Alla inlägg den 20 april 2011

Av Linda - 20 april 2011 14:00

 


Idag har det vart molnigt, men det är jävligt skönt ute ändå! Har inte gjort något speciellt idag fast jag har suttit ute på balkongen och läst lite granna. Slappt och skönt fick det bli idag!


* Klänning, Ginatricot- Denna är så himla skön!

* Tights, Ginatricot.

Av Linda - 20 april 2011 13:45

 

 

 

 

  


Nu har jag suttit och kollat igenom CHIC nummer 19 (9 September) 2o1o, för att se omd det fanns något i tidningen som jag ville ha. Jag har hittat några produkter, och det blev lite blandat denna gången.


Detta hittade jag i CHIC nummer 19 (9 September) 2o1o:

* Estée Lauder Sensuous Velvet Body Creme, 585 kronor- En varm, lite träig doft som gör sig gudomligt bra som lotion. Konsistensen är rik men går snabbt in i huden och gör den len.

* Sonia by Sonia Rykiel Halsduk finns hos www.netaporter.com, 167o kronor- Fin halsuk i fint mönster!

* Marc by Marc Jacobs Stövlar finns hos www.netaporter.com, 53oo kronor- Snygga stövlar!

* Christian Louboutin Stövlar finns hos www.savannahs.se, 11495 kronor- VILL HA! SJUKTSNYGGA!

* Kavaj Vila, 349 kronor- Söt kavaj, tycker jag! Dessutom är den billigast av alla produkterna denna gången - vilket är bra!  

Av Linda - 20 april 2011 13:00

Nu när jag har läst ut CHIC nummer 19 (9 September) 2o1o, kom jag till den här aritkeln med Denise Rudberg. Denise är ju författare, och jag har nog en av hennes böcker tror jag. Hon har ju skrivit en del chick-litt bland annat, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa om henne i artikeln.


I varje nummer av CHIC möter Linda Skugge en inspirerande kvinna. Nu har turen kommit till produktiva och superdrivna författaren Denise Rudberg.

Artikeln är skriven av Linda Skugge.

 

Jag har alltid varit inspirerad av Denise Rudberg. Hon har en otrolig utstrålning och verkar leva ett så roligt liv. Sådär som man själv vill ha det - fart och fläkt, en massa kul vänner och högljudda skratt. Hon är partybruden som busade i skolan men som sedan tog sig fram och tog det hon ville ha.

Hur känns det att vara en kvinna som inspirerar andra?

- Wow, fantastiskt! Jag känner mig djupt hedrad och hoppas att jag kan leva upp till det. Jag som var värsta slackern och strulbruden i skolan... Jag tror inte att det var många av mina lärare i gymnasiet som trodde att det skulle reda upp sig för mig.

 

Jag tycker att du är så inspirerande och abundsvärd för att ditt jobb är att skriva böcker och film på heltid. Berätta vad din nya serie böcker handlar om?

- Det handlar om Marianne Jidhoff. Hon har just fyllt femtiofem och är nybliven änka. Hennes äktenskap har varit en misär och hon har dåligt samvete inför sina vuxna döttrar för att hon har varit ett dåligt föredöme som stannade kvar hos deras pappa trots att han bedrog henne. Hon funderar på att sluta jobba men blir tillbakadragen av sin förre chef. Hon har stått tillbaka i hela sitt liv och nu jäklar är det dags för revansch. Som hennes bästa väninna uttrycker det: "Vadå gammal? Madonna och du är lika gamla".

 

Visst fick du filmkontrakt också?

- Ja, det är fantastiskt! Jag var på SF i ett annat möte och började berätta om min nya serie för producenten Johanna Bergenstråhle som verkligen gick igång på detta. En kvinnlig hjältinna som inte jonglerade snoriga småbarn och ett trist äktenskap. Jag funderade just då på att byta förlag eftersom mitt dåvarande inte var superpigga, och då var det underbart att en så initierad person som Johanna fattade hur jag tänkte. Sen fick jag samma respons från Nordstedts och då var valet väldigt enkelt.

Du skriver ju även böcker för ungdomar.

- Jag skriver just nu en triologi om tre killar som alla börjar arbeta på en espressobar. Det handlar mycket om deras familjeliv och kärleksrelationer men kanske framförallt om deras vänskap och hur den funkar.

 

Får du aldrig skrivkramp?

- Jo, verkligen. Vid min sista bok innan deckaren ("Åse") var det hemskt. Jag var så less på upplägget och den begränsning jag själv hade satt upp för min historia att jag var beredd att lägga av. Därför var det nödvändigt för mig att skriva om något annat och skapa nya regler för mig själv.

Hur tacklar du en dålig skrivardag?

- Jag tycker oerhört synd om mig själv. Även om mitt överjag förstår att det är en tillfällig svacka så är det som om mitt svennebanan-psyke vägrar förstå. En evig kamp, det där...

 

Får din man läsa dina manus?

- Det har hänt en gång och kommer aldrig någonsin att hända igen. Han har läst ungefär hälften av de böcker jag har skrivit och är väl knappast särskilt imponerad. Vi diskuterar givetvis andra saker som rör våra jobb, som strategier eller allmän planering, men när det kommer till mitt faktiska skrivande är det ett big no-no. Där har han helt enkelt inget att göra eftersom han inte är en särskilt läsande person samt att vi tycker att vårt förhållande inte ska innehålla den typen av samarbeten.

 

Har du något gäng som du träffar och spånar intrig med?

- Nja... jag är inte helt pigg på idén. Jag tror att man indirekt blandar sig i varandras tankebanor på fel sätt. Jag och Katarina Wennstam byter i och för sig texter, men det är rätt unikt för min del. Hon är den enda utanför mitt förlag som jag känner mig bekväm med i den typen av granskning.

 

Vilka kvinnor inspirerar dig?

- Du, bland annat, som bildar nätverk och alltid vågar sticka ut näsan. Min ena mormor (ja, jag har två) är också en inspirationskälla. Hon flydde med två barn i en fiskebåt från ett brinnande Estland och såg till att klara biffen i ett nytt land. Dessutom var hon alltid välklädd och välfrisserad och förklarade vikten av att vara proper. Är man hel och ren kan man komma långt.

 

Har du några flrfattare som du ständigt återkommer till för inspiration?

- Enid Blyton och Stieg Trenter. Enid Blyton för att hon skapade fantastiska stämingar och karaktärer som lever kvar 7o år senare. Hon var en cool kvinna som yrkesarbetade mycket hårt - hon skrev ungefär en bok i månaden - samt skötte två barn. För detta blev hon hårt kritiserad då man i England ansåg att en kvinna som yrkesarbetade måste vara en barnhatare. Stieg Trenter för att han lyckades skildra Stockholm så underbart. Ingen har hitills lyckats mäta sig med hans skildringar, och jag kommer alltid att hysa en djup kärlek till hans hjälte Harry Friberg som var lång, bufflig och alltid sa precis var han tyckte, Precis som min man...

 

  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards