Alla inlägg den 26 april 2009

Av Linda - 26 april 2009 18:38

Det har inte vart något vidare bra väder idag för fem öre. Solen har inte legat på som den har gjort de andra dagarna den här veckan. Ute är det nog inte så kallt, men det blåser ju så mycket. Hade det inte vart för blåsten hade vädret vart mer okej än vad det är just idag.

Inget solande i bikini på balkongen idag med andra ord! Lite tråkigt, men det skulle bli fint väder imorgon igen och på tisdag, SKÖNT! Då gör det inte så himla mycket med en dag med gråa moln.

Nu är jag mätt i magen, åt Schnitzel, Kroketter, Béarnaisesås och Sallad till idag. Och just nu sitter jag med en jävla hicka som inte vill ge med sig. Störande är det att ha hicka! HA, nu försvann den :D

Nu ska jag in och duscha, skönt att tvätta rent håret, är alltid lika skönt.

Hur har Ni haft erat väder idag då? Haft en bra söndag annars? Tjing tjong så länge!

Av Linda - 26 april 2009 17:08

Hahaha vad jag skrattade när jag såg den här dansen :)

Av Linda - 26 april 2009 14:36

Nu när jag har läst ut Cosmopolitans April nummer 2oo9, kom jag till den här artikeln Freakar du över framtiden? Jag kände igen mig en hel del. Gör Du det?


Jobb, pengar, män... Vi tjejer kan bli stressade över mycket, så vi tog reda på hur du hanterat det på bästa sätt.

Artikeln är skriven av Jonna Karvonen.


Lev i nuet! de flesta av oss är trogna användare av det gamla uttrycket, men är det inte enklare sagt än gjort? Och nu när dina bekymmer sträcker sig längre än om du ska le eller inte på klassfotot i gymnasiet är det inte konstigt om du jar en gnagande känsla av oro inför framtiden (speciellt med tanke på att nästan hela världen har blivit översköljd av orosvågen i och med lågkonjukturen). Den dåliga ekonomin är dock långt ifrån den enda faktorn som sätter käppar i hjulen, även den moderna förbannelsen av för många valmöjligheter är ju ytterligare ett exempel. Cosmo har tagit hjälp av experter som hjälper dig att komma över tre vanliga huvudbryn.


"Jag har fortfarande ingen aning om vad jag ska bli?"

Du kanske har testat flera olika sorters jobb, hoppat på kurser som du sedan lämnat för att de inte passat och rest till utlandet några gånger om för att prova på livet "där ute". Och det har varit kul! Men plötsligt inser du att du fortfarande inte funnit din riktiga passion, det du verkligen drömmer om att syssla med. Dina vänner kanske redan har utbildat sig och börjat arbeta. Om du inte redan från början vet vad ditt drömyrke är, då är det lätt att känna hur paniken växer.


"En vanlig fälla är att fokusera alltför mycket på titlar eller befattningar", säger karriärcoachen Linda Bodén.

"Det finns många bra och roliga jobb utan att du för den skull vet vad de kallas, så börja med att leta ledtrådar till vilket jobb som skulle kunna passa dig".


Enklast gör du det genom att reflektera över saker som du har gjort: Var det kul att leda ett gympapass under studietiden? Gillade du att administrera projekt på ditt jobb, träffa nya människor, göra budget eller prata inför folk? Med andra ord, ringa in dina intressen. När du har tänkt ut vilka arbetsuppgifter som rimmar med din smak är det en bra idé att göra en ingående inventering av ditt nätverk.


"Nätverk låter flashigt, men det är helt enkelt dem du känner och känner till", förklarar Linda Bodén.

"Det handlar inte heller om att ringa upp och fråga om någon har jobb, utan att göra tjänster och gentjänster samt att se till att omgivningen vet vad du vill . då kommer folk på ett eller annat sätt att jobba för dig".


"Kommer jag att tjäna tillräckligt med pengar?"

Gamla studielån, den månatliga skörden räkningar och viljan att fylla garderoben med nya plagg lite då och då. Utgifterna är många och du är inte ensam om att klia dig i huvudet och undra hur du någonson kommer ha råd att köpa hus och bil (för att inte tala om att försörja en hel familj) och enligt Nordea har just kvinnor en tendens att oroa sig mer över sin privateknonmi. "


Oron kommer ofta från att du kollar på hur dina föräldrar har det, men också genom medier och alla krisrapporter som vi blir matade med", förklarar Pia Nyholm, ekonomicoach och vd för Balansekonomi.

"Fråga dig vad du kan göra, för när du kan påverka har du kontroll".


Det första steget: Få koll på läget. Företag har ofta stenkoll på sin ekonomi, nu är det dags för dig som privatperson att anamma samma metod, gärna på veckobasis. Hur stor är din inkomst och hur mycket utgifter har du? Slutar månaden på plus eller minus? Och viktigast av allt, vad spenderar du pengarna på? En hyra kan du oftast inte rå på, men du kan påverka hur många drinkar du dricker.


"Lär dig också mer om ekonomi", råder Pia Nyholm.

"Det handlar inte om att bli ekonom utan att ta sig an små bitar som ger stora resultat. Och ditt eget sparande är lika viktigt som att betala räkningarna". 


"Kommer jag någonsin att träffa rätt man för mig?"

Kollegan på jobbet, check! Nätdejten, check! Killen som din kompis tyckte skulle passa dig alldeles utmärkt, check! Vi förstår, det handlar inte om att du inte har försäkt, utan om att dy fortfarande inte träffat killen med stort K. Killen som du vill tillägna. Velvet undergrounds myslåt I´m sticking with you på den likala kareokebaren. Och vid det här laget, när sju av tio kompisar har gått och stadgat sig, börjar du undra: Kommer jag någonsin att stöta på den där perfekta mannen?


"Det finns ingen person som är helt rätt", konstaterar singelcoachen och livsfilosofen Mimo Listerfelt som menar att det handlar mer om att leta efter garantier och genvägar till lyckan. Istället för att ligga sömnlös om nätterna och oroa dig över när den rätta killen kommer, fråga dig själv hur du kan bli nöjd med det du har nu".

"Det är när vi trivs med oss själva som vi också träffar och attraherar folk som är på samma nivå", säger Mimo Listerfelt. "Det slår aldrig fel!"


Ett tips på hur du kan hitta harmoni är att tänka gynsamma tankar. Låter det konstigt? Det är det inte. Du vet ju hur det är, alla dina tidiga tankar och erfarenheter har en tendens att hänga kvar och spöka i din hjärna, så i praktiken betyder det också att det du tänker på idag hänger kvar till imorgon. Så älta inte vilken besvikelse ditt senaste förhållande var, utan fokusera på att du faktiskt växte som människa och lärde dig något nytt. Det är egentligen det som är hemligheten. Tillåter du dig själv att vara nöjd är chansen större att du hittar den man som du verkligen trivs med... 

Av Linda - 26 april 2009 13:10

Nu sitter jag och tittar på fredagens repris av Talang 2oo9 kom jag och tänka på min favorit förra året, Seth Engström.

Jag tycker han är grymt bra och bra på att trolla!

Watch and enjoy ;)

Av Linda - 26 april 2009 12:05

Igår när det var så himla fint väder, inga moln på himlen, bara blå himmel och solen lös gick jag ut på min vanliga "Hälsoslinga runda" som då tog 1 timme och 25 minuter att gå. Det var riktigt, riktigt härligt får jag säga. När jag kom hem sen igen strax efter halv tre gick jag ut och satte mig på balkongen i bikini och stekte :) Satt där ute en timme ungefär, det räckte jag fick färg under den tiden (även om det är rött just nu) så blir det färg sen. Under dagen fläktade det, men sen senare på eftermiddagen började det blåsa lite mer och då märkte man att det var kallare ute. Till middag åt jag Tacos som jag fick över i fredags! Super gott!

Idag då? Jo, det är en jävla massa gråa moln idag, man ser inte ens solen lysa. Blåser gör det också en hel del! Jag tror att jag kommer slappa idag faktiskt, vädret är inte motiverande och jag kan behöva vila kroppen lite med för den delen. Speciellt eftersom jag missade min slapp söndag förra helgen, då jag jobbade istället..

Ni får ha en trevlig söndag folks! Tjing tjong!  

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards