Direktlänk till inlägg 23 november 2009

MÄNNEN BAKOM KLACKARNA

Av Linda - 23 november 2009 13:45

Nu när jag har läst ut Plaza Kvinnas Oktober nummer 2oo9, kom jag till den här artikeln som handlade om Männen bakom klackarna. De som gör dessa snygga, åtråvärda och dyra skorna som till exempel Christian Louboutin. Jag tänkte skriva ner lite vad jag kunde läsa i artikeln.


Är det enbart fotfetischister som viger sina liv åt att förädla andras fötter? Smycka med skor: dyrbara som ädla juveler? Vi har studerat de mäktigaste männen bakom klackarna alla kvinnor vill ha just nu...

Artikeln är skriven av Malin Lundberg.

 

Ett framputande av höfterna, en svajande, svassande, näst intill gungande gång har fascinerat män genom otaliga tider. Men de höga klackarna har trippat en lång väg från att bara ha behagat män, till att bli kvinnors högst personliga lyxattribut. Trots det är desugnerna bakom de mest extravaganta av klackar just - män. Män som Giuseppe Zanotti, Manolo Blahnik, Christian Louboutin och Nicolas Kirkwood. Män med fäbless för de dekorativaste, mest feminina och förmodligen också de allra högsta av kvinnoklackar det finns att uppringa. Från att ha varit angelägenheter endast få förunnade, har exempelvis Louboutins och Blahniks blivit allomfattande pastischer och begrepp för en hel värld att slänga sig med, allt sedan deras enorma genomslagskraft i och med tv-serien Sex & the City.

 

Men varför är då just vackra skor en sådan passion, längtan, inre trängtan och en sådan besvärjelse för oss kvinnor?

- Alla kvinnor är galna i skor. Fötterna är grunden och den lyxiga förfiningen är oerhört viktig för kvinnor för att få rätt kroppsrörelse och för rätt sätt att gå, menar Giuseppe Zanotti som är en av världens just nu mest uppmärksammade skodesigners som tävlar om makten att få pryda fötterna på de allra kräsnaste av celebriteter.

 

Så, visst ligger det någonting i att män, precis som vi kvinnor, själva uppfattar att vi får en mer förfinad och sexigare gång när vi gungar fram i våra höga självförtroendehöjande klackar.Och en fascination för det ultrafeminina är förmodligen snarare ett axiom än en anomali när det kommer till jakten efter de perfekta klackarna - oavsett om man är man eller kvinna.

 

Sarah Jessica Parker, Mary-Kate och Ashley Olsen, Dita von Teese, Angelina Jolie, Gwyneth Paltrow, Catherine Deneuve... Visst känns det en gnutta klyschigt att likt en resultattabell rada upp de celebriteter som väljer att se rött? Att namedroppa de modeikoner som skulle kunna springa maraton i sina rödsulade skodon? Men mannen bakom de rödsulade pumpsen tenderar att vara större än all klyschighet - säsong efter säsong! Inte konstigt att några av vår tids största stilbildare väljer att ständigt florera i ett par Louboutins, trots att deras avsaknad av både edge och one hit wonder-feeling. Christian Louboutin är, och föblir, ren och skär klassisk lyx som aldrig tycks gå ur tiden. För Christian Louboutin är mannen som aldrig skulle drömma om att sponsra de mest förmögna med ett par gratisskor, bara för massmedial publicitet, och som inspirerats av Chanels röda Nail Laquer för de rätta rödlackade sulorna, något som kommit att bli hans odödliga signum. Tanken var att sulorna skulle skifta i färg likt kameleonter inför varje ny säsong. Men rött var för mannen, som ständigt understryker kvinnlig sexighet, mer än bara en färg. "Rött är mer än bara en färg. Det är en symbol för kärlek, blod, passion. Det är som en tappad näsduk av en elegant kvinna när hon såg en man som hon attraherades av".


Giuseppe Zanotti är den forne DJ:n som växte upp i den lilla italienska byn San Mauro Pascoli, som enligt tradition länge varit känd för sitt excellenta skohantverk. Redan som liten pojke började han att arbeta i byns lokala skofabrik och ett begynnande intresse för teknik och design började där att slå rot.

- Hela processen med skodesign har alltid varit en stark passion, men jag kan inte säga varför. Förmodligen var det faktumet att jag växte upp i en region i Italien som är välkänd för sitt know-how inom skotillverkning som gjorde steget från passion till verklighet enklare, men jag tror ärligt talat att ett sådant steg hade varit oundvikligt oavsett, menar den italiensek skokonstnären Giuseppe Zanotti när jag frågar honom om varför skor är en sådan lidelse.


Rihanna, Eva Herzigova, Eva Mendes, Kate Hudson, John Gallianos nära vän Charlize Theron, Drew Barrymore, Keira Knightley, Beyoncé, Jennifer Lopez och världens just nu hetaste stilikon: Katy Perry. Alla har de under det senaste året setts bära Giuseppe Zanottis karaktäristiska skodon, både på röda mattan och när de väljer att klä sig privat. I kölvattnet efter it-väskans död har skorna blivit den glammigaste av accessoarer; den ultimata trendsymbolen och det statusmärke som sätter igång fantasin hos varje kvinna med häftigt begär för mode. Och jakten efter den perfekta skon, den finns alltid där. Både hos dess designer och hos dess bärare. Men det är inte bara en passion utan snarare en strävan, en längtan, en drivkraft som ständigt får dessa designers att aldrig sluta att försöka. att säsong efter säsong få en hel värld att dra efter andan, att få en kvinna att känna sig stolt, vacker, unik och exklusiv, att få dessa celebriteter att höja sig över det medelmåttiga...

 

   

      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 maj 2014 21:34


   Min absoluta drömväska ALLA kategorier    En Chanel-väska kommer jag definitivt äga en dag!  #Chanel #Chanelbag ...

Av Linda - 30 november 2013 22:30

Idag åkte jag in till stan då jag inte vart där på länge. Utbudet är mycket bättre inne i stan också, och nu innan Jul är det så mysigt att gå där inne med all julpyntning som är. Vill helst åka till stan minst en gång när jag är hemma i Göteborg. Ja...

Av Linda - 28 november 2013 22:30

Idag var det dags att åka hem till Göteborg igen, sista gången innan jul. Då jag är sjukskriven nu behöver jag komma bort lite, och då passar det jättebra att åka hem. Som vanligt har jag gått en sväng på Torget som jag brukar göra när jag kommit hit...

Av Linda - 11 oktober 2013 23:30

Om det blev lite shopping igår kan man ju säga att jag tog igen det idag - med råge!! Haha, det blev en del. Var inne i alla möjliga butiker idag där jag kollat runt. Dock så har inte nåt vart särskilt dyrt utan jag har kommit undan väldigt bra ändå....

Av Linda - 10 oktober 2013 22:45


Tidigare idag åkte jag hem till Göteborg så som vanligt gick jag ner till Torget nu på kvällen för att kika lite. Hann inte med så många butiker idag fast å andra sidan har jag ju hela helgen på mig. Däremot såg jag att Vero Moda hade 5o% på ALLT i h...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards