Alla inlägg den 18 april 2010

Av Linda - 18 april 2010 17:56

Nu när jag har läst ut Glamours Mars nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln med Kate Moss. Jag tänkte skriva vad jag kunde läsa om henne i artikeln.


Supermodell, stilikon, musa - och designer. Kate Moss berättar om sitt senaste projekt, som väskdesigner.

Artikeln är skriven av A August.

 

Kate Moss har i flera år varit ansikte för väskföretaget Longchamp. Nu tar hon samarbetet ett steg vidare med sin egen väskkollektion. Designprocessen började med att Kate funderade på vad hon krävde av en väska - hur hennes favoritväskor till vardags alltid var mjuka och rymliga, att hon gillade att kuvertväskor var platta även när de var fullpackade, och hon tänkte på hur hon ville att väskor skulle öppnas och stängas... Ur de här funderingarna började ett antal väskor ta form. Nu i februari kommer de ut i butik. I samband med Longchamp-samarbetet tar hon bladet från munnen och ger en av sina ytterst sällsynta intervjuer.

 

På Longchamp har de berättat att du verkligen varit involverad i den här kollektionen. Har det varit viktigt för dig?

- Ja, jag gillar inte att bara sätta mitt namn på saker. Det är viktigt att jag tror på produkten, att det är något jag själv vill ha eller bära. Jag tror inte att folk vill ha någor som inte känns äkta. Då är det inte värt att göra det. Och eftersom jag inte vill sätta mitt namn på något jag inte gillar måste jag se till att det blir perfekt.

Gör du själva väskorna?

- Nej, jag ritar inte. I stället visar jag väskor och berättar vad jag gillar och inte gillar med dem. Sedan sätter vi ihop det till något nytt.

Vad är din definition av en "it-väska"?

- Jag antar att det är en väska som alla vill ha. Men it-väskor är inte riktigt min grej.

Vad gör en väska speciell för dig?

- Den ska vara funktionell. Den får inte vara för tung eftersom jag släpar runt på så mycket grejer - då orkar jag inte bära den. Sedan vill jag gärna att den ska vara lite annorlunda. Men inte för annorlunda, inte som en uppseendeväckande it-väska. Jag gillar inte när väskan har mer personlighet än du.

Det är en bra beskrivning.

- Ja, eller hur! Det är som om vissa väskor skriker: "Titta på mig!" Jag gillar inte det.

 

Hur känns det när du ser tjejer på gatan som kopierar din stil? Du har ju verkligen blivit en stilförebild för en hel generation tjejer.

- Jag är smickrad.

Smickrad?

- Ja, det är klart! Särskilt om de bär något av mina Topshop-plagg. En gång åkte jag taxi på Oxfoord Strees när jag såg en tjej som bar den lilla blommiga byxdressen från min första Topshop.kollektion Hon hade höga klackar och långa brunbrända ben och jag lutade mig ut genom fönstret och ropade: "Du är jättesnygg!" Som hon skrek!

Du skämtar! Gjorde du verkligen det?

- Ja, hon var så söt! Hon sprang fram till taxin och frågade om hon fick ta en bild på oss ihop, så jag sa: "Visst, hoppa in i taxin" Det är kul när folk bär mina kläder och är fina i dem.

 

Det är ett bevis för att du har gjort ett bra jobb. Efter de tajta jeansen och pojkvänskavajen, vilken trend kommer du att lansera?

- Tja du, jag vet inte ens vad jag kommer att ha å mig i morgon så det är omöjlig för mig att säga. Det där är något som kommer instinktivt, det handlar om vad som plötsligt känns bekvämt och rätt. Det är inget man kan planera.

Så det är ingen speciell förälskelse eller så som har påverkat dig?

- Det är nästan övernaturligt. Du tänker att du verkligen gillar en grej och nästa sekund gillar alla andra samma sak. Jag tror att det handlar om en universell känsla för något, helt plötsligt får alla samma tanke, "Åh, jag tänker ha på mig en stor kavaj".

Men du var först med till exempel mockasiner. Ingen annan hade det innan du började.

- Dem hittade jag plötsligt en dag i en affär i London. De såg så sköna och avslappnade ut och det var något speciellt med dem.

 

Hur ser din garderob ut? Helt fantastisk?

- Som skit! Nä, jag skojar bara. Den är som en dröm! Jag har nyss fått den omgjord. Jag har ett rum på ovanvåningen som jag låtit göra om till ett dressing room och det är underbart! Jag ville inte ha en garderob därmsn behövde öppna en massa dörrar så allt är helt öppet. Man kan se alla plagg, men de är sorterade i svarta klänningar, vintage klänningar, jackor, kappor, festjackor etc. Sedan har jag två garderober i anslutning till sovrummet. I den ena finns bara jeans, ordnade efter färg från svart till grått till ljusblått. Det var några tjejer som kom och fixade allting. Nu kan jag hitta allt, varenda sko!

Har du behållit allt genom åren?

- Nä, jag blir av med saker hela tiden! Jag är hopplös med att tappa saker. men jag behåller så mycket jag kan. Jag ger bort en del, men inte för att jag tänker att jag aldrig mer kommer att bära det. Om fem eller tio år tänker man: "Varför gav jag bort den där Stephen Sprouse-jackan?" Min mamma gjorde sig alltid av med saker och det har gjort mig väldigt upprörd.

 

Vad kan du ge gör stiltips? Har du några moderegler?

- Jag bär inte sådant som är för modernt. Unga tjejer kan göra det, men jag känner att jag är för gammal för det. Du vet hur vissa fashionistas kan klä sg i enorma rosetter och sådant. Det är inte min grej. Men jag tycker att många unga tjejer som klär sig så är jättesöta.

Något annat tips?

- Var dig själv. Även om du är nedklädd, addera alltid lite glamour, som höga klackar, ett bälte eller annan accessoar. Något som ger ett lyft även om du ser en smula sjavig ut gör övrigt. Jag gillar den sjaviga looken, som exempelvis en slapp T-shirt eller slitna jeans, men med snygga skor till.

 

Man förseställer sig att du har en väldigt bohemisk livsstil. Stämmer det?

- Ja, jag har ju mitt hus på landet och där är det alltid en massa ungar som springer omkring. Lila är ensambarn, men det finns en massa ungar i närheten eftersom jag har många vänner som har barn. På landet har jag en lada med PA-system, trummor och gitarrer. Där leker ungarna, de skriver låtar, spelar dem och alla dansar. Det är jättekul!

Det låter perfekt!

- Ja, det är det. Jag älskar att vara där.

Hur ser en vanlig dag i London ut för dig?

- Det är skola, arbete, komma hem, natta Lila, gå ut, laga mat. Under veckorna är det rätt lugnt.

 

Vad är ditt nästa modeprojekt? Vill du fortsätta att göra samarbeten?

- Ja, jag älskar att sätta min prägel på redan existerande märken, särskilt om det är ett bra märke som Topshop. Där brukade jag shoppa jämt. De är perfekta för sådant som du inte vill lägga en massa pengar på. Eftersom jag handlat så mycket där, och eftersom jag kom så bra överens med chefen, så visste jag att de skulle kunna göra det jag ville. Och det har varit ett väldigt bra samarbete. Det har det varit med Longchamp också. men nu tror jag att jag vill ge mig på makeup.

 

Är du intresserad av makeup?

- Ja, jag bär makeup hela tiden numera.

Gjorde du inte det tidigare?

- Nej, inte när jag var yngre. Då hade jag bara lite svart eyeliner. När du är 17 behöver du inte så mycket smink. Du har perfekt hy och det lyser om dig ändå. Men nu för tiden måste jag sminka mig innan jag går utanför dörren. Det handlar också om att jag snappat upp en den efter så många år i sminkstolen. Om någon lägger min makeup vet jag vad de gör utan att jag behöver kolla i spegeln. Så det är något jag är intresserad av.

Vad är ditt bästa makeuptips?

- Att inte använda för mycket smink.

 

Du ger inga intervjuer, detta är en av väldig få. Kommer du att öppna dig mer i framtiden.

- Nej.

Så detta är sista gången?

- Nej, det är inte sista gången. Jag kan prata om produkter som jag tror på, som samarbetet för Topshop eller min parfym, men jag vill inte prata om mitt privatliv.

Men du kan prata om mode?

- Åh, det vet du att jag inte ha något emot!...

 

  

  

Av Linda - 18 april 2010 12:34

  

 

Hade svårt att välja vilken film jag ville se igår så jag valde denna underbara film =)

Den är så himla bra och det är en fin historia!

Känslig som jag är så lipar jag självklart till filmen...

Gerard Butler är så jävla snygg va!! Dialekten ska man inte tala om...

Vad tycker Du om filmen? Har Du sett den?

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards