Alla inlägg under februari 2009

Av Linda - 18 februari 2009 11:58

Igår när jag satt och läste Cosmopolitans Februari nummer 2oo9, fastnade jag för just den här artikeln "Kan killar och tjejer bara vara vänner?". Jag tycker själv att man kan bara vara kompis med det motsatta könet, då en av mina allra bästa kompisar är just en kille, och honom har jag känt sen jag var sju år! Förutom honom har jag en hel del andra killkompisar. VAD TYCKER DU? 


Nära vänskap mellan en man och kvinna kan ibland vara knepigt. Hur blir man inte kär i den andre?

Artikeln är skriven av Anja Skeppe Grahn. 

 

Att män och kvinnor inte bara kan vara vänner ses ofta som en sanning. Den sexuella attraktionen, svartsjuka och de stora olikheterna mellan man och kvinna får förklara varför det inte funkar att bara vara kompisar.

"Fel!" säger Sverker Wadstein, relationscoach på Brarelationer.se.

"Det är dags att skrota den föreställningen. Numera är kvinnor och män mer jämlika och kan därför visst vara vänner". 


Den gamla uppfattningen kommer från en tid då kvinnor var hemmafruar och män var på arbetet, och den enda gången de träffades var det romantik på gång. Idag är det annorlunda, vi delar både intressen och jobb, och därför kan vi vara minst lika bra kompis med tjejer som med killar. Ändå finns det fortfarande vissa problem.


Film och teve förstärker gärna uppfattningen att män och kvinnor inte kan vara nära vänner utan att kärlek kommer in i bilden. Tjej- och killkompisar som blir kära är en av favoritingredienserna i romantiska komedier.

Både Julia Roberts i Min Bäste Väns Bröllop och Patrick Dempsey i Brudens Bäste Man kommer på att de alltid har älskat sin bästis. Chandler och Monica kunde inte förbli bara vänner i Vänner. Och Blair och Chuck i Gossip Girl kunde inte bara hålla sig till att intigrera. Nästan alltid slutar vänskap mellan man och kvinna med en romans i filmerna, inte konstigt att vi är skeptiska när en tjej och kille är nära vänner.


Våra förutfattade meningar gör också att det är upplagt för svartsjuka.

"Det viktiga är att du är öppen mot din pojkvän så att han känner att han är delaktig i din relation med killkompisen. Det bygger också på att du och din pojkvän har ett starkt förtroende för varandra", säger Sverker Wadstein. 


Något som kan uppstå och inte går att bortse ifrån är sexuell spänning. Men den behöver inte bli något problem.

"Jag tror att det nästan alltid finns en sexuell spänning när man är nära någon av det andra könet, det kan alltid uppstå attraktion eller intresse, men oftast gör vi inget av det. Om det blir en sexuell spänning med din killkompis kan du helt enkelt försöka låta det bara passera. Det behöver inte vara förbjudet med attraktion vänner emellan, man behöver bara inte göra något med den", säger Sverker Wadstein.


Sverker Wadstein tycker också att det finns fördelar med nära killkompisar.

"Du får en bild från någon med helt andra erfarenheter som du inte kan få från dina tjejkompisar eller din pojkvän. En killkompis har du mer distans till än din kille och därför kan han hjälpa dig att få nya perspektiv på saker"...

 

  

  

Av Linda - 17 februari 2009 20:36

Jag älskar den här låten!

Lyssna på texten!

Av Linda - 17 februari 2009 19:22

Vilken kall jävla tisdag det har vart idag! Tidigare idag när jag skulle cykla till PA:s frös jag ihjäl typ! Ändå hade jag leggings under jeansen, vantar, en lång och tjock halsduk + mössa - ändå frös jag! Men jag frös mest om benen, och röven men även om mina öron. JAG HATAR KYLAN - FÖRSVINN! Men jag fick i alla fall köpt Apelsinjuice, Smör, Skinka och Tvål för min sista 1oo-lapp. Har fortfarande lite kvar, men är inte ens 3o kronor. Jag klarar mig bra ändå får ju pengar nästa vecka så det är ju lugnt :)


När jag kom hem, och hade packat upp fick jag slint i skallen, och jag fick för mig att börja BAKA! Hör och häpna JAG BAKA??!!

Mina ägg går ut imorgon så då tyckte jag att jag kan försöka att ge mig på det där med bakningen. Har bott i min tvåa lite mer än 1½ år, och idag var det första gången jag bakade här kanske till och med första gången sen jag flyttade hemifrån. Jag har ätit en Choklad Muffins som jag gjorde och Jag dog inte :D

Mina bakkunskaper existerar nämligen inte, men dem gjorde tydligen detta idag :) Är faktiskt nöjd även om en "svämmade" över på plåten, haha!

Efter mitt lilla slint idag så var jag inte på humör att laga mat utan jag värmde bara min Spaghetti och Köttfärssås från igår :) Hade lite Sallad till också.


Just det ja, imorse drömde jag en dröm som jag var jävligt nöjd med när jag hade vaknat, hihi! SYND att den inte var sann! Det var en jävligt trevlig dröm med en jävligt trevlig person, så det så, hihi :p

Av Linda - 17 februari 2009 18:08

 

 

 

   


Jag har nu suttit och kollat igenom CHIC nummer 2 (15 Januari) 2oo9, för att se om det fanns något i tidningen som jag ville ha. Jag har hittat lite blandat den här gången.


Detta hittade jag i CHIC nummer 2 (15 Januari) 2oo9:

* Rosasvart Kjol, TopShop, 385 kronor- Fin kjol i härliga färger!

* Svarrta Pumps, ASOS www.asos.com, 395 kronor- Snygga skor!

* Estée Lauder Nagellack, 195 kronor- Vill ha, men i en annan färg! Finns riktigt många snygga färger!

* La Perla J´Aime EdP, 595 kronor- VILL HA den här parfymen!   

* Elizabeth Arden Timefighting Radiance Serum, 595 kronor- Ett förbeyggande serum, med bland annat rödklöverextrakt, som återupprättar hudens balans och bekämpar icke önskvärda minnen av stress, sol och sena nätter.

* Mönstrad Odd Molly-halsduk, 52o kronor- Härlig halsduk i härliga färger!

Av Linda - 17 februari 2009 12:00

Nu när jag läst ut CHIC nummer 2 (15 Januari) 2oo9, hade dem med en liten artikel med den här sexiga mannen! Jag tyckte att han gav väldigt bra svar på vissa frågor, så jag tänkte bjuda lite på vad denne sexige man sa.


Brad Pitt har på fyra år blivit pappa till sex barn. CHICs reporter mötte en sliten sexsymbol som talar om kärleken till Angelina och barnen, sitt åldrande och livets många överraskningar.

Artikeln är skriven av Johanna Juntunen.


Brad skruvar korken av en flaska bubbelvatten. Han ser trött ut, med påsar under ögonen och rödsprängd blick. Vrålsnygg så klart, men att vara sexbarnsfar sätter sina spår.

- Angie och barnen är mitt allt, säger han och lutar huvudet i handen, men det är jobbigt att ha sex barn, det sticker jag inte under stol med. 


För tio år sedan hade Brad aldrig kunnat gissa att han skulle bli tillsammans med Angelina Jolie och vara far till ett halvt fotbollslag.

- Man vet aldrig vad framtiden har att erbjuda, det är spännande! 


I filmen "Benjamin Buttons otroliga liv" spelar Brad Pitt rollen som Benjamin, en man som föds gammal och blir allt yngre i kroppen tills han slutar sitt liv som spädbarn. Cate Blanchett, som spelade mot Brad även i "Babel", gör en av rollerna och för regin står David Fincher, som tidigare regisserat Brad i "Seven" och "Fight Club".

Att se sig själv som åldring var ganska jobbigt, tyckte Brad.

- Jag kände mig sårbar när jag såg mig själv i spegeln. Men det var inte så obekvämt som jag hade trott med sminket. Jag anlände till jobbet ett par timmar innan inspelningsstarten, och fick tiden att gå genom att fika, prata med makeupartisterna och läsa tidningen. Det var ganska avkopplande faktiskt. 

 

Filmen spelades in i en av kändisfamiljens hemstäderm New Orleans, som ju drabbades hårt av orkanen Katrina 2oo5. Brad och Angelina engagerar sig mycket i återuppbyggandet av staden.

- Jag älskar New Orleans. Vi har en bostad där, och har bott där ganska mycket den senaste tiden. Det kändes bra att spela in filmen där för det pumpade in välbehövliga pengar till den lokala ekonomin. 


Brad är glad att han har möjlighet att hjälpa människor i nöd.

- När jag möter medmänniskor som inte har möjlighet till utbildning eller hälsovård vill jag hjälpa till. Det kunde lika gärna ha varit jag, om jag fötts och vuxit upp på någon annan plats på denna jord. Livet är ett lotteri och jag har haft tur. 

- Jag gillar att studera främmande kulturer och jag är en nyfiken typ som alltid har tusen frågor i beredskap. Alla människor har en historia att berätta. Jag är betydligt mer intresserad av att lyssna på andra människors likvsöden än att prata om mitt eget liv.


Bäst gillar han när människor inte behandlar honom som en filmstjärna. I sällskap med barnen är Brad förstås bara pappa. 

Brad skrattar och säger att han vid fyllda 45 är lyckligare än någonsin. Rollen som Benjamin Button har gett honom en tankeställare om åldrande.

- Jag har ingen ångest över min ålder och ingen livskris. Vi vet aldrig vad livet har att erbjuda oss imorgon. Varken du eller jag har en aning om hur lång tid vi har kvar på denna jord.

- Jag har insett att det bästa man kan göra är att inte bekymra sig utan att verkligen leva livet dag för dag, att göra det bästa av varje dag och att älska sina medmänniskor...

 

  

Av Linda - 16 februari 2009 19:50

Idag var jag helt slut efter att ha tvättat idag, och ha sprungit upp och ner från tvättstugan sex gånger. Två gånger kom jag ner liite för tidigt. Tänker ju inte sitta där nere i 2o minuter och vänta på maskinerna :p Men det är jätteskönt att ha tvättat idag - nu har jag äntligen rena mysbyxor!


Medans jag höll på att tvätta tog jag en sväng på cykeln också det blev en runda på 3o minuter. Jag var rätt så jävla kall om benen när jag kom in inte om fingrarna den här gången :) Har vart ritkigt, riktigt kallt idag!

Efter att ha sprungit upp och ner idag, ville jag ha mat som går fort att laga, och inget avancerat. Så jag valde Spaghetti och Köttfärssås och lite Purjolök till! Det var jättegott, och den här maten uppskattas alltid.

Jag hade Felix Köttfärssås den är bra att ha hemma ibland om man vill ha maten klar snabbt! Litet tips bara :)


Av Linda - 16 februari 2009 17:00

Jag har idag läst ut CHIC nummer 2 (15 Januari) 2oo9, och jag fastnade för en liten artikel som handlar om Hérve Léger-klänningarna. Jag skulle själv vilja ha en sådan klänning, haha, det kan jag bara drömma om med tanke på vad dem kostar... Jag kunde läsa följande.


Om du är kurvig håller den in valkar och lyfter bysten, är du smal framhäver den nya former. Inte undra på att Hérve Légers bandageklänning är stjärnornas favorit på röda mattan!

Artikeln är skriven av Caroline Nilsson.  


Ni har sett den på massor av premiärer, den karaktäristiska tajta klänningsmodellen i stretchigt material som har kallats för "mumieklänningen".

Hervé Légers bandageklänningar kom på 8o-talet, men har gjort en rejäl comeback. Kändisar älskar att klänningsmodellerna är sexiga, hjälper dem att synas och samtidigt döljer skavanker som andra material elakt avslöjar.

 

En Hérve Léger-klänning är dyr: de kostar mellan 6995 och 25ooo kornor, men gör å andra sidan underverk för figuren. 

- Han har fattat kvinnokroppen och älskar att framhäva den. Man kan varken andas eller äta i den, men det är det värt, säger Emma Andersson och syftar på designern Max Azria som ligger bakom klänningarna.


Carolina Gynning, Victoria Silvstedt och CHICs chefredaktör Charlotta Flinkenberg är andra svenska fans.

- Jag har aldrig känt mig så sexig som i denna smickrande klänning. Bättre för figuren än en personlig tränare! säger Charlotta. 


I Sverige säljs märket enbart på Mrs H (www.mrsh.se), men du kan även köpa det via www.netaporter.com.


Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards