Alla inlägg den 15 februari 2010

Av Linda - 15 februari 2010 23:06

   

   

     


Nu har jag suttit och kollat igenom CHIC nummer 26 (17 December) 2oo9, för att se om det fanns något i tidningen som jag ville ha. Jag hittade några få produkter denna gången, och det är blandat.


Detta hittade jag i CHIC nummer 26 (17 December) 2oo9:

* Estée Lauder Turbolash All Effects Motion Mascara Gold Effects, 35o kronor- Gold Effects använder du över din vanliga mascara för att ge en hint av guld till fransarna. Resultatet blir diskret glossigt.

* Väska Åhléns, 149 kronor- VILL HA! SNYGG färg! Billig är den också vilket aldrig är dumt!

* Ice-Watch Klocka finns hos Stjärnurmakarna, 895 kronor- SNYGG färg! Stjärnurmakarna lanserar belgiska klockmärket Ice-Watch i Sverige, och vi välkomnar tidsvisare av gummi och plast i massor av härliga färger!

Av Linda - 15 februari 2010 17:34

Nu när jag har läst ut CHIC nummer 26 (17 December) 2oo9, kom jag till den här artikeln som handlade om ljus och hur man blir piggare. Jag tänkte skriva ner lite vad jag kunde läsa i artikeln.


Vintermörkret gör att vi sover mindre på nätterna, är tröttare på dagarna, blir deppiga, irriterade och orkar mindre. Men CHIC har hittat ljuset, bokstavligt talat.

Artikeln är skriven av Helena Skoog.

 

Har du de senaste månaderna blivit tröttare, fått svårare att somna på kvällarna, eller känner du dig allmänt håglös och deppig - då är du inte ensam. Och förklaringen är den nordiska vinterns brist på dagsljus.

- Vi är beroende av ljus, eftersom det reglerar dygnsrytmen. Vi behöver en daglig dos, det är viktigt för dygnsklockan, förklarar Arne Lowden, som forskar om ljuspåverkan och sömnstörningar på stressforskningsinstitutet på Stockholms Universitet.

- Problemen med dygnsrytmen är vanligt hos blinda, de ser ju inte dagsljuset. De får ofta en försenad dygnsrytm. Bristen på ljus kan göra att det blir besvärligt att jobba vanliga tider, för man vänder på dygnet. Det blir som ett slags jetlag.

 

Och besvären som du kan "få vid brist på dagsljus påminner om just jetlag". Du blir trött, lättirriterad, fungerar sämre tankemässigt, får huvudvärk och kan drabbas av nedstämdhet.

- Studier visar att många reagerar negativt under den mörka årstiden. Vissa drabbas av återkommande nedstämdhet och deprissioner. På sommaren ser vi inte lika mycket symptom, som brist på energi och sömnbrist. Det är knutet till höst, vinter och vår, berättar Arne Lowden

 

1o ooo svenskar lider av en försenad sömnfas, vilket betyder att de har svårt att gå och lägga sig på grund av att de inte är sömniga. Istället kryper de i säng mitt i natten. Ett sätt att komma till rätta med problemet är behandling med melatoninpreparat, som gör kroppen sömnig tidigare. Ett annat sätt är att använda lampor med dagsljusreflekterande ljus. Bäst effekt ger de om de används på morgonen då kroppens temperatur är som lägst och vi är som mest mottagliga för ljus. Därför kan det vara bra att "tanka" dagsljus i början av dagen.

- Jag har en ljusterapilampa på mitt skrivord, säger Arne Lowden. Använder jag den på förmiddagen piggnar jag till mer. Det är bra för att komma igång.

 

VÄLJ PIGG-TID

Om du föredrar att vara pigg på kvällarna och gå upp senare på morgonen är det på kvällen du behöver lite extra ljus. Man blir nämligen morgonmänniska av morgonljus och kvällsmänniska av kvällsljus.

 

LJUSTERAPI

Ljusterapi är en behandling som rekommenderas till de som får depressiva symptom under årets mörka månader. Under två veckor går man till ett speciellt rum med stark belysning och får "ljusbad". Gärna på morgonen eftersom kroppen då är mest mottaglig.

 

LJUSBEHANDLING I VARDAGEN

* "Tanka" ljus utomhus genom att vara ute så mycket som möjligt när solen skiner.

* Gå ut på lunchen eller ta raster utomhus. Sitt nära fönstret på jobbet.

* Artificiellt ljus kan ersätta dagsljus. Vitt ljus, blått ljus och fullspektrumslysrör fungerar bra. Fråga i din lampaffär.

* Det finns väckarklockor med lampor som simulerar soluppgången och som ger ett naturligt uppvaknande och bidrar med extra dagsljus på morgonen...

 

  

  

Av Linda - 15 februari 2010 13:46

  


Detta är dagens outfit. Toppen är jätteskön faktiskt.


* Topp, H&M, NY!

* Jeans, Bik bok.

* Strumpor, Lindex, NYA!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards