att de har gjort slut. Shakira har inga planer på vare sig det ena eller det andra.

- Jag blir klaustrofobisk av tanken på äktenskap, säger hon. Jag tror att män blir för bekväma. Jag vill att Antoni ska tänka på mig som sin eviga flickvän.

Shakiras föräldrar möttes sent i livet och hennes pappa hade varit gift förut.

- Ibland tror jag att de stabilaste äktenskapen är de som ingås efter 3o, då man levt och gjort saker och träffat en massa olika människor, tillägger hon.

Så vad ska vi kalla den man som delar hennes hem på Bahamas och i Uruguay?

- Han är min livspartner och pappan till mina framtida barn, slår Shakira fast.

Hon längtar efter barn men hon vill vänta ett tag till.

- Jag vill genomföra ännu en världsturné och hur skulle det se ut om jag dansade magdas i åttonde månaden?

 

Det här självförtroendet och den självklara medvetenheten om vad som är rätt för henne är delvis ett resultat av år i terapi.

- Den har hjälpt mig att unna mig den tid som det tar att ta reda på vad jag vill göra, vad jag verkligen vill, förklarar en av världens mest sexiga kvinnor.

Vi är helt säkra på åtminstone en sak: Shakira är lycklig.

- Oavsett om vi tar hjälp av böcker, religion, vänner eller någonting annat så måste vi alla staka ut vår egen väg. Det är så vi tar reda på vad vårt hjärta trängtar efter...

 

5 saker du inte visste om Shakira ... förrän nu.

1. Hennes namn betyder "jag är tacksam" och "graciös kvinna" på arabiska.

2. I tonåren spelade hon i en latinamerikansk såpopera och fick utnämningen Bästa rumpan i TV.

3. Steven Spielberg erbjöd henne rollen som Elena i Zorro - den maskerade hämnaren, men hon tackade nej för att hon tyckte inte hon var tillräckligt bra som skådis.

4. Hon lärde sig engelska genom att lyssna på Radiohead, The Police och Janis Joplin.

5. Hon har fem hundar: tre malteser, en golden retriver och en grand danois... 

 

    

Av Linda - 22 januari 2012 21:46

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN, vad min enda tanke när den jävla adapten inte ger någon ström till datorn. Så nu kommer jag inte kunna blogga på några dagar. Ska lämna in den imorgon och jag kan inte hämta ut den förrän fredag.

Ha en bra vecka allihopa!


Tröstar mig med Choklad och Mamma Mia

 

Av Linda - 22 januari 2012 17:30

   

     

         

 


Nu har jag suttit och kollat igenom CHIC nummer 26 (16 December) 2o1o, för att se om det fanns något i tidningen som jag ville ha. Denna gången blev det bara kläder och en accessoar vilket är kul också förstås.


Detta hittade jag i CHIC nummer 26 (16 December) 2o1o:

* Rosa Klänning, Ichi finns hos www.nelly.com, 499 kronor- VILL HA! Snygg klänning, tycker jag.

* Svart Didriksson-jacka, 19oo kronor- VILL HA! Hade velat ha den i en annan färg! Vet att dessa jackorna är jävligt populära.

* Blå Klänning, Bik Bok, 299 kronor- Jättefin klänning i en underbar färg!

* Rosa Cardigan, Gina tricot, 199 kronor- VILL HA! Jag har en liknanade som jag bara älskar, och dessa är sjuktsköna dessutom!

* Svart Paljettklänning, Cubus, 499 kronor- Snygg klänning!

* Gråmönstrad Halsduk, KappAhl, 149 kronor- VILL HA! Den ser både skön ut och jag gillar mönstret! Billig dessutom.

* Svart Klänning, Vero Moda, 6oo kronor- Jag älskar sånna här modeller på klänningar, MEN den där volangen kunde man tagit bort, tycker jag.    

Av Linda - 22 januari 2012 15:30

Nu när jag har läst ut CHIC nummer 26 (16 December) 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om Olle Hedberg och Jay Smith. De fick några frågor var så jag får dela upp intervjun till Olle och Jay. Olle var ju min absoluta favorit och jag ville så jävla gärna att han skulle vinna, men det gjorde ju Jay som vi vet. Tänkte i alla fall skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Den ena har läskiga fans och den andra har räddats från drogerna. CHIC möter de två sista "Idol"-killarna, Olle och Jay.

Artikeln är skriven av Emilie Cederquist.

 

OLLE HEDBERG

Hur har "Idol" förändrat dig?

- Jag har blivit bättre på att ta kritik. Innan var jag ganska känslig, man får inte så mycket kritik i vardagen. Men nu har folk inte något bättre att göra än att kritisera mig.

Hur hanterar du det?

- Jag tänker "vem är det som skriver det och varför gör den det?". Jag fick kritik från sångpedagogen och koreografer också, men där känner jag att jag lyssnade lite för mycket. Musiken ligger så nära mig själv och det är därför det blir jobbigt när jag får kritik, folk fattar inte det.

Hur har kändisskapet påverkat dig?

- Vi får se hur länge det håller i sig, det brukar gå utför efter "Idol". Men det är lite jobbigt, det hade varit skönt att vara anonym. Jag tycker inte det är kul att bli igenkänd och att folk skriker. Det skulle vara en sak om jag var känd för att ha gjort något bra, nu är jag bara TV-kändis.

Har du stött på några galna fans?

- Ja, jag har fått en stalker. Det är en tjej som skriver på Facebook och skickar hundratals SMS och hänger utanför där jag är. Det är som att hon för en dialog med sig själv när hon SMS:ar. Sedan blir hon arg efter ett tag när jag inte svarar, det gör jag aldrig. Det börjar bli läskigt alltså.

Är du rädd för att bli bortglömd nu när "Idol" är slut?

- Nej, inte alls, det gör mig ingenting. hela den här debatten är så hetsig, att man ska vara så känd och vara med i så många tidningar som möjligt, det har väl inget med musik att göra? För mig handlar det om att få chansen att göra bra musik, sedan är jag gärna bortglömd.

Du är lite av en vagabond, kan du tänka dig att slå dig till ro nu?

- Ja absolut, men då vill jag ha ett projekt, kanske bygga ett hus. Längre fram vill jag gärna ha familj. Jag hoppas att jag träffar någon eftersom jag är 29 år nu, så i alla fall innan jag är 35. Jag vill skaffa barn och leva som en vanlig Svensson.

  

JAY SMITH

Hur har "Idol" förändrat dig?

- Ja har ett grundmående som är rätt bra eftersom jag känner att jag har åstadkommit något. Den känslan har lyst med sin frånvaro innan och därflr har jag en helt annan attityd gentemot mig själv, andra människor och livet.

Hur har kändisskapet påverkat dig, efter alla skriverier om ditt drogmissbruk?

- Jag har blivit väldigt folkskygg. Jag har alltid i åtanke "vad har de läst, vad tänker de"? och undrar vad som finns bakom deras ögon.

Är du rädd för att folk ska döma dig?

- Det är mycket haters där ute. Det är svårt att inte tänka på det när jag är ute bland folk. Jag dömer inte folk och i mitt stilla sinne har jag en förhoppning om att de inte ska döma mig heller. Jag kommer aldrig att säga hur du ska leva ditt liv så snälla, snälla, säg inte hur jag ska leva mitt. Men så fungerar inte verkligheten.

Hur känns det att vara en förebild?

- Svårt. Det är en roll som man blir tilldelad och med den rollen kommer ett visst ansvar, ett ansvar som jag kanske inte var helt mogen att ta.

Hur var det att vara långt borta från vänner och familj under den svåra tiden?

- Ganska skönt, för jag har mycket svårare att hålla modet uppe när jag pratar med någon som känner mig sedan innan. Det är som när man är liten och slår sig och det är helt okej tills man ser mamma, då bryter man ihop. Hade jag haft dem runtomkring mig hela tiden hade jag förmodligen varit ett vrak.  

Blev det en räddning för dig att du fick vara kvar?

- Ja. En röst i mitt huvud sa "spring för helvete, bara dra, det är för jobbigt". Hela "Idol"-situationen har varit min största rädsla. Det handlar om min självbild och självkänsla. Den har jag fått jobba extremt mycket med under den här tiden.

Hur påverkas du av kritik?

- Positiv kritik är svår att ta åt sig äran av utan att känna att man tror att man är någontind. Därför försöker jag bli glad men inte ta till mig kritiken riktigt så hårt som jag hade kunnat om jag hade hängett mig åt tanken. Det är en svår balansgång, så jag försöker hålla mig borta från all typ av kritik. Jag gillar inte att se på mina framträdanden efteråt. Jag tycker att jag är ful och klumpig. Jag är för självkritisk, så det blir inte bra.

Vad vill du ge för råd till dina unga fans?

- Känslor kan göra ont men de är inte farliga. Försök hitta folk ni litar på som ni kan vara öppna med. Jag vet, att prata är inte alltid så jävla enkelt, men om ni tvingar er själva över den barriären så kan det hjälpa.

När grät du senast?

- Igår var tårarna på väg men något hindrar mig. Jag ställer in mig på att inte tappa det, för jag är så jävla slutkörd, sårbar och känslig så om jag börjar är jag rädd att jag aldrig kommer att kunna sluta. Sleep when you die; jag kan gråta senare...

  

  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards