Direktlänk till inlägg 15 februari 2009

NATURLIG HÄLSOTOPP

Av Linda - 15 februari 2009 16:50

Nu har jag läst ut Glamours Februari nummer 2oo9, fastnade jag för den här artikeln Naturlig hälsotopp. Jag kan känna igen mig en del i de symptom som dem hade med. Tänkte dela med mig av det jag läste till andra som kanske har samma problem nu i vinter.


Torr hy och ständigt förkyld? Lär känna dina krämpor och hjälp din kropp att få ny energi i vintermörkret på naturlig väg.

Artikeln är skriven av Ebba Lövenskiold.


Med en ekotrend som inte alls verkar devalveras söker sig allt fler till naturligare sätt att bota sina krämpor och åkommor. Är du också sugen på att testa ett nytt sätt att bli piggare och friskare? De här tipsen kan du börja med bums.


VINTERTRÖTT?

De allra flesta i vårt land har brist på D-vitamin under vintern. En timme och dagen i dagsljus räcker för att motverka detta, så tänk på att vara ute!

- D-vitamin får du också i dig genom animaler, alltså kött, fisk och ägg, säger Maria Karlsson, som ha en fil. kand i näringsterapi från University of Westminster. Det är också viktigt att du ser till att få i dig zink genom frön, nötter och skaldjur, för att ge bränsle åt de vita blodkropparna. Den gamla tumregeln gäller: Två stora tallrikar dagligen bör fyllas till hälften med grönskar som innehåller tre olika färger.


TORRA NAGELBAND OCH LÄPPAR?

Ringblomma har en läkande effekt på torra nagelband och läppar.

- Ringblommssalvan är fantastisk, jag önskar fler upptäcker den, säger Maria. I övrigt gäller det att få i dig bra råvaror.


TORR VINTERHY?

Omegafetter är den bästa kuren mor torr och trött vinterhy.

- Fettsyrorna hjälper kroppen att återfetta huden inifrån, säger Maria. Det här är ännu en anledning att frossa i god fisk. Ät fet fisk som lax, strömming, tonfisk och pilgrimsmusslor. Köp en påse goda nötter för en dos Omega 6.

Vill du ha créme? Ur Manukkahonung som kommer från Nya Zeeland framställs en mineralrik créme som också fungerar mot herpeskänningar.


FÖRKYLD?

Rinnande näsa och ständigt småhängig? Drick dig frisk med det immunförstärkande Pau Dárco, ett sydamerikanskt barkte.

- Drick fem till sju deciliter per dag och smaksätt med ingefära som har cirkulationsökande effekt. Andra immunstärkande örter är välkända echinacea, men också astragalus. Te på fläder, pepparmynta, kanel, timjan, citronmeliss och ingefära hjälper vid förkylning. Och visste du också att vissa kryddor är bakteriedödande? Bland dessa finns rosmarin, salvia, oregano och kamomill.


HUVUDVÄRK OCH MIGRÄN?

Choklad, ost, kaffe och citron är typiska huvudvärksbovar. Men visste du att var åttonde svensk har haft migrän minst en gång i livet, och att det tros uppstå på grund av att blodkärlen i hjärnan drar ihop sig?

- Mot migrän rekommenderar jag att testa örten mattram som drar ner överaktivitet i hjärnan, säger Maria.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 maj 2014 21:34


   Min absoluta drömväska ALLA kategorier    En Chanel-väska kommer jag definitivt äga en dag!  #Chanel #Chanelbag ...

Av Linda - 30 november 2013 22:30

Idag åkte jag in till stan då jag inte vart där på länge. Utbudet är mycket bättre inne i stan också, och nu innan Jul är det så mysigt att gå där inne med all julpyntning som är. Vill helst åka till stan minst en gång när jag är hemma i Göteborg. Ja...

Av Linda - 28 november 2013 22:30

Idag var det dags att åka hem till Göteborg igen, sista gången innan jul. Då jag är sjukskriven nu behöver jag komma bort lite, och då passar det jättebra att åka hem. Som vanligt har jag gått en sväng på Torget som jag brukar göra när jag kommit hit...

Av Linda - 11 oktober 2013 23:30

Om det blev lite shopping igår kan man ju säga att jag tog igen det idag - med råge!! Haha, det blev en del. Var inne i alla möjliga butiker idag där jag kollat runt. Dock så har inte nåt vart särskilt dyrt utan jag har kommit undan väldigt bra ändå....

Av Linda - 10 oktober 2013 22:45


Tidigare idag åkte jag hem till Göteborg så som vanligt gick jag ner till Torget nu på kvällen för att kika lite. Hann inte med så många butiker idag fast å andra sidan har jag ju hela helgen på mig. Däremot såg jag att Vero Moda hade 5o% på ALLT i h...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards