Alla inlägg den 12 juni 2010

Av Linda - 12 juni 2010 19:26

  

  

  

  

  


Nu har jag suttit och kollat igenom Glaze Mars nummer 2o1o, för att se om det fanns något i tidningen som jag ville ha. Jag har hittat några produkter och det är lite blandat.


Detta hittade jag i Glaze Mars nummer 2o1o:

* Isadora Bronzing Powder, 189 kronor- VILL HA! Den här dosan är större än alla andra i testet - mycket smink för pengarna alltså. Kan användas till både ansikte och kropp, med ett supernaturligt resultat. Passar både på stranden och nattklubben!

* Skor Wera Åhléns, 599 kronor- Fina skor i en fin färg! Snyggt med peeptoe, tycker jag!

* Solglasögon Åhléns, 99 kronor- VILL HA! Dessa är snygga och jävligt billiga dessutom!

* Solglasögon Ginatricot, 59 kronor- VILL HA! Snygg färg på dem och dessa är också jävligt billiga! Dessutom finns dem i olika färger!

* DKNY Love from NY 48 ml EdP, 445 kronor- VILL HA! Donna Karans parfymer luktar så gott, tycker jag! Snygg flaska!

Av Linda - 12 juni 2010 18:06

Nu när jag har läst ut Glaze Mars nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om att bli kär igen. Att vara kär - det är en sån jävla underbar känsla, tycker jag! Jag tyckte att detta var intressant så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Hur kära ni än är i början av ert förhållande så kommer det tider då ni inte riktigt känner att allt är som det en gång var. GLAZE vet hur ni blir förälskade på nytt.

Artikeln är skriven av Alexandra Jansdotter.

 

Att bli kär är antagligen det mest underbara du komer att uppleva under din livstid. Om det inte är så att du är helt asexuell, bara älskar pengar och vinner 5oo miljarder på lotto.

De allra flesta blir dock riktigt kära ett par gånger i livet - så kär att föremålet för känslorna är det enda du kan tänka på, och blir det enda som egentligen betyder något. Du kan sitta och stirra rakt in i en vägg, bara för att det inte finns mer meningsfullt att göra än att vänta på ett sms. Du kan läsa ett mail 15o gånger, bara för att det får dig att le. Och du kan lätt åka hela vägen till andra sidan stan i spöregn, och ändå vara den lyckligaste i världen - bara för att du vet att du kommer att få sova i hans säng.

 

Tyvärr är det ju så att det där första skedet av extrem hjärtklappande kärlek trappas ned efter ett tag i ett förhållande. Närmare bestämt håller det inte i sig längre än 18 månader, enligt forskning från Mexicos nationella Universitet. Många par vittnar också om det där första stadiet ebbar ut så tidigt som efter bara sex månader. Som tur är finns det dock sätt att förnya den där första kärleken som gör dig så lycklig.

 

Först måste du veta vad det är som händer med kroppen och i hjärnan när du blir kär.

Förälskelse är egentligen en kemisk cocktail som löper amok i hjärnan. Oxytocin, som är ett sorts intimitetshormon och frigörs vid kroppslig närhet, hjälper också till att göra så att man vill kramas ännu mer.

- Ju mer oxytocin du har i hjärnan, desto mer känner du dig älskad, säger relationsexperten Denise Knowles.


Även andra välbefinnandehormon, som serotonin (som ger dig energi) och dopamin (som ökar hjärtfrekvensen och gör dig uthållig) ingår i denna cocktail, samt phenethylamin som gör att du känner dig lyckligare, lugnare och mindre stressad.

Det är alltså detta som gör att vi mår så bra när vi är kära: intimitet, energi, styrka, uthållighet och låg stressnivå.

- När alla dessa hormoner påverkar hjärnan är det möjligt att ha en relation utan att störas av sådana där vanliga irritationsmoment, som att han skriker på tv:n, biter på naglarna eller kliar sig på ett skumt sätt, säger Denise.


Eftersom de höjda hormonnivåerna till slut gör dig utmattad, är det tråkigt nog inte möjligt att stanna kvar i nyförälskelsens sköna värld för alltid. Men som tur är kan man få små miniförhöjningar av kärlekshormonerna emellanåt när man känner att ens relation behöver en nytändning.

 

1. Bli mer intim.

Det bästa du kan göra för att öka nivån av intimitetshormonet oxytocin är att helt enkelt ha mer sex.

- Hormornet frigörs när du får orgasm, och gör att ni känner er mer fästa vid varandra, förklarar Denise.

En väl beprövad teori är att ju mer intima ett par är, desto djupare blir deras band till varandra. Oxycotin frigörs också av kel, hångel och ömsesidig massage.

2. Aktivera er mera.

I början av ett förhållande är det inte att ligga i soffan och kolla på Grey´s Anatomy som står högst på prioriteringslistan. Då hittar ni på saker både på tu man hand, och tillsammans med andra. Det var den höga serotoninhalten som orsakade detta.

- De lyckligaste paren får energi att göra saker tillsammans, istället för att bara ligga och titta på tv, säger Denise. Men du får inte bara energi genom att hitta på saker, du kan också få det genom mat. Valnötter, ananas, bananer, kiwi, plommon och tomater ger dig samma sorts hormonella upplevelse och energi.

3. Öka hjärtfrekvensen.

Tack vare dopamin slår ditt hjärta snabbare när du är riktigt kär, men du kan också bli fysiskt stark genom att konditionsträna. Jogga eller cykla lite varje dag, så kommer du snart att känna att det ger samma effekt på kroppen som att vara nyförälskad. Dessutom känner du dig vältränad, och mår du bra fysiskt tycker du mer om dig själv och då är det också lättare att tycka om din partner.

Hormonet PEA gör att du känner dig lycklig och det utsöndras i mängder när du blir kär.

Det kan faktiskt vara ganska jobbigt när den första kärleks-rushen försvinner och den där lyckan trappas ner. Det som är så bra är dock att PEA även finns i choklad! Att äta lite då och då kan får dig att känna dig mer kär.

4. Stressa inte.

Stresshormonet kortisol gör att du mår dåligt och känner dig deprimerad och orolig. Ju mindre ängslig du känner dig, desto roligare är du att vara med.

En ny japansk studie visar underligt nog att man kan bli mindre stressad om man lägger tid på att piffa upp sig. Men om din andra hälft verkar bli mer kär i dig om du sminkar dig behöver det alltså inte betyda att det är för att du är snyggare då, utan för att du helt enkelt känner dig mer avslappnad.

Lyckligtvis finns det mindre utseendefixerade sätt att känna sig mindre stressad. Att ta en promenad eller gå ut och ta ett glas vin med goda vänner hjälper dig att stressa ner...

 

  

  

Av Linda - 12 juni 2010 13:14

Jaaaa, det måste jag säga att det är helt jävla underbart med en ledig helg =) Detta är nu den andra helgen i rad som jag är ledig, men då jobbade jag ju tre helger i rad i maj! Dessutom är det en jobbig vecka den kommande veckan.. Dels jobbar jag sex dagar och fyra av dem är bara kvällar! Fick sån jävla feeeet ångest igår att jag bytte bort min dag på måndag mot en kväll istället! Hade jag tänkt över det lite skulle jag fan aldrig tackat ja! Har däremot kollat på schemat och jag ska ta bort en kväll när jag jobbar fem kvällar av sex dagar! Det är FÖR mycket kvällar på en och samma vecka!

Annars är jag jävligt nöjd med mitt schema, men jag är inget fan av att byta tider och det vet dem om på jobbet! Bara jag får bort den kvällen där så är det nog inga problem blir lite väl häftigt med fem kvällar...


Nä, jag ska inte gnälla mer nu över detta! Jag är oerthört glad och tacksam över att jag jobbar så mycket som jag gör. Det gör att jag får allt att gå runt plus lite till, och att jag kan ta en resa sen i höst! Är sugen på en resa till ett varmt land och en weekendresa faktiskt! Amsterdam i november är jag så jävla inställd på nu, och det bara SKA bli av. Är även lite sugen på att dra till London eller Barcelona en weekend eller under veckodagar; beroende på billigast flyg och liknande! Kommer inte bli av nu i juni eller i juli, men sen när jag jobbat klart i augusti vill jag bara åka iväg några dagar och det kostar inte så jävla mycket att vara borta en tre fyra dagar.. Jag jobbar inte lika mycket i augusti heller!

Vi får se om det blir av till en storstad, men den där varma resan kommer att bli av när skatten kommer i augusti   


Idag blåser det ju för jävla mycket!!! Fy faaaaaan alltså vad det båser. Jag tycker så synd om alla som är på Sweden Rock och det är en hel del som jag känner som är där i år.. Dem har det inte lätt där nere med tält som flyger omkring och sån där skit!! Det skulle vara blåsigt hela dagen idag och imorgon skulle det nog ha lugnat ner sig har jag för mig..

Ni får ha en bra lördag folks! Tjing tjong!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards