Alla inlägg den 11 februari 2010

Av Linda - 11 februari 2010 21:34

Hahaha, ja herregud säger jag bara - vilken natt! Ja, jag säger då det - det är bra att de valde just M., som ny personal till natten. Jättetrevlig, kunnig och föbannat jävla rolig är hon också =)

När hon berättade sina historier så skrattade jag så mycket så att jag grät, och jag var inte den enda som gjorde det. Hahaha, skrattar nästan bara jag tänker på det kul hade vi kan jag ju lugnt säga =) Bra natt med andra ord..


Imorse märkte jag att det var ju ljust när jag hade slutat och skulle cykla hem - fan vad UNDERBART! Men Äckligt kallt var det dock, fy fan. Det har verkligen vart en fin dag, blå himmel och inte ett moln på himlen imorse. Hur det har vart under dagen vet jag inte, men jag antar att det har vart bra fram till halv tre då jag gick upp =)

Nu däremot har det kommit en jävla massa tjocka för en timme sedan ungefär så det är la vad jag får vänta mig imorgon då ja - TYPISKT! Vill ju njuta av solen.

Efter att jag gick upp idag hade jag sån hövvervärk så jag tog en tablett. Jag orkade inte gå med den hela dagen kände jag bara så den var borta efter en timme ungefär - skönt det! Jag sov rätt bra idag, men ändå har jag inte känt mig helt utvilad. Samtidigt som jag har svettats och frusit om vartannat! Hoppas bara inte att jag håller på att bli sjuk, men skulle det bli så kan jag inte göra så mycket åt det. Återstår att se helt enkelt.

Hoppas att Ni haft en bra dag folks! Och att Ni haft bra väder idag också! Tjing tjong!

Av Linda - 11 februari 2010 19:16

Nu när jag har läst ut Cosmopolitans Januari nummer 2o1o, kom jag till den här artikeln som handlade om vart tog privatlivet vägen. Jag tyckte att det var intressant att läsa, då en del kan känna igen sig och även jag själv. Så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Fylls din vardag av ständiga statusuppdateringar? Så här hittar du dina gränser i cyberspace.

Artikeln är skriven av Filippa Berg.

 

Andy Warhols legendariska citat "In th future everyone will be famous för 15 minutes" har blivit verklighet: att synas, höras och läsas hela tiden är vår tids melodi. Och tekniken ger oss ständigt nya enkla sätt att hålla koll på det senaste.

Att statusuppdatera är för många lika självklart som kärlek i Cosmopolitan. Trenden är ett faktum. Kompisarna och kollegorna gör det, likaså storföretagen, Barack Obama och din mamma. Genom att kabla ut sina komprimerade privatliv direkt till miljontals inloggade fans har twittrande kändisar som Ashton Kutcher, Paris Hilton, Lady Gaga och Lindsay Lohan inte bara tagit kändisskvallret till en ny nivå. De har även lyckats ta kommandot över skvallerpressen. Men vad är egentligen grejen med att vi vill dela allt med alla hela tiden, eller vill vi verkligen det?

 

PR-kvinnan Lina Thomsgård, före detta PR-chef på MySpace och proffs på sociala nätverk, har undersökt fenomenet närmare och gissar att boomen delvis grundar sig i vår stora bekräftelsetörst.

- Att skämta, tipsa, skryta, hylla och gnälla inför obegränsat med folk på nolltid är inte bara praktiskt och roligt, det ger dessutom en känsla av att vara viktig och hörd. På samma sätt stimuleras vårt kontrollbehov genom att vi plötsligt kan följa vad varenda kotte gör dag som natt. Ganska snabbt började det kännas relevant att hålla oss uppdaterade om sådant som vi klarat oss alldeles utmärkt utan tidigare, säger Lina Thomsgård.

 

Och visst har den nya kommunikationen sina fördelar. Vi kan på nolltid hitta den eller det vi söker, få tips, rekommendationer och nya kontakter, sprida egen info och dessutom gruppera oss kring åsikter på ett sätt som i längden kan ha stor inverkan på politiken. Men det finns också en baksida.

- Risken finns att vi i vår ständiga jakt på "koll" lägger allt mer tid på att uppdatera oss med ett flöde av anonyma oväsentligheter istället för att möta folk på riktigt och våga vara oss själva, och då menar jag både på nätet och i vanliga livet, tillägger Lina Thomsgård. I vissa fall kan man rentav skönja en redovisningsplikt: "jag måste berätta att jag gör det här nu, annars gills det inte".

 

Känner du att ditt privatliv kommer i kläm kan det vara en bra idé att backa. För det finns ingenting som är tråkigt med att vilja värna om din egen integritet och vara lite hemlig. Tvärtom har en gnutta distans i många lägen den magiska effekten att väcka ännu mer intresse. Tänk bara på medieskygga personligheter som Robyn, Kate Moss och Beyoncé.

- Hur du väljer att presentera dig online är individuellt. Men ta dig själv på allvar, fundera på hur du funkar i vanliga livet och hitta din egen nivå, uppmanar Lina Thomsgård.

 

Ett enkelt sätt att hitta dina egna gränser är att skriva ner en lista på saker du vill behålla för dig själv. Känner du ändå att du behöver ventilera dessa ting - skriv dagbok! Eller varför inte prova att Facebook-fasta en dag i veckan - för att inte känna dig beroende av att ständigt uppdatera din status. Vi lovar dig att det kommer ge dig nya perspektiv...

 

Hitta din smärtgräns Hur vet du om ditt privatliv tar skada av dina nätaktiviteter? Checka läget.

Teknikfasta Utmana dig själv genom att skippa alla Facebook, Twitter- och blogguppdateringar i en vecka. Känn efter hur det känns att släppa taget om det ständiga informationsflödet. Kan du inte göra ett besök hos gynekologen eller köpa en Snickers utan att det kliar i uppdateringsfingrarna? Då är risken stor att de sociala medierna har satt klorna i dig och lämnat ditt privatliv åt gamarna.

Skriv dagbok Rota fram den gamla hederliga dagboken och skriv i den i en vecka istället för att blogga. Läs sedan igenom den i slutet av veckan och fundera på om du verkligen hade velat att alla andra hade kunna lösa det du hade skrivit? Om ja, fine. Om nej, kanske är det dags att behålla dagboken...

Inventera nätet Med internet skiftade makten från medierna till folket och nu kan vem som helst publicera i stort sett vad som helst. Vilket kan ge dig en falsk förhoppning om att du har total kontroll över din image. Men bilder som du har laddat upp kan lätt komma på villovägar, så innan du lägger upp helgens partyfoton, tänk till en extra gång: Skulle du kunna skadas på något sätt om bilden publiceras?

Skriv fem regler Du hade bestämt dig för att aldrig blogga om ditt förhållande, men när killen dumpade dig och lämnade dig i en stund av blint raseri ville du bara skriva av dig. Och du skrädde inte precis orden. Skriv ner fem förhållningsregler som du alltid ska hålla dig till. Hur pissed du än är...

 

  

  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards