Alla inlägg den 21 september 2009

Av Linda - 21 september 2009 22:22

  

  

  

  

Nu har jag suttit och kollat igenom Cosmopolitans Augusti nummer 2oo9, för att se om det fanns något i tidningen som jag ville ha. Jag har hittat några få produkter den här gången.


Detta hittade jag i Cosmopolitans Augustu nummer 2oo9:

* Lumene Instant Lift Serum, 215 kronor- VILL HA! Jämnar till och fyller ut linjer samtidigt som den lämnar huden sval och len som en fuktad bomullstuss!

* Blus Indiska, 249 kronor- Söt blus!  

* Klänning Forever21 www.forever21.com, 189 kronor- VILL HA! Så himla fin klänning i en snygg färg!

* Kuddfodral H&M Home, 99 kronor- VILL HA! Himla fin färg, finns i svart också! Tycker dock att den röda är snyggare!  

Av Linda - 21 september 2009 20:20

Nu när jag har läst ut Comospolitans Augusti nummer 2oo9, kom jag till den här artikeln som hadlade om att träna sig till ett bättre minne. Det var intressant att läsa, man fick lite tips och den var lätt att ta till sig, men framför allt tror jag att många känner igen sig. Jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


Du har hört namnet på din nya kollega fyra gånger, men det fastnar bara inte, precis som pinkoden till mobilen och kompisens födelsedag. Nu kan gu glömma glömskan och få ett bättre minne!

Artikeln är skriven av Benedikta Cavallin.

 

De flesta av oss har en hel del att hålla i huvudet, förutom koder, telefonnummer och en massa lösenord har vi allmanackan fullproppad med tider att passa. Inte så konsitgt att hjärnan ibland känns som en teflonpanna där ingenting fastnar. Men hur kul är det när chefen påpekar att du missade ett möte - igen. Eller att du glömmer bästa kompisens födelsedag, när hon alltid kommer ihåg din.

 

Glömska kan lätt få dig att känna dig som kvarterets största virrpanna. Inte minst på jobbet gäller det ju att visa sig duktig och komma ihåg detaljer 8och möten...). Men det går faktiskt att träna sig till ett bättre minne.

- Hjärnan har inga begränsningar, säger Sindre Rolstad, neuropsykolog vid minnesmottagningen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Med rätt teknik kan vi träna upp oss till att minnas i stort sett hur mycket som helst. 

 

Ett av knepen är att associera till bilder, dofter, smaker eller något annat som väcker känslor. Har du väl lärt dig tekniken går det snart av sig självt. De som har tränat sitt minne har inga problem med att memorera en kortlek på några minuter, eller att lägga orningsföljden av 35o tvåsifftiga tal på minnet. Men det är knappast den kunskapen som vi saknar till vardags. Det vanligaste problemet för de flesta av oss är att vårt så kallade prospektiva minne inte fungerar.

- Det betyder att vi glömmer bot att komma ihåg, säger Sindre Rolstad. Fungerar inte det prospektiva minnet har vi svårt att passa tider och komma ihåg möten. Det verkar vara det minnet som är mest känsligt för stress. 


Har du problem med att allt kör ihop sig behöver du framförallt skaffa rutiner som fungerar. Övningarna nedan kan kännas tuffa i början, men vi lovar dig, tränar du har du ett superminne innan sommaren är slut!

 

6 SMARTA KNEP FÖR ATT KOMMA IGÅNG

1. ASSOCIERA

Hitta associationer och skapa bilder så blir det lättare att minnas. Telefonnumret 24o712 kan till exempel vara 24 som i surrans födelsedag, o7 som James Bond och 12 som antalet ägg i ett äggpaket. Bilden av syrran och James Bond som steker ägg glömmer du inte i första taget!

2. SKAFFA RUTINER

Börja morgonen med att gå igenom vad som ska hända under dagen och skriv ner allt i din kalender. Ha som rutin att alltid stanna vid ytterdörren och fundera om du har allting med dig.

3. VISUALISERA

Ska du fika med en kompis klockan fem, skapa dig då en bild av hur du sitter på kaféet och äter en väldoftande kanelbulle. Bilder är lättare att minnas än fakta.

4. HA KUL

Det är lättare att glömma det som är tråkigt. Säg att du har ett möte på banken. Bestämmer du dig för att köpa en Cosmo på vägen blir allt mer lockande och lättare att komma ihåg.

5. BRYT MÖNSTER

Väck hjärnan genom att bryta dina mönster, såsom att lägga dig på golvet i lunchrummet ibland. Du får inte bara bättre minne, du blir också mer kreativ.

6. STRESSA INTE

Stress är en primitiv reaktion där kroppen gör sig beredd att slåss eller fly och hjärnan går på sparlåga. Mindre stress och mer sömn är lika med bättre minne.

 

OLIKA SORTERS MINNE

LÅNGTIDSMINNET- lagrar allt det vi har lärt oss och alla viktiga upplevelser.

KORTTIDSMINNET- är ett sorts arbetsminne där vi förvarar information som vi behöver för stunden. Ett telefonnummer ligger till exempel kvar i korttidsminnet medan du letar efter en penna.

DET PROSPEKTIVA MINNET- handlar om att komma ihåg. När du går från jobbet ska du komma ihåg att larma dörren, eller när klockan ör två ska du ringa ett samtal.      


  

Av Linda - 21 september 2009 13:34

Usch, måndag idag igen. Veckorna går sjuk fort även om man inte har jobbat en enda jävla timme denna månaden än så länge. VÄRDELÖST! Är faktiskt lite chefens fel också på ett sätt. Ska ner och prata med henne nu tänkte jag så får hon fixa det där lilla problemet jag haft med min inloggning.

Blev inte att jag cyklade till chefen idag, får bli imorgon. Power walkade till Willys en kort promenad på 2o minuter fram och tillbaka, men det är alltid något. Är lite kallt ute idag så det blev inte längre runda.

Annars tänkte jag faktiskt mest ta det lugnt idag, är rätt trött och jag kommer bara bli tröttare och tröttare eftersom mina grannar levde jävlar i fredags kväll/natt/morse. Har lite ont i huvudet också.. ILLA!

Jag längtar till torsdag, då åker jag hem i några dagar tills på söndag :) Behöver verkligen köpa mig ett par stövlar, kommer inte ge mig den här gången heller tills jag hittar ett par snygga stövlar!

Idag tänkte jag äta Kyckling Röd Curry och Sallad till, behöver bli av med min mat i frysen och den här maten är bara att steka så är det klart, perfekt idag en måndag som denna, tycker jag!

Aja, Ni får ha en bra måndag folks! Tjing tjong!


Kyckling röd curry  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards