Alla inlägg den 23 juli 2010

Av Linda - 23 juli 2010 17:34

ÄNTLIGEN har den sista arbetsdagen gjorts för denna veckan!

Imorse var det riktigt segt att gå upp faktiskt och jag ville bara ligga kvar i sängen och fortsätta sova. Jag kunde ha försovit mig, men som tur var gjorde jag inte det. Däremot var jag på jobbet tre minuter innan sju...

Igår kände jag hur jävla trött jag var när jag väl hade lagt mig, men jag ville läsa lite innan så att det skulle bli lättare att somna och det funkade bra! Sov bra hela natten tror jag..

Dagen flöt på utan några bekymmer. Blev bara så jävla förbannad på de där jävla hjärndöda personerna som jobbar i köket! Men det är ju fan inget ovanligt i och för sig, samma sak igår kväll! Man ska inte reta upp en finne!!

När jag kom hem satte jag mig vid datorn och här har jag suttit sen dess. har inte orkat göra ett skit och sen fastnade jag vid MSN.. Blir lätt så när man pratar med trevliga personer   

Tänkte käka min Grillade Kycklingfilé, Potatisgratäng och Sallad till det blir nog jättebra idag och dessutom är det fan aldrig fel med potatisgratäng heller! Kvällen kommer bli hur lugn som helst det blir bara skönt det! Ska iväg till Willys snabbt bara och köpa Ostbågar jag är så jävla sugen på det!

Ni får ha en bra fredag folks! Tjing tjong på Er!


Fick min Plaza Kvinna idag, men den var lite väl tillknycklad på vissa ställen...

  

Av Linda - 23 juli 2010 16:16

Nu när jag har läst ut SOLOs Maj nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om sov dig snygg, smart och glad. Jag tyckte att det var intressant eftersom jag kan ha jävligt svårt att sova ibland (även om man gör några av tipsen). Jag tänkte i alla fall skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Ligger du också och vrider dig på nätterna, stresad över hur trött du kommer vara imorgon bitti? SOLO vet hur du maxar sömnen och slipper den där irriterande insomnian utan att käka konstiga örter eller "mentalt peppa dig själv" på något nytt sätt. Skönt va?

Artikeln är skriven av Katarina Wendelin.

 

Klockan tickar, kylskåpet surrar, kanske visslar det sjukt mycket i din sängkompanjons näsa också... Vi drabbas alla av insomnia då och då. Du vet precis hur det är: Ju mer du försöker desto svårare känns det och du vrider och vänder på dig tills du framåt småtimmarna lyckas slumra till en stund. När du sedan vaknar är du vare sig utvilad eller snygg, men har en bultande huvudvärk och ett läskigt humör. Vi vet hur du undviker de här jobbiga nätterna och sover söt skönhetssömn istället för att vänta förgäves på John Blund ännu en natt.

SÖNDAGSÅNGEST?

Visst, du kanske var ute i lördags och kom hem klockan fyra. Du vill sova hela dagen men vi uppmanar dig att låta bli. Stig istället upp i någorlunda normal tid för att inte vända på dygnet och ligga sömnlös kommande natt. Okej, du måste inte tvinga dig själv att kliva upp klockan sju men tio är en bra riktlinje. Försök också undvika powernaps under dagen och du ska se att du är skönt trött en bra stund innan midnatt,

MINSKA STRESSEN

Har du för mycket på gång hinner din hjärna inte återhämta sig och du får inte sova lika gott som du förtjänar, Du lär somna men du vaknar inte utvilad. Försök alltså att varva ner en till två timmar innan du ska lägga dig. Drick te, läs en bok och ta ett varmt bad. Undvik gärna musik och teve om du är stressad och du känner att din hjärna går på högvarv. SOLO tror dock på att ligga i sängen och kolla på en lagom segdragen film tills ögonlocken sluter sig, har du inte teve i sovrummet så kanske du har en laptop som du kan spela dvd-skivor i?

DUMPA NATTMATEN

Tyvärr tjejen, mat är inte att rekommendera precis innan du lägger dig. Eftersom din kropp inte hinner smälta maten ordentligt blir du varm och svettig istället för sval och trött. Undvik gärna mat upp till två timmar innan du ska lägga dig. Vi sägs sova som bäst efter en portion långsamma kolhydrater till middag.

 

BÄTTRE SÖMN NU

1. TYSTNAD - Försök att ha det så tyst som möjligt omkring dig; helst ingen musik, ingen teve och inga pladdrande kompisar i bakgrunden.

2. SVALKA - Visst, det är mysigt med en varm säng men faktum är att du sover bäst i ett så svalt rum som möjligt, arton grader är en bra temperatur. Och tänk hur varmt och härligt det känns under ditt täcke om rummet är lite kyligt.

3. MÖRKER - Du sover bättre i ett mörkt rum. Kroppen kan väcka sig själv med hjälp av dagsljus och du bör därför investera i en bra tullgardin om du inte hör till dem som älskar att vakna av fågelkvitter och solljus klockan fem på morgonen.

4. NAKENHET - Visste du att du har lättare att somna om du är naken? Tjhoo säger vi. Och våra manliga bekanta.

5. RENBÄDDAT - Bädda sängen med rena lakan och undvik att vistas i sängen förutom när du ska sova och ha sex. Inga mackor och teve alltså.

 

SVÅRT ATT SOVA?

Testa att dricka en kopp varmt rooibos-te. Rooibos ska nämligen vara bra mot bland annat huvudvärk, oro och sömnsvårigheter. Andra naturliga sömnmedel är hallon, solrosfrön, långsamma kolhydrater och torkad frukt.

 

FORTFARANDE SVÅRT ATT SOMNA

Skriv en sömndagbok! Anteckna vad du gjorde under de två sista timmarna av dagen, vad du år, när du åt, när du somnade, hur länge du låg vaken, om du har stressat över något under dagen och om du vaknade till någpn gång under natten. Utvärdera också hur du kände dig dagen efter: Var du utvilad? Trött? Hur bra presterade du under dagen? Läs igenom vad du skrivit under tre-fyra dagar och försök analysera din situation. Vad kan du förändra och förbättra? prova dig fram och kanske hittar du tillbaka till ett normalt sömnmönster. Om inte: Kontakta läkare. Det är inte bra att ligga sömnlös!...  

 

  

  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards