Direktlänk till inlägg 28 januari 2009

Älska honom utan att förlora dig själv!

Av Linda - 28 januari 2009 16:55

Jag har läst ut Cosmopolitans Januari nummer 2oo9, och jag fastande för just den här artikeln Älska honom utan att förlora dig själv. Jag kan känna igen mig en hel del om vad som stod i artikeln, och jag tror att det är många som gör det. Min ena syster är precis sådan som de skriver om i artikeln! Men det finns ju killar som är så här också - det har man ju själv några exempel på. Känner Du igen Dig i artikeln?


Att glömma den du egentligen är kan vara lätt när du blir kär. Så här undviker du att gå i fällan.

Artikeln är skriven av Camilla Björkman.


Du är upp över öronen förälskad. Superkär. Han är mannen i ditt liv. Och plötsligt är det som att ditt eget liv inte är lika viktigt längre. Du har ju honom -  och för det är du beredd att ge upp nästan vad som helst. Till och med den du själv är. Utekvällarna med tjejkompisarna byts mot myskvällar med honom framför en dvd. Spontana shoppingdagar får ge vika för paraktiviteter ā la museum och konstutställningar. Hans åsikter blir dina. Djurgården byts mot Leksand... Du fattar. Tyvärr har kärleken en förmåga att snabbt förvandla en självständig brud till en, ehum... toffel. 

- Du är rädd att om du säger ifrån, markerar och står upp för dig själv och vem du är, då lämnar din partner dig, säger Robert Seton, psykolog som driver Relationssajten.se

-Kanske tror du att din självständighet betyder att du inte älskar din partner, men du älskar ju inte honom mindre för att du är den du är.

 

- Dålig självkänsla kan göra den här tron ännu starkare, menar Christina Hermanrud, psykolog och psykoterapeut. Kanske trivs du inte med den du är - och tar tacksamt emot din nya "parpersonlighet".

Något Christina Hermanrud tror drabbar kvinnor i större utsträckning än män.

- Än idag tror många kvinnor att de bara har ett värde om de har en man vid sin sida, konstaterar hon. Faktum är att det inte bara är du som kan förlora på att bli en skugga av din kille.

- Det blir en maktförskjutning då det är din partner som har maken och du är underordnad, säger Christina Hemranrud. - Det kanske inte är så roligt för honom heller.


Kort sagt, han gillar den där självständiga tjejen med egna åsikter. Vad händer då när du plötsligt inte kan ta ett steg utan honom? Antagligen undrar han besviket vart du, hans coola flickvän, tog vägen. 


Känner du att du måste förändra dig själv för att din kille kräver det? Då är det dags att ta sig en rejäl funderare på hur du egentligen vill ha det.

- Fråga dig själv varför du är tillsammans med någon där det bara fungerar om du lägger dig platt.

Och:

- Vill jag vara med en sådan partner? säger Robert Seton.

- För du kan aldrig vänta dig att han ska ändra på sig, det kommer nästan garanterat inte att ske. 


Hur kan du då vara både kär och självständig? För självklart måste du kunna försvinna lite i början när du träffar någon, dra ner på partykvällarna och tycka att matchande joggingjackor är lite sött. I ett bra förhållande lyfter du och din kille fram varandras positiva sidor. Ni blir till bättre människor, helt enkelt. Därför är det inte negativt att förändras när du träffar någon - bara förändringen är till det bättre. Och bara du fortfarande är du...  


  

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda - 19 maj 2014 21:34


   Min absoluta drömväska ALLA kategorier    En Chanel-väska kommer jag definitivt äga en dag!  #Chanel #Chanelbag ...

Av Linda - 30 november 2013 22:30

Idag åkte jag in till stan då jag inte vart där på länge. Utbudet är mycket bättre inne i stan också, och nu innan Jul är det så mysigt att gå där inne med all julpyntning som är. Vill helst åka till stan minst en gång när jag är hemma i Göteborg. Ja...

Av Linda - 28 november 2013 22:30

Idag var det dags att åka hem till Göteborg igen, sista gången innan jul. Då jag är sjukskriven nu behöver jag komma bort lite, och då passar det jättebra att åka hem. Som vanligt har jag gått en sväng på Torget som jag brukar göra när jag kommit hit...

Av Linda - 11 oktober 2013 23:30

Om det blev lite shopping igår kan man ju säga att jag tog igen det idag - med råge!! Haha, det blev en del. Var inne i alla möjliga butiker idag där jag kollat runt. Dock så har inte nåt vart särskilt dyrt utan jag har kommit undan väldigt bra ändå....

Av Linda - 10 oktober 2013 22:45


Tidigare idag åkte jag hem till Göteborg så som vanligt gick jag ner till Torget nu på kvällen för att kika lite. Hann inte med så många butiker idag fast å andra sidan har jag ju hela helgen på mig. Däremot såg jag att Vero Moda hade 5o% på ALLT i h...

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards