Alla inlägg den 21 april 2009

Av Linda - 21 april 2009 22:40

Nu när jag har läst ut CHIC nummer 6 (12 Mars) 2oo9, kom jag till den här artikeln. Jag tänkte skriva ner lite vad jag kunde läsa.


Lär dig att umgås med dig själv och att trivas i ditt eget sällskap. CHIC hjälper dig att vårda ditt livs viktigaste relation . Den mellan dig och dig.
Artikeln är skriven av Helena Skoog.


När umgicks du med dig själv senast och verkligen trivdes med det? Att gå ut och äta ensam eller gå på bio utan sällskap kan vara både svårare och läskigare än det låter. Ändå är relationen med dig själv livets mest långvariga - och den enda som helt säkert består. Varför inte investera i den och behandla dig själv lika väl som du skulle behandla en bästa vän? Det finns ingen annan som kommer att uppskatta dina förslag mer. Så varför är vi så rädda för att bli lämnade själva med oss själva?


I boken "Från singel till självbo" berättar coachen, journalisten och författaren Kicki Biärsjö om sin väg från singel - med den ständiga jakten efter en partner som kunde ge henne ett komplett och "normalt" liv - till den nöjda och lyckliga självbo hon är nu. Hon är sin egen bästa vän och söker inte längre efter någon som kan göra hennes liv bättre. Det ser hon till att göra själv.

- I många år gjorde jag allt för att bli gift, därför att normen att man ska vara två är stark. Fast jag har nog alltid velat leva för mig själv.

- Dessutom vet vi att vi ska leva med oss själva hela livet. Vi behöver alltså se till att vi är i gott sällskap... Det är inte kul att umgås med någon som trycker ner en.


Kicki Biärsjö berättar hur viktigt det är att inte jämföra sig med andra, för att kunna trivas med sitt eget sällskap.

- Den enda jag strävar efter att jämföra mig med är mig själv. Förr, då jag ständigt jämförde mig med andra, drog jag oftast det kortaste strået. Jag tyckte att alla andra hade mycket roligare, var mer förmögna, mer framgångsrika och snyggare än jag. Det var minst sagt ansträngande.


Istället menar hon att det är bra att tänka på vad man själv har uppnått och att vara lika snäll mot sig själv som man är mot en vän. Och att uppskatta det man har.

- Då får man oftast mer av den varan än om man bara går och saknar det man inte har.


Kicki Biärsjö tycker att man ska bjuda sig själv på erfarenheter och inte undvika att göra saker man har lust med bara för att man är ensam. Det gäller att inte fly från situationen ovh att inte ställa in sig på att allt kommer att gå dåligt.

- Tänk istället på hur kul du kommer att få på teatern och hur mysigt det kommer att kännas då du äter middag för dig själv. Har du svårt för att komma iväg är ett tips att dejta dig själv. Se dig själv stå utanför bion och vänta på klockan sju. Du kan ge dig på att du inte vill göra dig besviken.


Fördelarna med att lära sig att trivas i sitt eget sällskap är många, men framför allt kommer du att må mycket bättre när du inte behöver någon annan för att må bra och känna dig trygg: du kan må bra ensam också och behöver inte jaga efter någon som kan få dig att må bättre. Dessutom kan du välja att göra det du själv har lust med, oavsett om någon annan vill följa med eller inte.

- Genom att vara med dig själv utvecklar du ditt inre. Du lär känna dif själv, vad du tycker om och vad du inte gillar. Du utvecklar din integritet och går heller inte över din toleransnivå för att du till varje pris vill bli älskad...


SJÄLVBO: Att vara självbo innebär att man har valt att vara ensam med sig själv och är nöjd med det.


TRÄNA: Prova att umgås med dig själv!

* Gå på bio.

* Besök en utställning.
* Ta en fika.

* Ät middag ute.

* Gå på teater.

* Åk på en resa.

Av Linda - 21 april 2009 22:00

Det här receptet hittade jag i CHIC nummer 6 (12 Mars) 2oo9. Jag blir lite sugen på Brownies nu..


Du behöver:

175 g smör.

2oo g mörk choklad.

3 ägg.

1 3/4 dl strösocker.

1 ½ dl brunt råsocker.

1 dl créma fraiche.

2 dl mjöl.

1oo g grovhackade nötter av olika sorter.


Gör så här: 1. Värm ugnen till 175 grader. 2. Smält smör och choklad. 3. Vispa ägg och socker. Häll ner chokladsmeten i äggblandningen. 4. Rör ner créme fraiche och tillsätt mjölet. Blanda ner nötterna. 5. Häll smeten i en liten långpanna. Grädda cirka 2o minuter. Garnera eventuellt med florsocker och nötter.  


Recpetet är hämtat ur "Brownies" av Ingrid Wikholm.

Av Linda - 21 april 2009 21:00

De ringde från jobbet förut, det hade verkligen kört ihop sig på jobbet. Eftersom jag kunde jobba enligt mitt schema tackade jag ja och tog tiden. Sen hade jag inget bättre för mig. Dessutom var det ingen farlig tid heller, skönt att sluta åtta för en gångs skull och inte tio. Det var tur att jag hade rester från igår min Spaghetti och Köttfärssås, annars hade jag fått äta på jobbet. Tog däremot Salladen istället, den var riktigt god :)

Annars har det vart en slapp dag, vädret har inte vart det bästa och jag tycker att det har vart kallt! Skulle tydligen vara samma skit väder imorgon också :@ Ingen vidare värme heller för den delen, men man kan ju inte lita på vädret helt och hållet jämt. Får hoppas på att det blir bättre väder i helgen istället,

Får lägga mig i tid idag, är verkligen helt slut i kroppen och i huvudet nu. Orkar inte tänka för fem öre.

Ha Ni haft en bra tisdag folks? Tjing tjong så länge!


Av Linda - 21 april 2009 13:00

   

       


Nu har jag suttit och kollat igenom Glamours April nummer 2oo9, för att se om det fanns något i tidningen som jag ville ha. Jag har hittat en del och det är även blandat.


Detta hittade jag i Glamours April nummer 2oo9:

* Dior Lady Radiant Touche-up for face, cheeks and lips, 995 kronor- VILL HA! Det känns verkligen som en dior-väska när man håller den här dyrgripen i handen, med härligt läder runt om. Innehåller två varianter av highliters som gör ditt ansikte strålande!

* Stjörnörhängen, ASOS www.asos.com, 24o kronor- Jag gillar stjärnorna, tycker att dessa är fina! Kan dock inte ha örhängen själv, tyvärr!

* MAC Cremesheen Glass, 2o5 kronor/styck- VILL HA! Härliga färger dessutom, men ska ha en rosa förstås!

* MAC Hello Kitty Beauty Powder blush, 21o kronor- VILL HA och dosan är så söt! 

* Blommiga Ballerinaskor, Indiska, 149 kronor- Billiga skor och dem är fina! 

* Vitt "Hemnes"-toalettbord med spegel, Ikea, 1895 kronor- Vill ha ett sånt här bord, har alltid drömt om att ha ett liknande sminkbord!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards