Direktlänk till inlägg 17 december 2009
Nu när jag har läst ut SOLOs November nummer 2oo9, kom jag till den här artikeln som handlade om Romcoms har förstört ditt kärleksliv. Jag tyckte att det var intressant att läsa så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.
Är vi alla sorgliga produkter av filmernas rosaskimrande hjältevärld - fulla av orealistiska drömmar om prinsar på vita hästar med trekaratsdiamanter i bakfickan? SOLO grävde ner sig i romcomsträsket för att ta reda på hur det ligger till.
Artikeln är skriven av Johanna Frölander.
Slutscenen i "Pretty Woman", Richard Gere kommer på den vita hästen (i filmen maskerad till en limousine förstås) med ett fång rosor, han trotsar sin höjdskräck och klättrar upp för brandstegen för att nå sin älskade. Med överdriven symbolik möts de halvvägs ner för trappan, till tonerna av en operalåt. Du kan det här utantill, eller hur? Det är den sanna orsaken till varför du nästan börjar gråta varje gång du hör Roxettes "It must have been love".
Du har matats med smäktande Hollywoodromantik sedan barnsben. Du lärde dig tidigt att förknippa stammande Hugh Grant-figurer med Äkta kärlek. Det är Askungen, Törnrosa och Snövit - med skillnaden att dramat utspelar sig i en värld som påminner om din samtid. Drakarna har bytt skepnad till elaka kompanjoner eller konspirerande ex-partners.
Ända sedan du var barn har du hjärntvättats med den här bilden av kärlek och experterna är ofta eniga om att de rosaröda romantikklichéerna lämnat fler spår i dig än du kanske tror. Malin Forsberg, kärleksexpert på Expressen är också inne på det spåret.
- Jag tror absolut att det påverkar oss. Det är ganska få filmer i genren som slutar tråkigt, miserabelt och jobbigt. Det finns i stort sett alltid en happy ending där kärleksparet gifter sig eller blir på smällen och så är allt happy, happy.
För att vi vill ha det så, för att det är skönast. Det inger hopp. Men verkligheten ser inte ut så. Skilsmässor, sorg, otrohet och tråkiga avslut är däremot en del av verkligheten, Och visst, ibland har man försökt skildra vardagen också på filmer men sällan i romcom-genren. Och det blir ändå alltid bättre på slutet i den här typen av film, för att det är helt enkelt vad vi vill ha. Men livet är inte svart och vitt, det består av en massa gråzoner.
Malin tror att romantiska komedier kan skapa orealistiska förhoppningar på kärlek och förhållanden.
- Om man ha romcoms som förebild för hur kärlek ska vara så blir verkligheten ganska skev. De ger dig väldigt höga förhoppningar på en relation och det är svårt att hitta någon när kraven är så höga. Det är lätt hänt att du blir besviken. Livet är inte lika välreggiserat som en film.
Men trots att vi vet att romcomsen bara är sagor i uppdaterad form, att det är simpelt och banalt, slukar vi med glädje samtliga nysläpp i genren. Men SOLOs filmexpert Kasper Sperber tycker att just förutsägbarheten är ett krav när det kommer till romcoms.
- En bra romcom måste vara så förutsägbar att man kan återberätta storyn innan man ens sett filmen. Men den måste också vara romantisk och rolig, två ingredienser som tyvärr ofta lyser med sin frånvaro. Man bör heller inte förväxla genren med romantiska dramer - romcoms är inte snyftare. Snarare tvärtom.
Kasper Sperber är, med egna ord, "en sucker för romantik" och är kanske därför inte den mest typiske killen i sammanhanget. Många män håller nog snarare med filmexperten Hans Wiklund, även om de inte sträcker sig till hans extremer. Hans gav nämligen upphov till stora rubriker förra året när han luftade åsikten att alla kvinnor som gillade "Sex and the City"-filmen borde få lägre lön än män.
- Brudar som gillar "Sex and the City" bidrar till att kasta jämlikhetssträvan hundra år bakpå i tiden med de här löjliga Louis Vuitton-prinsessidealen. Och så tycker jag fan om att man är tjej och tycker det här är bra, då är man värd halva männens löner, inte en krona till, hävdade Hans Wiklund i radiokanalen Mix Megapol när han skulle recensera filmen.
Och nu vänder sig även de romantiska komediernas kanske främsta representant, Sandra Bullock, mot genren. Inför premiären av sin senaste film "The Proposal", som handlar om två personer som inte kommer överens, tvingas gifta sig och ändå blir kära till slut, hävdade hon bestämt att filmen inte var en romantisk komedi.
- Jag har slutat göra romantiska komedier. De är fruktansvärda, de är dåliga, de är inte roliga, säger fröken Bullock.
Uppenbarligen har hon aldrig hört uttrycket "Bit inte den hand som föder dig".
Romantiska komedier är helt klart en genre som väcker känslor. Det är uppenbart att filmbolagen tjänar grova pengar på dem, och likaså att de innehåller många trötta klyschor. Men det är lika uppenbart att många tjejer älskar dessa filmer. Trots allt. Betyder det att vi är hjärndöda bakåtsträvare? SOLO tror inte det. Vi tror istället att alla kärlekstörstande romcom-älskare snart kommer få njuta av uppdaterade filmupplevelser. Något har nämligen börjat hända i romcomträsket. Länge har tjejer haft patent på att gestalta den misslyckade huvudkaraktären. Julia Roberts som tvingades sälja sig (ja, för vi gissar att hon inte hade sex mot betalning för att det var kul) och den småplufsiga Bridget Jones som alltid ställer till det, är de klarast lysnade stjärnorna.
England, som i detta avseende inte verkar vara lika insöade på könsstereotyper, har dock varit bra på att byta ut den klumpiga tjejen mot en lika klumpig kille - ofta spelad av Hugh Grant, naturligtvis. Men nu blåser förändringarnas vindar och även Hollywood halkar på den nya trenden.
- Standarden har alltid varit att en knepig tjej med tandställning och hästsvans, som senare blir värsta baben, har huvudrollen. Men det börjar förändras nu. I nya filmer som "Supersugen" och "I love you, man" är det ombytta roller. År 2oo9 får även hopplösa snubbar drömma om en bal på slottet. Inför det romcomska klichéernas träsk är vi alla jämlika, sammanfattar Kasper Sperber utvecklingen.
Och i takt med att även killarna bjuds in i romcomträsket, som jämlika klumpedunsar, höjs statusen på genren. Kanske kommer det också att leda till mer realistiska filmer och, i slutändan, en sundare syn på det här med relationer?...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 | 31 | ||||||
|