Alla inlägg under november 2010

Av Linda - 10 november 2010 17:56

Nu när jag har läst ut Cosmopolitans Juli nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om singel och redo för mingel! Tyckte att det var intressant att läsa och man borde göra så som de skrev, tänkte i alla fall skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Sällskap är alltid trevligt men knappast obligatoriskt. Här är soloknepen som förvanldar årets sköaste partysäsong till din bästa någonsin.

Artikeln är skriven av Jonna Karvonen.

 

Du blir bjuden på en fest men vännerna har redan andra planer och inte har du någon pojkvän som du kan tvinga med dig heller. Så du skiter helt enkelt i att gå. Eller inte! Sätt på dig klackarna och peppa dig med våra festa solo-tips. Själv är inte lika med ensam.

 

Allmänt känt faktum: Människor är flockdjur.

- Vi är vana vid att vara i grupp och att tillsammans med någon annan se fram emot trevliga händelser, säger den certifierade livscoachen Susanne Fredriksson.

 

Men det betyder inte att du måste ha sällskap för att överleva. Snarare kan det vända till en ännu mer spännande kväll om du går på egen hand! Så från och med nu är det faktum att du knappt känner någon på festen bannad från listan på godkända ursäkter. (Och lägg till skitigt hår och en finne på hakan också.) Säg hej till din nya bästa vän Spontanitet och jacka ja. Det skulle kunna slita med den bästa natten i ditt liv.

 

Så, du har ingen fallskärm i släptåg (tänk: en pojkvän eller vänner) och får en lätt ångestattack när du föreställer dig att alla står i färdiguppdelade grupper när du kommer till festen. Men allt handlar om attityd.

- Förbered dig mentalt med positiva tankar, säger livscoachen Susanne Fredriksson. Le, var onaturlig och se det positiva i att just du blev bjuden. Känn lyckan av att få lära känna nya människor - det är en verklig tillgång.

- Sträck på ryggen, se glad ut och gå fram till folk och säg "Hej! Känner du X (personen som har festen)?", fortsätter retorikkonsulten Elaine Bergqvist, aktuell med boken Snacka snyggt.

 

Verkar gänget vara inne i en djup diskussion? Då tycker Elaine Bergqvist att du mycket väl kan kliva fram lite diskret och nicka instämmande för att bli en del av diskussionen och gruppen.

 

Du har tagit ett par glas bubbel och känner hur det kliar i SMS-fingrarna. Kanske dags att kolla hur läget är med den söta killen du har sporadisk kontakt med (även känd som ditt kvart i fem booty-call)? Stäng. Av. Mobilen. Om du är på en fest, se till att verkligen vara där.

- att ta upp mobilen på en fest signalerar att alla där är mindre intressanta än dina vänner och kan uppfattas som oförskämt, säger livscoachen Susanne Fredriksson.

Och du är väl inte oförskämd, är du? Nej, öppna dig för möjligheterna på plats i stället för att driva i väg någon annanstans.

 

Lösningen på klädbekymren inför festen är inte nödvändigtvis Acne, Chloé eller något annat direktimporterat från en modetidning - det viktiga är att du pimpar dig med guldkorn som får dig att må bra, hur det än ser ut.

- Klä dig i kläder som är ett med dig, som du känner dig bekväm i, tipsar livscoachen Susanne Fredriksson.


Ett annat tips, enligt Cosmos moderedaktör Sara Östlund, är att slänga på en kavaj ovanpå partyklänningen. Det är ett certifierat powerplagg som får dig att sträcka på ryggen både på jobbet och festen. och vi vet ju alla vad som händer om du känner dig nöjd och bekväm: Du känner dig mer attraktiv- Vilket för dig mer attraktiv. Och inget är ju hetare än självförtroende...


  

Av Linda - 9 november 2010 22:34

Gårdagen var en riktig städ-måndag för mig. Städade toaletten, dammat av överallt och tvättat av diskbänken och liknande. En rätt värdelös måndag helt enkelt!

Däremot har jag blivit väckt både igår och idag av grannens hund som ylar, skäller och krafsar mot dörrhandtaget. JAPP, jag hör det från min lägenhet då det är förbannat lyhört här. Igår låg jag vaken i flera timmar och jag tyckte verkligen så synd om hunden hjärtskärande att höra den yla så mycket som den gjorde... Samma har det vart idag fast inte lika mycket som igår då var det som värst..

Jag slappade ett tag idag fram till S., ringde och fråga om vi skulle käka ihop idag eftersom det aldrig blev av i torsdags. Så det skulle vi göra hos mig idag och jag sa att jag hade Hamburgekött hemma (fast de såg inte så fräscha ut så att jag kunde bjuda på dem). Däremot hade jag inget bröd hemma, men jag hade ändå tänkt ta bussen ner till ICA i snöstormen!! Där handlade jag Blåbärspaj, Ciabatta bröd, Gifflar, Hamburgekött, Hamburgerbröd, Mjölk, Sallad, Taragona choklad och Tv-tidningen. Gott med Taragona tyckte jag!

Runt halv sex kom S., hit och först kollade vi klart på Ung och bortskämd som gick i repris från igår. Sen fixade vi maten och det gick ju jävligt fort att bara fixa salladen och steka köttet! Jävligt gott var det måste jag säga och jag tänkte faktiskt äta det imorgon också då det var något extra att äta det goda brödet! Sjukt längesen jag gjorde hemmagjorda Hamburgare också för den delen.

Nä, nu ska jag lägga mig och läsa en stund innan jag ska sova! Hoppas att Ni haft en bra dag. Tjing tjong


  

Av Linda - 9 november 2010 15:34

     

  

  

   Fy faaaaaan vilket jävla SKIT väder det är idag!!

I HATE SNOW!!

Jag gick upp runt åtta imorse - tittade ut och sen la jag mig under duntäcket igen i ren protest mot det här jävla PISS vädret vi har idag...

Av Linda - 8 november 2010 23:06

  

  

  

Jag har två frågor till Er läsare. Vilken var din favorit Disney-film eller Disney-figur när Du var liten?

Hur kan man liksom INTE bli glad när man ser dessa bilderna eller filmerna?

Jag kan INTE få nog av dessa färgglada, underbara filmer och historierna i dem.

Borde införskaffa mig en massa filmer så jag kan muntra upp mig själv lite för jag blir då Alltid glad av att se dem!

Fast jag tycker att de gamla är bäst, helt klart.. Har knappt sett några av de nya som kommer..

KOMMENTERA GÄRNA! KUL ATT SE VAD NI GILLAR

Av Linda - 8 november 2010 17:46

Nu när jag har läst ut Cosmopolitans Juli nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln med Kristen Stewart. Hon behöver ingen närmare bekskrivning, tänkte i alla fall skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Rollen som Bella i Twilight-filmerna har gjrot henne till världsstjärna - och förhållandet med Robert Pattinson till ett hett byte för skvallerpressen. Cosmo träffar kvinnan som är på allas läppar just nu.

Artikeln är skriven av Gunnar Rehlin.

 

Hon är ung, hon är ihop med Robert pattinson och hon spelar huvudrollen i några av sommarens absolut hetaste filmer. 2o år och hon är redan en världsstjärna. Och hennes strategi för att mäta sin publik är mycket väl genomtänkt.

- Jag talar inte med någon om mitt privatliv. Jag måste få ha någonting som är mitt efet, inleder Kristen Stewart när Cosmo träffar henne.


Att inte alls tala om privatlivet leder i och för sig till mer spekulationer (som att Robert skulle ha friat till henne eller att hon skulle vara gravid med hans barn...), men samtidigt är det lätt att förstå varför hon kör på järnridåstilen. Antingen snackar man eller så snackar man inte alls - och det är det sistnämnda som Kristen Stewart har bestämt sig för. Hon säger att det till och med innebär att hon oftast håller sig på hotellrummet när hon är på PR-resor. Hon drar sig för att gå ut.

- Det är det enda sättet för mig att slippa paparazzibilder och en massa rykten om vad jag gjorde igår och vem jag har synts med, säger hon med en suck.

 

Den omtalade nervositeten som hon säger sig ha haft tidigare märks dock inte alls. I stället är det uppenbart att hon har lärt sig att hantera media. Nu svarar hon snabbt och utan att, som hon sagt tidigare, mest komma med fragment som det sedan är till reportern att pussla ihop.

 

Kristen är enkelt klädd med T-shirt och jeans och det långa mörka håret hänger rakt ner. Att hon i skrivande stund är en het kandidat till att spela Lisbeth Salander i amerikanska versionen av Män som hatar kvinnor går att förstå, inte minst utseendemässigt. (Även om vissa hävdar att det blir Carey Mulligan, känd från An education.) Å andra sidan sägs det att regissören David Fincher vill ha en okänd tjej i huvudrollen. Och Kristen är ju inte direkt okänd... 

 

För det har gått fort för den här 2o-åriga tjejen, som filmdebuterade som nioåring. Roller i filmer som Panic room, Zathura och Into the wild ledde till att hon 2oo8 var självklar för huvudrollen i Twilight. Resten är historia. Nu i somrar hägrar Twilight-filmen nummer tre, Eclipse, men hon är också aktuell med att skildra rocksångerskan Joan Jett i filmen med samma namn som legendbandet The Runaways.     

The Runaways var ett tjejrockband som exploderade världen över i mitten av 7o-talet. Tjejerna, som vara var tonåringar när bandet bildades, spelade en blandning av punk och hårdrock. The Runaways var på många sätt ett stilbildande band, inte minst för att det var tjejer som tog för sig i en oerhört mansdominerad värld. För Kristen var det stort att få träffa Joan som en del i researchen inför inspelningen.

- Jag tror inte att det finns många i min generation som vet vilka The Runaways är Jag gjorde inte det, även om jag hade hört talas om Joan Jett. Hon gjorde ju solokarriär när bandet var upplöst. Jag träffade henne innan inspelningen, och så kom hon också när vi höll på att spela in. Hon berättade om hur den perioden kickstartade hennes karriär. Storyn om The Runaways är en väldogt feministisk historia, och jag kände verkligen att jag ville göra Joan rättvisa. 

 

Inför filmen lärde Kristen sig att spela gitarr för att både kunna spela och sjunga på riktigt. 

- Jag ville inte bara sjunga, jag ville att det skulle låta som Joan. Hon har ett sätt att liksom morra på som jag ville likna. Jag hoppas jag lyckades, säger Kristen med eftertryck. 

Och det har hon gjort, enltgt kritikerna. De verkar alltmer imponerade av Kristens skådespeleri, och många menar att både The Runaways och dramat Welcome to the Rileys visar att det definitivt finns ett liv för henne när Twilight-serien är slut, att hon är en stor skådespelerska som vi kommer att få se mycket mer av. Och att hon kommer att ta för sig är det ingen tvekan om.

- Det är för jäkligt att kvinnor får färre möjligheter i livet än vad män får. Det verkar som att man tycker att tjejer ska vara på ett visst sätt, och det där stör mig, säger hon irriterat.

 

Rollen som Bella i Twilight-filmerna har gett henne miljontals lojala fans världen över. När jag besökte populärkulturmässan Comic:Con i San Diego i USA, skulle Twilight-tvåan New monn presenteras inne i en stor sal som rymde 6ooo personer. Fansen - och i många fall även deras mammor - ställde sig i kö kvällen innan för att få plats. Det var ett tufft jobb för oss i pressen att ta oss in och när Kristen, Robert Parrinson och de andra gick upp på scenen var det ett öronbedövande jubel.

- Så där fanatisk har jag aldrig varit över någonting, skrattar Kristen. Det har aldrig funnits någonting som jag har varit besatt av. Fast jag har ju gillat vissa band och vissa filmer, så jag kan förstå hur fansen känner det. Och deras lojalitet gör ju att vi får möjlighet att fortsätta göra filmerna och jag får också möjlighet att fortsätta utforska Bella. Jag är inte färdig med henne än, trots att vi har gjort tre filmer nu.

 

Och det går inte att missta sig på hur passionerad Kristen är när det kommer till hennes karriär.

- Jag älskar mitt jobb. Jag älskar skådespeleri. Jag älskar att berätta historier. Men man får inte ta det på för stort allvar. En del av mina kolleger gör det. De verkar tror att deras jobb är viktigare än någonting annat.

 

Kristen är en ung kvinna med många tankar om livet och om det jobb hon valt. Men hon är också medveten om att det inte alltid kommer fram i intervjuer - hon har sagt att intervjuer ofta går fel väg.

- Förr var jag så nervös i intervjusituationer att ni journalister trodde att det var precis sådan jag var. Nu har jag börjat lugna ner mig, men det känns fortfarande obekvämt att jag får snabba frågor där jag ska komma med ett intelligent svar på några sekunder.

 

Vad är det då vi kan säga om privatpersonen Kristen - som inte rör hennes kärleksliv? Tja, att hon numera inte har någonting emot att se sexig ut. Att hon vill utveckla sina talanger som skribent, eftersom hon menar att det är någonting som går att träna på för att ständigt bli bättre. Att hon ser fram mot att kanske spela huvudrollen i en film som hennes mamma kan regissera. Att hon inte ångrar att hon hoppade av skolan för att satsa på skådespeleriet. Och att hon inners inne inte tucker att hennes liv har förändrats så där väldigt mycket efter Twilight. Fast... ska vi verkligen tro på det? Hon spänner ögonen i mig.

- Ja, det ska ni. Visst, situationerna omkring mig har förändrats, det är det inget snack om. men jag tycker inte att jag själv har förändrats, i alla fall inte mer än vad en ung människa normalt förändras...

 

  

  

Av Linda - 7 november 2010 19:34

Nu vill jag vara en bitterfitta och klaga lite igen, känner att jag behöver det helt enkelt! Detta är ju min blogg och då skriver jag om vad faaaaaan jag vill skriva om! Hissa eller dissa I don´t care!

Igår när jag jobbade satt jag och pratade en jobbarkompis om lite allt möjligt. Vi kom in på samtalet om kompisar eller folk rent allmänt om hur självupptagna folk är idag!!

Hon höll med mig angående det jag berättade och hon sa detsamma att folk är jävligt självupptagna idag. Då undrar jag: VARFÖR I HELVETE ÄR DET SÅ?? Helt JÄVLA seriöst, VARFÖR?? Tro INTE att NI tjänar på att vara sånna - snarare förlorar NI på det!! Fast jag tror helt seriöst INTE att NI bryr ER, då hade NI gjort det för jävligt längesen...

Man märker av det ännu mer när det är något som har hänt som är jävligt jobbigt, MEN som inte bara drabbar mig utan det gäller andra också. Jag är ingen egoist själv som många är! Jag har alltid tänkt på alla andra före mig själv och nu känner jag att dessa SJÄLVUPPTAGNA KUKSUGARE står mig upp i halsen!!! Det är för mycket runt omkring just nu som är jävligt jobbigt och jag är jävligt tankspridd. Denna veckan har vart helt jävla sämst på sjukt länge!!

Visst, kanske inte hade tagit åt mig om allt det som har hänt hade hänt. Nu är det så och det är jävligt jobbigt, men framförallt inte för MIG själv!! Tro inte att jag tycker synd om mig själv för det gör jag inte. Är någon annan som jag tycker synd om istället som faktiskt förtjänar det!  

Detta är inte riktat till en viss person utan det gäller fler personer. Vissa personers självupptagenhet sårar mer än andras.. Mer vill jag inte gå in på det mer än att man tar ju faaaaaan åt sig när man är den enda som hör av sig och frågar om man kan ses för att hitta på något... Bara för att man har lämnat Göteborg betyder det inte att man har lämnat stan i hjärtat!

Sen alla dessa jävla KASSA bortförklaringar alltså. OKEJ, vill du inte ses eller whatever säg det då för HELVETE så kan man bara skita fullständigt faaaaaan i att fråga DIG sen!! Visst, ibland kan man inte, men är det återkommande typ varenda gång man frågar - jag då frågar jag INTE MER!! 

Som det är i ett förhållande när man är tillsammans med någon handlar det om givande och tagande, samma i kompisrelationer. Vad händer då när man är den enda som bara ger? Räkna ut det och då förstår du! 

 

Tankarna har verkligen snurrant runt rejält i hövvet på mig hela denna veckan. Jag har ÄNTLIGEN bestämt mig nu hur jag ska göra, men det håller jag för mig själv. En del kommer jag sakna andra kommer jag inte bry mig om ett skit. Don´t give a damn! Dags att börja tänka på mig själv och hur jag vill ha det. 

Bara hoppas, hoppas att det blir bra till slut i alla fall. För nu har jag verkligen fått nog och blivit rejält less. Alldeles för mycket bitterfitta and that´s not just me...


En as skön bild

        

Av Linda - 6 november 2010 11:11

Idag blir det jobb hela dagen i princip! Rätt skönt också då det ger mig mer pengar i och med OB-tillägget och den lönen kommer ju i december - då är ALLT välkommet inför den fattiga SKIT månaden januari. Det var väldigt längesen jag jobbade helg nu. I oktober blev det bara en fredagnatt och det är inte samma typ av arbete då som på dagarna. Ska bli intressant att se hur det går - förhoppningsvis bra! De ringde strax innan åtta dock och frågade om jag kunde komma tidigare, men det ville jag inte. Jag behövde få sova några timmar till.

Det är fint väder idag också alltid lika nice   Kan dock inte njuta så mycket som jag hade velat idag kanske..

Jag började min lördag med att kolla på den mysiga serien Gilmore Girls! Tycker verkligen om den serien, men bäst är den när hon är tillsammans med Dean, tycker jag i alla fall!

Ni får ha en bra lördag! Tjing tjong


  

Av Linda - 5 november 2010 20:34

Vad jag har hållt på och handlat denna veckan egentligen.. Fast det mesta har ju faktiskt vart till hemmet och det är aldrig fel anser jag. Saker går åt och man behöver nya saker ibland. Som idag köpte jag bara massa ljus istället och de går verkligen åt här hos mig då jag älskar att tända ljus! Nu har jag ett tag förhoppningsvis..


Detta shoppade jag på ÖoB idag:

* Antikljus, 2o kronor och Blockljus, 24,5o kronor/styck, ÖoB- Oj, vad mycket ljus det blev haha! Nu har jag ett bra tag framöver och jag tjuvstartar lite med de röda ljusen inför julen som snart kommer.

 

  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards