Alla inlägg den 12 januari 2012

Av Linda - 12 januari 2012 21:34

Nu när jag har läst ut Plaza Kvinnas Januari nummer 2o11, kom jag till den här artikeln som handlade om Per Holknekt. Första gången jag fick höra om hans namn det var när Per var med i Big Brothers första säsong, nu är han modedesigner på Odd Molly och Post Fire Dew. Jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa om honom i artikeln.


Mannen med stort M är en framgångssaga med stort F. Plaza Kvinna träffade Per Holknekt, strax efter höstens New York-succé, för att prata missbruk, kärlek coh inte minst hans enorma framgång inom mode.

Artikeln är skriven av Malin Ericsson.

 

Multimiljonär, entreprenör och designer - det är de orden många idag associerar med Per Holknekt, grundaren av klädesmärket Odd Molly pch nybildade Post Fire Dew. Det förstnämnda ett märke som lämnat Sveriges gränser för att allt mer synas på flertalet Hollywoodkändisar. Dessutom visade de, för första gången, upp sin kommande kollektion under Mercedes Benz Fashion Week i New York nu i höstas. Per Holknekt har lyckats med det omöjliga, nu har han dessutom gift sig med en av landets mest folkkära artister; Lena Philipsson. När jag möter Per u ett grått och regningt Stockholm ler han spjuveraktigt mot mig. Han är klädd i en grå stickad polotröja, solglasögon och ett par blåjeans; och trots ett hårt liv ser han inte ut att vara 5o år. Men det är inte bara glada leenden, jag möter även Per med extrem ryggsmärta då hans morgon började med ryggskott. Så, det är inte ytan viss nervositet jag närmar mig och sträcker ut handen för att hälsa. Per är utan tvekan Sveriges okrönte modekung, men hans väg dit har inte varit den enklaste.  

 

Med en kopp kaffe i handen börjar han sakta berätta hur han som ung lämnade Sverige och tryggheten i Falun 198o för möjligheternas land, närmare bestämt USA och Kalifornien, där han skulle fortsätta sin karriär som skateboardproffs. Vid den här tiden sponsrades de bästa skejtarna av stora modemärken, och plötsligt blev Per en del av världseliten och inte minst en stark opinionsbildare. Han levde en 2o-årings dröm - inga regler, ingen utsatt arbetstid och massor av fester. Dessutom fick han åka skateboard tio timmar om dagen. Snabbt blev Per en del av skateboardindustrin och fick vara med och bygga upp det som i dag utvecklats till hen hel streetwearkultur.

- Det är min fostran inom mode, jag fick vara med och formge en ny, ung kultur. När jag kom tillbaka till Sverige satte jag igång allt det här hemma, understryker Per.

 

Livet i Los Angeles skilde sig ordentligt från vardagen i Dalarna och miljöerna Per plötsligt vistades i hade en helt annan inställning till alkohol och droger. Per menar att droger är något man fastnar i på grund av extrem lycka eller extrem sorg. Själv mådde han dåligt. Hans tid med drogmissbruk var kortvarig men den accelererade fort. Och ett halvår senare hade Per lämnat Kalifornien och drogerna bakom sig. Han flyttade tillbaka till Sverige julen 1984 och med sig i bagaget hade han en enorm erfarenhet.

- Jag hade helt enkelt för roligt. Jag fortsatte festa när jag kom hem, men skillnaden var att jag festade alla dagar. Jag såg inga konsekvenser, du vet, bara skrattade, säger Per och smärtan från hans ryggskott lyser igenom hans annars gravallvarliga ansikte.

Även om han nu lämnat allt som har med knark att göra bakom sig, levde Per med ett svårt alkoholmissbruk.

- Man blir skicklig på att maskera det. Jag skötte mig, jobbade hårdast av alla. Var först på jobbet och gick hem sist. Jag tänkte att om jag sköter mig så kommer ingen att märka någonting. Jag skötte mitt liv, jobbade och betalade räkningar, jag råkade bara vara full hela tiden, säger Per ironiskt.

 

Han nådde botten och insåg att han hade blivit en Per han själv inte alls tyckte om - inte heller ville vara. Efter fyra månaders nykterhet klev Per så in i det svenska Big Brother-huset som en av nio deltagare i programmets första säsong. Modigt att stänga in sig i ett hus där alkoholen flödar, men enligt honom själv ska inte någonting i livet vara lätt.

 

Nu har Per varit nykter i drygt tio år, och han står i dag på toppen, har lämnat sitt förflutna bakom sig och talar helst inte alls om saken. I dag driver han ett framgångsrikt företag och satsar ständigt på nya projekt. Per byggde upp modemärket Odd Molly från grunden, tillsammans med designer Karin Jimfelt-Ghatan, och företaget gick från ingenting till otrolig framgång på ett sällan skådat sätt. Det var inte länge sedan märket öppnade sin första egna butik i USA, på S.Robertson Boulevard i Los Angeles, och idag sälja märket i över 38 olika länder. Dessutom höll Odd Molly för första gången visning under Mercedes Benz Fashion Week i New York vilket blev en enorm succé med flertalet kända celebriteter som prydde front row.   

- Det är många som har mottagit oss väl, branschen tycker om oss och kvinnor tycker om oss. De som har svårt för oss är de självutnämnda modekunniga. Bloggarna eller fashionistorna, kanske man kan kalla dem. Vi har inte följt deras recept och därflr har de svårt att ta emot oss. De framställer kvinnan som otillräcklig och jag föredrar att tala om kvinnors duglighet, säger Per med ett leende.

 

Förutom Odd Molly driver Per herrklädesmärket Post Fire Dew. För en mansom älskar kläder, och som insett en lucka i marknaden, var det inte svårt att fylla just det hålet. 

- Jag är en del av den målgrupp av män som inte vill att folk ska titta på dem och tänka "vilken trendig kille". En man ska vara självklar. Det ska se ut som om han bara slängt på sig något på morgonen. Han ska ju helst inte ens veta att han är snygg. Jag ville helt enkelt leverera ett varumärke för sköna grabbar, understryker Per. 

 

Att Per lyckades ta sig upp, från en nedåtgående spiral, och skriva sin egen framgångssaga har inneburit att han grundat ett miljonbringande företag. Men inte minst att även hålla sig stark under sorgeprocessen när hans mamma gick bort, och efter separationen med hans dåvarande fru Viktoria Tolstoy. Den inre styrkan i Per har också lett honom tillbaka in på kärlekens väg. Han är numera gift med den folkkära sångerskan Lena Philipsson, och de har tillsammans med sina respektive barn skapat sig en ny trygg tillvaro. Nu bor paret i deras gemensamma bostadsrätt i centrala Stockholm, och i ett sommarhus i Stockholms skärgård.

- Det är en fantastisk liten fru jag har. Det är verkligen annorlunda att vara gift. Jag är förälskad, lycklig och riktigt bekväm med platsen där jag har landat. Jag har kommit till en plats jag inte visste fanns. Det känns som om jag känner smaker som ingen annan smakat och känner dofter ingen annan känt, säger Per och det fullkomligt strålar om honom när han talat om Lena. Hans ögon glittrar och han kan inte låta bli att le. 

 

Trots kärleksyran håller de lyckliga tu sina två respektive karriärer vitt istär; han spelar inte hennes skivor hemma och även om hon tycker om det Per gör, bär hon inte hans kläder.

- Just nu känns det bäst att jag inte klär henne och att hon inte bestämmer vad jag ska lyssna på, skrattar Per.     

I början var det lite problematiskt för dem att lära känna varandra, som offentliga personer kan det vara svårt att få vara ifred. Därför valde Per och Lena att hålla sig undan mediabruset. De ville upptäcka varandra utan att någon lade sig i eller spekulerade.

- I början är alla relationer lite trevande och nervösa. Vi valde att hålla oss undan och lära känna varandra i lugn och ro, menar Per.

 

Samtidigt som han längtar efter tid för sig själv och Lena, är han tonårspappa och har mängder av olika projekt på gång. Men han menar att dygnet bara har 24 timmar och att man därför måste omge sig med människor som man litar på. Det är viktigt att låta dem växa med sitt ansvar. Och han säger att det faktiskt är jobbigare att starta upp ett företag eftersom man då har allt att förlora. Numera jobbar han, som han själv säger, "bara" heltid. Så han har inga problem med att hinna med att vara en bra make till sin nya hustru, och pappa till sin 15-åriga dotter.

- Det är svårt att vara pappa till någon som ska upptäcka livet. Jag vill att hon ska veta att jag hela tiden finns för henne. Men hon är 15 år och det är mycket i hennes liv just nu. Skulle jag jaga efter henne skulle hon försvinna så jag backar undan lite och då kommer hon till mig, säger Per med ett nöjt leende.

 

Han har alltid saker på gång och får ständigt olika erbjudanden om samarbeten. Två dagar efter vårt möte flyger han tillsammans med en kompis till Åland för att luncha, och precis innan dess fick han ett samtal om att ett bord han på skoj målat för tio år sedan skulle säljas på Bukowski.

- Jag har många agnar i vattnet och det nappar hela tiden, skrattar Per nöjt.

Pers överlevnadsinstinkt har visat sig vara enorm och en av hans starkaste sidor, och han har precis avslutat ett nytt kapitel i framgångssagan om sig själv...


 

 

Av Linda - 12 januari 2012 19:34

HUA, vilken jävla natt. Jag sov först två timmar typ, vakna sen för jag var så spänd ifall de skulle ringa från jobbet då jag visste att en var sjuk, och så där höll jag på fram till åtta ungefär - vakna hela tiden. Sen drömde jag en jävla mongodröm som handla om min ena syrra och en gammal klasskompis. Den var ledsam på många sätt, men sen var jag tydligen i Scandinavium och skulle kolla på Frölunda. Jättejobbig dröm och det är den typ av drömmar som gör att man inte vill somna om sen eller att man inte vågar. Gått på toa har jag gjort också som har stört sömnen lite också. Sen när jag väl kom till ro sov jag hur bra som helst!

När man hörde hur jävla mycket det blåste och regnade ute hade man ju ingen större lust att gå upp heller. Regnet övergick sen i snö fast det var snöblandat mer.. Sen efter tre sprack molnen upp och solen kom fram. Så slutet av eftermiddagen blev jättefin. Har läst i min Plaza Kvinna idag en stund och det var skönt att koppla av i soffan.

Tidigare idag kollade jag även på Skidskyttet, och det var jävligt gött att Björn Ferry kom trea! Han var i ledning större delen av loppet men så kom den där ryssen och norrmannen - kul att Ferry fick en pallplats i alla fall!

En lugn dag med tetigt väder med andra ord. Hoppas Ni mår bra! Tjing tjong


   

Av Linda - 12 januari 2012 17:34

             


Inatt kickade årets galasäsong igång med Peoples Choice Awards - ÄNTLIGEN! Det var den 38:e galan i ordningen som ägde rum Nokia Theatre i Los Angeles. Det är fansen som röstar fram sina favoriter inom tv, film och musik. Här är de som jag tyckte klädde sig snyggast på galan.


Bilder från Peoples Choice Awards:

* Ashley Greene- Ashley i en skräddarsydd DKNY! Snygg klänning!

* Demi Lovato- Demi i en Marchesa! VILL HA! Hon hade utan tvekan galans snyggaste klänning, och färgen är fan helt underbar!

* Kaley Cuoco- Kaley i en Badgley Mischka! Kaley var galans värdinna dessutom. Jag tycker att klänningen är jättefin.

* Kristen Bell- Kristen i en Valentino! Jag tycker är klänningen är fin, och rött är en färg som inte alla passar i, men Kristen gör det! Fint med utsläppt hår också, tycker jag.

* Miley Cyrus- Miley i David Koma! Fin klänning, men jag tycker att hennes skor och väskan är snyggast!

* Nina Dobrev- Nina i en Elie Saab! Kul att hon har en grön klänning, och den är riktigt snygg, tycker jag! Är inte mycket för grönt annars, men denna var väldigt snygg.

* Vanessa Hudgens- Vanessa i en Jenny Packham! Skorna är snygga, och klänningen är helt okej. Däremot gillar jag slitsen på klänningen!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26
27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards