Alla inlägg under mars 2011

Av Linda - 24 mars 2011 17:34

Nu när jag har läst ut Glaze Augusti nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om släpp taget - gå vidare när ditt ex gör det. Jag tyckte att det var dälgit bra tips, och jag kände verkligen igen mig i artikeln - fällde till och med en tår när jag tänkte på Honom hur allting var efteråt...


Att släppa taget och gå vidare är en av de svåraste saker man kan gå igenom efter ett uppbrott, och för de flesta av oss så är det någonting som man tvingas gå igenom mer än en gång i livet. GLAZE ger tipsen för hur du kan gå vidare när han gör det.

Artikeln är skriven av Alexandra Jansdotter.

 

Självklart är det fullkomligt normalt att bli nostalgisk och minnas en före detta kärlek med varma känslor, kanske till och med med längtan, då och då. Det vill säga, så länge du är säker på att det rör sig om en hälsosam minnesvandring, och inte en självdestruktiv fixering vid det förflutna. Men - om det inte längre råder några tvivel om att ert förhållande verkligen är över, så kommer det fortfarande att göra ont när ditt ex träffar någon ny. Konstigt nog kan det göra lika ont som själva uppbrottet gjorde. 

 

1. Ta det lugnt

Alla går igenom en sorgeperiod efter ett uppbrott, men det värsta du kan göra är att tävla mot ditt ex om vem som går vidare först. På ytan kan det verka som att män i allmänhet repar sig snabbare, men om han tillhör skaran som aldrig haft särskilt bra kontakt med sina kämslor så är det stor chans att han inte alls har kommit över dig - han kanske helt enkelt inte orkar bearbeta det jobbiga.

Så ta inte hans nya förhållande som ett tecken på att det är dags även för dig att hitta någon ny. Låt ditt hjärta och din hjärna få den tid de behöver för att läka som de ska.

 

2. Bli arg

Att gå direkt från hjärtesorg till löjligt glad är inte realistiskt. Du kommer att gå igenom hela kämsloregistret under den här perioden: ledsamhet, frustration, förtvivlan och inte minst ilska. Tillåt dig själv att känna alla de där känslorna. Älta med dina vänner tills de inte orkar lyssna längre, skriv av dig (men skicka för guds skull inga brev eller mejl till honom) eller testa att leva ut dina aggressioner med riktigt hårda träningspass. Klyschor? Ja, men det fungerar faktiskt.

 

3. Släpp taget

Konstanta uppdateringar gällande ditt ex via till exempel Facebook är faktiskt bara som att strö salt i såren - det gör ont och det hindrar dig i din läkningsprocess. Våga ta bort honom från dina vänlistor på nätet, eller ta själv en paus från alla sociala nätverk du använder datorn till.

Bara för det ska du inte låtsas som att han aldrig existerat. Det kommer bara att lämna ett stort svart hål i ditt känsloliv, och kommer att suga i sig alla de där sakerna som får dig att må bra och le.

 

4. Acceptera fakta

Du befinner dig i en situation där du är maktlös. Ditt ex har en ny kärlek, och det finns ingenting du kan göra åt det. Om det var han som dumpade dig, så har du kanske vissa känslor kvar som du inte kan göra någonting åt. Ingen vill känna sig maktlös, speciellt inte när man känner att man har investerat hela sitt känsloliv i något. Samtidigt måste du acceptera att det inte finns någonting du kan göra för att styra hur ditt ex känner eller tänker. Ju snabbare du inser det, desto snabbare kommer du att må bättre.

 

5. Fokusera på dig själv

Istället för att jämföra ditt liv med ditt ex nya liv, koncentrera dig på dig själv. Testa att sätta enkla små mål för dig själv, som att dra ihop en utekväll med vännerna, utforska en ny stadsdel eller varför inte fixa håret. Tanken är att det ska vara lätt - för varje litet delmål du klarar av kommer du att länna dig lite starkare, vilket i sin tur ger dig självförtroende att ta dig an större mål.

Och ju mer upptagen du är med ditt eget liv, desto mindre är chansen att du börjar fundera på vad ditt ex pysslar med.

 

6. Flirta - med nya män!

Du och ditt ex hade kemi när ni träffades, och en del av er kommer alltid att ha det. När du ser att han går vidare kan den där kemin lura dig att tro att du vill ha onom tillbaka. Tanken på att vara hed honom känns trygg och hemtam i jämförelse med det skrämmande okända som väntar där ute, men kom ihåg att det fanns en anledning till att det tog slut mellan er.

Ett stort steg för att komma tillbaka in i matchen är att hänge sig åt lite flirtande - det behöver inte alls leda till något seriöst, utan är snarare ett viktigt verktyg för att stärka din självkänsla. Att känna att du faktiskt kan ha kemi även med andra män är en mer kraftfull känsla än man kan tro.

 

7. Hitta dina kärleksstyrkor

Ett av dina mål är att nå det stadie när du kan uppskatta allt som var bra med ditt ex och exets förhållande - utan att känna att du vill ha honom tillbaka. Då har du kommit en bra bit på vägen med att verkligen gå vidare.

När du minns de bra sakerna, fundera då också på vad du själv bidrog med. Hade ni ofta kul tillsammans? Då har du antagligen ett sinne för humor. Var sexet fantastiskt? Härligt, då är du med största säkerhet en sensuell och attraktiv kvinna.

Tänk på allt som var dåligt också, men se därefter till att radera de minnena en gång för alla. Det finns ju ingen bra anledning att låta dem få ta upp värdefull plats i dina tankar, eller hur?

 

8. Var glad

Glädje är den bästa hämnden. Om du beter dig som att du har gått vidare, så kommer det till sluta även att kännas som att du har gjort det. Prova att skriva ned tre saker du är nöjd med i ditt liv, varje dag. Vad som helst, som att du gjorde värsta goda kaffet idag - allt räknas. Det kommer att göra dig med medveten om allt som faktiskt är bra med ditt liv, istället för att fokusera på saker som gör dig ledsen. Kasta mjukisbrallorna, släng på lite läppglans och skaka liv i ditt sociala umgänge igen.

 

9. Gör en känsloinventering

Om du fortfarande har svårt att helt släppa taget om ditt ex, så är det dags att fundera på hur långt på vägen du faktiskt kommit. Ta ett papper och gör två spalter. I den första skriver du ned allt som du har lärt dig om ditt förhållande efter att ni gjorde slut. I den andra spalten skriver du allt som du lärt dig om dig själv. Det kan vara en total mix av riktigt djupa saker och de mest vardagliga - den enda regeln är att för varje negativ sak du skriver ned så måste du även skriva en positiv.

På det här sättet kommer du att inse att även om han är med någon annan, så är det bara en mindre smäll på din väg mot att bli fri. För i slutändan är det ju ändå så att om han kan gå vidare, så kan du också göra det.

 

1o. Tiden läker - faktiskt

Du har hört det förut, och nu kommer det igen - ge det tid. Ett brustet hjärta tar tid att läka, precis som vilken sjukdom eller skada som helst. Det kan ta glera månader, kanske ännu längre, men så småningom kommer allt att börja kännas bättre igen. När du väl kommer dit, så kommer du snabbt kunna anpassa dig till ditt nya liv och allt kommer inte längre att kännas så overkligt.

 

11. Gå vidare - du med

Det bästa sättet att acceptera att ditt ex har gått vidare är att göra detsamma själv. Det betyder dock inte att du också måste träffa någon ny bara för det. Det ultimata är faktiskt om du hittar din nya kärlek på ett mer hemtamt ställt - inom dig själv. Bli kär i dig själv. Inse helt otroligt bra och unik du är, så kommer ingen annan att kunna undgå att se det.

Akta bara så att du inte blir självgod - den dåliga egenskapen kan du låta ditt ex vara ensam om...

 

 

  

Av Linda - 23 mars 2011 18:34

Igårkväll ringde syrran strax efter nio. Vi pratade först till tio och sen råka hon lägga på, men hon ringde up igen efter det - vi la på strax innan tjugo i tolv, haha! Tiden går fort när man pratar och dessutom när man inte ses så jävla ofta heller! Det var hur som helst jättekul att prata med henne lite   

Imorse vaknade jag av ett borrande som höll på ett tag, men det var bara en stund så jag somnade om efter det. Sen ringde chefen och frågade om jag kunde jobba några timmar på fredag även om jag inte lagt in mig den tiden det gällde. Jag sa ja även om det är få timmar - som det bara blivit denna veckan, och nu för tiden överhuvudtaget vilket retar mig!! Det var riktigt skönt att cykla hem sin när jag hade slutat. Det blåser ju som faaaaaan, men jag har medvind hem - motvind till jobbet ALLTID!!

Nä, nu ska jag ta en dusch som jag inte hann med igår då syrran ringde. Ha en fortsatt bra kväll! Tjing tjong

Av Linda - 22 mars 2011 20:45

  

 

 

 


Nu har jag suttit och kollat igenom SOLOs September nummer 2o1o, för att se om det fanns något i tidningen som jag ville ha. Jag har hittat lite produkter, och det är bara kläder denna gången.


Detta hittade jag i SOLOs september nummer 2o1o:

* Fårskinnsjacka Bik bok, 599 kronor- Dessa jackorna var jättepopulära i höstas!

* Skinnkjol Bik bok, 299 kronor- Jag brukar inte gilla skinnkjolar, men denna tycker jag är snygg!

* Långkjol Indiska, 249 kronor- Fin kjol!

* Rutig skjorta Cubus, 199 kronor- Tycker att det är snyggt med rutiga skjortor, och denna är dessutom billig!  

Av Linda - 22 mars 2011 19:56

Nu när jag har läst ut SOLOs September nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om 25 tecken på att du är en storbloggare. Jag tyckte att det var lite kul att läsa, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Är du en bloggkändis? Antagligen inte. Men för dig som är tveksam kommer här en checklista.

Artikeln är skriven av Johanna Frölander.

 

1. Eftersom du shoppar allt online har du inte varit i en butik på flera år...

2. Men du har tillräckligt mycket kläder för att öppna en egen.

3. Vilket du funderar på att göra, Kanske kan du öppna en egen webbteveserie av det.

4. Fast hälften av kläderna har du inte köpt själv, de gar bara skickats hem till dig. De säljer du sedan på din årliga bloppis. För pengarna åker du till Kreta.

5. När du flyger har du laptopen i knät - och din minihund (som givetvis är döpt efter ett stort modehus) inlåst i hatthyllan, Det gäller att prioritera.

6. En gång skojade din kille om att internet har ett slut. Depressionen du sedan hamnade i slog dig så hårt att du svimmade.

7. Så fort någon plockar upp en kamera på stan tar du för givet att det är dig de vill fota. Du blir jätteförolämpad när de bber dig att flytta dig eftersom du "skymmer sikten".

8. Det första du gör när du vaknar är att logga in på Hm.com och kolla på fliken "Nyheter". Sedan fnyser du öber att de faktiskt kallar plaggen för "nyheter". De har ju legat där ända sedan kvällen innan och kan således inte kallas nyheter i din värld.

9. När du bokar hotell för semestern är wifi-möjligheterna det första du kollar upp.

1o. Om det sedan skulle visa sig att uppkopplingen inte funkar som den ska under semestern får du en panikattack och överväger att åka hem till Sverige igen.

11. När du fyller år får du grattismejl från stans samtliga 16-åringar.

12. När taxichauffören frågar om din adress anger du din bloggadress.

13. Din statistikkurva är exakt densamma som din humörkurva.

14. Du tycker att det är ett allvarligt problem att du kallas för "modebloggare" i media. Du skriver ju nästan aldrig om kläder. Två inlägg om dagen är väl ingenting.

15. När du ska till tandläkaren så beskriver du det i bloggen som ett "hemligt projekt som jag tyvärr inte kan skriva något om just nu".

16. Du är beredd att slicka Armanis tassar rena efter senaste skogspromenaden om Kenza bara ger dig en länkning som tack.

17. Du äger en systemkamera. Du vet inte riktigt hur man hanterar en sådan så du använder den på exakt samma sätt dom din billiga digitalkamera, det vill säga genom autoinställningar och sedan klick.

18. Du tackar tvångsmässigt ja till alla eventinvjudningar, även om det som presenteras råkar vara en gräsklippare för balkonglådan. Du som inte ens har en balkong.

19. Halva din umgängeskrets består av folk du "träffat via bloggen". När ni umgås sitter ni brevid varandra, knappar på varsin dator och skriver inlägg om hur "roligt ni har tillsammans".

2o. När du är utomlands måste du till Starbucks för att få en bild på dig och Muggen. Trots att du inte ens dricker kaffe.

21. Istället för att betala när du handlat på Ica erbjuder du kassörskan lite gratisreklam på din blogg.

22. Du hörde något om att bloggare kanske skulle beskattas. Många var upprörda men du förstod inte varför. Det är väl kul att få en skatt? Juveler, guldmynt och sånt?

23. Du skriver en bok. Eller en "bok". Där samlar du alla visdomar du skaffat dig under ditt 2o minuter långa liv.

24. Du tycker att en vecka bestående av shopping, mormors födelsedagskalas, ett pressevent för en ny vibrerande mascara och en tvättid är en hysteriskt intensiv vecka. Så pass hysterisk att du inte längre känner att du har tid att tvätt ditt eget hår. Det får Bobby göra.

25. Du är kompis med Tyra Sjöstedt...

 

  

Av Linda - 21 mars 2011 21:34

Imorse var det dags att gå upp tidigt, men jag fick liiite sovmorgon iallafall! Däremot sov jag pissdåligt. Jag var rätt trött när jag la mig efter Flickan som lekte med elden, men jag kunde verkligen inte somna! Jag försökte en timme, och sen kände jag att det är inte lönt att ens försöka så jag tände lampan och läste till halv två isället. Därefter somnade jag någon gång, men jag vaknade av en mardröm strax innan fem... Sov inte alls bra det sista efter det.

De få timmarna gick jättebra att jobba, och dessutom var jag med en go´ Göteborgare idag också så då blev det extra trevligt dem få timmarna! Satt kvar i personalrummet till halv två och bara tjöta, haha.. Det blir så när man jobbar med underbara människor! Efter att jag sluta cykla jag hem med en annan jobbarkompis då hon bor precis där jag bor.

Det har blåst som faaaan hela dagen idag, och det blir sjuktjobbigt när man cykla till jobbet fast hem går det alltid bra då man har medvind. Har inte satt min fot utanför dörren sen jag kom hem faktiskt.

Har bara läst i min Solo, slappat, kolla på teven typ. Fick hövvevärk på kvällen och den har kommit och gått lite...

Nu ska jag däremot lägga mig i sängen och läsa lite innan jag somnar.. Förhoppningsvis somnar jag fort denna natten! God natt! Tjing tjong


Jag kollade upp skatten idag YEAH, jag får cirka 165oo kronor tillbaka på skatten i år   Det är 35oo MER än vad jag fick förra året. Helt fucking jävla lovely är det   

 

Fick min grymma Plaza Kvinna med posten idag också!

 

Av Linda - 21 mars 2011 17:34

Nu när jag har läst ut SOLOs September nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om att bli lycklig nu. Jag tyckte att det var bra tips som dem skrev om, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Hösten är på gång och då är det lätt att känna sig lite deppig. men du kan lita på att SOLO vet hur du blir glad igen - och hur du förblir det resten av året.

Artikeln är skriven av Johanna Frölander.

 

DET HÄR KAN DU GÖRA FÖR ATT HÅLLA DIG GLAD...

 

... VARJE DAG

* Lev i verkligheten. Många av oss har en tendens att leva igenom dagar, särskilt jobbiga sådana, två gånger. När du står i duschen på morgonen eller är på väg till jobbet går du kanske igenom hela dagen och dess orosmoment. Det är lätt att tro att det skulle göra din dag mindre stressig, när det i själva verket är tvärtom. Försök istället att leva i nuet. Njut av känslan av duschens strålar mot huden, älska hur gott ditt schampo liktar och tänk på hur skönt det är att gå vila en stund på bussen. Följ den äldsta klyschan i världen och ta dagen som den kommer.

* Ifrågasätt. Vad var egentligen det bästa som hände igår? Vad var det sämsta? Och hur kan du använda dessa kunskaper för att göra den här dagen lite, lite bättre? När du svarat på frågorna under några dagars tid kommer du se ett möster i vad som får dig att må bra och vad som får dig att må dåligt.

 

... VARJE VECKA

* Lek "och-leken". Skriv ner din oror och fråga sedan dig själv "OCh?". Fortsätt tills du inte får något svar. Exempel "Jag gjorde dåligt ifrån mig på presentationen". Och? "Jag gjorde mitt bästa". Och? "Jag använder erfarenheten för att göra det bättre nästa gång".

* Hitta dina guldkorn. Se tillbaka på veckan som gått. Vilka var de fem bästa händelserna som fick dig att må bra? Bryt ner dem i känslor och ta reda på vilken bit det var som fick dig att må så bra. Var det sovmorgonen i sig du gillade - eller det faktum att du hade en fri dag utan måsten?

 

... VARJE MÅNAD

* Skriv ett brev. När någon irriterar eller sårar dig kan det vara en pina att vistas i samma rum. Ibland kan det vara på plats med en konfrontation men om det inte passar sig kan du istället skriva ett brev till personen i fråga. Håll inte tillbaka utan skrev ärligt och öppet om vad du känner. Lägg det i ett kuvert, skrev adressat, klistra ihop - och riv det sedan i bitar. Tänk på själva rivandet som en frigörelse från de negativa känslorna.

* Peppa dig själv. Under en månad kommer du misslyckas med vissa saker, och du kommer lyckas med andra. Sådant är livet. Men istället för att gräma dig över vad som inte gick så bra så koncentrera dig på de stunder du är stolt över. Det kommer hjälpa dig att må bättre och sluta underminera dig själv.


... VARJE ÅR

* Dumpa dåliga vänner. Ungefär en gång om året bör du se över din vänslapskrets och, faktiskt, rensa lite om det behövs. Vilka kompisar får dig att må bra och vilka gör dig mest bara trött? Människorna du omger dig med är oerhört viktiga för ditt välbefinnande.

* Ta reda på vad du vill. Det är lätt att anta att du och din partner vill samma sak, men så behöver inte alls vara fallet. Sätt er ner med papper och penna och skriv ner var för sig vad era framtida mål och önskningar är. Lista så många du kan komma på, och glöm inte viktiga aspekter som hur du vill må eller känna. Jämför era listor och försök ta reda på hur ni kan hjälpa varandra uppnå era mål...


  

Av Linda - 21 mars 2011 16:16

Nu när jag har läst ut SOlos september nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om Kära svenska kändistjej - sådan är du. Haha, jag skrattade lite när jag läste detta, och man får ta detta lite med glimten i ögat och en portion humor!


Sverige må vara litet men vi har kändisar som heter duga. Vi vet om du är en.

Artikeln är skriven av Katarina Wendelin.

 

* Din mamma är en folkkär sångerska eller skådespelerska som du antingen hatar eller är bästa kompis med.

* Du har en syster som också syns och hörs- Di 'r snäppet snyggare och du är medveten om det.

* Din karriär tog fart i valfri dokusåpa där du utmärkte dig, bland annat för dig efternamn men också för att du valde att bära bikini heeela tiden.

* Kanske har du ägt en bondgård och titulerat dig grisbonde, men farmen lämnade du bakom dig så snart Bindefeld bjöd in till fest.

* Du tackar bestämt nej till bikiniplåtningen i Slitz eftersom du har alldeles för mycket personlig integritet för sådan smörja.

* Du tackar jag till bikiniplåtningen i Café. Det är ju en helt annan sak. Dessutom har ingen annan hört av sig på ett tag och du har ju den där nya filmen som snart kommer ut.

* Du tycker att Café-bilderna är sensuella - inte sexiga.

* Din blogg blev inte så populär som du önskade men när du började namedroppa kända män du legat med strömmade plötsligt läsarna in.

* När din karriär gick på tomgång flyttade du till Köpenhamn för att hitta dig själv och nekade alla intervjuer tills du märkte att du bara blev ännu mer bortglömd.

* Se&Hör är hedersgäster på ditt bröllop. Mamma får faktiskt ge upp sin plats till förmån för vimmelfotografen.

* Du kindpussas med varje hovmästare i Stockholm och utnyttjar hänsynslöst detta faktum.

* Du vill inte synas i media och kör de stora svarta året om. Gärna inomhus. Du vill absolut inte sticka ut.

* Du pratar om hur förstört Östermalm är och hur bratsen är djävulens avkomma. Själv bor du i en etta på Söder med dusch över gården.

* När du fick din första check tog du ditt pick och pack till en tvåa vid Svampen. Vaddå sellout? Knivsöder är ju livsfarligt!

* Du har ett kärleksbarn som heter Älva, Tindra eller Mingus.

* Du får veta hur du, ditt äktenskap och dina vänner mår genom diverse löpsedlar.

* Ditt nya husbygge ska sponsras av Kanal5 vilket innebär att en husgavel kommer täckas av en gigantisk femma i minst tre år.

* Cucaruhabären som Mayafolket offrade till kärleksguden Milton är det enda du äter.

* Du älskar din stadsjeep som om den vore din bebis. Bilen är en hybrid, okej?

* Semester är en vecka utanför Ibizas kust på en "killkompis" lyxyacht.

* Du fixade brösten dagen du fyllde 18. Du refererade ingreppet som en "investering".

* När du landade ditt första skådisjobb tog du ut silikonet och skrev en debattartikel om tjejers självkänsla.

* Att du fixar läpparna och botoxat i fem år förnekar du in i döden. Din skönhet är av den naturliga sorten.

* Du har stått på en sommarscen och snackat om bingo, korsord eller låttexter till en halvsovande publik.

* Du håller dina barn undan rampljuset till varje pris och stämmer den som vågar publicera så mycket som en fot i tidningen.

* Lagom till lilla Ivars fem års-dag spelar han valfri barnkaraktär på valfri revyscen. "Lilla Melodifestivalen" är redan bokad.

* Kritik avfärdar du systematiskt som "avundsjuka".

* Du älskar New York trots att du bara mellandat där på väg till Bahamas.

* Du älskar vintage trots att det enda du äger i secondhandväg är en kopia av en Chanel-kavaj som du ärvt av mormor.

* Du kallar dig "Mångsysslare".

* När du inser att Blondinbella får fler premiärinbjudningar än du ringer du och gallskriker på praktikanten som har hand om listan tills du också får se "Sunes sista sommar" först av alla.

* På premiären fnyser du åt folk som köar till presentpåsarna. När du vill gå hem promenerar du förbi den kilometerlånga pås-kön och kindpussas med PR-tjejerna innan du tar tre kassar och går.

* Att du "slog i Hollywood" innebar att du var inneboende hos en gammal dam och jobbade på Kitson i ett halvår.

* När kassan är skral kan du alltid boka in ett gig på valfri Finlandsfärja. Caching!

* De ringde från Let´s dance - check!

* Du har släppt minst en låt som gick under namnet "Sommarplåga"...

 

 

  

Av Linda - 20 mars 2011 21:34

Idag har vi haft fint väder igen, men det har tyvärr blåst lite så det har vart kallt.. Jag satte mig ute på balkongen, men där satt jag bara i tio minuter då jag tyckte att det var för kallt i blåsten.

Fick sätta mig i soffan, och fortsätta läsa istället. Hann dock inte läsa så mycket innan jag fick ett sms från S., där hon skrev att vi kunde ta en powerwalk, så det gjorde vi! Det var jätteskönt att gå, men på vissa ställen blåste det väldigt mycket, och då frös jag.. Underbart skönt var det att använda mina Nikeskor igen =)

Sitter och kollar på Flickan som lekte med elden nu, och jag måste säga att den är jävligt, jävligt bra!! Känner mig helt slut i hövvet nu så jag tänkte lägga mig efter filmen! Hoppas att Ni haft en bra dag! Tjing tjong


Min Solo och mina solgalsögon - blev inte långvarigt ute på balkongen.

    

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards