Direktlänk till inlägg 16 maj 2011

HÅKAN HELLSTRÖM

Av Linda - 16 maj 2011 19:34

Nu när jag har läst ut CHIC nummer 21 (7 Oktober) 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om Håkan Hellström. Jag tyckte att det var lite kul att läsa om honom då jag lyssnade en del på honom för tio år sedan, och sen är det ju tio år sedan hans första skiva släpptes. Jag tänkte i alla fall skriva ner vad jag kunde lösa om honom i artikeln.


Det har gått tio år sedan genombrottet och det firar Håkan Hellström med en ny skiva. För CHIC berättar han öppet om pappalivet, romantiska överraskningar och skamliga förslag.
Artikeln är skriven av Helena Skoog.

 

Håkan Hellström trummar med händerna på bordet. Han är rastlös - och som gammal trummis i bandet Broder Daniel är trummandet det han tar till. Men så fort han börjat prata, om nya skivan, om de tio år som gått sedan han slog igenom med "Känn ingen sorg för mig Göteborg", eller om de senare årens lugnare roll som pappa och sambo, är han fokuserad, glad och öppen.

För att fira de tio år som gått sedan Håkan Hellström från Högsbo blev Håkan med hela Sverige släpper han i dagarna albumet "Två steg från paradise".

- Jag har aldrig varit så säker på att det är en grym skiva som jag är den här gången. Och jag tror - det låter ju helt platt, det är det sämsta försäljningsknepet som finns - men: Jag tror att det finns något för alla. Jag ber om ursäkt för att jag tar sådana skamgrepp. Men jag tror ändå det.

 

Du har sagt att det är svårt att skriva låtar, men det verkar gå lättare och lättare.

- Ja, det är konstigt. Man borde ha mindre och mindre att skriva om, eftersom man har tömt ut allting. Men det är som om jag har fått tillgång till fantasi och att jag inte har haft det innan. Plötsligt kan jag fantisera ihop stories om kärlek och äventyr. Och det trodde jag faktiskt att jag hade gjort på den här skivan. Men när jag lyssnade igenom den så kände jag att det här är inte ihopdiktat. Det är ju karbonkopior på saker som jag har upplevt själv.

 

Det har gått tio år sedan du släppte första skivan. Vad är du mest stolt över av det du har gjort sedan dess?

- Det finns två saker, två skilda grejer. Det är mina barn förstås och det kommer givetvis före allting. För det är jag ju stolt över på ett känslomässigt plan, att jag har skapat liv. Att jag lyckas ta hand om dem. Det hade jag nog blivit rätt imponerad av själv för tio år sedan, när jag låg utslagen på gatan klockan sex på morgonen när de stängt krogen.

- Sedan är jag väldigt stolt över musiken, att jag har lyckats få det här att hålla så länge som det har gjort. att jag har gjort låtar som jag slitit med som jag tycker är fina att lyssna på fortfarande.

Finns det något som du skäms över?

- Det finns otroligt många saer som jag skäms lver. Pinsamma saker som jag sagt, eller när jag träffar gamla strul på gatan när jag går med min familj.

 

Håkan Hellström är inte längre singeln som ramlar dåliga gatan fram. Han är småbarnspappa och när han pratar om vad som gör honom lycklig är det vardagsdetaljerna han nämner.

- Bagatellartade stunder, som när jag fångar en krabba eller skrattar tillsammans med dem jag tycker om. En glass i solen. Ett glas öl. Ett barns leende. Ursäkta att jag lpter som en 7o-årig gubbe men...

Hur är pappan Håkan Hellström?

- Jag vet inte, en manodeppressiv typ. Ena stunden helt försjunken och andra sekunden "Nu är det tjuv och polis!" Och sedan ut och jaga barnen, "whaaa!". Och fem minuter senare sitter jag: "Jag vill inte, låt mig va".

Är du en bra pappa?

- Det tycker jag. Absolut. Någonting måste man ge sig själv efter alla ansträngningar. Man gör sitt bästa. Och då är man väl en bra pappa. Men efter regelboken? Jag har inte läst regelboken, så jag vet inte vad som står i den.

Att vara Håkan med hela Sverige gör också att sönerna Sigge och Julius har en pappa som känns igen vart han än går. Men kändisskapet stör honom inte.

- Nej, det är inga problem. Ibland kan Sigge reagera och tycka att jag stannar för mycket på stan. Då säger jag att det är kompisar. Det förstår han, då skulle han ju också stanna. 


Du har väldigt många engagerade fans. Vad är det konstigaste någon gjort?

- Det har varit endel konstiga saker, men det mesta är ändå positivt. Folk försöker ju få igång en till olika saker, de vill att man ska vara jultomte...

Jultomte?

- Ja, jag hade kunnat försörja mig på det. Varje år får jag in jultomte-erbjudanden från familjefäder. De säger: "Vi lägger 5oo spänn under dörrmattan, så slinker du in och så tar du lappen och går". Det är väl lite konstigt kanske. På bröllop vill de att jag ska komma roende i en båt samtidigt som jag sjunger "Känn ingen sorg för mig Göteborg". Eller bara dyka upp ur en tårta och sjunga.

Har du gjort något sådant?

- Aldrig. Det är bara att hålla de här dårarna ifrån sig. Det är ett heltidsjobb.

Får du skamliga förslag?

- Ja. Jag vet inte om det lämpar sig så bra i tryck, men det var en frimärkssamlare i 6o-årsldern...

Håkan suckar och börjar berätta. Och han har rätt - berättelsen, som innehåller ett erbjudande till honom och Peter Jöback, om att utbyta vissa tjänster med frimärkssamlaren, lämpar sig inte för tryck.


Förra året blev Håkan utsedd till Sveriges bäst klädda man av Elle, något som han är glad men ödmjuk inför. Han tycker att priset kanske borde ha gått till någon annan, men det är tydligt att han har koll på sin stil.

- Jag gillar gangsterfilmer, med de där linnena och hattarna, och Frank Sinatra med hängslen och 2o-talsbyxor. Sedan gillar jag mods, därav mina alltid för korta byxor. Jag gillar hur Bob Dylan såg ut -65, med kavajen som var knäppt med fyra knappar. När jag tycker att något är snyggt är det oftast något jag har sett på ett skivomslaf och dreglat över i tonåren. Jag är liksom cementerad där fortfarande.

Har du några favoritmärken?

- Tiger tycker jag gör de snyggaste svenska kläderna.

 

Förutom albumet "Två steg från paradise" blir Håkan snart aktuell även i film- och bokform. Peter Birro har skrivit ett manus baserat på hans låtar, som ännu bara är på idéstadiet, och samtidigt som albumet släpps fotoboken "PS. Lycka till ikväll" med bildmaterial från Håkans liv - från barndomens klassfoton och framåt.

- Du kan ju gissa vem jag är! Fulaste killen i klassen kan jag säga. Vem är längst ner på ALLA kärlekslistor i den här klassen?

Håkan visar lågstadiefoton, och när CHIC-teamet så småningom hittar honom är han den gladaste killen med pilotglasögon och en tidig 8o-talsoutfit som får stylist-Josefin att jubla. Han var inte mobbad, men tjejerna som han gillade intresserade sig inte direkt för honom heller.

- Jag var klassens clown. Det var enda sättet, att clowna sig igenom skiten.

Han pekar på den sötaste tjejen.

- En dag kom hon fram med matteboken till mig, vilket var enda gången hon verkligen närmade sig. "Kan du hjälpa mig med mattetalet?" Det var ju fantastiskt att hon kom fram. Det var bara det att under ett år så blödde jag näsblod hela tiden. Så jag började räkna och plötsligt var det som om man satte på en kran. Allt blev helt nedblodat. Hon bara skrek rakt ut. Det var ingen hit. Det var tuffa tider.

 

Som vuxen har Håkan fått ta emot en hel del kritik för sin musik, både positiv och negativ. Den positiva försöker han ta åt sig av, men det är inte så lätt.

- Mitt huvud blåses inte upp av det, tyvärr. Jag hade önskat att jag kunde bli mallig, men det är som en gravitation, som om jag hoppar högt, men sedan kommer jag fort tillbaks ner på jorden. Det negativa försöker jag undvika, för ofta är det folk som inte hajar vad jag försöker göra. Det är ju inte så att jag slumpmässigt slänger iväg skivor utan jag håller på jättenoggrant med låtar i flera år. Och om man inte fattar det så är det ju för att man har en annan smak än jag. Men alla tycker olika och det är så det ska vara.

 

Du är uppvuxen i en akademikerfamilj. Vad tyckte dina föräldrar om att du ville satsa på musiken?

- De har alltid uppmuntrat mig. Jag fick trummor tidigt, när jag var tio år. Jag hade önskat mig det i tre år, så det var inte så att jag fick var jag pelade på. Verkligen inte. Det låter jättemycket med trummor, men mamma och pappa sa aldrig någonting om det. Farsan sa att han tyckte att det lät trevligt. Det var ju ett enda stort oljud.

Vad säger de nu då?

- De är jätteglada och stolta. De kommer på alla konserter i Göteborg och står och tittar. De har med sig termos och dricker kaffe. Farsan lyssnar inte på någon annan musik, han lyssnar bara på min.

Nu har Håkan sin egen familj, med två söner och sambon Natalie Davet. sambon Håkan Hellström är enligt honom själv väldigt ordentlig.

.-Det har varit så jäkla rörigt i 15 år för min del, så på senare tid har jag blivit otroligt strukturerad. Det måste vara ordning. Jag är manisk. Är det ett dammkorn där borta så rusar jag dit, är det en fläck på väggen så går jag dit.

Han visar hur han putsar frenetiskt.

- Sedan ser jag att det står disk där, då - swisch - går jag dit. Och sedan får jag hjärtklappning. Det är liksom kraschlandningar varje kväll.

 

Hur romantisk är du?

- Jag var romantisk i början i alla fall. Jag har tappat det tyvärr.

Men vad är romantik för dig?

- Att köpa räkor, vitt vin, gå på bio. Du hör, det är så torftigt. Men i början var jag riktigt bra. Då gjorde jag helg sinnessjuka grejer faktiskt.

Vad gjorde du då?

- Det var några bra saker. Typ: "Vad ska du göra ikväll?" "Jag vet inte, jag ska plugga". "Ja, ja. Du vill inte åka till Madeira? Här är biljetterna. Du kan väl plugga där istället." Sådana saker kunde jag hitta på. Men jag skäms lite när jag berättar om det, för det blir en sådan kontrast till att jag inte gör det nu. Jag blir nästan sorgsen när jag säger det.

En annan "sinnessjuk" grej hände när han för några år sedan flyttade till Natalie i Stockholm. Hon hade hittat en drömlägenhet och Håkan såg sin chans att överraska henne.

- Jag tittade inte ens på lägenheten utan började buda direkt. Hon tyckte att den var för fin, så hon pratade inte om den. Men jag kollade på nätet och köpte den utan att hon visste om det. Sedan gav jag den till henne två månader senare när vi satt och tittade på TV. Och hon tyckte att jag var knäpp i huvudet. Så det var ju roligt.

 

Men han vill inte prata för mycket om förhållandet och förklarar att de nog ska behålla det för sig själva. Istället berättar han om hur kärleken har påverkat honom som artist.

- När jag gjorde första skivan så hade jag ju aldrig haft någon tjej. Jag drömde om hur det skulle vara. Det blir så himla blåögt då. Så fort man blir tillsammans med någon kan man ju skriva om 1o ooo nya saker, som man inte kände till innan. jag hade inte kunnat göra alla de här skivorna annars. Jag hade inte kunnat föra första skivan om och om igen. Jag har gått vidare från det singellivet. Det är jag glad för, på många sätt, att jag slipper leva så.

Ni träffades i Brasilien. Vad föll du för?

- Oj, oj, oj. Jag vet inte hur mycket jag ska avslöja. Men jag föll pladask i alla fall... Eller, gjorde jag det? Nej, jag föll inte pladask, men vi skrattade mycket. Vi skrattade nästan hela tiden. Hysteriskt, låter det, "HA HA HA". Men jo, jag kommer ihåg att jag försökte få henne att skratta. Det gör jag fortfarande...

 

       

 
 
johanna lee

johanna lee

16 maj 2011 21:44

Jaha okej, det är så skönt att bara sätta sig ner och läsa en tidning tycker jag, lite avkoppling liksom :) Jag prenumererar inte på någon tidning, men vore ju skönt att bara få hem en tidning.. kanske man ska börja med ;)

Ja om det skulle vara något där Australien är med så skulle jag självklart heja på dem!

Ja det är väldigt irriterande.. jaså har du pluggat på universitet?
jag har ansökt nu till hösten och hoppas på att komma in och lättare kunna få jobb :)

Okej skönt det, ja jag har haft en riktigt bra dag :)

http://jlee.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 maj 2014 21:34


   Min absoluta drömväska ALLA kategorier    En Chanel-väska kommer jag definitivt äga en dag!  #Chanel #Chanelbag ...

Av Linda - 30 november 2013 22:30

Idag åkte jag in till stan då jag inte vart där på länge. Utbudet är mycket bättre inne i stan också, och nu innan Jul är det så mysigt att gå där inne med all julpyntning som är. Vill helst åka till stan minst en gång när jag är hemma i Göteborg. Ja...

Av Linda - 28 november 2013 22:30

Idag var det dags att åka hem till Göteborg igen, sista gången innan jul. Då jag är sjukskriven nu behöver jag komma bort lite, och då passar det jättebra att åka hem. Som vanligt har jag gått en sväng på Torget som jag brukar göra när jag kommit hit...

Av Linda - 11 oktober 2013 23:30

Om det blev lite shopping igår kan man ju säga att jag tog igen det idag - med råge!! Haha, det blev en del. Var inne i alla möjliga butiker idag där jag kollat runt. Dock så har inte nåt vart särskilt dyrt utan jag har kommit undan väldigt bra ändå....

Av Linda - 10 oktober 2013 22:45


Tidigare idag åkte jag hem till Göteborg så som vanligt gick jag ner till Torget nu på kvällen för att kika lite. Hann inte med så många butiker idag fast å andra sidan har jag ju hela helgen på mig. Däremot såg jag att Vero Moda hade 5o% på ALLT i h...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards