Direktlänk till inlägg 13 oktober 2009

SKIPPA DEN ONÖDIGA JAKTEN PÅ LYCKA!

Av Linda - 13 oktober 2009 12:12

Nu när jag har läst ut SOLOs September nummer 2oo9, kom jag till den här artikeln som handlar om att man ska skippa den onödiga jakten på lycka. Den var faktiskt väldigt intressat att läsa, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Tenderar du att bara vilja ha mer och mer med känslan att gräset alltid är grönare någon annanstans, i någon annans kropp? Har du fel fokus i din jakt på lycka? SOLO listar fem typiska lyckomyter som du bör avliva. Till vår hjälp har vi psykologen Isa Gustin.

Artikeln är skriven av Sanna Moen.

 

VILLFARELSE 1:

LYCKA ÄR ATT VARA RIK

Du tror att lycka är lika med en fet lön. Det finns inget bättre än att se en massa cash strömma in på kontot. Att spendera dem är roligt ända tills det tar stopp och du är avundsjuk på alla som har mer än du.

Psykologen säger:

- Om du strävar efter att bli ekonomiskt rik för att bli lycklig, så finns det hela tiden nya, rikare personer med dyrare bilar och större hus att jämföra sig med. Att vara med om ledsamma saker, som att bli dumpad av sin partner, kan göra att man får upp ögonen för det lilla värdefulla. Att uppskatta små saker i livet, som att få hålla händerna runt en varm tekopp eller att skratta åt något banalt med sina vänner är troligen en bättre genväg till lycka än att sträva efter att bli rik. Så att accptera den man är och det ekonomiska läge man befinner sig i är ett första steg mot att bygga ett liv där man inte ser lycka som likvärdigt med att vara rik.

 

VILLFARELSE 2:

LYCKA ÄR ATT VARA KÄND

Ditt mål är att bli känd, kosta vad det kosta vill. Du söker till alla möjliga talangjakter och dokusåpor som tevebolagen producerar. Kanske har du till och med betalat för en kurs i hur man blir programledare. På krogen jagar du mingelfotograferna och när du kommer hem googlar du dig omedelbart för att se bilderna. Din dröm är att festa med stjärnorna på rivieran.

Psykologen säger:

- Att vara känd medför helt enkelt andra hinder för lyckan än de som finns för oss vanliga okända. Dessutom är ju många problem kvar även om man är känd. Om en stor del av ditt självförtroende baseras på att bli sedd av andra, så kan kändisskapet leda till att du känner dig lycklig, åtminstone tillfälligt. Men det är att överlämna din lycka åt andra! Arbeta med att hitta en känsla av egenvärde som bygger på dina egna uppfattningar om dig själv, oberoende av andras uppfattning.

 

VILLFARELSE 3:

LYCKA ÄR ATT SLIPPA JOBBA

Gud vad härligt att aldrig någonsin behöva gå och jobba igen, bara kunna slappa och ha all fritid i världen. Du stirrar ständigt olyckligt ut genom fönstret och tar alltid första bästa chans att få smita iväg från jobbet. Du skäms inte ett dugg för att sjukanmäla dig när du egentligen bara är bakfull.

Psykologen säger:

- Du som tänker att slippa arbeta är samma sak som lycka har troligen inte hittat ett jobb som du trivs med. Att arbeta ger ju inte bara mat på bordet. Tänk på alla trevliga människor du skulle missa att ta en drink efter jobbet med, till exempel! Eller hur bra det känns att äntligen lämna in rapporten som du kämpat med i flera veckor. Skriv en lista på alla saker som du får ut av att arbeta, och du kommer förhoppningsvis att upptäcka att det finns en hel del annat än pengar som får dig att trivas på jobbet. Om inte så kan det vara läge att söka dig vidare i livet...

 

VILLFARELSE 4:

LYCKA ÄR ATT VARA PERFEKT

Perfekt storlek, perfekt i sociala sammanhang, perfekt för ditt jobb, perfekt, perfekt, perfekt. Du vänder dig själv ut och in för att alltid vara så som du tror förväntas av dig.

Psykologen säger:

- Ingen är perfekt, inte ens de som verkar vara det. Vem tror du upplever sig själv som lyckligast: Den som är perfekt och därmed aldrig någonsin stött på någon motgång, eller den som fått kämpa sig igenom några motgångar i livet? Jag tror att det krävs att man har tråkigt eller upplever mer eller mindre hemska saker i livet för att kunna uppleva lycka. Nyanserna och kontrasterna är nödvändiga. Så om något är perfekt så kanske det är att hitta balansen mellan tråkigt och ledsamt, glatt och härligt. Man kan jämföra att känna sig lycklig jämt med att äta sin favoritmat varje gång man blir hungrig. Till slut står till och med den fullständiga lyckan dig upp i halsen.


VILLFARELSE 5:

LYCKA ÄR ATT VARA SMAL 

Du hatar din kropp och ser med längtansfull blick på alla übersmala reklammodeller. Du har provat varenda diet på marknaden och sparar just nu pengar till en festtsugning. Om du bara vore smalare så skulle lyckan komma som ett brev på posten, tänker du.

Psykologen säger:

- Visst kommer du kanske i de där snygga klänningarna och får ytlig uppskattning, men det är troligt att du kan bli lika lycklig utan att se ut som en modell. Tänk dig in i vad du skulle göra annorlunda i ditt liv om du vore så där drömsmal. Tänk sedan efter vilka av de där sakerna som du faktiskt skulle kunna göra redan idag, om du släppte tanken på att du måste vara smal för att göra dem...

 

SOLO September  

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 maj 2014 21:34


   Min absoluta drömväska ALLA kategorier    En Chanel-väska kommer jag definitivt äga en dag!  #Chanel #Chanelbag ...

Av Linda - 30 november 2013 22:30

Idag åkte jag in till stan då jag inte vart där på länge. Utbudet är mycket bättre inne i stan också, och nu innan Jul är det så mysigt att gå där inne med all julpyntning som är. Vill helst åka till stan minst en gång när jag är hemma i Göteborg. Ja...

Av Linda - 28 november 2013 22:30

Idag var det dags att åka hem till Göteborg igen, sista gången innan jul. Då jag är sjukskriven nu behöver jag komma bort lite, och då passar det jättebra att åka hem. Som vanligt har jag gått en sväng på Torget som jag brukar göra när jag kommit hit...

Av Linda - 11 oktober 2013 23:30

Om det blev lite shopping igår kan man ju säga att jag tog igen det idag - med råge!! Haha, det blev en del. Var inne i alla möjliga butiker idag där jag kollat runt. Dock så har inte nåt vart särskilt dyrt utan jag har kommit undan väldigt bra ändå....

Av Linda - 10 oktober 2013 22:45


Tidigare idag åkte jag hem till Göteborg så som vanligt gick jag ner till Torget nu på kvällen för att kika lite. Hann inte med så många butiker idag fast å andra sidan har jag ju hela helgen på mig. Däremot såg jag att Vero Moda hade 5o% på ALLT i h...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards