Alla inlägg den 10 november 2009

Av Linda - 10 november 2009 21:06

  


När jag var på PA:s tidigare idag och handlade gick jag förbi ett ställ med massa DVD-filmer. Jag tänkte: Åå, kan de inte ha Djävulen bär Prada där? Men jag kollade aldrig just i det stället med filmer. Jag fortsatte att handla och när jag kom fram till kassan såg jag en låda med ännu mer DVD-filmer. Då såg jag den här filmen längst fram, en 2 Disc-DVD med Djävulen bär Prada/ I hennes skor! PERFEKT var min tanke och ÄNTLIGEN har jag denna filmen som jag velat ha i så många, många år :) Billig var DVD:n också, endast 79 spänn! Är jävligt nöjd, blev glad över något idag i alla fall :)

Av Linda - 10 november 2009 18:36

Nu när jag har läst ut SOLOs Oktober nummer 2oo9, kom jag till den här artikeln med Leonardo Di Caprio. Han är en gammal favorit till mig som för så många andra (tror jag). Jag tänkte skriva ner lite vad jag kunde läsa i artikeln om honom.


Vi blev kära i honom som romantisk Romeo, föll ännu hårdare för arbetaren Jack och hänfördes av honom som Howard Hughes. Leonardo Di Caprio har vuxit upp framför våra ögon och är idag en given Hollywoodfavorit. Bakom det sneda flinet gömmer sig en miljövän som inte vill slå sig till ro och gärna hänger ensam.

Artikeln är skriven av Katarina Wendelin.


1993, skulle Leonardo Di Caprio komma att ta en hel värld med storm. Som förståndshandikappade Arnie Grape kom han att fascinera inte bara publiken och kritikerna, utan också filmproducenterna vilket ledde till mer jobb. Leo, och vi, kan tacka svenske Lasse Hallström fär det. Det var nämligen han som regisserade "Gilbert Grape" där Leo spelar mot Johnny Depp och Juliette Lewis.

- Att spela Arnie är det roligaste jag någonsin gjort. Klart att jag och Lasse ska spela in film tillsammans igen, det har vi bestämt, säger Leonardo.

 

Han oscarsnominerades för rollen och spelade några år senare mot Claire Danes i romantiska "Romeo och Julia", och blev Leo med hela västvärlden. Men för killen som en gång kallades "Leonardo retardo" för att han kopierade kompisarnas prov och fuskade sig igenom skolan, kom känidsskapet ganska oväntat. Han må ha växt upp i Hollywood men hade ingen som helst kontakt med filmvärlden innan han blev 13 år gammal. Han bodde med sin mamma i ett drogtätt område men drömde om en karriär på vita duken.

- Jag trodde att man behövde ha släktingar inom filmvärlden och att allting var jättesvårt. Jag förstod inte att man bara behövde hitta en manager och gå på auditions. Nu vet jag att det här är det enda jag någonsin vill göra.


Och så plötsligt blev han tjejidol: en person alla i åldern tolv till trettio kunde namnet på. Som Jack i mastodonten "Titanic" sjönk han till havets botten men odödliggjorde samtidigt sig själv i samma ögonblick som han kysste motskådespelerskan Kate Winslet.

- Det kändes lite hjärtlöst att bli objektifierad på det sättet, en tid ville jag sluta jobba. Samtidigt förändrade filmen mitt liv och gav mig otroliga möjligheter. För första gången i mitt liv fick jag kontoll över min karriär.

 

Vad han inte hade kontroll över var rubrikerna och fotograferna. Rykten om strippor, knark och kärleksaffärer med alla från Kate till "The Beach"-kollegan Virginie Ledoyen omgärdade Leonardo i flera år. Till slut bestämde han sig för att dra sig tillbaka och syns numera inte ute i Los Angeles vimmel.

- Jag har insett att det är omöjligt att försöka berätta sanningen. Jag blev chockad av alla lögner och ville kalla till presskonferens när de första osanningarna började florera, men det är hopplöst. Idag bryr jag mig inte. Om man bryr sig om allt det där oviktiga blir man galen och personen de pratar om är ju någon annan, en produkt. Det är inte jag.

 

Och konstigt nog fungerade taktiken. När han år 2ooo blev ihop med supermodellen Gisele Bündchen och levde ett lugnt familjeliv i fem år blev han också lämnad ifred av skvallertidningarna och fotograferna. De enda bilder vi fick se var de där tråkiga när de hängde på stranden med sina hundar.

- Jag förstår att folk vill läsa skvallertidningar och se mig när jag äter en hamburgare osminkad eller när jag gör något dumt. Det får människor att känna att vi alla är likadana och det är helt okej. Jag är så trött på att se mig själv säga saker som att jag har det svårt i tidningar, jag har det mycket bättre än de flesta. Jag är en lycklig liten jävel.

 

När kärleken mellan paret Bündchen-Di Caprio dog ut hittade Leo ganska snart en ersättare i form av ännu en solkysst bikinibabe: Israeliska modellen Bar Rafaeli. Romansen sägs dock ha tagit slut efter att Bar ställt ultimatum om att flytta ihop, vilket den evigt unge Leo inte ville. Hans egna föräldrar, två sextiotalshippies, skilde sig strax efter att han fötts och så här säger stjärnan själv angående äktenskap:

- Jag vet inte om jag någonsin kommer att gifta mig. Jag tror att jag måste bo med någon i tio eller tjugo år för att gifta mig med personen. Jag har inte modet Romeo hade. Och jag är ingen Romeo i verkligheten, det tar lång tid för mig att bli kär. Jag har aldrig upplevt kärlek vid första ögonkastet.

 

Vad Leonardo däremot är, är en riktig djur- och miljövän. År 2oo5 köpte han en ö utanför Belize där han i framtiden vill utveckla en miljövänlig hotellanläggning som ska drivas med förnyelsebar energi. Han var också en aktiv deltagare i Earth day och har intervjuat forne president Bill Clinton angående ozonlagret. Men redan 1998 grundade han "The Leonardo Di Caprio foundation" vars uppgift är att uppmärksamma människor på miljöförstörelse.

- Jag lider med valar, uttrar och sälar. När jag är på en inspelning och jag får ledigt är det första jag vill göra alltid att hänga på stranden.

 

Idag ger Leo sällan intervjuer och pratar aldrig om sitt privatliv. Han syns enbart på olika basketmatcher och på stranden, med sina älskade hundar. Den där tonårsstämpeln han gjorde allt för att bli av med sitter idag på någon annan men lyser ibland igenom i det sneda leendet och de glittrande ögongen. Och vi älskar honom. Hur kan man låta bli?...


  

Av Linda - 10 november 2009 17:06

Nu när jag har läst ut SOLOs Oktober nummer 2oo9, kom jag till den här artikeln som handlade om Killarna vi älskar att hata. Artikeln handlade om killar som man kan se i teveserier, tyckte det var lite kul att läsa så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln. Min absoluta favorit är självklart Chuck Bass...


För att en teveserie ska vara riktigt bra så krävs en bitch. Men det verkar som om den klassiska bitchen har bytt kön. Den urtypiska bitchens manliga motsvarighet är hetare än någonsin och vi kallar honom mitch!

Artikeln är skriven av Johanna Frölander.

 

En av de viktigaste ingredisenserna i en framgångsrik teveseire är en riktig bitch. Någon vi gemensamt kan komma överens om att avsky, någon som är full av sig själv och som tycks njuta av att ställa till med problem för seriens övriga karaktärer. Vi har vant oss vid att det är en snygg tjej som spelar den här rollen, men nu tycks Hollywood ha insett att vi trots allt lever på 2ooo-talet. Det är dags för killarna att bitcha!

 

En manlig bitch, en mitch, är en självupptagen narcissist med en förkärlek för drama och intriger. Och precis som en äkta bitch är han snäll innerst inne. Ibland sitter det visserligen riktigt långt in, men det finns där. I alla mitchars liv finns den där tjejen som får hans hjärta att smälta, och som får honom att då och då vara vad som nästan skulle klassas som mjuk. I Chuck Bass fall är det förstås Blair, i Sawyers hans mamma och för Alex Karev är det Izzie. Till och med Barney Stinson, den obotliga playern från "How I met your mother", han en soft spot i form av Ted. Men den mitchigaste av alla nya mitchar är förstås Spencer Pratt, Heidis kille från The Hills. Till skillnad från de andra mitcharna verkade han länge faktiskt inte ha en mjuk sida. Men när han kröp till korset och bjöd in ärkefienden Lauren Conrad på sitt bröllop för att Heidi bett honom, ja, då visade han riktiga mitchtakter. För utan den där mjuka sidan är de ju egentligen inte mitchar, utan snarare någon slags omänskliga elaka maskiner. Och hur intressant är det i längden?

 

Det finns en typ av serie där mitcharna verkligen frodas. Alla sorters sjukhusserier svämmar över av egensinniga män med en förkärlek för att vara oneliners. Doktor House från serien med samma namn, doktor Cox från "Scrubs" och McSteamy och Alex Karev från "Grey´s Anatomy" är bara några. Hårda ytor, softisar på insidan. Men det är inte konstigt att de frodas i sjukhusmiljön. Det är en klockren omgivning för machomän med stora, bultande hjärtan dolda under läkarrocken.

 

SOLOs favoritmitchar

1. CHUCK BASS ("GOSSIP GIRL")

Dyra kläder, alkohol och sex. Han förolämpar allt och alla, med sin karaktäristiskt släpiga röst, och är ett regelrätt svin. Ändå är det Chuck Bass som dröjer sig kvar i våra tankar när avsnittet är slut. En air av svunna tider i kombination med hans dräpande repliker får oss att önska att vi hade samma makt över honom som Blair har.

2. SPENCER PRATT ("THE HILLS")

Det finns inget trevligt alls över Spencer. Han är inte sexig, inte smart och inte ens lite charmig - men ändå fullständigt fascinerande. Han är otrevlig bortom alla gränser, och det värsta (bästa?) av allt är att det är på riktigt. Han är mannen vi älskar att hata. Intensivt.

3. SAWYER ("LOST")

En av Lost-öns två hetingar är machomannen Sawyer. En självupptagen svindlare som älskar att förolämpa folk genom att hitta på nedsättande smeknamn. Låter inte direkt som en drömkille, men när han säger något elakt med den där amerikansk söder-dialekten smälter vi som glass i solsken. Och han är ju snäll innerst inne...

 

  

  

Av Linda - 10 november 2009 12:34

Japp, det gjorde den igår. Skulle uppdatera och det tog ju hela jävla eftermiddagen fram till tolv på natten. ORKA! DATA HELVETE! Jag blir fan tokig på skiten.. Varför, VARFÖR måste man installera en NY MSN för? Det kan jag heller inte göra. Har tydligen inte tillräckligt med utrymme, utrymme MY AS säger jag! Vad faaaaan ska man ta bort? Får nog ringa till min datortillverkare och fråga vad faaaaan problemet är..

Vilket trevligt inlägg, men ja jag är trött på dessa problem nu. Grejen är att jag redan är lite förbannad för tillfället. Förbannad på en hel del just nu började i helgen.. Så är det. Ni får ha en bra dag folks! Tjing tjong


Något som jag blev glad över idag är att jag fick min H&M-katalog idag :) YEAH, såg en del snyggt när jag bläddarade igenom snabbt.


  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards