Direktlänk till inlägg 31 maj 2011

EMMA WIKLUND

Av Linda - 31 maj 2011 16:15

Nu när jag har läst ut CHIC nummer 22 (21 Oktober) 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om Emma Wiklund. Hon är den gamla modellen som nu är affärskvinna, och aktuell med sin hudvårdsserie Emma S, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa om henne i artikeln.


Linda Skugge möter inspirerande kvinnor i varje nummer av CHIC. Nu har hon pratat med supermodellen och affärskvinnan Emma Wiklund.

Artikeln är skriven av Linda Skugge.


Minimjölken, Gerorge Michael-videon och inte minst Lindex; allt Emma Wiklund tar i blir lite magiskt. Emma Wiklund är något så fantastiskt som en jordnära världsstjärna. Hon är en klockren superstar men på samma gång varm och en hands on businessboman som nu äntligen lanserar sin egen hudvårdsserie, Emma S.


Vilka kvinnor inspirerar dug och varför?

- Efva Attling, på det sättet hon har byggt upp sitt eget varumärke. Hon är driven och trovärdig i det hon gör. Journalisten Carina Nustedt, hon är väldigt varm och ödmjuk. Dessutom är hon så bra för att hon är målmedveten och förverkligar sina drömmar. Min mamma har alltid varit min förebild och det är hon såklart fortfarande.

 

Du har ju en otrolig karriär bakom dig. När kommer boken från dessa år, som vi alla väntar på?

- Jag vet inte. Om det blir någon bok så blir det nog så att jag skriver när jag är äldre och har hunnit med mer. Jag skulle kunna skriva en bok om skönhet, det vore kul.

Hur gick det till när du blev upptäckt?

- Jag var med i en dansgrupp i Jönköping där jag är uppvuxen. En fredagkväll när vi uppträdde blev vi tillfrågade om att vara med i en Hawaiian Tropic-tävling. Jag vann den och fick åka till Gotland för att vara med i finalen. Där vann jag igen och blev Miss Hawaiian Tropic i Sverige. På Gotland träffade jag Mika Kjellberg (som driver Mikas modellagentur, reds anm) som var med i juryn. Hon övertalade mig att bli modell för Mikas. Jag gick klart skolan först, det är jag väldigt glad för. Efter studenten åkte jag upp till Stockholm och sex månader senare var jag modell i Paris.

Vad sa dina föräldrar?

- Jag har en väldigt bra relation till mina föäldrar och de stöttade mig när jag bestämde mig flr att satsa på modellkarriären.

Om din dotter blir upptäckt, vad gör du då?

- Idealet är alldeles för smalt idag, jag tycker inte om det. Om hon har en naturligt smal kropp när hon gått ut gymnasiet och hon då känner att hon fortfarande vill satsa på det så får hon göra det. Men jag kommer först och främst uppmuntra henne att plugga, konkurrensen är så himla stor i modellvärlden och chansen att slå igenom är väldigt liten.

 

Vad finns det för uppsidor och nersidor med mmodellbranschen? Jag tänker mig anorexi, bullimi, men vilka fler mörka sidor finns?

- Det finns en så stor gråzon, med mycket suspekta agenter och fotografer. Det är väldigt lätt att bli utnyttjad. Det jag tyckte var jobbigast var att det var ensamt och att man längtade hem. Men jag tycker att det pratas för mycket om modellandets baksida, jag hade fantastiskt roligt. Man får se hela världen, lära sig språk och man blir väldigt världsvan.

Vad gjorde du innan du blev modell? Vilken typ av tjej var du?

- Jag var en dans- och teatertjej, inte den mest populära tjejen. Men jag var väldigt framåt, väldigt trygg i mig själv och jag gillade skolan. Jag var målmedveten. Jag hade planer på att plugga efter gymnasiet, ekonomi på Linköpings Universitet. Jag hade inte en tanke på att bli fotomodell när jag var ung. När jag var sju år ville jag bli astronaut.

 

Är det något som du ångrar att du inte gjort, karriärmässigt?

- Nej, inte alls. Nu satsar jag på mitt eget bolad. Det hade jag inte kunnat göra tidigare, det är först nu jag gar alla verktygen, självförtroendet och nätverket. Misstag har jag visst gjort, det gör alla, men jag kan inte komma på att jag ångrar något jag inte gjort.

 

Du är duktig på att bygga upp en hype kring det du håller på med, nu senast din skönhetsserie Emma S. Hur gör du?

- Jag har ingen strategi. Jag tackar nej till mycket, försöker att inte tjata ut mig. Det gäller att tro på det man säger, då får det mer tyngd. Jag uttalar mig ocså bara om det jag har en åsikt om, det gäller att hitta sina hjärtfrågor. Är man konsekvent och menar det man säger, då lyssnar människor.

 

Du har alltid gjort saker med stil, hjärna och klass. Ge oss lite tips på hur man gör för att hamna rätt!

- Återigen, tacka nej till mycket, men tacka också ja. Det är viktigt att aldrig bli snobbig. Tänk på att allt ger erfarenhet. Gör allt till 1oo procent och ta allt på allvar. Se till att vara uthållig och inte arbetsskygg. Ta med dig dina dåliga ergarenheter och gör dem till något bra.

 

När du sitter i skiten på grund av för mycket jobb, hur tacklar du stressen?

- Jag försökter lägga in lite träning, det får mig att tänka på annat. Jag åker också gärna ut till vårt landställe på Ingarö. Där kan jag slappna av. Sedan försöker jag verkligen vara med barnen när jag är med barnen...

 

 

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 maj 2014 21:34


   Min absoluta drömväska ALLA kategorier    En Chanel-väska kommer jag definitivt äga en dag!  #Chanel #Chanelbag ...

Av Linda - 30 november 2013 22:30

Idag åkte jag in till stan då jag inte vart där på länge. Utbudet är mycket bättre inne i stan också, och nu innan Jul är det så mysigt att gå där inne med all julpyntning som är. Vill helst åka till stan minst en gång när jag är hemma i Göteborg. Ja...

Av Linda - 28 november 2013 22:30

Idag var det dags att åka hem till Göteborg igen, sista gången innan jul. Då jag är sjukskriven nu behöver jag komma bort lite, och då passar det jättebra att åka hem. Som vanligt har jag gått en sväng på Torget som jag brukar göra när jag kommit hit...

Av Linda - 11 oktober 2013 23:30

Om det blev lite shopping igår kan man ju säga att jag tog igen det idag - med råge!! Haha, det blev en del. Var inne i alla möjliga butiker idag där jag kollat runt. Dock så har inte nåt vart särskilt dyrt utan jag har kommit undan väldigt bra ändå....

Av Linda - 10 oktober 2013 22:45


Tidigare idag åkte jag hem till Göteborg så som vanligt gick jag ner till Torget nu på kvällen för att kika lite. Hann inte med så många butiker idag fast å andra sidan har jag ju hela helgen på mig. Däremot såg jag att Vero Moda hade 5o% på ALLT i h...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards