Alla inlägg under mars 2011

Av Linda - 18 mars 2011 15:34

Nu när jag har läst ut Glaomours September nummer 2o1o, kom jag till den här Lunchdejten med Denise Rudberg. Hon är Sveriges chick-lit drottning, och jag har några av hennes böcker, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa om henne i artikeln.


Sveriges okrönta drottning av chick-lit har börjat skriva deckare - kan det bli bättre? Japp, du får luncha med Denise Rudberg, via Elin kling.

Artikeln är skriven av Elin Kling.

 

Vad spännande att du har börjat skriva deckare! De ser jag fram emot att läsa!

- Ja, det är kul att göra någonting lite annorlunda. När jag började skriva böcker och skrev om vad folk hade på sig blev det ett ramaskri, det var så himla fult och smutsigt, då fanns inte modebloggare. Jag debuterade för tio år sedan och jag fick alltid förklara mig i alla intervjuer varför jag alltid nämnde märken på kläderna.

Jag tänkte faktiskt fråga om du inspireras av modebloggare i ditt skrivande men det kanske är så att det är vi som inspireras av dig?

- Jag skulle känna mig lite lökig om jag var 3o år och modebloggare. Det är er grej liksom.

Hur pass modeintresserad är du?

- Jag har alltid varit det. Jag jobbade hos en fotograf i new York. Jag roas av mode, det är intressant och en del av hela vår nutid.  


Du kallar din deckare elegant-crime, betyder det att du tar med dig chick-lit till deckaren?

- Alla svenska deckare skriver diskbänksrealism, allt ska vara ganska svårmodigt. Jag vill shapea upp det lite, snygga till allting. Plus att i de världarna finns ju alla pengarna, allting spännande sker där. Det är ju inte så att allt spänande sker in the fucking bush.

 

Idag skriver var tredje tjej en blogg och många är modebloggar, vad tycker du om mode`Det är ju extremt utseendefixerat?

- Man måste våga lite på att alla sätter sina egna gränser. Jag tycker att det är skitbra att det har blivit som det har blivit. Unga tjejer idag tar fasen så mycket mer plats, Unga killar, var är de? Fokuseringen på utseende tror jag inte man behöver oroa sig för. När min mamma var ung var det Twiggy, innan dess var det strut-tuttar. Min farmor berättade att hon tog bantningspiller så att hon inte sov på en vecka och hade aldrig varit så smal. Och detta var på 3o-4o-talet. Så utseendefixeringen har alltid funnits, nu är den bara mer synlig. Och det är bra, när det är synligt finns det möjlighet till samtal.

 

För ett tag sedan tvungade du dig själv att gå offline?

- Ja, jag har insett att jag inte kan skriva om jag har internet på. Det går inte att skapa den fokusering som krävs när man ska skriva om man inte stänger ner.

Tror du att man kan bli beroende av slösurfande?

- Ja! Jag kan utan problem sitta och surfa i två timmar och märker inte att tiden går. Sedan får jag tokångest, och när man har barn har man inga marginaler, ingen extratid.

Hur tror du att nätet påverkar oss? Att allting är så tillgängligt?

- Fördelen är att vi är väldigt uppdaterade. Det negativa är när jag får ett mejl en söndagskväll och någon förväntar sig ett svar. Jag tror att arbetstiderna kommer att suddas ut.

 

Jag är nyfiken på hur man skriver en bok. Börjar man från start eller kan man pussla på?

- Du måste ha en ganska klar idé, en sida om vad som ska hända, en klar linje, som en kortfilm. sedan är det väldigt olika. Camilla läckberg skriver alltid från första till sista sidan. Jag vill skriva där jag är i känslan. Om jag vill skriva om en skön middag, då gör jag det först, så utgår jag från det och lägger in den där det passar.

 

Hur mycket befinner du dig själv i miljöerna du skriver om?

- Jag har växt upp på Östermalm, även om min familj inte var en överklassfamilj. När jag växte upp där fanns det fortfarande folk som bodde i hyresrätt. Nu är det väldigt mycket mer segregerat och snobbigt, helt enkelt.

Vad har du själv för livsstil?

- Jag har nog strävat en hel del för att kunna göra det jag känner för att göra. När jag var 2o år och ville åka till new York så gjorde jag det, eller när jag ville skriva en bok så skulle jag självklart göra det. Om jag vill ha en väska som kostar si och så mycket har jag alltid sett till att skaffa mig pengarna och jobba häcken av mig, det är inte fråga om att jag har fått det av någon annan.

 

Varför började du gå i terapi?

- Jag hade gift mig...

Vänta, hur gammal var du här?

- Jag var 26. Jag hade gift mig med den kille jag flyttade till new york med och började känna att nä, men jag kanske inte borde ha gjort det. Så, vi kommer hem från vår smekmånad och jag säger att jag måste gå i terapi. Jag tror att han förstod då att det inte skulle hålla.

Var du ärlig om varför? Att du var osäker på honom?

- Nej, nej, nej! Jag sa att jag mådde lite dåligt bara och att det inte hade med honom att göra. Fast sedan fortsatte jag, nu har jag gått i nästan sex år, en gång i veckan.

 

När kände du att du ville bli författare?

- När jag var 23 år, fast jag visste tidigare att et var det här jag ville göra. Men jag var 23 när jag insåg att det här är vad jag måste göra.

Men det var ändå så att du visste vad du ville? jag tycker att man var väldigt osäker då.

- Jag visste vad jag ville men inte hur jag skulle ta mig dig. jag hade alltid tusen olika projekt, jag har jobbat på Riche (en restaurang i Stockholm), haft en egen aerobic-studio, jobbat som underklädesmodell. Jag drog alltid igång saker men har haft svårt för att avsluta och dra ihop säcken.

Hur funkar det som författare?

- Det är den ultimata svårigheten, om man säger så!

Hur lyckas man då?

- Man får bara blåsa på i 18o, det är skittufft - alla attraktiva jobb är det! Jag har jobbat 8o-timmarsveckor för att få det att funka. Sedan får man vara smart när det gäller PR, man får tänka ut vem man vill vara, vad man kan tänka sig hänga ut och vad man inte pratar om.

Vad lämnar du utanför?

- Ganska mycket, folk vet egentligen ganska lite om mig. Jag är en öppen person men sparsmakad med vilka jag träffar...

 

  

  

Av Linda - 17 mars 2011 22:36

Idag har vi haft jättefint väder   Jag har suttit ute på min balkong första gången för i år, och bara njutit av solen samtidigt som jag läste. Fast jag fick ju sitta inlindad i min pläd förstås..

När jag vakna idag kände jag att jag hade sjuktont i halsen, och det var bara till att ta en halstablett i förebyggande syfte. Har varken tid eller råd att bli sjuk just nu! Har inte gjort ett jävla skit idag mer än att ha njutit av den fina dagen! Nu på kvällen däremot började det SNÖA! Men skiten ska ju inte bli långvarig, och sen kommer det försvinna igen då det skulle bli fint väder i helgen, och nästa vecka kommer det bli varmare!

Yeah yeah, snart dags att sova! Hoppas att Ni haft en bra dag! Tjing tjong


Min underbara pläd som jag bara älskar   

  

Av Linda - 17 mars 2011 19:34

Jag har kikat runt lite på min favoritsida när det gäller klänningar; nämligen Betsey Johnsons! Tyvärr, passar inte hennes klänningar min plånbok, men jag älskar hennes klänningar ändå!! Titta är ju gratis, och en vacker dag kommer jag äga en klänning från Betsey. Nu har jag bara tagit med klänningar i ljusa färger då våren är här, och vi går bara mot ljusare tider. Självklart finns det mycket mer än vad jag har tagit med på hennes hemsida: www.betseyjohnson.com

Vad tycker Du om klänningarna? Vilken är Din favorit?


* Rosa tubklänning- Enkel fin klänning i en fin färg!

* Rosavit spetsklänning- VILL HA! Denna klänningen är bara så jävla snygg!!

* Rosavit tubklänning- Ååå, VILL HA, VILL HA! I LOVE IT!! Så jävla snygg klänning! Min absoluta favorit av dessa!

* Ljusrosa tubklänning- VILL HA, VILL HA! Tycker verkligen om denna klänningen också!!


   

   

    

  

Av Linda - 16 mars 2011 23:56

  

  

  

  

  


Nu när jag har läst ut VeckoRevyn nummer 17 (5 Augusti) 2o1o, hittade jag inget speciellt att skriva om. Så blir det ibland att man inte hittar någon artikeln som var speciellt givande eller intressant...

Därför har jag suttit och kollat igenom tidningen för att se om det fanns något som jag ville ha. Jag har hittat några få produkter denna gången, och det blev mest accessoarer faktiskt - vilket är roligt!


Detta hittade jag i VeckoRevyn nummer 17 (5 Augusti) 2o1o:

* Maria Nila Salt Spray, 169 kronor- VILL HA! Håret blir inte lockigt utan vågigt och sprayen håller vågorna på plats utan att det känns tungt. Bäst resultat fås av att spraya i vått hår och sen låta det självtorka. Håret blir strävt men lätthanterligt och vågorna håller dessutom flera dagar. Man doftar som en vandrande sommaräng!

* Kuvertväska Ginatricot, 149 kronor- Snygg färg på väskan!

* Datorväska Ginatricot, 249 kronor- Tycker att denna är rätt fräck, och snygg!

* Compax Mini 110c, cirka 24oo kronor- Otroligt prisvärd dator i svart som har de flesta standardfunktionerna som behövs, samt plats för minneskort till kameror. Kommer med Windows XP Home och färdigt antivirusprogram. helt okej batteritid och bra LED-skärm!

* Bild på VeckoRevyn nummer 17 (5 augusti) 2o1o.

Av Linda - 16 mars 2011 21:34

Måndan och tisdan har vart två lugna dagar. I måndags sov jag mest faktiskt efter jobbhelgen. Jag hade en del sömn att ta igen då jag sov skitdåligt natten till söndan.

Jag fixade mest här hemma och så dem två dagarna, men jag har även läst en hel del vilket jag gillar att göra!


Idag har vi haft jättefint väder, men det har blåst lite, och det har inte vart så jävla varmt! Man blir väldigt lurad av solen när den är framme för man tror att det är varmare än vad det egentligen är.. Underbart med sol iallafall, och att snön har försvunnit såpass mycket ändå som den har gjort! UNDERBART att det är snöfritt och isfritt på dem flesta gatorna, och trottoarerna! Däremot skulle det bli skitväder imorgon och på fredag tydligen..

Det var hur skönt som helst att gå Hälsoslingan idag tillsammans med S., Det är alltid lika trevligt med sällskap när man går slingan som är på åtta kilometer..

Innan vi möttes upp cyklade jag ner till ICA där jag köpte Cosmopolitan, Gurkor, Sallad, Solo Mode och Tv-tidningen. Lättast var att ta sig ner förstås då det är en backe, men det var fan helt sjuktjobbigt att cykla hem igen på grund av blåsten. Snacka om att jag hade dålig kondis där! Fast jag behöver dock pumpa mina däck oavsett då det är för dålig luft i dem. Får vänta lite till innan jag kan pumpa dem på grund av allt jävla grus!!

Nej, nu ska jag fortsätta glo på teven! Hoppas att Ni haft en bra dag! Tjing tjong


Solo Mode och Cosmopolitan som jag köpte på ICA.

  

Fick lite trevlig post idag också Buffé från ICA och tidning och rabatter från Åhléns.

    

Av Linda - 15 mars 2011 21:34

  

 

ÄNTLIGEN har Desperate Housewives börjat igen!

Däremot är det lite drygt att man har fått vänta så jävla länge innan programmet drog igång igen..

Det är bra nu när alla serier är igång igen, tycker jag

Av Linda - 14 mars 2011 23:26

  

  


Nu har jag suttit och kollat igenom CHIC nummer 16 (29 Juli) 2o1o, för att se om det fanns något i tidningen som jag ville ha. Jag har hittat två produkter denna gången; ett plagg, och en skönhetsprodukt.


Detta hittade jag i CHIC nummer 16 (29 Juli) 2o1o:

* Kjol Bik bok, 149 kronor- Tycker att det är snyggt med tajta kjolar som man kan dra över midjan!

* MAC Prep + Prime Primer, 23o rkonor- VILL HA! Primer ska inte underskattas. Ta en liten klick och smörj över din dagkräm innan du applicerar foundation, så har du gjort ett bra grundjobb.

Av Linda - 14 mars 2011 22:06

Nu när jag har läst ut CHIC nummer 16 (29 Juli) 2o1o, kom jag till den här artikeln med Katarina Wennstam. Katarina är författare, och hon har skrivit böcker som berör väldigt starka ämnen bland annat, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


I varje nummer av CHIC möter Linda Skugge inspirerande kvinnor. Den här gången har hon pratat med kunniga och modiga författaren Katarina Wennstam.

Artikeln är skriven av Linda Skugge.

 

Författaren och journalisten Katarina Wennstam har framförallt blivit känd genom sina reportageböcker om våldtäkter och våldtäktsmän och sin skönlitterära triologi om mäns våld mot kvinnor, med åklagaren Madeleine Edwards som huvudroll.

Hon hoppade av ett fast journalistjobb för att skriva på heltid. Hon är kunnig, påläst och vågar ta strid och debatt, hon gör verkligen skillnad. Kosta vad det kosta vill - hon kämpar för sina frågor och det tycker jag är så otroligt bra och inspirerande.


Vad tänker du när jag säger detta ovan?

- Jag tror mycket på att vi vågar kasta sig rakt ut i ovissheten och se vad som händer. Jag har vuxit oerhört av att utsätta mig för prövningar och inser gång på gång att man klarar så mycket mer än vad man tror. Till exempel blev jag tveklöst en bättre författare av att säga upp mig och göra detta på heltid. Beträffande att kämpa för sina frågor tänker jag inte så mycket på vad folk ska tycka eller tänka innan jag kastar mig in i debatten. Jag har svårt att tänka mig att vara på något annat sätt än just en person som sticker ut hakan. att man får några smällar då och då ingår i jobbet. Hellre bråk än tystnad, tänker jag. Men det är extra viktigt att vara påläst. Det får inte bli fel, för då blottar jag halsen för mina kritiker.

 

Vilka inspirerar dig och varför?

- Jag inspireras av alla tjejer och kvinnor jag mött, som verkligen inte är några "offer" trots allt de har varit med om jag tycker att det är jobbigt att skriva om allt elände, tänker jag att om de orkar gå vidare så måste jag väl för gids skull orka berätta. Sedan tittar jag mycket på beömda konstnärliga kvinnor, som Elsa Beskow, Selma Lagerlöf eller Madonna, De har inte kompromissat med sin kreativitet men ändå blivit framgångsrika. 

 

Vilken är den största utmaningen för unga tjejer idag?

- Att hantera skräckpropagandan som har blivit en så självklar del av samhället att det är omöjligt att värja sig. Unga tjejer är är rädda för att till exempel gå hem genom mörka perker, trots att det egentligen är deras killkompisar som borde hålla sig inomhus för att inte riskera att bli nedslagna. Rädslan begränsar tjejer fruktansvärt mycket. Vi ska liksom bära allt på våra axlar. Inte vara för kåta för då är vi slampor. Inte för sexiga för då kan killar inte bärga sig. Inte ligga runt för då kan vi få könssjukdomar eller bli gravida. Men samtidigt ska vi bejaka vår sexualitet så att vi är bra älskarinnor. Det är en enorm press i det där.

 

Känner du att andra som inte kämpar i någon viktig fråga alls är lata?

- Ja, ibland, faktiskt. Framförallt om man är en idol för unga så tycker jag att man har ett ansvar att försöka göra det bästa av sina femton minuter, eller femton år, i rampljuset. Det är därför jag respekterar Robyn ungefär en miljon gånger mer än Kleerup. 

 

Brukar folk alltid prata tunga frågor med dig, kvinnopolitik, feminism med mera?

- Ja, men det är ju ofta det jag också pratar om. Men om en middag börjar med att en man säger "jaha, så du är en sån där feminist, ja..," så vet jag att jag kommer försöka få en annan bordsherre nästa gång. Men det är roligare att diskutera med någon som bjuder lite motstånd, och att vinna över en sådan man till "min sida" är väldigt kul.

 

Känner du ibland att "nej, nu vill jag vara jätteytlig och bara sätta på mig en rosa tyllkjol och prata om Lady Gaga"?

- Men jag är ju sådan också! Varför tror folk alltid att jag ska vara så förbannat allvarlig bara för att jag engagerar mig mot mäns våld mot kvinnor? Jag är flamsig med mina vänner, inte om jag sitter i en morgonsoffa och pratar om en kopplerihärva.

 

Hur ser dina kommande utmaningar ut?

- Jag sätter igång med en ny triologi i höst. I framtiden skulle ja gärna skriva för teatern. Jag älskar teater, men det behövs verkligen fler kvinnliga röster till teaterscenen och då vill jag gärna vara med på ett hörn någon gång.

 

Vad är det bästa med författaryrket?

- Att jag kan leva på det som har varit min drlm sedan barnsben. Och att det är en sådan frihet! Jag har kontroll över min arbetstid, men också total makt över storyn, mina karaktärer och vad nästa bok ska handla om.

Kan du stänga av jobbet eller tänder du lampan på natten för att skriva upp idéer som kommer? (Det gör jag!)

- Eeh... Finns det något annat sätt? Det är ju omöjligt att veta när en idé ska komma till en, så jag antecknar jämt och ständigt.

 

Är det svårt att få skrivtid med småbarn?

- Svar... ja. Därför försöker jag resa bort när jag ska skriva. Att skriva som bäst och inse att klockan slåt dagishämtning är förödande och då brukar jag vara en ganska trist mamma hela kvällen...

 

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards