Alla inlägg den 5 maj 2009

Av Linda - 5 maj 2009 21:00

Idag har min förkylning bara blivit värre och värre. Jag är så täppt i näsan och jag känner ingenting. Jag har snutit mig en miljon gånger idag, och jag har blivit röd vid näsborrarna eftersom jag snutit mig en miljon gånger som sagt. Det är riktigt jävla jobbigt att vara så här täppt i näsan. Jag kände inte smaken av min Pirog förut - bara att den var varm på några ställen och kall på andra :S Gurkan smakade mer vatten än vanligt. Jag tog två Tortilla Chips förut, jag gillar dem där chipsen, och dem känner man ju smaken av, men jag kände ingen jävla smak alls..

Det värsta är ju att vara så här täppt när man inte känner någon smak över huvud taget. Inte vill jag äta heller när lusten eller hungern inte finns. Halsen har också blivit värre; den kliar och är allmänt irriterad. Hostar gör jag också bara mer och mer nu. Jag börjar känna mig varm i pannan igen - det var tur att jag tog en Panodil Zapp igår kväll annars hade jag inte orkat jobba idag dem där tre timmarna; 1o-13. Ansiktet kokade ju sönder på mig igår.

Det gick rätt bra att jobba ändå, även om jag var rätt seg. När jag kom hem sen la jag mig och sov i nästan två timmar. Den sömnen var välbehövlig kände jag.


Imorse när jag cyklade till jobbet var jag slut som en jävla Flodhäst när jag kom fram. Jag blev andfådd redan när jag kom till F-parken och det ligger ju nedanför mig :S Jag brukar ju inte bli det och speciellt inte så snabbt, men jag hade inte orken eller kraften idag helt enkelt. Riktigt jävla jobbigt var det i alla fall. Nä, nu ska jag fortsätta att läsa lite och snart börjar DH som jag ska se.

Ni får ha en trevlig tisdags kväll folks! Tjing tjong!

Av Linda - 5 maj 2009 16:00

Nu när jag har läst ut SOLOs April nummer 2oo9, kom jag till den här artikeln. Eftersom ämnet är aktuellt tänkte jag skriva ner lite vad jag kunde läsa i den.


Du hör om den varje dag; den ekonomiska krisen. Men vad innebär egentligen allt prat om aktieras, varsel och en krisande lägenhetsmarknad - för just dig? Kan du fortsätta frossa i svindyra it-väskor eller är det dags att börja hamstra konserver på extrapris? SOLO hjälper dig reda ut den ekonomiska krisen.

Artikeln är skriven av Katarina Wendelin.


Minns du också med skräck den där hemska perioden under det tidiga nittiotalet då mamma och pappa plötsligt blev väldigt försiktiga med pengarna? När det varje dag rapporterades om att "kronan" flöt? Kanske förlorade någon av dina föräldrar till och med jobbet. Om du inte befunnit dig på en annan planet är du antagligen jobbigt medveten om allt ekonomisnack som florerat under de senaste månaderna. Experterna i nyhetssändningarna, ekonomijournalisterna i tidningarna, ja till och med kompisarna, gör alla anspråk på att veta bäst när det kommer till din ekonomi.


Du ska köpa lägenhet för det är sjukt billigt. Du ska inte köpa lägenhet för räntorna kommer stiga. Du ska ha 5oooo kronor på banken för du kommer förlora ditt jobb. Du ska shoppa för det är det enda sättet att lösa krisen. De allra flesta är i alla fall rörande överens i sina nattsvarta domedagsprofetior; västvärldens ekonomi är en sorglig historia. Men är vi verkligen i samma läge som under det tidiga nittiotalet? Är de glada dagarna räknade? Hur påverkas din vardag egentligen av den ekonomiska krisen och hur krisigt är läget? SOLO frågade experterna.


DIN EKONOMI

Martin Flodén, gästprofessor i nationalekonomi på Stockholms Universitet.

Vad är den ekonomiska krisen?

 - Det är en kris med ursprung i den cirka ett år gamla finanskrisen i USA och bankväsendet där. Den mest dramatsika tidpunkten var under föregående höst och oron har spritt sig till hela den amerikanska ekonomin och vidare till resten av världen vilket resulterat i en lågkonjuktur. Speciellt oroligt är det på bankmarkanaden. Vad vi tror kommer att hända under våren är en allmän åtstraming i ekonomin hos företag vilket resulterar i uppsägningar; arbetslösheten kommer alltså att stiga.


Hur märker Sverige av det här?

- Det är olika från person till person, men en allmän oro och försiktighet när det kommer till pengar är väl det alla känner av. Man tar nog inte heller lika stora risker som innan; man tänker efter innan man spenderar. Det absolut värsta som kan hända är att man förlorar jobbet och det är också de personerna som drabbas värst.


Ett tips vi fått är att under krisen har 5oooo kronor på kontot. Vad ska de som inte har sådana pengar göra?

- Sådana pengar är inte lätta att hosta upp och sätta in på kontot; kunde man göra det så skulle man inte behöva vara orolig. Vad du ska göra beror på i vilken situation du befinner dig i. Unga som inte kommit in på arbetsmarknaden drabbas hårt; det här är tuffa tider att börja leta efter jobb. Under nittiotalets lågkonjuktur fick vi fler studerande och kanske kommer det att hända igen.


Är det så svart som det verkar?

 - Det finns företag som just nu anställer, men då ska du ha rätt utbildning och kvalifikationer. I princip skulle jag säga att det ser ganska dystert ut.


Hur dåligt är det för dem som har ett stabilt jobb och saknar större skulder? Är det slutshoppat?

- Det är alltid bra att tänka på hur man spenderar, men det finns ingen anledning att strama åt; kanske precis tvärtom. Det sägs till exempel att det här är den perfekta tidpunkten att köpa en begagnad bil eftersom ingen annan köper. Det är sällan bra att göra som alla andra, planera istället så du kan gå mot strömmen. Det är väldigt bra för Sverige om inte alla sparar utan att det också finns de som spenderar.


Hur kommer det närmaste året att se ut?

- Vi kommer att ha stora konjukturproblem under det kommande året. Riksbanken kommer säkert att hålla räntan låg och regeringen kommer att komma med ännu fler finansåtgärder. De flesta bedömmarna tror inte att det kommer att bli en jättekatastrof i Sverige; folk kommer att bli uppsagda, men det blir ingen jättekollaps.


DITT JOBB

Fredrik Möller, arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen.

Vilka jobb har påverkats av krisen?

- Krisen har drabbat de delar av landet där industrin är stor. Fordons- och byggindustrin har drabbats hårt vilket i sin tur påverkar de företag som förser de här industrierna med olika saker. Reklam- och mediebranschen har till exempel också drabbats, eftersom företag drar ner på alla rörliga kostnader som till exempel reklam. Bankerna har inte drabbats så hårt som man kunde tro, det ser förhållandevis bra ut.


Finns det säkra jobb?

- En bransch som vi alltid får in annonser ifrån är fortfarande restaurangbranschen. Längre fram kanske de liksom handeln kommer märka av folks konsumtionsbeteende, men just nu håller de högt tempo. Den branschen är ganska rörlig så annonsmängden kan bero på det. De som utbildar sig till sjuksköterskor har sitt på det torra; där finns det alltid jobb liksom generellt inom vården. Även lärare, och speciellt förskolelärare, finns det en stor efterfrågan på. Och präster!


Hur ser det ut för dem som blir färdiga från högskoleutbildningar?

- Det beror på vad du utbildat dig till, men generellt så är det en kraftig minskning på annonser. I december förra året hade vi 17ooo annonser medan vi året innan hade 4oooo. Och precis som alltid så är det tuffast för de yngre och de som söker jobb första gången; det blir ännu svårare under en lågkonjuktur. Det gäller att ha bra kontakter för att få in en fot, att praktisera är ett alternativ.


Hur ser framtiden ut?

- Det här året är väldigt magert, ett riktigt skitår. Läget kommer inte förbättras utan det tar nog ett par år innan vi kommer ur det. Men det beror också på vilka åtgärder riksdagen tar och hur folk kommer att spendera sina pengar, vilket påverkar samhället...

 

Av Linda - 5 maj 2009 11:15

Nu är jag på jobbet och jag har orkat än så länge jag är mest suvig idag, men nu börjar huvudvärken komma :S

Snart får jag i alla fall cykla hem, och det var sjukt jobbigt att cykla hit i motvind, och inte vara på tipp topp. Knappt så jag orkade med det vad fan.

Ha det gott så länge! Tjing tjong!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards