Direktlänk till inlägg 26 augusti 2009

ÄR DU EN ÖVERLEVARE?

Av Linda - 26 augusti 2009 18:40

Nu när jag har läst ut Cosmopolitans Juli nummer 2oo9, kom jag till den här artiken är du en överlevare? Jag kände igen mig en hel del, så jag tänkte skriva ner vad jag kunde läsa i artikeln.


En av tio är fullblodig överlevare. Men en lika stor del av oss minskar aktivt vår chans att klara av en katastrof. Cosmo har tipsen som gör dig till en riktig Mac-Gyver-kopia.
Artikeln är skriven av Jonna Karvonen.


Hur skulle du reagera om det började brinna på ditt jobb? Skulle du bli hysterisk och tro att slutet är nära? Eller skulle du ta ett krafttag och försöka göra något åt situationen? Studier har visat att ungefär tio procent av oss gör allt rätt ur en överlevnadssynpunkt vid katastrofer - medan tio procent beter sig på ett sätt som faktiskt ökar risken för att dö. Åtta av tio gör dock någorlunda rätt. Risken för att du någonsin ska vara med om till exempel en dödlig flygplanskrasch är bara en på elva miljoner, men det betyder inte att du aldrig kommer utsättas för något potentiellt livshotande. Därför gäller det att vara förberedd. Läs vidare för en handfull livsviktiga råd som ökar dina odds om olyckan skulle vara framme. Förhoppningsvis kommer du aldrig att ha användning för dem...


Du bläddrar hellre i en tidning när flygvärdinnan går igenom säkerheten på flyget. Du har ingen aning om var nödutgångarna på ditt hotell är och brandvarnaren som din mamma tjatar om. Den existerar inte. Japp, det är enkelt att ignorera simpla saker som skulle kunna rädda ditt liv ifall det värsta skulle hända. men kom ihåg: Alla sådana typer av säkerhetsåtgärder finns av en anledning. Så gör det otänkbara tänkbart (utan att för den delen bli rädd för allt och alla).

- Om du till exempel åker till ett annat land där du hör att många blir magsjuka måste du ställa dig frågan varför (kanske är det bakterier i vattnet eller mat) och hur du undviker det, säger Tor Cavalli-Björkman Chef på Försvarsmaktens överlevnadsskola. En enkel regel är att äta maten rykande het och att undvika grönsaker och frukt som du inte kan skala ("Cook it, peel it, skip it"), att ha god handhygien och att sprita händerna innan du ska äta. Om du ha vidtagit alla åtgärder och ändå skulle bli magsjuk, vad gör du då? Kanske har du med dig tabletter som hjälper vid sådana situationer.

Tänk dig alltså hur situationen skulle kunna se ut - i förhand.


Skulle det hända någon typ av katastrof är det faktiskt inte helt omöjligt att du skulle få en kortslutning. Istället för att ringa 112 eller att fly så fryser du fast. Enligt Tor Cavalli-Björkman är det vanligt att vi människor tänker "Det här kan hända andra, men det händer inte mig". Negativ stress är en annan möjlig förklaring till varför vi inte reagerar.

- Under negativ stress är det lätt att fatta felaktiga beslut och tappa kontrollen över situationen, eller helt enkelt bli handlingsförlamad, förklarar han. Därför är det viktigt att du försöker bryta den negativa stressen och tänker positivt. Det gäller att försöka se lösningar istället för problem.


Ett smart sätt att bekämpa ditt hjärnslätt är att använda STOP-regeln. den hjälper dig att tänka konstruktivt, menar Tor Cavalli-Björkman. Den ser ut så här:


Stanna. Ge dig själv en timeout.

Tänk till. Vad är egentligen problemet? Vad är det för situation som du har hamnat i?

Orientera dig. Vad finns det för möjligheter att lösa det här? Vad har du för alternativ?

Planera. Tänk: Så hör gör jag, sedan gör jag så här och om det händer så gör jag det här.


Skulle du fastna i en katastrofal situation finns det en vän som du ska hålla hårt i: Hoppet.

- Man brukar säga att människan klarar tre minuter utan luft, tre dagar utan vatten och tre veckor utan mat, förklarar Tor Cavalli-Björkman. Trots det omkommer många redan under de första dagarna i en nödsituation. Så hoppet är viktigt, men i mina öron låter det väldigt passivt och lite som att jag lämnar mitt öde i händerna på någon eller något annat. Jag vill hellre tala om individers vilja. Om du inte har viljan går det inte så bra, visar historien.


Det viktiga är alltså att inte tappa tron på dig själv och din förmåga att ta dig ur knipan. Och vad är nyckeln till viljan? Tänk positivt. Skrik ut "Vi ska klara det här!", om du så måste. Annars är utbildning ett bra förebyggande verktyg som kan bygga upp förmågan till tro och hopp. Läs böcker och artiklar, gå på första hjälpen, överfalls- eller överlevnadskurser. Vi lovar, det är värt det. Du är värd det...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 maj 2014 21:34


   Min absoluta drömväska ALLA kategorier    En Chanel-väska kommer jag definitivt äga en dag!  #Chanel #Chanelbag ...

Av Linda - 30 november 2013 22:30

Idag åkte jag in till stan då jag inte vart där på länge. Utbudet är mycket bättre inne i stan också, och nu innan Jul är det så mysigt att gå där inne med all julpyntning som är. Vill helst åka till stan minst en gång när jag är hemma i Göteborg. Ja...

Av Linda - 28 november 2013 22:30

Idag var det dags att åka hem till Göteborg igen, sista gången innan jul. Då jag är sjukskriven nu behöver jag komma bort lite, och då passar det jättebra att åka hem. Som vanligt har jag gått en sväng på Torget som jag brukar göra när jag kommit hit...

Av Linda - 11 oktober 2013 23:30

Om det blev lite shopping igår kan man ju säga att jag tog igen det idag - med råge!! Haha, det blev en del. Var inne i alla möjliga butiker idag där jag kollat runt. Dock så har inte nåt vart särskilt dyrt utan jag har kommit undan väldigt bra ändå....

Av Linda - 10 oktober 2013 22:45


Tidigare idag åkte jag hem till Göteborg så som vanligt gick jag ner till Torget nu på kvällen för att kika lite. Hann inte med så många butiker idag fast å andra sidan har jag ju hela helgen på mig. Däremot såg jag att Vero Moda hade 5o% på ALLT i h...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards