Alla inlägg den 3 mars 2010

Av Linda - 3 mars 2010 22:16

Nu när jag har läst ut Plaza Kvinnas Januari nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om trender 2o1o. Tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Vi är tio år in i ett nytt årtusendet och trendhjulet snurrar fortare än någonsin. Det är inte lätt att ursklija de skarpa linjerna i bruset, men några av trenderna inför 2o1o har lite tjockare konturer.

Artikeln är skriven av Charlotta Rudarp-Berggren.

 

Vi fick uppleva hur Marie Antoinettes Petit Trianon-lekar regisserades i repris av Karl Lagerfeld under Chanels sommarvisning 2o1o. Uppbyggt på catwalk var drottningens ladugård med tillhörande höstack och visningen avslutades med att modellerna Lara Stone, Freja Beha och Baptiste Giabiconi rumlade runt i stacken. Med hjälp av Marie Antoinettes-favoritfilosf Jean-Jaques Rosseau och hans bevingade ord! Tillbaka till naturen! Får en av 2o1o års största trender, drömmen om en tid då allt var enklare, sin förklaring. Lantligt och rustikt som i modet översätts i hängselbyxor och blommiga klänningar hos Ralph Lauren och enkla, vita bomullsklänningar ihop med träskor hos Chanel. Många andra modehus inspireras också av lantliv. Exempelvis Missoni, vars mjuka material i naturtoner lagts lager på lager, eller Oscar de la Rentas flickor som förutom chica lantinspirerade plagg hade mjölkpigefläta runt huvudet.

 

Det är också klart att flätor i olika varianter kommer vara en av de stora hårtrenderna är 2o1o. Den tjocka flätan på sidan av huvudet som prydde modellerna hos Alexander Wang och hos Miu Miu är en variant som kommer kopieras flitigt både i modepress och ute på gatorna. Ett alternativ till flätan är lätt tuperad sängkammarfrisyr som en vink till rummelssessioner i höstackar.

 

Men det handlar inte bara om utseendet i den lantliga och rustika trenden. Den går igen på alla områden, även i våra sociala relationer. Medmänsklighet, närhet samt att knyta an till varandra är viktigt år 2o1o, säger den världsledande trendanalytikern Li Edelkoort.. Mer konkret handlar det om hur vi lagar mat, inreder våra bostäder samt hur vi sköter våra relationer i olika umgängesformer. Utgivningsplaner för 2o1o från bokförlagen visar på en trend där kokböcker kommer att handla om surdegsbröd, rustika grytor och ekologisk odling. Det kommer också synas i guider till traditionellt hantverk, stickmönster och till och med i vårt sätt att resa. Närodling, lokalt samt att ha en personlig reltation till tingen kommer få ett än större genomslag 2o1o.

- Kommersiellt sett har inte den globala kurvan vänt sig ännu men ett som är säkert är att det sparsmakade sakta kommer att vinna terräng. I samma anda som det skall vara lokalt odlat kan det vara lokalt sytt, säger trendanalytikern Cay Bond.

 

Om 17oo-talet tagit ett bokstavligt hopp in i 2o1o-års trendlanskap via Chanel, så finns det en annan parallel trend som på ett mer elektriskt sätt använder sig av historien. Förutom då den helt förkastar historien till förmån för nytt, nytt och ännue nyare. Det är den senmodernistiska, högteknologiska trenden som plockar lite här och där från historien för att i snabb takt presentera det absolut "senaste". I mode, som anses vara ett av de mer känsliga medierna för samhällsanda, tar den här trenden sitt uttryck i vasst skurna plagg och material som i princip tagits fram i laboratorium. Tydligast är det i Balenciagas vår/sommarkollektion år 2o1o: Signerad Nicolas Ghesquière, är kollektionen en parad av framtidens material. som i en till synes enkel, plisserad kjol som vid en närmare titt visar sig vara dubbelvänt, tunt skinn och skor av processade, hoptryckta skinnbitar. Intresserad av nya typer av material är också Calvin Kleins designer Francisco Costa som plisserade, nålprickade och krinklade tyger för att skapa sin vision av klädesplagg 2o1o. Tunna varianter av läder, som hos modehusen Chloë, Hermès, och i Phoebe Philos fantastiska debut för franska modehusety Celine, är en definitiv trend för nästa år. Och det kommer i alla typer av plagg: shorts, klänningar, hängselbyxor och kjolar. Plaggens minimalistiska former passar allra bäst när de sätts i en storstadsmiljö.


Att resa till storstäder i sig är inget nytt, men år 2o1o ska det enligt experterna inte handla om London, Paris och New York utan mer om udda storstäder, gärna i Sydamerika. Redan nu syns tecknen, Wallpaper vek sitt septembernummer åt Sao Paolo och nyss utkommen är modefotografen Mario Testino fotobok och Rio de Janeiro. Brasilien är mitt på trendkartan inför 2o1o, både i mode, konst och arkitektur. Det går igen även i modet, mer exakt Louis Vuittons vår/sommar-kollektion där Marc Jacobs presenterar unga kvinnor på resande fot i en färgskala tydligt influerad av Brasilien.

 

Lite lyx i vardagen och en trygg hemmiljö är vad vi söker för att väga upp det omgivande, grå stadslandskapet.

- Vi lämnar det minimalistiska och tar in romantiken i hemmen. En ny stil av "cocooning" är på ingång, säger Cay Bond.

Det sägs också att vi kommer att ge upp de längre semestrarna för kortare weekendresor. Men det är framför allt i konsumtionen av skönhets- och hälsoprodukter vi tar ut vårt trygghetsbehov. När en designerkappa är ekonomisk utom räckhåll så kan vi i alla fall köpa ett läppstift signerad samma modehus. Gärna då i ett läppstift i färgen rött som både Dior och trendledande Prada föreslog.

 

Visst verkar vi fascineras av det senmodernistiska, urbana och högteknologiska. Men precis som med drömmen om lantliv löper en annan lika drömsk tråd parallellt med den urbana. De tecknade figurerna Gorillaz släpper en ny skiva, Disney utvecklar sitt samarbete med Apple och Stella McCartneys modell för sommaren är ingen mindre än - Bambi. Med Tim Burtons Alice i underlandet och nio andra sagofilmer på bioagendan talar det sitt tydliga språk: ett riktigt gott skratt samt en stunds verklighetsflykt är inte bara en trend utan blir vårt bästa botemedel mot den hårda verkligheten som väntar på andra sidan nyår...

 

  

  

Av Linda - 3 mars 2010 18:56

Nu var det dags för den här förkylningen att bryta ut.. SKIIIIIT också. Men jag kan inte göra något åt det utan det är bara att acceptera och vila, vila och åter vila. Min kropp är nog i behov av det verkar det som...

Jag svettas som en jävla gris ena stunden, och sen fryser jag och svettas igen.. Hostan är däremot jobbigast, och den här hövvevärken jag har - den sitter så djupt i skallen och det värker när jag hostar..

Har ingen matlust heller har bara ätit några godisar, och en Risifrutti tidigare idag, men sen fixa jag mat och då fick jag i mig det - känner mig inte ett dugg hungrig bara..

Fick ett samtal idag från S., som frågade om jag ville följa med ut och Powerwalka, men det gick ju inte det hörde hon på mig. TRÅKIGT och TYPISKT då solen skiner och himlen har vart så där fint blå idag =)

Självklart blir man sjuk då, of course. Nää, nu ska jag glo på teven ett tag. Tjing tjong folks!

Av Linda - 3 mars 2010 12:56

Igår när jag jobbade mitt monsterpass hade jag ha en rast på en halvtimme. Eftersom mitt jobb ligger vid stan så passade jag på att gå dit och kolla. Jag gick in på Bokia där jag hade sett en sak som jag ville ha i deras katalog. Tyckte inte att det fanns något speciellt så där, var rätt utplockat. Köpte i alla fall något, men ingen bok denna gången.


Detta shoppade jag på Bokia idag:

* Master of Television Spel, REA 99 kronor DÅ 199 kronor, Bokia- Billigt spel, kul att ha och dessutom tog jag det näst sista spelet! Lucky me!


  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards