Alla inlägg den 28 december 2008

Av Linda - 28 december 2008 18:42

Idag har det vart en helt underbar dag tycker jag :)

Jag var ute och cykla tidigare idag i en halvtimme, och det blev ett X-antal kilometer. När jag cyklade runt Vindängen såg jag säkert ett tjugotal personer som var ute och gick sin söndagspromenad. Just där såg jag de flesta människorna som jag mötte på min runda. Vädret var helt underbart som sagt och solen sken :) Meeen, det var kallt riktigt kallt var det ute. Mina kinder var så röda när jag kom hem såg jag i spegeln. Det bjuder jag på så skönt väder som det var!


När jag kom hem bytte jag sängkläderna i sängen, och skakade av duntäcket och alla kuddarna så nu är de fluffiga och sköna :) Ska ju tvätta imorgon och nu är tvättkorgen full. Egentligen skulle jag ha bytt i fredags eller igår, men det var jag för lat för att göra hihi!


Jag har även packat upp mina julklappar som jag fick och fixat lite annat här hemma. Till mat fick det bli rester; Wok med Nudlar till. Skönt att bara värma mat ibland faktiskt.

Nu sitter jag och läser CHIC samtidigt som jag kollar på reprisen av Bonde söker fru. Såg att Greek kommer idag - jag gillar den serien :)

Har Ni haft en bra söndag folks? Ciao!

Av Linda - 28 december 2008 16:56

När jag satt och läste igenom Cosmopolitans December nummer 2oo8, fastnade jag för just den här artikeln: Ingen panik tjejen! Jag tror att en del kommer att känna igen sig. Själv blev jag nog drabbad av en "lätt" panikångestattack i somras, då jag fick svårt att andas, och fick en klump över bröstet, men jag kan inte minnas att det stack i fingrarna och tårna till exempel. Så jag tror att det var en "lätt" variant. Jag kommer att plocka ut lite vad som stod i artikeln och skriva ner det.


En panikångestattack kan kännas som att döden knackar på. Men det finns sätt att vinna över panikångesten. Artikeln är skriven av Camilla Björkman.


Idag lider mer än två procent av Sveriges befolkning av panikångest, eller paniksyndrom som det också kallas. Ännu fler får tillfälliga attacker då och då.

Panikångest kan förklaras som en urgammal överlevnadsinstinkt. Kroppen och psyket märker att du på något sätt är i fara och de reagerar med att slå på alla trummor de kan för att varna dig; hjärtat bultar, pupillerna vidgas och du får tunnelseende. Blodet koncentreras till de stora muskelgrupperna i armarna och benen och det sticker i fingrarna och tårna. En del får svårt att andas, känner ett tryck över bröstet och yrsel.


Maria Farm som är psykolog med inriktning på kognitiv beteendeterapi och aktuell med boken KBT-akuten säger att; larmsystemet finns där för att du snabbt ska reagera på en farlig situation. 

"Men idag har du inte något externa tydligt hot att peka på som orsak". "Faran idag kan vara stress, en jobbig chef, mycket i skolan, en tung relation eller att du ständigt är tillgänglig - saker som du känner hotar din psykiska hälsa och ditt välmående", säger Maria Farm.


Jessica Almenäs, 32, programledare och känd från bland annat Let´s dance och Nyhetsmorgon, är en av flera svenska kändisar som har drabbats av panikångest.

"Första gången jag fick en attack hade jag precis gjort en teve sändning och satt i ett möte", berättar hon. "Plötsligt högg det till i bröstet, jag fick jätteont och fick svårt att andas. Det spred sig ut i armarna och upp i nacken och jag blev alldeles yr och svettig. Jag tänkte direkt att nu har jag fått en hjärtattack". 

En läkare kunde konstatera att det inte var något fel på Jessicas hjärta. Hon skickades hem med diagnosen panikångest och med uppmaningen att vila.

"När jag väl fick vara ledig var jag helt slut. Kroppen bara dog. Jag sov och sov, orkade ingenting", berättar Jessica. 


"Attackerna är inte farliga och de har alltid ett slut, även om det inte känns så när de slår till", säger Maria Farm. "Men samtidigt, se dem som ett psykologiskt varningstecken. De är ett larm där din kropp säger att något inte är som det ska"...


Av Linda - 28 december 2008 16:07

VAD FAN ÄR DET MED DEN HÄR SIDAN IBLAND?

VARFÖR KAN MAN INTE SPARA DET MAN HAR SKRIVIT?????

NU FÖRSVANN ALLT SOM JAG HADE SKRIVIT NER OCH DET VAR EN HEL DEL. NU ÄR JAG SKITSUR! JÄVLA HELVETE

Av Linda - 28 december 2008 12:50

Idag är det väldigt fint väder ute om man jämför med igår till exempel. Solen skiner, tunna slöjmoln, och blå himmel med en massa frost på träden och på marken.

Är väldigt fint ute idag måste jag säga. Därför har jag tänkt att jag ska ut, och cykla en lång sväng på min cykel. Ta vändan runt Vindängen - det blir en lång och bra tur. PERFEKT! Jag behöver klä mig med mössa och min långa tjocka halsduk så jag inte fryser ute på den rundan. Det blir ändå några kilometer som jag kommer att cykla.

Vad ska Ni hitta på denna söndag? Ni får i alla fall ha en bra söndag där ute i Sverige folks! Ciao!

Presentation

Fråga mig

22 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards