Alla inlägg den 29 december 2008

Av Linda - 29 december 2008 21:12

Har Ni haft en bra måndag? Jag hoppas att Ni har haft det i alla fall.

Själv har jag haft en ganska intensiv måndag faktiskt. Jag gick upp strax efter tio då jag var tvungen att fixa ett litet ärende. Jag cyklade hem igen för att hämta mina kort, och min "Handlar lista" eftersom jag skulle till PA:s och handla mat. Där var det sjukt mycket folk och klockan var ju bara efter elva när jag var där, men värst var det i kassorna. Jag hade tur då min kö var inte så lång, men när jag packade ner min mat såg jag bara hur lååånga köerna var. Jag måste säga att jag inte fick någon chock i kassan idag när jag skulle betala som jag fått förut när jag har storhandlat. Idag landade summan helt överkomligt. Inte så konstigt egentligen då jag har mycket mat i frysen. Är nöjd med dagens mat handling =) Efter att ha packat upp all mat fick jag gå ner till tvättstugan och slänga i två maskiner.  


Innan två någon gång fick jag ett sms av Linda så jag tog cykeln till henne. Linda, bebis och J,. och jag skulle upp till stan. Det har vart jättefint väder idag - samma som igår, MEN skitkallt! På stan kollade vi runt lite i affärer, och var inne på Systemet och handlade till Nyår.

Alla fyra åt på Mingus - en jättegod Nachostallrik =) Eftersom klockan var runt fyra var det perfekt middag idag.


När jag hade ätit upp fick jag cykla fort som fan hem till tvättstugan för att slänga in mina handdukar och sängkläder i torktumlaren. De hann ju inte bli torra på den korta stunden som de var inne, då var jag ful och bokade tvätt tid 17-21 i den andra tvättstugan så att jag kunde slänga in de i tumlaren och köra en maskin till med mina ljusa kläder.

Nu sitter jag under mitt sköna duntäcke i soffan med datorn i knäet och kollar på en film med George Clooney :)

Hoppas att Ni haft en bra måndag där ute i kalla Sverige! Ciao folks!

Av Linda - 29 december 2008 18:25

Jag fastnade för den här artikeln i Cosmpolitans December nummer 2008. Jag har valt ute lite delar som jag tyckte var bra och även lite humörhöjare som kan vara värda att tänka på.


Jobbar huvudet på högvarv eller har du bara världshistoriens sämsta dag? Lugn, Cosmo bjuder på tricken som får dig att le.

Artikeln är skriven av Jonna Karvonen.


Väckarklockan ringer inte när den ska, du får punka på cykeln när du ska till jobbet, och som om inte det vore nog öppnar sig himlen och duschar dig i en hejdlös syndaflod. Du säger adjö till din snygga (och noga fixade) frisyr och konstaterar att det finns dagar då ingenting verkar gå din väg. Men vi lovar, du är inte ensam.


Förutom att livet ibland kantas av irritationsmoment i form av dåligt väder och bångstyrig elektronik så är vi ju nästintill experter på att stressa upp oss idag, mycket på grund av att vi kräver tydliga, positiva och gärna snabba resultat - i allt från jobb till privatliv och utseende. För att inte tala om det faktum att vi hela tiden är uppkopplade tack vare våra mobiltelefoner och internet.


Om vi människor ska fungera optimalt i längden spelar sömnvanor, kost och motion en stor roll, men visst finns det också små knep du kan ta till när du känner att du behöver lugna ner dig ett par hekto.

Välkomna det ruttna? Det låter lite suspekt, men att våga vara deppig kan faktiskt göra susen.

"Vi ska alltid vara på topp och gärna ligga steget före, men det är okej att ibland vara ur balans", säger Lena Otterli som är friskvårdsinspiratör som uppmanar dig att säga hej till din ruttna dag eftersom det får dig att tänka till.

 

Och visst är det så. Om du aldrig har en dålig dag, hur kan du då urskilja vilka som är de bra dagarna? Det tål att tänkas på, eller hur?

Åtta snabba humörhöjare

* Skratta- ha en lista på roliga hemsidor till exempel 1oooapor.se.

* Gråt- det är ett naturligt sätt att stressa ner.

* Gosa- krama om din katt eller något annat djur.

* Lyssna- sätt på din favoritlåt eller lyssna på naturliga ljud, som havet.

* Kom ihåg- tänk tillbaka på en bra dag. Ha alltid med dig ett foto eller något annat minne från den dagen i din väska.

* Säg nej- om du verkligen inte vill göra något, gör det inte.

* Andas- ta ett djupt andetag genom näsan och andas ut genom munnen.

* Städa- Rensa ur din väska eller organisera din garderob.

 

Av Linda - 29 december 2008 17:26

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards