Alla inlägg under april 2011

Av Linda - 27 april 2011 23:34

Nu när jag har läst ut Glaze September nummer 2o1o, kom jag till den här sidan där dem skrev om 1o saker du borde veta om Endometrios. Jag tyckte att detta var bra, och jag tänkte dela med mig av dessa punkterna som stod i artikeln.


1. VAD ÄR ENDOMETRIOS?

Endometrios är en kronisk, godartad sjukdom drabbar cirka 1o procent av alla kvinnor i fertil ålder (15-45 år). Sjukdomen innebär att vävnad som liknar livmoderslemhinna finns även utanför livmodern. Vid endometrios klarar inte kroppens immunförsvar att ta bort vävnaden, varpå en kronosk inflammation i buken uppstår.

Endometrioshärdar, som det kallas, kan finnas nästn var som helst i kroppen, men det vanligaste är i buken, på bukhinna, äggstockar, urinblåsa och tarm. Slemhinnan kapslas in och bildar cystor som kan vara från mikroskopisk till knytnävsstora.

2. VILKA ÄR SYMPTOMEN?

Det vanligaste symptomet är extrem mensstruationssmärta, dusmenorre. Vissa kvinnor med endometrios har ofta kronisk värk som varierar i styrka, medan ett fåtal inte har ont alls.

Mycket rikliga menstruationer är ett annat vanligt symptom. Vissa drabbade kan blöda över en deciliter blod per menstruationstillfälle, och har ofta långa menstruationer som kan vara i mer än en vecka. Samlagssmärta, ont i ben och korsrygg, smärta när man går på toaletten, förstoppning och/eller diarré, trötthet, feber, infektionskänslighet, ofrivillig barnlöshet och depression är andra vanligt förekommande symptom.

3. VAD BEROR DET PÅ?

Den vanligaste orsaken till att det uppstår endometriomhärdar i bukhålan tros vara på grund av att en del av menstruationsblodet rinner ut bakvägen genom äggledarna istället för genom slidan. Blodet innehåller bitar av slemhinna som är levande och därför kan få fäste på ett annat ställe och bilda härdar.

4. HUR VET MAN OM MAN HAR DET?

Eftersom endometrios har så många olika symptom, som dessutom varierar från person till person, tar det ofta fem till tio år för de flesta att få en korrekt diagnos. Ofta söker man gör ett av symptomen, och får därför ofta felaktid diagnos. Många kan till exempel behandlas för IBS, när det egentligen är endometrios som ger upphov till tarmbesvären.

5. HUR FÅR MAN DIAGNOS?

En säker diagnos för endometrios går endast att ställa genom en laparoskopi, det vill säga en titthålsoperation i buken. Operationen görs genom att operationsinstrument förs in i buken via tre till fyra små snitt. I fem procent av fallen tvingas man dock göra ett större ingrepp, då en bukoperation istället utförs.

Ibland kan även en mikroskopisk undersökning av vävnadsbitar behöva göras för att fastställa endometrios.

6. VAD FINNS DET FÖR BEHANDLING?

För de extrema smärtorna behandlar man endometriospatienter med olika former av antiunflammatoriska och smärtstillande medel.

Om man ställer diagnos genom laparskopi kan läkaren ofta ta bort endometriorm och cystor under operationen, vilket kan ge viss lindring av smärtorna. Ibland kan det dock vara svårt att hitta alla härdar, varför medicinsk behandling ofta är ett alternativ. För vissa hjälper behandling med p-pillet, dock kan det ge motsatt effekt för andra. En annan metod är att på kemisk väg försätta patienten i klimakteriet under en period, ofta runt sex månader. Det ger dock ingen permanent effekt, och kan vara farligt för personer med anlag för blodpropp eller stroke. Som en sista utväg kan livmodern avlägsnas genom hysterektomi. 

7. KAN MAN FÅ BARN ÄNDÅ?

Endometrios kan leda till ofrivillig barnlöshet, men ungefär 6o procent av alla kvinnor med endometrios har helt normal förmåga att bli gravida. För dem som har problem med infertilitet kan behandling med laparoskopi kraftigt öka chanserna att bli gravid på naturlig väg. Annars kan många bli gravida med hjälp av IVF, vilket de flesta svenska landsting erbjuder kostnadsfritt.

Det finns en myt att sjukdomen försvinner efter en graviditet, vilket inte stämmer. Vissa kvinnor kan också uppleva en viss mildring efter att de fått barn

8. ÄR DET FARLIGT?

Endometrios är en kronisk och väldigt smärtsam sjukdom, men den är alltid godartad - det vill säga, den är inte farlig. Att ha endometrios är ansträngande, och det kan ta lång tid att lära sig att leva både med smärtorna och själva diagnosen eftersom den inte går att bota.

9. ÄR ENDOMETRIOS ÄRFTLIGT?

Studier har visat på att endometrios kan ha ärftliga orsaker. Enligt somliga experter löper en kvinna sju gånger större risk att drabbas om hennes mamma har endometrios. Andra menar dock att miljöföroreningar kan ligga bakom, men eftersom orsakerna ännu inte är helt klarlagda går det inte att fastställa eller utesluta några möjliga orsaker,

1o. NÅGON ATT PRATA MED?

Många kvinnor lider länge av svåra smärtor innan de får diagnos, vilket gör att man kan må psykiskt dåligt och känna sig deprimerad. Själva smärtorna och diagnosen i sig kan vara skäl till att känna att man behöver prata med någon. Du kan vända dig till din husläkare eller be din gynekolog att remittera dig till en samtalsterapeut vid behov.

För dig som vill ha kontakt med andra drabbade finns bland annat Endometriosföreningen, en ideell patientförening, på nätet. De har även lokalföreningar i Stockholms och Västra Götalands län som anordnad medlemsträffar med jämna mellanrum. Det finns även en rad diskussionsforum på ämnet endometrios på nätet...


   

  

Av Linda - 27 april 2011 21:34

YES, idag var det ÄNTLIGEN dags för löning! LÄTT den bästa dagen på hela månaden när lönen kommer in på kontot, men haha, den försvinner ju tyvärr, lika fort igen typ..

Det var skönt att få handla idag, och det blev en hel del faktiskt. Handla för strax under 7oo kronor, men nu har jag massor med mat - det var en hel del som var slut här hemma... Jag blir alltid så nojig när jag storhandlar att alla mina påsar ska gå sönder så ligger min mat där utspritt på marken, och jag svär utav bara helvete!! Det där är min mardröm faktiskt. Det hände ju i somras precis innan övergångsstället utanför mitt hus att en påsjävel gick sönder! Yeah yeah.

När jag kom hem slappa jag lite i soffan med att läsa i Glaze en bra stund samtidigt som jag kollade på Nära och Kära - som gick på SVT1. Sen lite senare på eftermiddagen cyklade jag ner till Lindex där jag köpte min topp och trosorna, och sen stanna jag till på Apoteket där jag köpte Flourtabletter.


Efter stan stanna jag till på Willys där jag köpte BILLIG Sandwich glass 2 paket för 55 kronor, YEAH! Billigt som faaaaaan för 12 Sandwichs då en kostar typ 15 kronor/styck... Köpte även Bomull och Marinader med mig hem.

Efter det har jag inte gjort så mycket faktiskt. Hade lite skallebank och jag var trött i hövvet så halv sex la jag mig och sov till fem i sju... Lite väl länge blev det, men efter det så försvann skallebanken iallafall.

Hoppas att Ni haft en bra dag! Tjing tjong


Dessa köpte jag på PA:s idag Cosmopolitan, Solo och Glaze

 

Detta köpte jag på Willys; Glass, Marinader och Bomull.

 

Av Linda - 27 april 2011 19:34

I eftermiddags tog jag cykeln ner till stan igen, men det var bara att gå in på Lindex för att hämta ut min topp som jag hade hängt undan igår. Jag är på jakt efter en ny behå också, men jag hittade inga som föll mig i smaken.. Däremot köpte jag årets första (!) trosor!! Jag som brukar alltid köpa MINST ett par varje månad, men denna våren har jag fått snåla så jävla mycket med shoppingen... BUH, helt sämst! Men jag är nöjd med min topp som jag köpte och trosorna förstås.


Detta shoppade jag på Lindex idag:

* Topp Style by Rachel Zoe, 149 kronor, Lindex- Denna toppen väldigt skön, och det var en av få som faktiskt föll mig i smaken! Dessutom var den jätteskön!

* Trosor, 69,5o kronor, Lindex- Tyckte att dessa var lite söta, och dessutom är det skönt att ha denna typ av trosor när man ska sova! Mina första trosor som jag köpt för i år, SKRÄLL BIG TIME!

 

 

 

Av Linda - 26 april 2011 21:34

Idag har jag hållt med tvätten, men det blev inte så många extra maskiner idag utan det blir nästa gång istället då jag har bytt mina sängkläder, och då kommer jag även tvätta duntäcket och kuddarna! Så det var inte så farligt med tvätt idag.

Vi har haft jätteskönt väder idag med värme, men det var ändå sisådär med vädret samtidigt då man inte visste hur man skulle klä sig riktigt.. Nu på kvällen mullrade det lite, men det blev inte mer än så. Hade dock vart skönt om det smällde till rejält!! Efter rejäla åskknallar kan man ju andas den friska luften igen, och det luktar ju så gott =)


Hade ett ärende idag och efter det stanna jag till på jobbet för att prata lite med chefen - hon ska ju på semester imorgon i en vecka så jag ville höra om schemat, men hon var inte riktigt klar.. Nästa vecka eller veckan efter det kommer jag få mitt sommarschema. Jag vill gärna veta i god tid någorlunda hur jag jobbar så man kan planera därefter. Däremot är jag ju ledig helgen vecka 3o, och nu vet jag vem jag jobbar med helger den andra perioden!

Efter snacket med chefen gick jag till stan och in på Vero moda och Lindex där jag kikade lite. Hittade en topp som jag hängde undan till imorgon då LÖNEN kommer!

Resten av eftermiddagen har vart för jävla slapp. Tänkte ta en runda på cykeln, men då kom de där hemska molnen och då försvann även värmen så det droppa jag!

Ha en fortsatt bra kväll! Tjing tjong


Här är dagens roliga post - vykortet från mamma som är i Marbella, Spanien!

 

Av Linda - 26 april 2011 19:34

 


Vi har haft varmt väder idag, men det har vart lite konstigt väder då jag inte visste hur jag skulle klä mig.. Fick byta outfits några gånger innan jag bestämde mig för att ta kjol till toppen, och det tog en bra stund! Senare på eftermiddagen/kvällen har det kommit massa moln..


* Topp, Vero moda, NY- Tycker om den här toppen!

* Kjol, H&M- Denna är rätt gammal, men den funkar fortfarande!

* Esprit Ballerinaskor, Johanssons skor.

* Armbang, Ginatricot, NYTT- Kände för att använda dessa idag - passa bra ihop till kläderna!

Av Linda - 26 april 2011 00:06

 

  


Nu har jag suttit och kollat igenom SOLOs Oktober nummer 2o1o, för att se om det fanns något i tidningen som jag ville ha. Jag har bara hittat två produkter denna gången, och det blev bara kläder.


Detta hittade jag i SOLOs Oktober nummer 2o1o:

* Acne Klänning, 1395 kronor- Fin klänning i en härlig färg!

* Kappa Cubus, 599 kronor- Snygg kappa! 

Av Linda - 25 april 2011 22:56

Nu när jag har läst ut SOLOs Oktober nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om 35 perfekta skäl att vara singel. Jag tyckte att det var lite kul att läsa då jag kan hålla med om den del av punkterna, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Vi vet varför singelåren är de bästa åren i ditt liv. Inget tack är nödvändigt darling, din lycka är nog för oss.

Artikeln är skriven av Nathalia Lindwall och Katarina Wendelin.

 

1. Du har ingen att rapportera till och ingen som gnäller om du går ut en måndagskväll. Eller om du inte alls vill gå ut en lördag, utan föredrar att sitta hemma i skitiga mysbyxor.

2. Du kan äta din favoriträtt varje dag. Bor du med en partner måste du förstås kompromissa och inte smälla i dig pasta med pesto måndag till fredag. Och söndag.

3. Inga svärisar är lika med inga tråkiga söndagsmiddagar där du måste sitta och diskutera svampplockning eller komplicerade sudokulösningar. Eller framtida barnbarn.

4. Okej, det är jobbigt att vara ensam ibland. Men tänk då på att du har dina vänner, de är minst lika värdefulla (om inte mer) än en kille. Med dem kommer du dessutom aldrig att behöva bråka om småsaker som var ni ska fira jul. Eller varför du inte har haft någon sexlust överhuvudtaget sistone.

5. Du kan flörta med vem du vill, när du vill. Och det är ingen som kommer att bli ledsen, eller arg, om du tittar den där snygga mörkhåriga killen på festen lite för djupt i ögonen.

6. Du kan dra från festen så fort det känns som om du inte har någon lust att vara kvar. Du behöver inte stanna för att din kille fastnat i en konversation om Playstation 3's vara eller icke vara.

7. Du kan tacka ja - till allt! Fest fem dagar i veckan? Ja, tack.

8. Haremsbyxor, jumpsuits, paljetter, rosetter, ballerinas - din garderob bevöer inte färgkoordineras efter tråkiga skjortor från Dressman.

9. Hej då rakhyvel, hej varm vinter med ludna ben.

1o. Vem sa att sexlivet är dött som singel? Njut av dig själv istället och varför inte köpa den där lite smått pinsamma dildon?

11. Det är ganska ljuvligt att vakna när du vill - baka scones, pressa lite apelsinjuice, brygga kaffe och sätta dig å balkongen med nya SOLO.

12. Ringer den där nya bekantskapen en sen lördagskväll, när du egentligen bestämt dig för att vara hemma, och vill att du ska hänga med ut? Gör det! Soffan finns ju kvar imorgon kväll också.

13. På tal om nya bekanta. Utnyttja ditt singelskap till att träffa människor du kanske aldrig skulle ha träffat om du var i en relation. Prata till exempel med tjejen med det roliga håret som också alltid beställer en kaffe med ostfralla på sitt stammisfik. Hon kanske kan bli din nya partner in crime!

14. Du kan plugga ostört. Nörda ner dig totalt, få superbetyg och bygg en fantastisk grund.

15. Du kan ha hemmaspa och kladda ner hela badrummet med den där magiska "havregryn- och yoghurtansiktsmasken" utan att någon gnäller om spåren det lämnar å badrumsmattan. Och i ditt ansikte.

16. Säg hej till allt badrumsskåpsutrymme. För att inte tala om det maxade garderobsutrymmet förstås.

17. Du kan bjuda hem dina polare på pyjamasparty mitt i veckan. Ni kan till exempel bygga en koja med en massa kuddar och täcken, äta godis och titta på skräckisar. Tjejkvällar äger.

18. Sex med en främling kan vara hett - betydligt hetare än slentriansex med din kille...

19. Du kan släppa alla hämningar och ligga med vem du vill, när du vill. Frihet kallas det.

2o. På natten har du en fluffig, härlig säng för dig själv.

21. Du kan rapa och gå på toaletten med öppen dörr utan att behöva vara rädd att "döda romantiken".

22. Som singel kan du gå på bio ensam. Det här innebär att du inte behöver bry dig om din dumma kille som bara vill gå och se trista actionrullar.

23. Det är okej att spela samma låt hundrafemtio gånger. Varför byta när man hittat något man gillar liksom? De enda som kan klaga är dina grannar.  

24. Det är okej att sjunga med. Hela tiden.

25. Du kan dejta precis vem du vill. Passa på att testa olika sorters killar, hipstrn kanske inte alls är din typ egentligen utan mysmannen i snobbenshorts kanske passar dig bättre?

26. Du behöver inte tänka ut några superfantastiska årspresenter. Gå och köp en fin present till dig själv istället varje månad, bara för att du är du.

27. Allt i din lägenhet är ditt.

28. Uppställda toalock, avskruvade tandkrämstubskorkar och kalsonger som ligger och skräpar no more.

29. Rosa sovrumsväggar, check!

3o. Du slipper sambokoman. Inget tjockande tillsammans i soffan.

31. Äta middag i sängen är visst kul.

32. Dina oengar stannar i din plånbok (eller investera i nya prylar). Ingen pojkvän som lånar till snus eller nya skor.

33. Nej, du har inte för många klänningar, skor eller väskor. Du får shoppa lite till.

34. Du kan fastna i badrummet. Utan att någon bankar på dörren. Raka benen i en timme? Why not.

35. Du slipper stressa över att du måste ha det "perfekta förhållandet". Det är inte sexigt att avsluta varandras meningar...


    

Av Linda - 25 april 2011 21:30

Idag eller igår gick det inte lika fort på våran powerwalk-runda, men när S., och jag hade kommit till Vindängen fick jag ta av mig min ena sko på grund av skoskav!! Jag hade satt plåster på båda hälarna i förebyggande syfte, men dem skulle ha suttit några få millimeter längre ner så hade det hjälpt! Där rök den ena skon och sen på Bangatan innan Posten rök den andra skon av. Det var jobbigt att gå med en sko, tyckte jag. Får ju skylla mig själv som vanligt =) Fast mina jävla fötter är inte av denna värld alls!!

När jag kom hem var det bara fixa mat och sen in i duschen för att fila mina jävla fötter - så nu är dem rena igen! They looked like hell when I came home... Hade rätt ont i dem också kände jag men men det var ju mitt egna fel också!!

Idag har det inte vart lika varmt som igår och i lördags, det har vart lite disigt eller vad man ska säga. Så jag satt ute på balkongen och läste bara - inte i bikinin som jag har suttit i i helgen.

Nä, nu ska jag lägga mig. Dags för tvättstugan imorgon och då blir det spring upp och ner. Godnatt på Er! Tjing tjong

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards