Alla inlägg den 16 juni 2011

Av Linda - 16 juni 2011 23:34

 

 Åååååå, vad jag saknar dig finaste Akelia   

Men på söndag ses vi igen, och då kommer det bli mycket kel och gos =)

Hon är världens bästa och världens finaste hund - så det så.

Ska bli jättekul att få träffa henne igen som jag har saknat lilla bebisen.

Av Linda - 16 juni 2011 22:34

Idag har jag jävlar i mig hållt igång - har inte suttit ner på röven mer än när jag åt lite lunch, och kollade snabbt på datorn. Sen har jag hängt in tvätt, dammat, dammsugit och diskat samtidigt som jag lyssnat på en massa, massa skön musik! Det var skönt att få detta gjort nu är det bara tvätta golvet kvar som jag ska göra, men det får jag ta på lördag eller sen när jag kommit hem från Göteborg igen på en ledig dag.

Min chef ringde nämligen förut så jag ska jobba imorgon på dagen ÄVEN om jag sagt att jag skulle vara ledig två veckor, men en dag gör ingenting, och dem timmarna var jävligt välkomna. Veckan blir ändå inte förstörd ändå när det är imorgon på dagen, och dessutom skulle det bli dåligt väder imorgon vilket gör det lättare.


Som sagt så har denna dagen bestått av städ, men jag var en snabbis på Willys, och där träffade jag M., som jag inte sett på år och dar! Det var verkligen jättekul att se henne igen då det var så jävla längesen sist. Vi pratade en liten stund innan vi skiljdes åt. Sen när jag kom hem fortsatte jag lyssna på musik innan S., kom och ringde på min dörr! Jag blev rätt paff faktiskt, haha! Tänkte att det var nån av de jävla grannarna eller så, men det var det ju absolut inte =)

Vi var ute och gick Hälsoslingan som vi alltid går, och det var härligt att röra på sig lite! Det känns alltid i benen sen när man kommit hem att man vart ute och gått åtta kilometer...

Nä, ska ge ett försök att sova nu, men jag ska läsa först så jag verkligen somnar.. Godnatt! Tjing tjong

Av Linda - 16 juni 2011 21:34

 

 Tidigare idag när jag städade så lyssnade jag på migg album: Svenska sommarlåtar, och där var denna med.

Haha, jag har inte hört denna på sjuktlänge, och då började jag minnas och tänka på någon!

Den var verkligen årets sommarplåga, 2oo7.

Kommer du ihåg denna låten? Var tycker Du om den?

Av Linda - 16 juni 2011 19:30

   

   

   

 

Nu har jag suttit och kollat igenom Plaza Kvinnas November nummer 2o1o, för att se om det fanns något i tidningen som jag ville ha. Jag har hittat lite blandat denna gången.


Detta hittade jag i Plaza Kvinnas November nummer 2o1o:

* Dolce & Gabbana Halsduk finns hos www.netaporter.com, 153o kronor- VILL HA! Gillar mönstret på halsduken, och dessutom ser den skön ut!

* Behå Twilfit, 249 kronor- Fin behå och färgerna är fina ihop!

* Hotpants Twilfit, 179 kronor- Dessa är fina också! Har ett par liknande själv, och dem är jättesköna!

* I.d Bare Minerals Matte Founation, 425 kronor- VILL HA! En av de främska klassikerna inom mineralsmink håller måttet. Denna variant är något mindre än originalet vilket naturligtvis ger något mindre lyster men dess välgörande mineralegenskaper gör den till en favorit bland många, speciellt de med känslig hy.

* Helena Rubinstein Spectacular Extensions Mascara, 32o kronor- Vid ett första drag får du naturligt långa fransar , men den är väldigt enkel att bygga på i lager för ökad volym- och längdeffekt. Funkar perfekt som en allroundmascara, och du kan anpassa lager för vardag och fest. Borsten ger ett naturligt uppåtböj, och når alla vinklar.

* Doftljus i glas Ikea, 39 kronor- Fint ljus och dem finns även i fler färger och olika former på glaset! Billigt dessutom!    

Av Linda - 16 juni 2011 18:45

Nu när jag har läst ut Plaza Kvinnas November nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om Artagerskorna med stort A. Dessa kvinnor jobbar jävligt hårt och de festar inte hela tiden, utan dem jobbar och jobbar. Det var väldigt intressant att läsa om, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Att ta sig in i en bransch som mode- och skönhetsindustrin är inte lätt. Vissa har dock turen att födas direkt in i den. Några försvinner in bland champagnebubblor och fester medan ett fåtal väljer att axla det enorma ansvaret för familjeföretagets fortsatta utveckling. Men hur är det att vara arvtagerska - bara bubbel och glamour eller hårt slit och långa dagar?
Artikeln är skriven av Malin Ericsson.

 

Orden affärskvinna och arvtagerska går i mångas öron inte hand i hand. "Arvtagerska " för tankarna till privatplan, mängdeer av märkesväskor och festnätter blöta av champagne. Medan "karriärskvinna" skapar bilden av någon som kämpar hårt, och offrat mycket för att komma till den yrkesposition hon innehar.

Och inom mode- och skönhetsindustrin finns kvinnor som, trots kända efternamn och i stort sett obegränsat med pengar på banken, valt sena arbetsdagar för att själva arbeta sig upp inom det familjegrundade företaget. Det är de kvinnor som är arvtagerskorna med stort A - de som inte bara ärvt ett efternamn utan också förmågan att ta tillvara på sin talang.

 

Men att ta klivet in i familjeföretaget kan vara svårt då vägen man valt är kantad av fördomar och oändlig press för att bevisa sin egen begåvning. många av de kvinnor som arbetar inom familjeägda verksamheter har flera gånger sagtr att de själv är de som pressar sig att prestera bättre, både som privatpersoner och som en del av verksamheten. Dessutom tar deras arbetsdagar aldrig slut eftersom de arbetar med deom som står dem allra närmast. Men visst har det sina fördelar att födas med en gräddfil rakt in i mode- och skönhetsindustrins innersta centra; och visst ger det de få förunnade en lättare chans till något som så många andra bara kan drömma om. Dock inte bara utan hårt slit; när de väl fått chansen finns det ingen tid för blöta nätter, lata dagar och bristande kreativitet. Dessutom måste de redan tidugt lära sig att ständigt hantera negativitet och avundsjuka viskningar från sin omgivning.

- I USA så får man en klapp på ryggen när det går bra, det är väldigt annorlunda mot här i Sverige. Därför har jag haft turen att slippa missunnsamhet och avundsjuka, säger Martina Arfwidson, Internationell VD för Face Stockholm och boende i New York. 

 

I Sverige är scenen för kvinnliga arvtagerskor inom mode- och skönhetsbranschen inte så stor, men ett par namn värda att nämna är Filippa Knutsson och just Martina Arfwidson, två kvinnor som följt i sina föräldrars fortspår och buggt sina egna karriärer med hjälp av familjeföretaget. Filippa började arbeta med inköp för sin pappas klädmärke, Gul & Blå, och Martina värvades av sin mamma Gun Nowak till make up-märket Face Stockholm under en promenad i New York. Tillsammans öppnade mor och dotter märkets första New Tork-butik- Då arbetade Martina som sångerska, men hon inspirerades redan som liten av moderns passion och målmedvetenhet. Och hon växte upp med mantrat att hon kan lyckas med vad som helst, så länge hon verkligen vill.

- Hon är fantastisk, jag och mamma har gått igenom så mycket ihop. Det som gör att vi arbetar bra tillsammans är att vi har sådan personkemi. Och så kompletterar vi varandra; mamma är explosiv och konstnärlig medan jag är diplomatisk och strukturerad, säger Martina Arfwidson.

Skapar inte ärligheten som finns inom en familj konflikter när man ska driva ett företag ihop?

- Man sveper ju aldrig något under bordet och när släkten är inblandad har man investerat mer emotionellt. Det är klart att vi haft rejäla tvister, men så älskar vi varandra så mycket att man till slut ändå inte låter något komma emellan. Men Face Stockholm är mammas baby, så om det verkligen gäller kan jag ta ett steg tillbaka, säger Martina Arfwidson.

Skulle du vilja att dina barn i framtiden började jobba med dig?

- Nej, det är viktigt att man hittar sin egen väg. Det är klart att det hade varit kul, men det är absolut inget jag tänker på. Livet är kort och det viktigaste är att man är lycklig, fortsätter hon.  

 

Den svenska marknaden har ännu inte haft de långa traditioner av släktägda företag som de internationella modehusen ofta bygger på. Men breddar man vyerna och blickar sydväst ser vi kvinnor som danska Charlotte Lynggaard, som sedan 1992 arbetat som smyckesdesigner för Ole Lynggaard Copenhagen, företaget som hennes appa grundade. I deras bolag är hela familjen inblandad, coh man är alla aktiva och försöker utveckla pappans lilla skötebarn. Charlotte menar att det inte är extra svårt att arbeta i ett familjeägt företag men att det stundtals kan vara lite känsligare eftersom man är så uppriktig mot familjen.

- Vi har alltid haft en nära och stark relation, men trots det så spenderade jag mycket tid under det första året med att försöka bevisa att jag inte bara var "min fars dotter". Och under flera år kände jag stor press, främst från mig själv. Det är något jag vuxit ifrån, säger Charlotte Lynggaard.

 

I de europeiska modehusen, med äldre anor, är det mer vanligt att familjemedlemmar arbetar tillsammans. Syskonsammansättningar är inte sällsynta, men det är heller inte ovanligt att döttrarna går i sina föräldrars fotstpår, och i bland ärvs kreativiteten genom flera generationer. Systrarna Roberta och Silvana Armani har båda arbetat sig upp till högt uppsatta positioner i deras farbrors Giorgio Armanis modehus. Silvana är nu chefsdesigner för Emporio Armanis damkollektion, medan Roberta ansvarar för PR och VIP-kommunikation. De började båda två i företaget på varsin praktikplats och har därifrån sökt sina egna vägar för att nå sina respektive drömyrken. En av de mest kända designarvtagerskorna är Nathalie Rykiel, som nu tagit över rodret på modern Sonia Rykiels modehus med samma namn. Hon började i unga år som modell och kampanjansikte för märket, och fortsatte sedan designa egna mindre kollektioner. Nu är hon chefsdesigner och VD för hela företaget, även om hon fortfarande samarbetar med sin mamma då och då. 

 

Sophie Delafontaine är en av dem vars släktskap inte är lika känt för allmänheten, hon är sondotter till Jean Cassegrain som 1948 grundade läderföretaget Longchamp. Numera styrs bolaget av Jeans son Philippe Cassegrain, och Sophie innehar posten som chefsdesigner. Det är under Sophies tid som kreativ chef som företaget börjat med spännande desingsamarbeten och dessutom utökat sitt sortiment med en ready-to-wear kollektion.

- Vi är ett team rakt igenom, min pappa (Philippe Cassegrain, verksamhetens VD) har alltid varit med och sett på när hans pappa designade, så det känns verkligen naturligt för mig att presentera idéer och kollektioner för resten av familjen, säger Sophie Delafontaine.

 

Men trots att hon arbetar nära både sin pappa och sin bror känner hon att det enbart är hon som sätter press på sig själv eftersom hon vill att Longchamps själ ska återspeglas i hennes arbete.    

- Det har ju varit lättare för mig eftersom jag är född in i och har vucit upp i den här branschen, säger Sophie Delafontaine. Jag har sett företaget inifrån i hela mitt liv och jag har alltid varit intresserad av arbetet med läderväskorna, så därför var det inget konstigt för mig att börja arbeta inom Longchamp.

Vad är det som är så bra med att arbeta tillsammans med familjen?

- Möjligheten att så lätt få uppleva mycket olika saker. Min introduktion till skor och smycken gick mycket smidigare tack vare familjeföretaget.

Hur är det egentligen, kan din pappa säga till att något du gjort är riktigt fult?

- Det kan han absolut göra, han ger mig alltid värdefulla tåd. Han har ett pragmatiskt sinne och ett vältränat öga vilket alltid är nyttigt. För ett par år sedan presenterade jag en idé för min pappa och min bror, jag ville göra en transparent version av Le Pliage-väskan. men båda sa att det var en dum idé för att ingen egentligen vill visa vad de har i väskan. De utmanade mig att gå runt med en transparent väska i en vecka och visa upp vad jag själv bar med mig och jag antog utan tvekan utmaningen ... Efter det fick jag tillåtelse att göra väskan, som sedan självklart blev en stor succé, förklarar Sophie skrattandes.   


Tydliga arbetsroller är viktigt, enligt Aerin Lauder. Hon har länge arbetat inom skönhetsbranschen och började i slutet av 9o-talet att arbeta med marknadsföring på farmoderns företag Esée Lauder. Dp arbetade hon under sin farbrors vakande öga men har redan nu axlat rollen som vice VD. När märket grundades 1946 hade Estée Lauder skapat fyra produkter, och drev tesen att alla världens kvinnor kan se vackra ut. I dag mer än 6o år senare, är verksamheten en av världens främsta kosmetikaproducenter men Aerin vill fortfarande hålla sin farmors vision levande. Och skönhetsmärket lanserar under hösten 2o1o en uppdaterad version av Estée Lauders lyxcreme Re-Nutriv under Aerins ledning.

- Min farmor skapade Re-Nutriv 1958 och då var en lyxcreme något fantastiskt och ovanligt, man kan nästan säga unikt. Allt har alltid handlat om exklusiv och fantastisk hudvård och jag vill hedra det. Jag har helt otroliga minnen från när jag var en liten flicka och satt och tittade på när farmor gjorde sig redo för att gå på fest, minns Aerin Lauder.


Att börja från början och kämpa sig uppåt är något dessa arvtagerskor till kvinnor har gemensamt. De visar att faktumet att vara arvtagerska inte enbart innebär jetsetliv med exklusiva kläder, smycken och champagne utan att de måste, trots sina rättklingande efternamn, strida för sina positioner oxh många gånger tvingas välja karriären framför allt annat för att bli tagna på allvar och lyckas. Dessa kvinnor, med Martina Arfwidson, Charlotte Lynggaard, Nathalie Rykiel, Sophie Delafontaine och Aerin Lauder i spetsen, har bevisat att de är mer än bara döttrar och arvtagerskor - att de faktiskt också har både begåvning och affärssinne...

 

Arvtagerskor som gjort karriär

* Miuccua Blanchi Prada - Desinger och barnbarn till Mario Prada.

* Charlotte Lynggaard- Designer och dotter till guldsmeden Ole Lynggaard.

* Filippa Knutsson - Designer och dotter till Lasse Knutsson som grundade klädermärket Gul & Blå.

* Nathalie Rykiel - Designer och dotter till Sonia Rykiel.

* Silvana Armani - Designer och brorsdotter till Giorgio Armani.

* Sophie Delafontaine - Dotter och sondotter till Jean Cassegrain, grundare av läderföretaget Longchamp.

* Allegra Versace - Arvtagerska och systerdotter till Gianni Versace.

* Laudomia Pucci - Image director och syster till Emilio Pucci som arbetade som designer ett par år efter broderns död.

* Martina Arfwidson - Internationell VD på skönhetsmärket Face Stockholm och dotter till Gun Nowak.

* Aerin Lauder - Vice VD och sondotter till Estée Lauder.

* Roberta Armani - Chef för externa relationer och brorsdotter till Giorgio Armani.

* Margherita Missoni - Kampanjansikte och musa, och barnbarn till Rosita Missoni.

 

  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards